Datsun on-DO & mi-DO (RUS) | Nieuw: facelift 2020

Wouter82

Moderator

6cc07f9c794c07623c308a7c0b2f6118.jpg


bd4484333d37cf5184313043a98022fa.jpg


m1myjv8bcvso.jpg


m1myjv8bepsn.jpg


f3dbba82e49a5eafff9b2a6f2a9e7b22.jpg


m1myjv8bgesm.jpg


[size=x-large]Eindelijk onthuld: Datsun on-Do met lange kont[/size]

De jongste telg binnen de herboren Datsun-familie is deze vandaag gepresenteerde on-Do. In Europa hoeven we hem niet te verwachten, maar voor de Russen is het een bijzonder belangrijke sedannetje. We hebben de auto al eens in het wild gespot, dus eigenlijk is de verrassing niet zo heel groot meer. Later kregen we van Datsun zelf nog een opwarmende teaser toegezonden, waarop de neus van de auto al werd vrijgegeven.

De Datsun wordt on-Do gedoopt, en daarmee krijgt de Japans-Russische sedan een naam die afwijkt van z'n Go-broertjes. En profil en van achteren toont de on-Do een kont die wel erg ver lijkt uit te steken. Hij heeft verder overeenkomsten met de Lada Granta, waar de auto van afgeleid is. Datsun mikt met het model op de koper die vooral een praktisch vervoermiddel wenst.

De nieuweling is 4,34 meter lang, 1,70 meter breed en 1,50 meter hoog. Achterin biedt de on-Do plaats aan 530 liter bagageruimte, vergelijkbaar met de Skoda Rapid, een auto die nou niet bepaald bekend staat om een kleine kofferruimte.

Onder de kap komt een 87 pk sterke 1,6-liter benzinemotor te liggen, een blok dat regelrecht uit de neus van de Lada Granta komt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de on-Do in de Togliatti-fabriek van Lada's moederconcern Avtovaz van de band zal rollen. Z'n vanafprijs moet onder de 400.000 Russische roebel, zo'n € 8.300, komen te liggen.
https://www.autoweek.nl/nieuws/27654/eindelijk-onthuld-datsun-on-do-met-lange-kont
 
Wat zou dat betekenen, "on-Do"??

on-Do(enlijkdesign?)
on-Do(orgrondelijke Russen?)
 
Ik heb een zwak voor budgetauto's dus ook voor deze Datsun.

De Granta is een heel slimme auto. Het is een Kalina, die door Renault, ook het productieproces, onder handen genomen is. Daardoor zit ie (nog) beter in elkaar, is ie ruimer, de techniek is nog simpeler ( bv 1.6 8 Klepper, minder delen plaatwerk/plastic/ simpeler ventilatiesysteem, en beugels op achterklep ) en heel belangrijk nog goedkoper te bouwen.

En nu als Datsun... Ik wil wel een blokje om!:T
 
Wat een ontzettend leuke auto is dit. Lijkt sterk op een mini-Ford Scorpio Sedan.
De typenaam mag van mij gewoon Cherry en Sunny zijn in plaats van het wat
ondoorgrondelijke On-Do. Beste importeur Nissan Nederland: haal deze auto
beslist naar de Benelux. Er moet een goede markt zijn voor deze sympathieke
sedan. Ik sta al klaar om het orderboek te tekenen bij Datsun Denissen Tilburg !
 
Ford Versailles V8 zei:
Er moet een goede markt zijn voor deze sympathieke
sedan. Ik sta al klaar om het orderboek te tekenen bij Datsun Denissen Tilburg !

Mooi dat je zo enthousiast bent.

Zal in NL / West EU zeer weinig animo voor deze auto zijn.

Wat moet jij overigens een bevoorrecht mens zijn - je meldt regelmatig een auto die je mooi vindt te willen kopen.
Heb je zo'n grote oprit?
 
rickm zei:
Wat zou dat betekenen, "on-Do"??

on-Do(enlijkdesign?)
on-Do(orgrondelijke Russen?)


RickM.,

De betekenis van 'on Do' = "Hij (de Rus) beweegt (Japans)"
Nissan's marketing boodschap = 'positieve dynamiek'.

