Dacia Duster facelift

Guest
dacia_10.jpg

dacia_11.jpg

[size=large]Dacia Duster facelift is er nu echt[/size]

In Frankfurt is het dan toch zo ver: Dacia presenteert er de facelift van de erg populaire Duster. De budget-SUV krijgt een nieuwe voorbumper met een lager gepositioneerde luchtinlaat waarin voortaan ook ruimte is voor een grille met dubbele verchroomde latten. De dubbele koplampen omvatten nu ook dagrijlichten.
Om het robuuste karakter van de Duster wat beter in de verf te zetten, opteerde DCacia voor nieuwe dakrails met opengewerkte steunen. Onder de koets zitten dan weer nieuwe 16-duimers met M+S-rubbers die wat meer dynamisme moeten injecteren.
Nieuwe achterlichten, een verchroomd uitlaatsierstuk en een nieuw 4WD-embleem vervolledigen de stijlontwikkelingen aan de buitenkant.
Wat het bedrijf voor de binnenkant op de planning heeft staan, weten we nog niet. En ook over technische wijzigingen worden we pas later ingelicht. Auto55.be houdt je op de hoogte. Je kan je blik op de achterkant werpen in onze fotospecial.

https://www.auto55.be/nieuws/20802-dacia-duster-facelift-is-er-nu-echt

:)

Weinig gewijzigd.

Ik snap het wel - de Duster is in zijn grootste markten Rusland, Brazilië en India pas recent geintroduceerd.
Je kan die honderdduizenden eigenaren niet met een al te rigoreuze facelift opschepen, dan voelen ze zich 'bekocht'.

Bovendien zullen in die landen schades eerder plaatsvinden.
Plaatwerk is nu min of meer hetzelfde gebleven.
Dat scheelt een heleboel logistiek, en dus pecunia.

Kopers kunnen voor een nieuwe variant v/d Duster naar Nissan - de Terrrano oogt veel moderner.
Blijven de centen toch in hetzelfde concern.

rickm zei:
Kopers kunnen voor een nieuwe variant v/d Duster naar Nissan - de Terrrano oogt veel moderner.

Dat was ook mijn gedachte. Ik vind de nieuwe Duster netjes opgefrist, maar als ik moest kiezen, dan werd het de Terrano.

Da's een wel erg beperkte facelift. Hopelijk krijgt de Duster het interieur van de Latijns-Amerikaanse Duster. Ik vind de Duster trouwens veel leuker dan de Nissan Terrano. Ik ben benieuwd naar de motorische wijzigingen, ik reken op de (1.2) TCe 115 benzinemotor met een stuk minder CO[sub]2[/sub]-heffing dan de huidige 1.6 16V.

Grotere foto's:

dacia-duster-facelift-revealed-ahead-of-frankfurt-2013_3.png

dacia-duster-facelift-revealed-ahead-of-frankfurt-2013_5.png

dacia-duster-facelift-revealed-ahead-of-frankfurt-2013_4.png

[size=large]Dacia Duster Facelift Revealed ahead of Frankfurt 2013[/size]

The Dacia Duster crossover has received a refresh in design and equipment, all of which will be officially shown at the Frankfurt Motor Show.

The Duster has enjoyed great success across Europe and has made it as far as India or Brazil under the Renault badge. This new one has a stronger emphasis on 4x4 ruggedness. The front end of the car boasts a redesigned grille with two prominent plates strips at the front.

The headlights are also new, featuring a crisper feel and incorporating new daytime running lights at the top.

The car also received Duster-labeled roof bars with slatted supports and a new 16-inch Dark Metal alloy wheels equipped with "Mud and Snow". At the back, it gets chrome exhaust tip and a fresh design for the taillights.

We're hoping there are some changes inside as well. We've head the new Duster has a refreshed instrument binnacle and has been fitted with cruise control. Spy photographers have also seen an Eco2 button on the 1.5-liter dCi prototypes.

