Dave's Renaultjes // 70 jaar Alpine in Dieppe (F)

Volgens mij heb ik die kleur nog nooit gezien, tenzij de foto het beeld vertekent. In ieder geval is het erg fraai, zeker in combinatie met het cognac interieur, en zelfs de gunmetal wielen kan -ie goed hebben. Ik houd het aanbod een beetje in de gaten en denk dat de prijs die je betaalt redelijk marktconform is, als de optische en technische staat natuurlijk net zo goed zijn als verwacht en gehoopt.

Geen idee of er veel in Beige Cendré in Nederland verkocht zijn / rondrijden. Maar de kleur in de studio komt denk ik iets "te goud" over.
Deze foto is met natuurlijk licht, maar deze foto is dan weer van een beeldscherm genomen.

ede37e43-d87a-4822-90d8-64d5528b379c.jpg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ak2
Jawel, die zijn wel verkocht maar echt heel erg weinig. Ik kan me van de afgelopen jaren welgeteld 1 herinneren in deze kleur, en die reed rond rondom Utrecht. Dus wat dat betreft leuk dat zo'n unieke uitvoering van een toch al uniek model in Nederland rond gaat rijden.

Prachtig, ik heb 3 laguna's van die generatie gehad, in estate weliswaar, maar ook eentje met 4ws. De estate was niet echt een schoonheid, maar deze coupe vind/vond ik echt ontzettend mooi. Bovenal heel fijn rijdende auto's, probleemloos en zeker met 4ws super! Geniet ervan!

Mooi hoor deze renault. verbaast mij dat het zo lastig is om een net exemplaar te vinden. Ik heb er ook wel eens naar gezocht . Ik wilde toen ook 4-control, 2 liter turbo (wel handbak) en deze interieur kleur. Keuze was eigenlijk best veel toen zo'n 8 jaar geleden op de NL occasionmarkt. Allemaal verdwenen dus.

Ik heb uiteindelijk toch de estate genomen een GT met 205PK en 4-control. Heerlijke auto! Ben benieuwd hoe de coupe gaat bevallen. Was zelf wat minder onder de indruk van het nissanblokje met 170PK icm automaat, maar met automaat zit je hier aan vast als je een 4 -cilinder benzine wil.

succes met het wachten!

Even in RDW open data zitten struinen. Er zijn nog 289 kentekens van Laguna coupé's bekend, daarvan hebben er nog 257 geldige APK. En er staan 5 beige coupé's geregistreerd in Nederland. Best uniek dus.

@AsconaGT, de 2.0 Turbo is, zowel in de 170 pk als 205 pk uitvoering, gewoon de bekende Renault F-motor. De atmosferische 2.0-16v met 140 pk is wel een Nissan blok, maar die werd niet in de coupé geleverd.

Laatst bewerkt:
Zo, na een heerlijk weekje Lanzarote, is het nu deze week wachten op de Laguna. Ik heb inmiddels een kopie van het verzenddocument (CMR), ze is onderweg.....

6a4c3709-2252-46ce-9249-fc5c403b7bc6.jpg

Op Lanzarote was deze Peuyota onze huurauto. Lekker ruim wel, redelijk comfortabel, schuifdeuren ook fijn maar de (te) lichte stuurbekrachtiging en de kleine 3-cilinder motor deden me wel weer verlangen naar wat "meer" automobiel.

e770a7c4-7c4a-4176-823b-3a7cdbe9a7c7.jpg

Gefeliciteerd! BPM zal niet veel meer zijn want hij is 12 jaar oud.
RDW €200 en de trekhaak en velgen kosten dan idd nog het meest.
Ben benieuwd hoe ie is en hoe de overdracht gaat.
BPM berekening schrik ik wel van. Ik had al eens online gekeken voor een 2009 model en dat was € 709,-. Maar deze is uit 2013 en dan kom ik met online berekening uit op € 1893,- :oops:

Ja precies PauseBreak. Die importkosten komen nog wel.

Vanavond was het al te laat om foto's te maken en daarbij was de auto erg vies. Deze foto is van vanmorgen 7:15 toen de auto net gelost was.

