Dave's Renaultjes // wielen... en banden

Meike zei:
Het verschil met o.a. de A310 is, dat deze met recht GT heet, Gran Turismo dus. Een heerlijek wagen die voor de Franse tolwegen is ontworpen... kilometervreter pur sang. De A310 is dan toch meer in de klasse van waar we nu, de laatste 15 jaar, de Elise in zien, een giftig klein karretje waar je lekker mee kan hoeken.

Dat ben ik niet met je eens. De A310 is geen Elise achtige auto, alleen al omdat je in de A310 met 4 personen kunt zitten en er wel allerlei luxe aan boord is (elektrische ramen, radio, leren bekleding etc.)

$anitarium zei:
Poekoek: Volgens mij is de A310 met die extra brede glazen neus niet origineel in NL geleverd. Ik ken wel iemand met een blauwe met die neus, er staat me iets van bij dat hij hem geimporteerd heeft. Wel imposant, zo'n batterij lampen.

Nee hoor, die is gewoon geleverd. Dat is de A310 4 cilinder.

vertmaori zei:
B. RS zei:
Mooie Alpine! Gefeliciteerd!

vertmaori zei:
Onwijs gaaf ding! Deze en de A610 (uiterlijk bijna hetzelfde, maar dan met klapkoplampen) zijn toch wel de heftigste straat-Alpines ooit gemaakt. Moet je toch maar eens kijken of je nog ergens zo'n mooi schaalmodel in 1 op 18 van OttoMobile op de kop kunt tikken (die zijn er van de GTA V6 Turbo en de A610 in verschillende uitvoeringen).

Grappig dat je dat zegt, de heftigste Alpine, voorwaarde bij het ontwerp van deze GT was namelijk dat hij er juist níet agressief en heftig uit mocht zien, maar eerder zakelijk als het ware.

Ik doelde met mijn opmerking meer op het rijgedrag, deze serie (met name de Turbo) kan door het stevige vermogen aardig waaieren met de losse achterkant. Het model is eerder braaf en ingetogen. De eerdere A310 had dat ook, maar daar was door de vreemde gewichtsverdeling aan te passen (een dorpsgenoot reed vroeger met een op maat gegoten blok beton onder het voorklepje) wel wat aan te doen.

Ik denk dat een A310 door die gewichtsverdeling inderdaad heftiger rijdt dan de GT. Meeste A310 rijders hebben dan ook inderdaad een zandzak oid. in de kofferruimte liggen.

Ontzettend gave auto! Toch raar als 'opvolger' van de Avantime, je zou het eerder als 'voorganger' zien.

Erg gaaf en uniek zo'n Alpine (y) In Frankrijk zie je ze eigenlijk ook nooit meer.
Veel plezier ermee! (maar dat gaat ongetwijfeld lukken)

@$anitarium: nee, mijn nickname zal niet wijzigen. Ik ben Renault15.17, een groot deel van mijn (vrije) tijd gaat op aan de hobby en vriendenclub omtrent deze modellen. Dat is nu zo en zal ook zo blijven.

Foto-4ZKG8MQM-D.jpg

@Meike: over "midlife crisis" had ik inderdaad (ook hier) al veel meer reacties verwacht. :D Maar je bent de eerste.

Altijd al een mooie auto gevonden. Ik heb nog een foto van 23 jaar geleden waarop ik heel stoer tussen 2 rode Alpine's sta op een parkeerplaats in Frankrijk. Leuk dat zo'n auto bij een echte liefhebber terecht komt.

Veel plezier ermee!

Ik vind de velgen er overigens prima onder staan:T

Ik heb mijn alpine een jaar geleden verkocht. Ik heb de auto 10 jaar in bezit gehad, het is geen super sportwagen. Wel een echte GT voor vele zeer plezierige kilometers. En veel, heel veel aandacht van de mede weggebruikers!

Dit was mijn alpine. (zal spoedig een groter plaatje posten)

@ De Zweed: het oorspronkelijke plan na de verkoop van de Avantime was ook om iets moderners, goedkoper te rijden en minder hobby-achtige auto te kopen. Bijna gelukt toch ?o_O :T

@ Alpine..: ik ben benieuwd naar de foto's. Had je ook parelmoer of is dat een "echte" witte?