“We built on the appeal of the original model and its proportions. Identity components such as the grille have been modernised. We have also strengthened the 4x4 cues of the vehicle, while keeping all its useful features. New Duster gets an even stronger character while retaining its initial DNA," says David Durand, Head of Styling for the Entry range.

https://www.autoevolution.com/news/dacia-duster-facelift-revealed-ahead-of-frankfurt-2013-65842.html

Mooi interieur dat zelfs beter oogt dan in de Renault Duster. Het centraal geplaatste paneel is afkomstig van de Lodgy en Dokker. Ik vond dit plaatje van de Renault respectievelijk Dacia Duster:

new-interior-dacia-duster-1.jpg

D-C zei:
ik reken op de (1.2) TCe 115 benzinemotor met een stuk minder CO[sub]2[/sub]-heffing dan de huidige 1.6 16V.

Ik ook. Daarmee vervalt wel de laatste mogelijkheid een Dacia op LPG te kunnen rijden. In NL was dat relatief altijd nogal een fors aandeel onder de Dusters, Sandero's en Logans. Bij de Lodgy is het al niet meer mogelijk. Voor mij in elk geval voldoende reden om naar een Berlingo of Scenic te gaan zoeken op termijn.

nissan-terrano-03.jpg

Ik heb toch het gevoel dat ik dit al eerder heb gezien..

2013_nissan_patrol_australia_03_1-0912.jpg

Let op: over een jaar ziet de Terrano er gedateerder uit dan de Duster.

dacia-duster-facelift-revealed-ahead-of-frankfurt-2013_3.png

Welke dronken Chinese ontwerper hebben ze op 't ontwerp van deze grille losgelaten ?! Dit is toch afgrijselijk, kom op nou !

[size=x-large]Dacia Duster gets more rugged look[/size]

[size=x-small]Bruce Gain
Automotive News Europe | September 4, 2013 06:01 CET[/size]
Renault's Dacia brand has given its Duster SUV a face-lift to make the model more rugged looking to increase its appeal.

The updated Duster, which is Dacia's best-selling model, has more "emphatic 4x4 design cues" and a "go-anywhere" character, while retaining its overall design features, Renault said in a statement.

The Duster will be unveiled at the Frankfurt auto show on Sept. 10.

A Renault spokesman said that the refreshed design will help to boost sales since it is "what customers want."

Renault has added a redesigned grille to the Duster, with two chrome-plated strips and a lower-set air intake, and a chrome-plated tailpipe. Renault also hopes the new Duster-labeled roof bars with slatted supports along with new 16-inch alloy wheels and mud-and-snow tires will help to emphasize the car's SUV character.

The Duster, which has optional four-wheel drive, has been a major sales success and for Renault's profitable Dacia division. But sales have begun to fall since the small SUV's launch in 2010 as it begins to reach the end of its design cycle.

Renault said worldwide sales of its Duster fell to 70,800 units in the first seven months from 84,616 units during the same period last year. Duster sales were 131,106 units in 2012 compared to 161,053 units in 2011.

Ian Fletcher, an analyst for IHS Automotive, said the face-lift should attract new customers who like the perception of being able to go off-road and the aggressive look that it offers.

"It's a reasonably cheap way of updating this vehicle to bring back existing customers, but also perhaps repositioning it slightly to capture a different type as well," Fletcher said.

https://europe.autonews.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20130904/ANE/130909985/dacia-duster-gets-more-rugged-look#axzz2dibQRXHA

"Renault said worldwide sales of its Duster fell to 70,800 units in the first seven months from 84,616 units during the same period last year. Duster sales were 131,106 units in 2012 compared to 161,053 units in 2011".

Oef, mij niet begrijpen:

Dat moeten dan alleen de DACIA D. cijfers zijn.
Want RENAULT heeft ook een Duster!

Die gecombineerd geeft veel hogere aantallen.

En weer een ander dashboard. Ik zie nu alleen op deze pagina al drie verschillende dashboards. Als je het dan over lage produktiekosten hebt.....
Vind het ook onnodig dat Dacia ook al begint om het dashboard te versieren met chroomrandjes. Past mijns inziens niet bij het idee achter deze auto. Hoort gewoon lekker basic en degelijk te zijn.