20ca8498-3fce-464e-bfde-a9a9532fc212.jpg

De eerste indrukken:
- de foto's van AAA gaven een prima beeld van de auto en de staat waarin die is. Op een ding na, ik had nog niet ontdekt dat de auto ook een zwart dak heeft. :D
- Alles werkt voor zover nu te beoordelen. Ik heb alleen op eigen terrein en een stukje rond mijn loods gereden. Als je op lage snelheid korte bochten neemt, is het goed waar te nemen dat de achterwielen tegen sturen, erg gaaf.
- De koplampglazen zijn niet meer heel mooi, maar dat was eigenlijk wel verwacht.
- Er zijn wat kraakjes en rammeltjes, in de linkerdeur en ook in de middenconsole (dat laatste is een bekend issue bij deze auto's)
- beschadigingen aan de wielen zijn lelijk bijgewerkt met zwarte lak.
- Bij koude motor draait de motor een beetje onrustig en met wat resonantie. Maar het laatste onderhoud is ook van 2022, een grote beurt staat daarom ook op de planning.

En, niet onbelangrijk, de vrouw heeft de auto goedgekeurd. ;)

O ja, en die lelijke hoes over de selecteurhendel zit er omdat de metalen / aluminium afdekking een scheur heeft .

Laatst bewerkt:
Gaaf hoor! Ja dat van de 4-control herken ik wel. Weet nog wel dat ik de eerste meer met mijn Laguna destijds over de rotonde reed en echt de bocht om slingerde. En later met andere auto's wat te ruim uit kwam. In het begin is het even wennen maar daarna erg prettig.

Beetje liefde (en onderhoud) geven en het komt helemaal goed (y)

Klinkt wel alsof je na de kleine dingetjes gedaan te hebben echt een mooi, fijn exemplaar hebt gevonden. Hopelijk wijst de praktijk dat ook uit na de grote beurt. Neem je dan ook meteen de riemen mee?

Berekening BPM volgens de Belastingdienst:
U kunt de afschrijving berekenen met een koerslijst, een taxatierapport of de forfaitaire tabel. U mag de manier kiezen die voor u het voordeligst is. Uw keuze is definitief. U kunt deze later dus niet meer veranderen. Kies hoe u de bpm wilt afschrijven.

De bpm-bedragen zijn de afgelopen paar jaar flink verhoogd, in het geval van de Laguna zal taxatie de beste manier zijn om het bedrag te drukken.

Mooi dat ie er nu is in ieder geval, en dat de staat lijkt mee te vallen. Is het dak gewrapt of gespoten en hoort dat erbij, of ga je het ongedaan maken?

Dat klinkt al beter, @michel1975 PM gestuurd.
Je hebt antwoord. Ik laat het altijd uitvoeren.

Een BPM Taxatierapport, ook wel BPM tegenbewijs genoemd, is een rapport waarin door een erkende taxateur de dagwaarde van de auto wordt bepaald door middel van schouwing.

Door eventuele bovenmatige gebruikerssporen, gemist onderhoud, of andere waarde verlagende factoren te constateren, wordt opnieuw de dagwaarde van het voertuig bepaald. Een lagere dagwaarde resulteert in een lagere rest BPM.

In veel gevallen is het voordelig om een taxatierapport uit te laten voeren op het geïmporteerde voertuig, wat essentieel is voor het nauwkeurig berekenen van de resterende BPM.

Dus met name als er best wel wat gebruikssporen zijn komt deze waarde vaak wat lager uit. Taxatie kost iets van €200

Ik ben erg benieuwd of het voordeliger kan met een BPM tegenbewijs. Eerlijk gezegd denk ik dat er niet heel veel voordeel te halen is.

BPM calculator Autoweek: € 1.949,-

Koerslijst methode:
Volgens de ANWB koerslijst is de waarde van de Laguna bij inruil bij een autobedrijf € 6.250,-
Volgens de koerslijst methode zou ik dan 6.250/43.490 * 14.653,- = € 2.105,-

BPM tegenbewijs: met de circa € 200,- taxatiekosten erbij gerekend, zou de taxatiewaarde onder de € 5.000,- moeten uitkomen om een beetje voordeel te halen. Gezien de staat van de auto, denk ik niet dat dat realistisch is. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel. ;)

Mooi dat ie er nu is in ieder geval, en dat de staat lijkt mee te vallen. Is het dak gewrapt of gespoten en hoort dat erbij, of ga je het ongedaan maken?