( The name reflects the car’s multicultural influences. ‘DO’ is a word deeply embedded in the Japanese psyche, meaning ‘way’, and reflects a consistent and distinctive way of doing things. It can also mean ‘moving’, so the Datsun ‘on-DO’ moniker’s overall meaning refers to the brand intention of providing mobility for all in an innovative way. ‘On’, meanwhile, is the Russian word for ‘he’, underlining the car’s strength, performance and masculinity. And both words also have clear meanings in English suggesting a positive dynamism.)

RM

https://www.automotiveworld.com/news-releases/datsun-ready-russia/
 
Allemaal leuk en aardig, maar moeten ze hiervoor een nieuw merk uit de grond stampen?
Kunnen ze die energie niet beter in Lada zelf stoppen?
 
@ rickm: een grote schuur in de ommelanden van Groningen.

@ rickm: on-Do zal in Nederland snel verbasterd worden tot Onding.

Die vreemde typenaam moeten ze dus maar snel verwisselen voor iets anders.
Cherry of Sunny bijvoorbeeld.
 
---GT--- zei:
Allemaal leuk en aardig, maar moeten ze hiervoor een nieuw merk uit de grond stampen?
Kunnen ze die energie niet beter in Lada zelf stoppen?


Mee eens, vroeg ik mij ook af.
Maar het antwoord hebben we inmiddels - blijkbaar kan de segmentatie niet ver genoeg gaan.

~~

Lelijk of niet lelijk - laten we vooral kijken

..... wat ie kost en
..... voor wie de auto bestemd is.

+ Kost relatief weinig.
+ Maakt autorijden beschikbaar voor een grote groep Russen en Indiers.

Voor hun is vervoer belangrijker is dan een gelikt uiterlijk.
En kijkend naar de oude Lada's, Maruti's, Mahrinda's en Chinees blik dat in beide landen door de steppen en rijstvelden ploegt is de Datsun on-Do best Oo-Kee.
 
In Moskou heeft Datsun de mi-DO gepresenteerd: een 'praktische maar sportieve' vijfdeurs hatchback, gebaseerd op de on-DO sedan. De mi-DO is iets korter dan de on-DO (3950 mm), maar heeft dezelfde wielbasis (2476 mm). Verder onderscheidt de hatchback zich van de sedan door andere koplampen.

10609168581588903701.jpg


Bron: https://www.worldcarfans.com/114082780267/2015-datsun-mi-do-unveiled-in-moscow
 
Wouter82 zei:
Bizar.... wie had ooit kunnen bedenken dat een Lada als Datsun zou worden verkocht o_O
Zo zie je... Niets is voor altijd.
Wie weet worden er nog eens bv Dacia's als Mercedessen verkocht...:T
 
Live @ Moscow International Auto Salon:

53fed94a95a6566f628b458d.jpg


53fed94c95a6566f628b459a.jpg


53fed94d95a6566f628b45a7.jpg


53fed94e95a6566f628b45b4.jpg


53fed95395a6566f628b45e5.jpg


Meer foto's: https://www.drive.ru/news/datsun/53fdeacb95a656581c8b4586.html

Vreselijke auto, de Lada Kalina oogt veel evenwichtiger.
 
De Datsun mi-DO doet het blijkbaar niet zo goed in Rusland, de verkopen in de eerste 5 maanden van dit jaar zijn in vergelijking tot 2017 met 18% gedaald, dus is het tijd voor een uitbreiding van de familie, eind juni werd deze teaser gedeeld:
2850931.jpg

Een Cross versie! Hoewel er niet veel bekend is, deelden zowel AUTOSTAT als Newsdrom gisteren dit artikel, een Datsun mi-DO Cross voor vissers... Er zal veel van de gewone Cross in zitten:

2862213.jpg


De Russische divisie van Datsun publiceerde een foto van de cross-versie van de mi-DO hatchback, die eind juni werd aangekondigd in de vorm van een teaser .

Bij Datsun interpreteerden ze het concept van "cross-versie" op hun eigen manier en brachten ze een vreemde uitvoering uit "voor vissers".