[size=medium]Zuiniger motor voor vernieuwde Dacia Duster[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 9 september 2013 • Tekst: Ellen Kole[/size]

Morgen is het zover, dan komt de vernieuwde Dacia Duster van onder het doek vandaan. Hoe de SUV cross-over eruit komt te zien wisten we al, nu vertelt het merk meer over de techniek.

In plaats van een gefacelifte Duster spreekt Dacia over 'de tweede generatie' die 'op alle vlakken vernieuwd en verbeterd' is. De vervanging van de 1.6-benzinemotor door een nieuwe TCe 125 turbomotor met 1,2 liter inhoud is in ieder een vooruitgang. Het verbruik is (op papier) gedaald naar 6,0 l/100 km (1 op 16,7), dat was 7,1 l/100 km. De krachtbron wordt nu gekoppeld aan een handmatige versnellingsbak met zes verzetten.

Voor dieselrijders blijft het bij het oude, dat wil zeggen de 1.5 dCi met 110 pk. Wil je milieubewust rijden dan hebben sommige Duster-uitvoeringen voortaan een Eco-modus en schakelindicator. De veiligheidssystemen ESP en EBA zijn op elke versie standaard.

Uitrusting
Dat de Duster niet langer een kale budgetauto hoeft te zijn blijkt wel uit de optielijst. Er zijn meer multimediasystemen zoals Medianav-navigatie en een Plug&Radio-audiosysteem met Bluetooth, cd/mp3-functie en een USB-aansluiting. Ook zijn cruise control met snelheidsbegrenzer en parkeersensoren achter bij te bestellen.

In het donkergekleurde interieur is het dashboard is volledig vernieuwd. De stoelen zijn opnieuw ontworpen om meer zitcomfort te leveren. Verder heeft Dacia gewerkt aan het terugdringen van de geluiden van buitenaf. Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes behoren nu tot de vaste aanwezige features. De bagageruimte is gegroeid tot 475 liter.

Morgen debuteert de vernieuwde Dacia Duster op de IAA-autoshow in Frankfurt. Half november kun je de Duster bij de dealer zien. Enkele weken ervoor worden de prijzen bekendgemaakt.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2013/september/34345-zuiniger-motor-voor-vernieuwde-dacia-duster

Live @ IAA Frankfurt:

img48118.JPG

img48121.JPG

5cd29af532a291f38b53214c00bbfb6a_medium.jpg

271bb9a0240646789e4bad96c56a22ca_medium.jpg

8230a0af46d79ab46d40897e72d67661_medium.jpg

d95519310a664a3df59f061e8d88f913_medium.jpg

db285db15a9e5b55f1831c202e6478b5_medium.jpg

Meer foto's:
https://auto.mail.ru/photogalleries/motorshow/frankfurt-2013/15136/
https://www.omniauto.it/salone/francoforte2013/stand/1037/dacia
https://www.autowereld.com/iaa-frankfurt.html

Wow wat een ontzettend vette auto zeg. Wij hebben twee weken geleden onze Duster gereserveerd https://www.autoscout24.nl/modellen/dacia/dacia-duster/ nummer 4. maar als je deze ziet ga ik bijna weer twijfelen. maarja, de centjes liegen er waarschijlijk niet om

Kristian zei:
En weer een ander dashboard. Ik zie nu alleen op deze pagina al drie verschillende dashboards. Als je het dan over lage produktiekosten hebt.....
Interieur is hier hetzelfde als het Renault interieur behalve het logo op het stuur. Dat is dus wel kostenbesparend.

Nieuwe Dacia Duster leverbaar voor 16.990 euro

Dacia heeft de prijzen van de nieuwe Duster bekendgemaakt. De stoere SUV is te koop voor prijzen vanaf 16.990 euro (incl. BTW en BPM). Voor deze prijs is de Duster voorzien van de nieuwe, zuinige TCe-benzinemotor met 125 pk (92 kW). Uiterlijk is de nieuwe Duster weer helemaal bij de tijd; het interieur is zelfs compleet vernieuwd. De nieuwe Duster is vanaf 1 november te bestellen en staat vanaf begin december bij de Dacia-dealers.

