Daihatsu Cuore ombouwen naar E10?

opel omega

Net ingestapt
Hey allemaal,

Even een rare maar ook wel logische vraag. Mijn moeder heeft sinds een jaar een Cuore (L251 (2003/2007). Ze is er helemaal blij mee. Nu gaat de brandstof over naar E10 en daar is deze generatie niet geschikt voor. Nu is de nieuwere L276 (2007/2012) wel geschikt voor E10. Hier in de buurt zijn weinig tankstations die 98 aanbieden dus best wel even irritant. Nu speel ik zelf met het idee de Cuore geschikt te maken voor E10. Als ik zelf nadenk zou dat betekenen andere brandstofleidingen en brandstofpomp (wellicht uit een L276 als dat past). Verder de tank goed spoelen en zorgen dat er geen rommel in blijft zitten. Opzich een klusje die ik prima kan uitvoeren op de brug bij een kennis. Zijn er nog andere dingen die ik vergeet?

Ik zou jezelf afvragen, hoe vaak wordt de auto gebruikt?
Persoonlijk zou ik de brandstofslangen prefentief vervangen en verder eigenlijk niets.
Als de auto een stalen brandstoftank heeft, dan zou die in de toekomst een probleem kunnen vormen door oxidatie.

Persoonlijk denk ik dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. We tanken al jaren probleemloos E5 en dan zou E10 in ene alles om zeep helpen, zal wel meevallen denk ik.
Belangrijkste is, dat de benzine regelmatig ververst wordt en dus niet maanden in de tank blijft staan, daar ontstaan de problemen mee.

Ik denk dat die hele E10 lobby, vooral het indekken is van de overheden en fabrikanten en mogelijk het beinvloeden van het verjongen van het wagenpark. Ik denk dat de echte schade door E10, wel mee zal vallen, mits je regelmatig rijdt.

Waarom zou je de auto willen ombouwen naar E10, E5 blijft nog gewoon leverbaar en dat is geen dure 98.
Alleen tankstations met 2 pompen of meer zijn verplicht om E10 te leveren, pompen met maar een pomp hoeven dat niet.
Bij mij in het dorp zijn meerdere pompen die tot nu toe allen 95 verkopen (is nu al E5) en blijven dat straks ook gewoon doen.
Dus niets ombouwen en gewoon een tankstation opzoeken waar ze nog E5 (95) verkopen.

^^ in het andere 'E10 topic' had ik een link van de BETA geplaatst.
BETA spreekt zelf over voorraadtanks.

In mijn beleving kunnen meerdere pompen (eilanden) op één voorraadtank aangesloten zijn.. lijkt mij.

E10 tast voornamelijk brandstofslangen en rubberen delen aan die niet geschikt zijn voor E10.
Daarnaast heeft het de neiging om bij weinig gebruik een groene aanslag te veroorzaken in onderdelen waar het in kan blijven staan en verdampen.
Dit is de reden waarom E10 en eigenlijk E5 ook al, totaal ongeschikt is voor de meeste carburateurs. Zeker als ze weinig gebruikt worden.

Bij Injectie heeft het voornamelijk betrekking op de brandstofslangen en O ringen in het systeem. Het is ook echt geen fabeltje wat dat betreft.
Deels is het ook voorzorg: oudere auto's hebben nou eenmaal verouderde brandstofslangen. Dit verouderingsproces wordt versneld met E10. Bij E5 is dat dus ook al het geval.
Maar de kans op problemen zoals lekkage is gewoon groter en gebeurt sneller.
Het kan echter zijn dat er kunststof brandstofrails zijn gebruikt. Deze zijn ook niet altijd bestand tegen ethanol.

Sowieso is bij weinig gebruik euro 98 ten zeerste aan te raden. De huidige E5 benzines zijn al na een maand of 2 a 3 behoorlijk slecht. 98 blijft veel langer goed.
Dus als je auto meer stilstaat dan rijdt en je vervolgens ook alleen maar korte stukken doet. Altijd 98 tanken.

Om het allemaal in perspectief te zien: Zodra de Ethanol gevoelige componenten zijn vervangen voor een variant die daar wel of beter tegen kan. Kun je zelfs op E85 gaan rijden. Dat is dus 85% ethanol, 15% benzine ;)

Terug
Bovenaan