De nieuwe is gemaakt van mi-DO in een configuratie met een 8-kleppen 1,6-liter motor en een handgeschakelde versnellingsbak. Bij de buiten onderscheidt de cross-modificatie zich door de styling van het carrosserie in de stijl van "militaire", matte beschermende coating Raptor, wielkastverlengingen, getinte achterdeuren, extra verlichting en een Thale-bagagedoos met een volume van 330 liter op het dak. Bovendien heeft de machine een vrije hoogte van 180 mm (+6 mm ten opzichte van de standaardmachine). De toename in speling wordt mogelijk gemaakt door de afstandhouders in het voorste deel tussen het carosserie en de steun en van de achterkant tussen de onderste steun van de schokdemper en de balk. De auto is uitgerust met banden Michelin Cross Climate 185/65 R15 95VXL en lichtmetalen wielen.

De binnenkant werd veranderd vanwege de demontage van de achterbank en de integratie van de achterkant met de bagageruimte. Nu is er een plaats voor de gemakkelijke plaatsing en opslag van apparatuur die nodig is om te reizen. De oppervlakken zijn afgewerkt met een speciale lichte waslaag. In de kofferbak bevinden zich handige vakken voor het opbergen van spullen en accessoires voor vissen, tenten, rubberlaarzen en andere dingen die nodig zijn om te reizen. In het onderste gedeelte van het compartiment bevindt zich een ingebouwde schuiftafel die geplaatst in een speciale doos is en het bovenste gedeelte is verdeeld in handige compartimenten voor persoonlijke items, waartoe de toegang zowel vanuit de auto als buitenaf. Bovendien bevat de kit schokkerige en sleepkabels, packs verpakt in een speciale tas, schop en bijl Fiskars, luifel "Marquise" met zijwanden en een koffiezetapparaat.

Niet geheel onbelangrijk is de aangepaste overbrengingsverhouding 4.13 (3.9 voor de gewone) die het koppel vergroten bij de aandrijfwielen, en een comfortabeler trekkracht maken, en daardoor een eenvoudigere trekkracht bij lage toerentallen, wat belangrijk is in het verkeer.

Ook kreeg de auto bescherming tegen de bodem van aluminium met een dikte van 4 mm, waardoor de brandstoftank werd beschermd. Bovendien worden de afdichting van de afvoergaten en de bescherming van het motorcompartiment tegen stof en vuil gemaakt.

Of een dergelijke wijziging gepland is om te worden vrijgegeven voor verkoop of slechts een showauto is, is niet bekend.

2862217.jpg


2862219.jpg


Bron

Leuk, totaal onzinnig natuurlijk, maar ik ben benieuwd wat de mi-DO gaat doen, na de facelift van de Kalina, die dan Granta gaat heten. Overigens worden deze Mi-DO's alleen in Rusland, Wit-Rusland, Kazachstan en Libanon verkocht.
 
 
Ik dacht dat Nissan de stekker uit Datsun trok (voor onder meer Rusland - in India blijft Datsun), maar dat laat nog even op zich wachten. De on-Do heeft een facelift gekregen, toch een vrij uitgebreide, want niet alleen de voorbumper en grille zijn gewijzigd, maar ook de vorm van de koplampen.

Facelift:

5e26b5b2ec05c48932000143.jpg


5e26bebdec05c41311000021.jpg


Oud vs. nieuw:

5e26bd92ec05c4a020000013.jpg


5e26af1fec05c4b2360000a9.jpg


5e26af1fec05c4b236000087.jpg


5e26af23ec05c4b236000183.jpg


Bron: https://www.drive.ru/news/datsun/5e26b5b3ec05c48932000175.html
 
Ik dacht van foto's altijd dat de on-Do weinig meer was dan een Lada Granta met een andere neus en andere kont, maar nu ik ze een aantal keren live (en naast elkaar) heb gezien in Rusland, merk ik dat het hele profiel ook anders is. De Granta heeft een duidelijk hogere kont en een raampje in de C-stijl wat de on-Do niet heeft. Eigenlijk vreemd, zo is het alsnog best een duur model om te maken voor de beperkte volumes die je zou verwachten van een "nieuw" merk.

Je ziet de on-Do eigenlijk het vaakst als taxi of diens alternatief van Uber en Yandex.
 
Terug
Bovenaan