Dacia biedt de nieuwe Duster aan in twee motorvarianten: de TCe 125 (benzine) en de dCi 110 (diesel). De dCi is ook leverbaar met vierwielaandrijving.
Dacia levert de Duster met de nieuwe TCe 125-benzinemotor – die opvalt door zijn verbruik van slechts 6,0 l/100 km – als Ambiance, Lauréate en Prestige. De dCi 110 is er uitsluitend in de luxe Prestige-uitvoering.

Standaard ABS en ESC
De Dacia Duster Ambiance is voorzien van een complete standaarduitrusting, met onder meer ABS, ESC, dagrijverlichting en centrale portiervergrendeling. Het vernieuwde, donkere interieur met een volledig nieuw dashboard benadrukt het off-road karakter van de Duster.
Voor 1.500 euro extra krijgt de koper van de Lauréate-uitvoering comfort verhogende zaken als airconditioning, Dacia Plug & Radio (radio met MP3-speler, USB-aansluiting, Bluetooth en bediening op het stuurwiel), een boordcomputer en mistlampen. Het interieur heeft in deze uitvoering bovendien een chiquere uitstraling door de toepassing van hoogglans grijze details.

Navigatiesysteem en parkeersensoren
De Prestige is de meest luxueuze uitvoering van de Duster. Deze is leverbaar met de 125 pk (92 kW) sterke benzinemotor en met de 110 pk (81 kW) sterke dieselmotor. De vanafprijs voor de Duster Prestige TCe 125 bedraagt 19.490 euro (incl. BTW en BPM), de dCi 110 is er voor prijzen vanaf 22.490 euro (incl. BTW en BPM). Afgezien van de bovengenoemde uitrusting is de Duster Prestige ook voorzien van 16” lichtmetalen wielen in dark metal, het MEDIANAV multimedia- en navigatiesysteem, cruise control en parkeersensoren in de achterbumper. Uiterlijk biedt de Prestige ook iets extra’s in de vorm van dakrails in chroomkleur met satijnglans. Kopers die prijs stellen op vierwielaandrijving kunnen de Duster dCi 110 Prestige ook als 4x4 bestellen voor prijzen vanaf 24.990 euro.

Meer zitcomfort
Onafhankelijk van de uitvoering zijn alle Dusters voorzien van een compleet nieuw interieur, dat het rij- en zitcomfort naar een nog hoger plan tilt. De stoelen zijn opnieuw ontworpen en het dashboard is eveneens compleet nieuw, voor een beter overzicht en intuïtieve bediening. Verder heeft Dacia de geluidsisolatie van de Duster sterk verbeterd, waardoor het stiller is in het interieur. Handig is ten slotte dat de bagageruimte van de nieuwe Duster met een inhoud van 475 liter groter is dan voorheen.

Weer behoorlijk competitieve prijzen voor een SUV met 125 pk, voldoende om de verkopen weer te reanimeren. Een instapper met de (0.9) TCe 90 of een minder krachtige 1.2 TCe is echter wel welkom voor een shockingly affordable prijskaartje.

Bij de normale Duster zijn de verhoudingen zoek, dit oogt wel erg gaaf

Speciaal voor India krijgt de vorige generatie Duster nogmaals een facelift. Renault en alliantiepartners Nissan inclusief budgetmerk Datsun verkeren in zwaar weer op de Indiase markt, op de Kwid na doet alles het slecht. De Indiase Renault Captur en Nissan Kicks, die beide op het platform van de Duster staan, zijn regelrechte flops. Beide modellen haalden in mei bij lange na niet de 100 stuks. Ter vergelijking: grote concurrent Hyundai Creta doet 10.000 stuks op maandbasis. De Renault Duster was ooit succesvol, maar om de een of andere reden denkt Renault weg te komen met een facelift van dat model in plaats van het nieuwe model te lanceren. De neus krijgt nieuwe koplampen en een nieuwe grille in de stijl van de nieuwe Renault Duster en de achterkant krijgt wat dubieus ogend plastic.