@BMdoubleyou: eigenlijk om twee redenen. Ik had geen tijd om de auto te "verbeteren". In de basis is zo'n Avantime een heel goede, betrouwbare auto. Maar ze hebben er veel "poppenspul" opgebouwd en dat gaat vaak stuk. Interieurlampjes, schakelaartjes, speakerroosters die er spontaan afvallen en dat soort kleine ergernissen. En als je daar geen tijd voor hebt om het zelf op te lossen en je moet er voor naar een garage, dan wordt zo'n Avantime ineens heel erg duur. En ik wil het wel allemaal goed hebben. De andere reden was dat de auto te veel ingezet moest worden als "stadsauto". En dan is zo'n grote, 1700 kilo zware auto niet echt je van het. (maar dat wordt met een Alpine natuurlijk niet anders, o waar ben ik aan begonnen :))

Solex carburatie en een magere 160 pk. Naar mijn mening werd met elk opeenvolgend type Alpine het concept minder aantrekkelijk en steeds meer achterhaald.

Nou, dat ben ik niet met je eens. De GT vormde natuurlijk het instapmodel. De simpelste A110 met een 1300-motor van ik meen 68 pk trok ook niet bepaald de stenen uit de straat. Verder kon geen enkele Alpine tippen aan de prachtige aërodynamica van de aalgladde V6-koets.

Precies, opvolger van de GT, de A610 dus, heeft bijvoorbeeld 90pk meer (al weegt hij ook iets meer natuurlijk...)

Al snap ik niet wat je bedoeld met 'instapmodel' trouwens.

@Luap: het gaat niet om de PK's. Alpine heeft altijd auto's gebouwd die hun sportiviteit en snelheid behaalden door een combinatie van (extreem) laag gewicht en zeer goede aerodynamica. Doordat de latere Alpine's (GTA en A610) meer grand tourisme's zijn geworden dan hardcore sportwagen, kan je niet meer spreken van extreem laag gewicht, maar 1100 kg is nog niet heel veel. En qua aerodynamica is deze auto volgens mij nog steeds ongeevenaard.

Om je een idee te geven, die A110 1300 (V85) die grensrijder aanhaald, had met zijn "schamele" 68 pk wel een topsnelheid van bijna 180 km/u. Zo'n autotje weegt ook maar een 600 kilo en komt in de tussensprints best rap mee.

Renault15.17 zei:
Om je een idee te geven, die A110 1300 (V85) die grensrijder aanhaald, had met zijn "schamele" 68 pk wel een topsnelheid van bijna 180 km/u. Zo'n autotje weegt ook maar een 600 kilo en komt in de tussensprints best rap mee.

Dat is niet helemaal waar, de A110 1300 had minimaal 105 pk. De A110 1100 had wel rond de 68 pk.

Je vergist je B.RS.

Even over de A110 Berlinette dan :rolleyes: (maar daar ging dit topic niet over, is nog heel ver boven budget ;):D)
De A110 "V85" die van 1970-1976 geleverd is met de 1289 cm3 motor had 72 DIN PK (bron: Alpine, Label Bleu van Christian Descombes). De 1300 die jij bedoeld is waarschijnlijk de 1300G (1967-1971). Deze had een 1255 cm3 Gordini motor met 105 SAE PK. Dan had je ook nog de 1300 S (1966-1971) met de 1296 cm3 Gordini motor met 120 SAE PK.

De A110 1100 is ook in meerdere configuraties geleverd. De "V70" had 66 SAE PK en de "V100" 95 SAE PK. Deze laatste haalde een topsnelheid van 200 km/u! En dat met een 1100-tje. :cool:

De A110 1500 en de diverse varianten van de 1600 laat ik voor nu maar even weg.

Het gaat hier over de "GTA":
renault-alpine-gta-v6-turbo-1985%E2%80%9391.jpg

DSCF1896a.JPG

En vanaf aanstaande zaterdag over mijn GTA

Laat ik het zo zeggen: na lang aandringen zal die 1300 met 72 pk dan best 180 km/h hebben gehaald, maar dat doet hem als instapmodel zeker niet gunstiger uit de verf komen dan de V6 GT met 160 pk. En daar ging het me maar om. Ik word soms een beetje moe van de 'vroeger was alles beter'-opvatting.

Oh sh*t oh sh*t oh sh*t oh sh*t oh sh*t oh sh*t!:eek:

Enig idee hoe lang het geleden is dat ik zo'n ding heb gezien? Geweldig man!(y) Veel plezier-kilometers gewenst!

