Dave's Renaultjes // 70 jaar Alpine in Dieppe (F)

Dave R1517

Kilometervreter
Tja, vorige maand hebben we onze Avantime verkocht. Maar wat koop je dan daarna? Wat kan er qua sensatie en beleving tippen aan een Avantime......?

Ik had in eerste instantie mijn zinnen gezet op een Mégane RS (van 2006-2007). Zo'n auto is wat jonger, komt qua design nog een beetje in de buurt van een Avantime en zal, in RS trim, toch ook wel voor wat sensatie en beleving kunnen zorgen. Althans, dat dacht ik. Maar na een proefrit in zo'n auto kwam ik er achter dat er helemaal geen beleving in zo'n auto zit. Snelheid wel ja, ongelooflijk was accelereert dat. Maar verder is het een slaapverwekkende auto. :D:D Te steriel, misschien wel te goed gebouwd :);) Mijn vrouw (beslist ook mee) had ook niet zo'n trek in een Mégane RS en dus was de conclusie al snel dat we iets anders moesten verzinnen.

Toen hebben we even gedacht het op een totaal andere boeg te gooien. We zijn naar een R11 TSE ('83) wezen kijken, daarna na een R20 ('82) en ook even naar een Alpine GTA. Eigenlijk voor de grap, want zo'n auto is toch niet praktisch en........ja wat eigenlijk. De Alpine V6 GT die we zijn gaan bekijken was in prima conditie, origineel Nederlands, met onderhoudshistorie er bij, nog maar 96-en een beetje duizend kilometer gelopen en voorzien van de opties Radio Renault, grijze velours bekleding en neerklapbare achterbank o_O Op de terugweg konden mijn vrouw en ik eigenlijk meer argumenten vinden om het wel te doen, dan dat we de nadelen zagen. (allebei al een beetje verliefd, en ja, ook nog op elkaar :p :D) Maar goed, ik weet dat je je met een Alpine aardig kunt verkijken. De buitenkant van polyester kan er geweldig uit zien, terwijl er daaronder een hoop ellende afspeelt (rot chassis, elektronische problemen, slechte koeling (met brand als eventueel ergste gevolg)). Dus eerst maar eens goed informatie inwinnen via de diverse Renault contacten en de Alpine club.

Toen ik eenmaal wist waar je overal op moet letten, en toen ik hoorde dat deze V6 GT en historie bij de Alpine club bekend was en dat er vanuit de Alpine club het bericht kwam "dit is voor zover wij weten een heel mooi en goed exemplaar", toen.......... was deze ineens al VERKOCHT. :cry: Balen met de grote B.

Verder kijken dan maar. Ander auto's bekeken, andere Alpine's gezocht maar eigenlijk viel alles nu tegen. We betrapten ons er op dat we alles automatisch met de Alpine vergeleken...... Maar ach, we hoefden niet perse snel een auto te vinden. Voor het dagelijkse verkeer is de Laguna prima inzetbaar, de R12 en R17 die we hebben, staan ook (bijna) altijd te trappelen om mee te mogen en als het weer echt bar en boos is (pekel e.d.) en we met twee auto's op pad moeten, dan kunnen we altijd de Mégane van moeder of de 307 van mijn schoonouders lenen. Dus we besloten om vooral niet te haasten en rustig verder te kijken wat er op ons pad zou komen.

En dan, dan controleer je je email op een dinsdagavond en staat er een berichtje tussen van de voorzitter van de Alpine club. De bewuste Alpine staat weer te koop, bij een ander bedrijf. Nog geen 5 km verderop. Dus wat doe je? Je pakt de telefoon en belt. Dat was dus gisteren. Ik ben de woensdagmorgen altijd vrij en heb dus vanmorgen van 10:00 uur tot ca. 12:15 uur bij het bedrijfje en de Alpine doorgebracht. Auto bekeken, stuk gereden, naar een bedrijf gereden waar ze wel een brug hadden om de onderkant te bekijken, nog eens alles bekeken, de prijs op het woord gegooid en uiteindelijk, hoewel er wel wat puntjes aan de Alpine te verbeteren zijn, heb ik dus mijn handtekening gezet. Vanaf volgende week mag ik me "alpinist" :) noemen.

