Daihatsu Cuore 1.0 vernellingsbak kapot?

Guest
Goedemiddag,

Mijn Cuore uit 2006 vertoonde vorige week problemen na een ritje snelweg van 100km. Bij het verlaten van de snelweg merkte ik dat het schakelen moeizaam verliep, ik kreeg 'm lastig in de juiste versnelling en daarbij hoorde ik ook wat lawaai. Nadat mijn auto was afgekoeld heb ik het oliepeil van de motor gecontroleerd, want ik was bang dat het lawaai daar vandaan kwam. Inderdaad was het oliepeil te laag, dus direct aangevuld, maar daarmee was het probleem nog niet verdwenen.

Vooral schakelen vanuit stilstand naar de eerste versnelling of achteruit, ging lastig. Tijdens het rijden was ook enige weerstand te voelen. Voor de zekerheid de wegenwacht erbij laten komen, omdat ik het niet helemaal vertrouwde. Deze wist mij te vertellen dat het waarschijnlijk te maken had met de versnellingsbak. Bij het intrappen van de koppeling komt deze niet goed vrij en lukt het schakelen moeizaam, wanneer de motor uit staat is er geen probleem. Met dit verhaal naar de garage gereden en er even naar laten kijken, hij heeft met wat WD40 onder de motorkap het een en ander ingespoten, maar ook zijn conclusie was: versnellingsbak moet vervangen...

Omdat dit nogal een duur grapje is, wilde ik graag jullie idee hierover horen. Wat ik na het geneuzel onder de motorkap merk, is dat het schakelen weer een stuk soepeler gaat. Enige merkbare is nu nog, dat wanneer ik met draaiende motor stilsta en mijn koppeling intrap, ik een soort van tikkend geluid hoor. Je zou het kunnen vergelijken met het tikkende geluid wat een tractor maakt, maar dan een stuk minder luid.

Ik hoor het graag!

Gr. Melanie

Is het echt je versnellingsbak en niet de koppelingsplaten en/of drukgroep die vervangen moet worden?

Versnellingsbak kapot of koppeling versleten, hoe hoog zat het pedaal altijd? Als dat erg hoog zat is die versleten kun je daar met een nieuwe toe.
Valt dat mee dan zal het of de bak zijn of het mechanisme wat speling heeft.

Het lijkt me ook dat het je koppeling is als je verder merkt dat de versnelling op zich goed werken en omdat je wel soepel schakelt met motor uit.

Je kan nog eens telefonisch vragen bij de ANWB wat zij erover zeggen.

Nissan GT-R zei:
Versnellingsbak kapot of koppeling versleten, hoe hoog zat het pedaal altijd? Als dat erg hoog zat is die versleten kun je daar met een nieuwe toe.

Mijn pedaal staat net zo hoog als de andere pedalen. Enige wat ik merk is dat wanneer ik de koppeling volledig intrap het geluid ontstaat, trap ik 'm iets minder ver in of zet ik de auto in z'n vrij, is het geluid er niet.

Niemela zei:
Nissan GT-R zei:

Mijn pedaal staat net zo hoog als de andere pedalen. Enige wat ik merk is dat wanneer ik de koppeling volledig intrap het geluid ontstaat, trap ik 'm iets minder ver in of zet ik de auto in z'n vrij, is het geluid er niet.

Met hoe hoog bedoel ik......

Zodra je het pedaal helemaal intrapt, en dan rustig omhoog laat komen, op welk punt voelt het alsof de auto zich schrap zet en dus lijkt te willen vertrekken.
Zit dat bijna op het einde van het pedaal? Dan is je koppeling stuk.
Maar vanwege het geluid is de drukgroep ook een optie. Ik weet niet hoeveel je met de auto hebt gereden en hoelang je hem al hebt. maar als de auto onder de 3 ton staat en je hebt er minimaal 50.000 mee gereden waarin je weet dat er nog nooit is geschakeld met krakende tandwielen.

Zou ik niet verwachten dat de bak kapot is want daar moet je echt wel redelijk je best voor doen, laat een onafhankelijk bedrijf dat je niet kent maar eens kijken en zie wat zij vinden, ik denk dat die ook naar de drukgroep of koppeling neigen.

Nissan GT-R zei:
Niemela zei:
Nissan GT-R zei:

Met hoe hoog bedoel ik......

Zodra je het pedaal helemaal intrapt, en dan rustig omhoog laat komen, op welk punt voelt het alsof de auto zich schrap zet en dus lijkt te willen vertrekken.
Zit dat bijna op het einde van het pedaal? Dan is je koppeling stuk.
Maar vanwege het geluid is de drukgroep ook een optie. Ik weet niet hoeveel je met de auto hebt gereden en hoelang je hem al hebt. maar als de auto onder de 3 ton staat en je hebt er minimaal 50.000 mee gereden waarin je weet dat er nog nooit is geschakeld met krakende tandwielen.

Zou ik niet verwachten dat de bak kapot is want daar moet je echt wel redelijk je best voor doen, laat een onafhankelijk bedrijf dat je niet kent maar eens kijken en zie wat zij vinden, ik denk dat die ook naar de drukgroep of koppeling neigen.

Aahhh op die fiets. Hij grijpt ergens halverwege aan denk ik, vind het moeilijk in te schatten. Er is bijna 150.000 mee gereden, waarvan 100.000 door mij de laatste 2,5 jaar. Het is me wel eens gebeurd dat ik 'm te snel in z'n achteruit wilde zetten waardoor er wat gekraak was, maar niet regelmatig!

Dan zou ik niet geloven dat je versnellingsbak kapot is. Gekraak bij het te snel in achteruit schakelen is makkelijker en hoeft niet altijd veel te betekenen omdat je dan een rechte vertanding op het tandwiel hebt ten opzichte van een schuine op de normale tandwielen.
Het is natuurlijk nooit echt goed, maar zoveel kwaad kan dat ook weer niet.

Daar komt ook het gier-geluid vandaan als je harder gaat rijden in zijn achteruit.

Koppeling, Drukgroep, en evt. speling op het schakelmechanisme want dat, en het benzineverbruik zijn de enige echte problemen waar deze auto last van kan hebben.

Dus schakelmechanisme speling, kan het verbeterde effect ten gevolge van de WD-40 verklaren, drukgroep en dan als minst waarschijnlijke de koppeling en versnellingsbak maar dat laatste geloof ik niet.

Succes en ik hoor graag of het is gelukt.

Duidelijk verhaal:    De koppeling komt niet helemaal vrij, tijdens intrappen.    Oorzaak: een gerekte kabel en/of licht verbogen mechanisme bij pedaal en/of koppeling hefboom op het blok.   
Het zelfde probleem had ik eens gehad met een Suzuki alto. Na vervanging van de koppeling bediening was het leed geleden.

Na alle reacties morgen maar eens een hartig woordje spreken met de garage, ben benieuwd waar ze mee komen!

Terug
Bovenaan