Vandaag heb ik haar opgehaald. Nee, ik moet zeggen: wij hebben haar opgehaald. Met het hele gezin dus. En het werd uiteindelijk een uitstapje van bijna een hele dag. Om 11:00 uur hadden we afgesproken in Valkenswaard waar de auto stond. En na de formaliteiten zou de garage-eigenaar de Alpine voor mij naar buiten rijden...... Niet dus. :confused:

Ze wilde met geen mogelijkheid starten. Na controle bleek er wel een vonk te zijn, maar geen benzine. We hadden allebei het idee dat het ingebouwde alarm / startonderbreker wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Maar eerst maar eens de benzinepomp zoeken. Aangezien ik ook nog niet wist waar deze te zoeken, heeft de opgetrommelde monteur er toch zo'n 15 minuten over gedaan om het ding te vinden. :D Een pluskabeltje erheen leerde dat er op zich niks mis was met de pomp. Dus toch die startonderbreker. OK, dan halen we die er tussen uit toch? Nou..... Nadat de bagageruimte compleet, en het dashboard half gedemonteerd was bleek dat de hele alarminstallatie dusdanig complex was (althans voor mij en de monteur) dat we besloten om het anders te doen. Een extra, over het contact geschakelde plusdraad naar de benzinepomp moest het gaan worden. In de zekeringenkast zochten we naar een geschakelde plusdraad, verbindinkje gemaakt en JA JA JA ze liep meteen. Goed contact weer uit, eh :confused::confused::confused: het contact was uit, maar de motor niet. Ze liep nu gewoon door. Hmmm, duidelijk de verkeerde draad te pakken. Maar gelukkig lukte het met een andere wel.

Dus, nadat we het interieur en de bagageruimte weer in elkaar hadden geknutseld, kon ze uiteindelijk naar buiten. Het was inmiddels ca. half 3. De rit naar huis ging via een vriend, mijn moeder en het tankstation :) en het merendeel heeft mijn vrouw in de Alpine gereden. Zij is ook super enthousiast geworden over de V6 GT en ik hoop maar dat ik haar ook nog af en toe mee krijg. :):rolleyes: (de auto dan hè)

Maar eind goed, al goed, ze staat op in de garage. Hier nog een foto als bewijs: op mijn inrit met de R17 er voor.

Foto-MPEYO3E8-D.jpg

Los dit startprobleem wel even professioneel op, want geknoei in de bedrading kan je nog jaren achtervolgen. Wel een waanzinnig mooie auto! :D

grensrijder zei:
Los dit startprobleem wel even professioneel op, want geknoei in de bedrading kan je nog jaren achtervolgen. Wel een waanzinnig mooie auto! :D
denk dat hij dit ook wel gaat doen maar je wilt eerst thuis komen

ddrman zei:
grensrijder zei:
denk dat hij dit ook wel gaat doen maar je wilt eerst thuis komen

Dat is hij al, zo te zien. :p

Mooi dat die nu thuis staat, maar jammer dat er zo'n hindernis was.
Ik wens jou een lang en storingsvrij Alpine plezier toe!

erg gaaf zeg.....mooie wagen.
gisteren heb ik nog een in mint staat verkerende 3 inch modelautootje verkocht van de voorste op je oprit...van Majorette.
Die zal jij vast ook wel hebben in het miniatuur denk ik??

veel plezier met je mooie aanwinst!!

Mooi dat ie op de oprit staat. En v.w.b. het alarm; het schijnt een heel veel voorkomend euvel te zijn bij oudere auto's met een ingebouwd alarm, dat het alarm voor storingen zorgt.

schorpioen zei:
Mooi dat ie op de oprit staat. En v.w.b. het alarm; het schijnt een heel veel voorkomend euvel te zijn bij oudere auto's met een ingebouwd alarm, dat het alarm voor storingen zorgt.

Inderdaad, hetzelfde gehad met een 205 gti. Een fijne startonderbreker/alarm die de hele auto lam legde, geen vonk, geen benzine. De oplossing was om het hele systeem te verwijderen, en de draadjes volgens draadschema zonder alarm aan te sluiten. Dat koste een dagje solderen en puzzelen, maar leverde een stuk betrouwbaardere auto op.

Mooi om de auto's zo op de oprit te zien. 2 Zeer bijzondere renaults!

Afgelopen zondag een kleine Renault meeting voor de deur gehouden: :D

Foto-KVNL4YMO-D.jpg

Daarna even naar het veldje om de hoek gereden....

