Daihatsu Cuore of Toyota Aygo/Citroën C1/ Peugeot 107

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik overweeg momenteel het kopen van mijn eerste auto. Ik zal er rond de 10.000 km per jaar (of minder) mee rijden.

Op dit moment zoek ik een auto die vooral goedkoop en zuinig is, waarbij budget tot 2000 euro ligt. Ik zal denk ik 1 tot 2 jaar met de auto doen, kijk vooral naar auto's van met minder dan 250.000 km op de teller zodat ik er tzt nog wat voor kan terugkrijgen.

Nou zijn er in principe twee soorten auto's die continu naar voren komen in mijn zoektocht:
- Daihatsu Cuore
- Toyota Aygo/Citroën C1/ Peugeot 107 (allemaal hetzelfde, andere merk)

Ik kom er niet uit welke auto de beste keuze is. Ik lees veel over Daihatsu Cuores dat ze ontzettend betrouwbaar zijn (en dus goedkoop in onderhoud) en is deze in wegenbelasting en verzekering ook net wat goedkoper dan het andere type auto. Echter ken ik het merk helemaal niet, en lees ik er ook wel over dat Daihatsu niet meer verkocht wordt in Europa, weet niet of dit gevolgen heeft voor onderhoud.

De Peugeot/Citroën/Toyota is dus net wat duurder in termen van verzekering en rijtuigenbelasting, qua verbruik maakt het niet uit. Waarom ik twijfel t.o.v. de Cuore (die net goedkoper lijkt) is dat ik de Peugeot/Citroën/Toyota's overal om me heen zie. Het lijkt me dus dat als er wat aan onderhoud of banden gedaan moet worden dit goedkoper en makkelijker zal zijn dan bij Daihatsu, maar weet niet wat dat uitmaakt of betekent voor kosten die ik kwijt zal zijn in onderhoud.

Ik hoor graag wat jullie advies is. Mocht het qua onderhoud etc niet veel uitmaken of het inderdaad zo zijn dat de Cuore veel betrouwbaarder is weet ik wel wat mijn keuze zal zijn, maar heb geloof ik nu last van tunnelvisie.

Groet,
Koen

De Daihatsu Cuore staat bekend als goede auto, de Cuore is gewoon goedkoper omdat minder mensen er naar zoeken. De Cuore is in Japan gebouwd, en de drieling in Europa. De drieling Aygo, C1, 107 is erg populair dus relatief duur voor wat je krijgt. De motor komt van Daihatsu.

Je budget vind ik te laag voor een goede Aygo, C1, 107 en zou dus de Cuore kiezen. Leg de lat wat betreft rijden niet te hoog bij deze auto's.

We hebben zelf 7 jaar lang een nieuw gekochte Toyota Aygo 1 fase 1 uit 2007 gehad maar vonden de kwaliteit erg tegen vallen, er is gewoon erg veel bespaard op deze auto. Met dit budget kocht ik zelf eerder een Renault Twingo 2 vanaf 2007, die rijdt beter, is ruimer, heeft een 4 cilinder motor, en is gewoon meer auto.

De laatse generatie cuore heeft idd dezelfde blok als de drieling, voordeel van de cuore is:

-Zit degelijker in elkaar
-altijd 5 deurs
-achternamen die gewoon naar beneden kunnen ipv klapramen
-zowel voor als achter elektrische ramen
-portieren kunnen volgens mij 90% open
-bij luxere uitvoering heb je een verschuifbare achterbank
- meer volwassen cockpit

Ga niet voor de basis uitvoering:
- ontzettend kaal(geen stuur bekrachtiging, elektrische ramen en airco)
-geen verschuifbare achterbank
-minder mooie cockpit, heeft totaal andere teller dan de luxere uitvoering, daarin ook duidelijk te herkennen. Soms hebben ze wel airco als optie.

Alternatief is de Nissan pixo die minder bekend is als zijn tweeling broer de suzuki alto. Beide rollen ergens in India oid van de band en dat is terug te zien in interieur.

Koreanen uit die tijd lusten meer brandstof en de cuore van oudere generaties kunnen niet tegen e10, dus altijd voor de laatse generatie cuore gaan.

Ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan zo'n 4 maanden geleden.

Ik heb zelf een Citroën C1 uit 2012 gekozen. Ik vind de drieling leuker rijden dan de Cuore en er ook beter uitzien. Dat gaf voor mij de doorslag.

Zorg wel dat je voor een facelift model kiest vanaf 2012 van de drieling, deze schijnen betere koppelingen te hebben en minder last van olieverbruik.

Een Cuore van 2000 euro zal waarschijnlijk niet op e10 kunnen rijden. Dat is een beetje een beperking in de keuze voor een tankstation.

Ah, ik zie nu pas dat je budget slechts 2000 euro is.

Voor dat budget vindt je geen goede Cuore van de laatste generatie, en ook een Citybug (C1/107/Aygo) zou ik voor dat bedrag niet kopen denk ik.

Dan kun je beter kiezen voor een Suzuki Alto van 2003 tot 2006 denk ik.

Een sirion van de eerste generatie valt in dezelfde gewichtsklasse als een c1, 107,aygo. Zelfs de 1.3 met 102 pk. Vooral na de facelift zit die goed in elkaar. De 1.3 wijkt qua interieur wel af, in positieve zin.

Mischien een panda nog ern optie.

Een colt en smart forfour zijn maar 1 categorie zwaarder dan de c1, aygo, 107

Misschien deze of toch een addertje

https://www.autowereld.nl/daihatsu/cuore/1-0-trend-stuurbekr-elektr-ramen-cv-33874125/details.html

Oh sowieso geen airco

Deuren van een Cuore kunnen inderdaad in een hoek van 90 graden open in de laatste versie. Voor de looks hoef je hem niet te kopen. Dan ziet de drieling er beter uit. Maar ga je meer voor de kosten, dan is een Cuore zeker te overwegen. Let op dat een airco-knop niet altijd wil zeggen dat de airco ook werkt.

Overigens is het qua onderhoud nog goed te doen. Rijd al jaren Daihatsu (als 2e auto) en ga nog altijd bij de oud Daihatsu-dealer. In mijn geval in Baarlo. Maar bij jouw in de buurt zullen er ook wel zitten.

Er is een groep op Facebook. Daihatsu Drivers Benelux. Gisteren vermeldde een lid dat hij een auto ingeruild had. Perfect onderhouden, weet alleen niet of er airco op zat. Ik zou zeggen, meld je eens aan en stel daar ook nog even je vragen. Zitten mensen met technische kennis en die je wellicht ook nog wat kunnen vertellen op de auto die je op het oog hebt.

Succes!

Terug
Bovenaan