1883270d1560066211-renault-starts-testing-updated-duster-india-3.jpg

1883268d1560066211-renault-starts-testing-updated-duster-india-1.jpg

1883269d1560066211-renault-starts-testing-updated-duster-india-2.jpg

Bron: https://www.team-bhp.com/forum/indian-car-scene/207221-renault-starts-testing-updated-duster-india-3.html

Rutger, klopt helemaal.
Renault, Nissan (en VW en Ford) krijgen in de over 10 jaar 1 na grootste automarkt ter wereld geen poot aan de grond.
Gezegd dient te worden dat de Indiers zwaar verslaafd zijn aan een paar specifieke zaken:
Maruti (50% marktaandeel), chrome en afzeiken.
Soms terecht (Renault India dat beweert een vrijwel Europese Captur te verkopen terwijl het een opgeflufte Duster is), veel vaker onterecht.
Op AW zijn meningen soms ongezouten, op Indiaase blogs zijn ze zwaar gepeperd. o_O

Ha, jij leest zeker ook Team BHP? Echt een fijn forum om te volgen vind ik. Ongezouten, misschien, maar wel altijd inhoudelijk en analytisch.

Alleen Maruti-Suzuki en Hyundai hebben de Indiase markt gekraakt, de overige niet-Indiase fabrikanten doen soms wat goed maar ook een hoop fout. De verkeerde producten, verkeerde prijzen of matige after-sales service.

Kia betreedt binnenkort en met veel bombarie de Indiase markt, eerst met de nieuwe Seltos (formaat Creta, Duster, Captur, Kicks) en MG doet hetzelfde met een laagwaardig product van Baojun. Op dat laatste lees ik dan weer lang niet zoveel kritiek als de kritiek die Renault en Nissan te verduren kregen door de Captur en Kicks voor India een simpeler platform te geven. Citroën (komt volgend jaar) gaat het niet gemakkelijk krijgen.

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

Update: Renault Oroch facelift 2022

oroch-f-4.jpg

oroch-f-3.jpg

oroch-f-2.jpg

oroch-f-5.jpg

oroch-f-6.jpg

Laatst bewerkt:
Rutger DC zei:
Ha, jij leest zeker ook Team BHP? Echt een fijn forum om te volgen vind ik. Ongezouten, misschien, maar wel altijd inhoudelijk en analytisch.

Alleen Maruti-Suzuki en Hyundai hebben de Indiase markt gekraakt, de overige niet-Indiase fabrikanten doen soms wat goed maar ook een hoop fout. De verkeerde producten, verkeerde prijzen of matige after-sales service.

Kia betreedt binnenkort en met veel bombarie de Indiase markt, eerst met de nieuwe Seltos (formaat Creta, Duster, Captur, Kicks) en MG doet hetzelfde met een laagwaardig product van Baojun. Op dat laatste lees ik dan weer lang niet zoveel kritiek als de kritiek die Renault en Nissan te verduren kregen door de Captur en Kicks voor India een simpeler platform te geven. Citroën (komt volgend jaar) gaat het niet gemakkelijk krijgen.

Stuit idd ook op BHP. Soms verzin ik een zoekopdracht waardoor ik elders belandt. Meen dat Honda ook wel in het pulletje valt. Wat Citroen daar van plan is beats me. Tenzij .... je moet eens kijken wat die dekselse Cactus in Latijns Amerika doet. Inmiddels bijna bejaard, maar zorgt er in zijn uppie voor dat Citroen een van de weinige merken is die plust. Heb ik het niet over Brazilië. Dat scoort opmerkelijke groei cijfers, daar scoren alle merken goed (Chevrolet +50%, VW +70%, Renault +90% in Mei)

Terug
Bovenaan