GroteFoto-ZYRB44LR.jpg

De Alpine is een betoverend mooie auto, maar ik kan niet wennen aan de wielen eronder, sorry. Ze passen niet bij het gladde ontwerp, vind ik.

grensrijder zei:
De Alpine is een betoverend mooie auto, maar ik kan niet wennen aan de wielen eronder, sorry. Ze passen niet bij het gladde ontwerp, vind ik.

Eensch, blijven japanse driftwielen, op de één of andere manier. Je verwacht iets futurischer onder zo'n Alpine.

Wat een droom van een auto! Ik ga maar weer eens aan het werk, raak afgeleid c.q. aan 't dagdromen hier :D

Het is inderdaad een droom van een auto. Geweldig wat een heerlijke auto om te rijden (en naar te kijken). En het rijdt echt verbazend goed. Comfortabel, gemakkelijk (ook zonder stuurbekrachtiging) en ruimte zat! :D En ondanks dat ze voor tegenwoordige begrippen misschien niet supersnel is, is het wel erg verslavend om de V6 lekker achter je te laten grommen, heerlijk wat gaat ze dan!

Vandaag zijn de kleppen gesteld, carburateurs zijn afgesteld en om een idee te krijgen van de conditie van de motor heb ik ook de compressie laten meten. Die was OK.

Stationair loopt de motor nu al veel beter, maar het oppakken gaat nog steeds niet soepel, bij het gas intrappen vanaf stationair valt de motor even "dood" / verslikt zich om daarna rap in toerental te stijgen. Ook bij constante snelheden rijdt ze nog wat "nukkig". Maar goed, de afstelling is nu ok, de tank zit vol met Super98 en een flesje carburateurreiniger dus nu eerst maar eens even kilometers maken.

Het weer werkt dit voorjaar in ieder geval lekker mee.(y)

Ik heb een autopoets vraagje:

Heeft iemand hier een idee of je met het poetsen van een polyester auto nog met speciale zaken rekening moet houden?
Op dit moment is de Alpine namelijk mat geel van het stuifmeel. Toen ik vanmiddag een klein hoekje op de bumper had schoongemaakt en er met een microfiber doekje overheen ging, trok ik namelijk vonken van de statische electriciteit :):rolleyes:. Lijkt me niet heel goed voor de lak, of....???

Renault15.17 zei:
Het is inderdaad een droom van een auto. Geweldig wat een heerlijke auto om te rijden (en naar te kijken). En het rijdt echt verbazend goed. Comfortabel, gemakkelijk (ook zonder stuurbekrachtiging) en ruimte zat! :D En ondanks dat ze voor tegenwoordige begrippen misschien niet supersnel is, is het wel erg verslavend om de V6 lekker achter je te laten grommen, heerlijk wat gaat ze dan!

Vandaag zijn de kleppen gesteld, carburateurs zijn afgesteld en om een idee te krijgen van de conditie van de motor heb ik ook de compressie laten meten. Die was OK.

Stationair loopt de motor nu al veel beter, maar het oppakken gaat nog steeds niet soepel, bij het gas intrappen vanaf stationair valt de motor even "dood" / verslikt zich om daarna rap in toerental te stijgen. Ook bij constante snelheden rijdt ze nog wat "nukkig". Maar goed, de afstelling is nu ok, de tank zit vol met Super98 en een flesje carburateurreiniger dus nu eerst maar eens even kilometers maken.

Het weer werkt dit voorjaar in ieder geval lekker mee.(y)

Gooi er maar eens Gas Treatment en Fuel System Cleaner van Forté in. Grote kans dat je van de klachten verlost bent.

Ik ben geen PVV fan, maar als ik het goed heb, zorgen zij ervoor dat ik de wegenbelasting voor mijn Alpine ga uitsparen! (y) Een leuke meevaller van ± € 40 / mnd.

Foto-3FEZUGYS-D.jpg

Als je dat geld een poosje opzij legt heb je over een paar jaar nieuwe TRX-banden met de originele wielen. :p

grensrijder zei:
Als je dat geld een poosje opzij legt heb je over een paar jaar nieuwe TRX-banden met de originele wielen. :p

Ik heb een tijd lang overwogen om andere velgen aan te schaffen, maar dat gaat waarschijnlijk niet meer gebeuren. De auto is tenslotte op deze velgen geleverd. En het zijn ook "originele" accessoire velgen van destijds. Dus zo is de Alpine eigenlijk op zijn origineelst. :)

Terug
Bovenaan