Genoeg geschreven, tijd voor foto's:

Foto-D8KR6ZIM-D.jpg

Foto-JAYYL4W4-D.jpg

Foto-PQRPGO6J-D.jpg

Foto-7XI6TEQN-D.jpg

Foto-CES6AZNB-D.jpg

Laatst bewerkt:
Zoals ook al gezegd in het Fransrijderstopic, helemaal geweldig 15.17! Deze auto is dus een soort van 2e dagelijkse auto als ik het goed begrijp?

Wow, erg mooie. Goede kleur ook in deze tijd. Ultieme sportauto, gefeliciteerd.

Lef! Maar wat een fantastisch dik ding is dit. Houd 'm wel heel hè! Coole vrouw ook, ook daar moet je zuinig op zijn.

Ah, aangezien ik hier op de zaak geen foto's kan bekijken...opmerkingen en complimenten daarover later.

Maar met een Alpine...meteen maar de meeting Fransrijders-Oost ermee doen??

Wel raar dat een maand na verkoop hij alweer te koop staat bij een andere handelaar, amper 5 km verder.
Maar het is natuurlijk een schitterende wagen (y)

Woooowwww!!! Zelf al eens meegereden in een 310 V6. Je zit echt lekker laag in zon ding! :cool: (y)
De velgen vind ik alleen minder mooi.

Ben eigenlijk geen fan van Renault..hoewel ik moet bekennen dat dat dan eigenlijk om de nieuwere modellen gaat. Dit is gewoonweg een super-bak (y). Wat een prachtwagen. Ik weet nog dat ik destijds als klein jongetje mijn nek altijd wel omdraaide als er eentje voorbij kwam (wat zeer weinig gebeurde). Ik hoop dat de staat inderdaad netjes is voor hetgeen je er voor betaald hebt. En nu het voorjaar er aankomt; lekker veel rijden.

Heel veel plezier met deze droomauto (review in Myreview nog een idee ;) ?).

Allemachtig wat een mooi ding :) Proficiat en succes !
Ik hou m'n ogen open in de regio.
Nieuwe categorie op het Renaultforum :D ?

mooie auto !!! Weet je de reden waarom die zo snel weer te koop stond ??

@ Alpinist/Renault15.17: Gefeliciteerd!

Ik las het ook al in het Fransrijderstopic en zat al met smart te wachten op dit nieuwe topic. Wat een geweldige bolide vind ik dit! Ik vind die dikke middenconsole ook wel apart met de pook daar half in verwerkt. En de aparte ruitenwissers zijn natuurlijk erg leuk, dat systeem kende ik niet eens tot ik gisteren die foto in het Fransrijderstopic zag. Zijn deze wielen eigenlijk origineel? Zelf vind ik de schoepenwielen erg fraai, niet zo agressief:

2uek6l3.jpg

Het nadeel van schoepen-wielen vind ik alleen dat ze altijd aan 1 zijde de verkeerde kant op draaien, zoals jij met je foto zo duidelijk laat zien....

Gaaf ding, ik vind alleen de wielen niet mooi, sanitarium heeft de goede velgen al voor je uitgezocht

@ Bart81: Dat ben ik met je eens, dat vind ik bij alle wieldoppen of wielen met een dergelijk design niet helemaal kloppen. Jammer dat een fabrikant niet let daarop. Maarja, het zal een duur grapje worden om voor links en rechts aparte wielen te ontwerpen.