Ik ben er van overtuigd dat het dak zo origineel is. net als de zwarte spiegelkappen en de gunmetal wielen. In het persbericht van de "facelift" zie je dat ook terug op de foto's. En ik denk dat ik het uiteindelijk ook allemaal zo ga laten. Ik ben toch echt wel een originaliteitfreak merk ik (weer).

Het mooiste zou zijn als ik op basis van onderstaande gegevens de exacte originele configuratie kan achterhalen.

b9a1ee2c-cb96-4170-98f3-7c887477da17.jpg

Wat ik al weet:
DT15 - de D hierin staat voor carrosserie variant "coupé"
S273715 - de S staat voor de Renault fabriek in Sandouville en het is de 273.715e Laguna die daar geproduceerd is. (van in totaal 351.384 exemplaren, waarvan 54.840 coupé's)
TEHNK - staat voor Teinte (kleur) HNK = Beige Cendré
TLALLE - staat voor export naar Duitsland (ALLE = Allemagne)

De ander code's moet ik nog ontcijferen. Wel duidelijk is dat CUIR06 iets zegt over de lederen bekleding (06 is dan vermoedelijk de camel kleur) en HARM01 is de hoofdkleur in het interieur (harmonie) en 01 is vrijwel zeker zwart.

Ik ben erg benieuwd of het voordeliger kan met een BPM tegenbewijs. Eerlijk gezegd denk ik dat er niet heel veel voordeel te halen is.

BPM calculator Autoweek: € 1.949,-

Koerslijst methode:
Volgens de ANWB koerslijst is de waarde van de Laguna bij inruil bij een autobedrijf € 6.250,-
Volgens de koerslijst methode zou ik dan 6.250/43.490 * 14.653,- = € 2.105,-

BPM tegenbewijs: met de circa € 200,- taxatiekosten erbij gerekend, zou de taxatiewaarde onder de € 5.000,- moeten uitkomen om een beetje voordeel te halen. Gezien de staat van de auto, denk ik niet dat dat realistisch is. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegendeel. ;)
Mmmh je zou eens een taxateur in de buurt kunnen vragen om een eerlijk advies. De Mercedes zat inderdaad nog wat hoger in de boom qua dagwaarde.

Poetsen, op kenteken en lekker rijden, geeft de hele dag een glimlach!
Eensch. En dat is uiteindelijk hetgeen dat telt. Ik vind het wel rustgevend. De hele week druk en dan in het weekend even poetsen. Even niets en lekker fysiek bezig zijn. Met een mooi eindresultaat.

Ik ben er van overtuigd dat het dak zo origineel is. net als de zwarte spiegelkappen en de gunmetal wielen. In het persbericht van de "facelift" zie je dat ook terug op de foto's. En ik denk dat ik het uiteindelijk ook allemaal zo ga laten. Ik ben toch echt wel een originaliteitfreak merk ik (weer).
Een soort beige ipv witte Monaco GP uitvoering dus!

Erg leuke auto. Heb ooit een Estate 205GT 4ws gehad, mits goeie banden eronder evenaart bijna geen enkele auto de wegligging.

Blijft een mooie auto in dito samenstelling! En leuk, dat ontcijferen van het identificatieplaatje, wist ik niet. Waar zit het plaatje bij de Laguna? En is dat overal hetzelfde?

Omdat het rijden nog even op zich laat wachten (half april naar de RDW), nog even wat fotootjes na een snel wasbeurtje.

b41db986-6837-4cae-bbf2-bcaecc6c9176.jpg

b3e57c94-ce52-49b6-a568-4c61fb651946.jpg

8eee3512-4a14-4c26-97e7-941e39c9d2ff.jpg

99eb0252-c4e5-4c0e-820c-951d66e093f9.jpg

Nog wat zaken die ik inmiddels uitgepluisd heb:

Positief:
- er zit nog Tsjechische APK tot februari 2027 op (y)
- er is in 2024 nog wel onderhoud uitgevoerd, althans onder de motorkap zit een sticker van een motoroliewissel.
- de taal van zowel het radio-/navigatiegedeelte als ook dat van het dashboard is inmiddels op Nederlands gezet, dat viel erg mee / was heel simpel te vinden in de systemen.

Negatief:
- er lagen een paar druppels olie op de grond in de loods waar de Laguna een dag gestaan heeft.
- er lijkt (veel) te weinig koelvloeistof in het systeem te zitten.

Terug
Bovenaan