Dacia Spring 2de generatie

Marleen

Asfaltkampioen
voici-deja-les-lignes-de-la-troisieme-mouture-de-la-dacia-spring.jpg

Denis Le Vot, de baas van Dacia, heeft zojuist een ontwerpschets van de toekomstige Spring gepubliceerd. De productie vindt plaats in Europa en de basisprijs bedraagt minder dan € 18.000.

Ik had begrepen dat dit model onder de Spring zou gaan komen, maar ik kan het verkeerd hebben.

In de Franse pers spreekt men van de opvolger, in de Nederlandse van een nieuw model.

Denis Le Vot, de baas van Dacia, heeft zojuist een ontwerpschets van de toekomstige Spring gepubliceerd. De productie vindt plaats in Europa en de basisprijs bedraagt minder dan € 18.000.

Fijn dat er een opvolger komt of een geheel nieuw auto concept rond de €16 of €17000 van de Dacia Spring, maar wat zijn de prestaties.

Hoe goedkoper de electrische auto, hoe lager de actieradius lijkt tegenwoordig het credo. Actieradius net als de huidige Dacia versie ook 220 km, met 80% opladen dus 175km, laadtijd 8 uur geen snelladen mogelijk.

Als ik een marktplaats koopje van Zuid Nederland in Friesland op moet halen van 350 km enkele reis , heb ik 3 laadstops nodig van elk 8 uur, en kom met een lege accu thuis. Als ik het haal.

Hoe kan het dat de auto zo goedkoop zal zijn? Het wordt per slot van rekening een nieuwe auto. En die zijn meestal peperduur. Sowieso meer dan 18000 euro.

Fijn dat er een opvolger komt of een geheel nieuw auto concept rond de €16 of €17000 van de Dacia Spring, maar wat zijn de prestaties.

Hoe goedkoper de electrische auto, hoe lager de actieradius lijkt tegenwoordig het credo. Actieradius net als de huidige Dacia versie ook 220 km, met 80% opladen dus 175km, laadtijd 8 uur geen snelladen mogelijk.

Als ik een marktplaats koopje van Zuid Nederland in Friesland op moet halen van 350 km enkele reis , heb ik 3 laadstops nodig van elk 8 uur, en kom met een lege accu thuis. Als ik het haal.
Heeft de huidige Spring geen snellaadfunctie? De mijne wel.

Op largus.fr verscheen meer info over de nieuwe Dacia Spring:

1/ Ontwerp dat doet denken aan de Fiat Panda

dacia-spring-illustration-watermark-largus-2025-bd-002_3.jpg

2. Ontworpen in 16 maanden
- op basis van de Twingo
- in China ontworpen
- Chinese leveranciers worden gevraagd zich in Marokko te vestigen omwille van de invoertarieven.

3. Prijs van 18000 EUR
- door zich te beperken tot het essentiële qua uitrusting en veiligheidssystemen
- door de grootte van de LFP batterij te beperken (aangezien Dacia Spring-klanten gemiddeld 30km per dag rijden). De Twingo zal een batterij van 30kwh krijgen, verwacht wordt dat dit bij de Spring nog minder zal zijn.

Meer info:

De huidige Spring is echt een budget auto. Kleine, dunne bandjes, 1 ruitenwisser. En het zal aangaande de prijs rijden. Dus voor weinig heb je wel een auto. Deze 2e generatie lijkt weer flink upmarket te gaan zoals de rest van de Dacia's. Dus de prijs zal flink hoger worden.

Hmm, persoonlijk vind ik het uiterlijk geen verbetering. Net zoals bij alle andere Dacia's.

Vind het uiterlijk van de laatste Dacia generatie juist een enorme verbetering. Van "blikkerig en 'cheap-xss'" rond 2005 naar "prettig mainstream" rond 2020 tot "aantrekkelijk modern" anno 2025. De afgebeelde Spring is daarop geen uitzondering. Het uiterlijk zal succes van deze budget BEV niet in de weg staan, lijkt mij.

Laatst bewerkt:
Het is maar een impressie. Ik vind de huidige een sympathiek modelletje en ik hoop dat de nieuwe dat behoudt.

Terug
Bovenaan