Dacia Logan LPG wanneer nieuwe auto

Guest
Ik heb een vraag over onze Dacia. Dit jaar hebben we hoge reparatiekosten gehad, omdat het nodige vervangen moest worden. De auto is uit 2009 en heeft 180000 km op de teller staan.
Tijdens een storm zijn er dakpannen op de auto gevallen, waarbij de schade hoger is dan de dagwaarde van de auto. Dus is de auto economisch total loss verklaard (puur cosmetische schade).
Nu is onze vraag in hoeverre het nog nuttig is de auto te laten repareren. Momenteel wordt de catalisator vervangen. De garage "kan" niet aangeven of we nog lang met de auto kunnen rijden. Zeg 250000 km. Is het rendabel is om nog volgende reparaties te laten doen of is het beter om naar een nieuwe auto uit te kijken?
Helaas levert Dacia geen lpg meer en ook geen 7 persoons. Met 4 kinderen hebben we toch echt een 7 persoons auto nodig.

De auto is "niets" meer waard, maar voldoet verder prima als ik het goed begrijp. Ik zou dan gewoon doorrijden, zolang de gemiddelde jaarlijkse reparatiekosten de afschrijvingskosten van een nieuwe/andere auto niet overstijgen is dat financieel goed te verdedigen.

Als het puur cosmetische schade is, dan kan je toch gewoon verder rijden?

Onze Toledo had een boom op gelegen. Dak en motorkap waren ingedrukt. Hebben we daarna nog 6 jaar mee gereden. Als het alleen cosmetisch is en het boeit je verder niet, rij je toch gewoon door? Onderhoud hou je altijd.

MikeM zei:
... Ik zou dan gewoon doorrijden, zolang de gemiddelde jaarlijkse reparatiekosten de afschrijvingskosten van een nieuwe/andere auto niet overstijgen is dat financieel goed te verdedigen.

Daarna is het ook nog goed te verdedigen, natuurlijk kan je voor 1000 euro een andere auto kopen, maar die heeft binnen enkele maanden misschien ook een andere koppakking en versnellingsbak nodig.

Banden, remmen, koppeling, dempers, accu, slangen etc kunnen altijd kapot en zijn altijd aan slijtage onderhevig. Sommige zaken kunnen zelfs kapot gaan zonder directe hinder of afkeur (toerenteller, airco, centrale vergrendeling).   

Een occassion van 5000 euro schrijft ook nog een 1000 euro af en heeft naast normaal onderhoud ook van die zaken die vervangen moeten worden. Je zou kunnen zeggen dat als je een auto kan rijden die niet heel oncomfortabel wordt (voor iedereen en elke situatie anders) dan kan je er best 1000 euro per jaar aan laten verspijkeren.

Zelfs een 2CV of een Kever is het voor sommige mensen waard om rijdend te houden, waarom een Dacia die lekker 7 persoons is niet? Ik denk niet dat je snel goedkoper uit bent door weer een andere te kopen.

Je kan ook nog eens proberen zelf iets te doen aan onderhoud bij zo'n doe het zelf garage, een motorkap of kofferbak vervangen en zelf spuiten (matzwart of met de verfroller ;) en het dak dichtplamuren, er is veel mogelijk.

Ben je echt heel erg allergisch voor problemen en zeer atechnisch en ook nog eens heel erg afhankelijk van je auto, ja dan kan je beter even in de buidel tasten.

Kan aan mij liggen, maar 4 kinderen en 1 bestuurder zijn toch 5 personen?
Of gaat er nog een 2e volwassene mee?

Het feit dat je een Dacia op lpg rijdt houdt al in dat je autokostenbudget al niet te hoog ligt per maand.
Bijgevolg is wel dat Dacia nu 'op' begint te raken, en dat er relatief veel investering in gedaan moet worden om de wagen rijdende te houden.

Ik zou in dat geval met het geld van de total loss-uitkering + restwaarde wrak + je eventueel gereserveerde geld voor afschrijving, uitkijken naar een andere auto. Hou er rekening mee dat je maandelijkse autokostenbudget wat omhoog geschroefd moet worden, lichtgewicht en 6 á 7 persoons en op lpg is vrij uniek..

Gewoon mee doorrijden. Je hebt er reeds in geïnvesteerd en hij bevalt goed, begrijp ik.
Ik rijd meestal 10 jaar met een auto (die ik nieuw of vrijwel nieuw aanschaf).
Dan zijn de laatste onderhoudsbeurten stevast duurder dan de dagwaarde.

Dagwaarde is ook maar een getal uit een formule.
Als je een nieuwe auto koopt krijg je als inruil gemakkelijk 2 a 3x de dagwaarde.

Met die schade kun je toch nog wel rijden of is het heel storend?    Verder zou ik de auto in dit geval oprijden en in de komende jaren gewoon bewust geld opzij leggen (voor zover dat kan) voor de uiteindelijke vervanging. De Lodgy is overigens met dieselmotor leverbaar dus geen last van gasinbouw.

Terug
Bovenaan