Een buitengewoon fraaie auto met bergen karakter! Er horen geen schoepenwielen op, want het is geen Turbo. De GT staat normaal op heel aparte wielen, naar mijn smaak mooier dan die met de schoepen:

std_1988_Alpine_V6_GT-1-mwb-.jpg

Die wielen vielen mij ook als eerste op. Om de een of andere reden vind ik ze niet 'smoelen' onder zo'n auto. Maar als ik daar even doorheen kijk zie ik toch een nostalgische karakterbak van de eerste orde. Gaaf apparaat (y)

Groetjes,
Jan

Onwijs gaaf ding! Deze en de A610 (uiterlijk bijna hetzelfde, maar dan met klapkoplampen) zijn toch wel de heftigste straat-Alpines ooit gemaakt. Moet je toch maar eens kijken of je nog ergens zo'n mooi schaalmodel in 1 op 18 van OttoMobile op de kop kunt tikken (die zijn er van de GTA V6 Turbo en de A610 in verschillende uitvoeringen).

fantastische auto gekocht, afgelopen weekend ook ontzettend zitten smullen van de alpines die daar waren!

Ben best wel jalours! :LOL:

Erg leuke, nette, gave auto!
Zou zelf bang zijn voor de kosten....onderhoud...dan vooral. Maarrrrrrrrr...erg smullen deze auto!

Mooie Alpine! Gefeliciteerd!

vertmaori zei:
Onwijs gaaf ding! Deze en de A610 (uiterlijk bijna hetzelfde, maar dan met klapkoplampen) zijn toch wel de heftigste straat-Alpines ooit gemaakt. Moet je toch maar eens kijken of je nog ergens zo'n mooi schaalmodel in 1 op 18 van OttoMobile op de kop kunt tikken (die zijn er van de GTA V6 Turbo en de A610 in verschillende uitvoeringen).

Grappig dat je dat zegt, de heftigste Alpine, voorwaarde bij het ontwerp van deze GT was namelijk dat hij er juist níet agressief en heftig uit mocht zien, maar eerder zakelijk als het ware.

Afgezien van de wielendiscussie ben ik het roerend eens met overige forummers, geweldige wagen! Heb er vaak verlekkerd naar staan kijken...:cool:

De Renaultdealer toen ik nog in een dorpje woonde had er eentje. Als wij met de klas naar de gymzaal liepen kwamen we er langs. Het hoogtepunt voor mij van de tocht ;)

Iedereen bedankt voor de reacties. (y) Ik ben er erg blij mee :cool:, maar ik moet nog een week wachten voordat ik haar op kan halen. :(

Voor wat betreft de velgen. Op de foto van grensrijder staan inderdaad de velgen die standaard geleverd werden op de V6 GT. Dit zijn TRX velgen, waar dus ook alleen de Michelin TRX banden op gemonteerd kunnen worden. De schoepenvelgen van de V6 Turbo waren optie op de V6 GT en zijn ook veel geleverd. Weinig mensen vonden de standaard velgen op de V6 GT mooi en Renault dealer Hemcar heeft meerder V6 GT's afgeleverd op de velgen die ook onder mijn Alpine zitten. Ook in Belgie stonden deze velgen op een gegeven moment op de optielijst en dus beschouw ik ze toch als min of meer origineel. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind ze best goed staan. Ik sluit niet uit dat ik ooit een set V6 Turbo (schoepen) wielen koop, maar dat is zeker niet de eerste prioriteit.

@ poekoek: wij hebben drie dagen in de week een tweede auto nodig. En daarvoor hebben we dus de beschikking over de R12, de R17 en dadelijk deze Alpine. In de winter rijden we niet met de R12 en de R17 en ik denk dat ik het ook wel zonde ga vinden om dan de Alpine in te zetten. Maar goed, eerst komt de lente, zomer en herfst er aan en hoop ik lekker veel youngtimer (Alpine) en klassieker (R12 en R17) kilometer te maken.

@vertmaori: deze Alpine is nou net veel minder heftig om te rijden dan een A310 bijvoorbeeld. Deze heeft een veel betere gewichtsverdeling. De V6 Turbo heeft daarbij nog het nadeel dat de turbo vrij plots inkomt, wat tijdens bochtenrijden tot vervelende situaties kan leiden. Maar daar heb ik dus geen "last" van.

@ BMW-bolle: als ik voor een Mégane RS (of iets anders moderns) had gekozen, had ik te maken gekregen met een afschrijving van, wat zal het zijn, € 2000-3000 per jaar? Nu zal de afschrijving van de Alpine ook niet 0,-zijn, maar in ieder geval hou ik toch aardig wat centjes over die ik aan onderhoud kan besteden.

Je hebt gelijk. Alleen mijn referentiekader is een Peugeot 107 met 250 euro onderhoudskosten per jaar ;)

Ja, de A310 in zijn oorspronkelijke verschijningsvorm. Prachtig! (y)

(En naar mijn mening ook heftiger, extremer vormgegeven dan de GTA.)

Ben altijd al een beetje verliefd geweest op de Alpine, hier in het dorp rijdt(/reed?) een blauwe.. Al is die kleur misschien een beetje te standaard toch een erg mooie auto. Maar ik moet wel zeggen dat het wit op deze een stuk beter staat. Vind ik dan!

Veel plezier ermee!

Ik denk dat je veel niet-autokenners, buren, mensen in 't cafe zal verbazen, als je uit dat ding stapt en dan je Renault-sleuteltjes op de bar gooit...

Mielcitrofiel zei:
Ik denk dat je veel niet-autokenners, buren, mensen in 't cafe zal verbazen, als je uit dat ding stapt en dan je Renault-sleuteltjes op de bar gooit...

Het staat er nochtans in koeien van letters op ... :rolleyes:

Foto-PQRPGO6J-D.jpg

@ Renault15.17: Aha, dus deze wielen zijn semi-origineel Renault. Ga je je nickname trouwens veranderen in Alpinist? Vind ik wel een mooie vondst.

@ Poekoek: Volgens mij is de A310 met die extra brede glazen neus niet origineel in NL geleverd. Ik ken wel iemand met een blauwe met die neus, er staat me iets van bij dat hij hem geimporteerd heeft. Wel imposant, zo'n batterij lampen.

Zo'n parelmoerwitte Alpine rijdt hier trouwens in Wageningen ook rond, ik zie hem sporadisch, maar toevallig gisteren ook! Was net iets te ver weg om het kenteken te zien.

Erg leuke wagen ! Erg dik ook. In Baambrugge ken ik een donker rode en die kleur staat hem ook wel goed, alleen heeft die volgens mij wel de schoepen-velgen.

Het verschil met o.a. de A310 is, dat deze met recht GT heet, Gran Turismo dus. Een heerlijek wagen die voor de Franse tolwegen is ontworpen... kilometervreter pur sang. De A310 is dan toch meer in de klasse van waar we nu, de laatste 15 jaar, de Elise in zien, een giftig klein karretje waar je lekker mee kan hoeken.

Vind het ook een erg chique verschijning en alhoewel hij er wat dik/fout uitziet, zal er weinig afgunst zijn, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een volgepropte Megane RS. Al zullen wel veel mensen met de term "midlife crisis" gaan gooien :D

B. RS zei:
Mooie Alpine! Gefeliciteerd!

vertmaori zei:

Grappig dat je dat zegt, de heftigste Alpine, voorwaarde bij het ontwerp van deze GT was namelijk dat hij er juist níet agressief en heftig uit mocht zien, maar eerder zakelijk als het ware.

Ik doelde met mijn opmerking meer op het rijgedrag, deze serie (met name de Turbo) kan door het stevige vermogen aardig waaieren met de losse achterkant. Het model is eerder braaf en ingetogen. De eerdere A310 had dat ook, maar daar was door de vreemde gewichtsverdeling aan te passen (een dorpsgenoot reed vroeger met een op maat gegoten blok beton onder het voorklepje) wel wat aan te doen.

Erg mooie wagen, altijd gevonden. Met van die typische Franse designfoefjes. Ondanks het feit dat de velgen origineel zijn, vind ik ze ook niet zo mooi. Ze doen me erg denken aan de velgen zoals ze onder Japanse sportwagens zaten, de oude driftwagens.

TRX banden hadden TRX velgen nodig, maar kunnen TRX velgen geen gewone banden hebben? Ik vind persoonlijk de door Grensrijder aangehaalde velgen erg fraai...

Terug
Bovenaan