Cursus?

Meijerr

Net ingestapt
Hallo,

Ik loop sinds 6 week stage bij een Opel-dealer als magazijnmedewerker.
Het werk bevalt me prima, alleen heb ik nooit gesleuteld aan een auto oid.
Dus ik baal er erg van dat ik amper kan praten over auto's, omdat ik er zelf amper tot geen verstand van heb.

Daarom heb ik aan jullie de vraag of hier een soort cursus voor is...
Ik dacht zelf aan een avondcursus of iets in het weekend.

Alvast bedankt voor alle reactie's.


Mvg,

Stefan
 
Eerlijk gezegd denk ik niet dat zich hier cursussen voor geven, volgens mij is het gewoon de ervaring die je opdoet door de jaren heen.

Ik neem tenminste aan dat je geen zin hebt in een niveau 2 MBO opleiding automonteur? Dan ken je de basis dingetjes wel zo'n beetje, maar een specifiek onderdeel uit het magazijn halen wat de klant aanwijst op een elektrisch schema o.i.d. zal dan zelfs nog moeilijk worden.

Ik weet niet of je iets aan mijn reactie hebt (gehad), maar ik denk dat het vooral in je stage periode veel kijken en vragen is. Zo kun je ook een heleboel leren. Wanneer je dan uiteindelijk de opleiding gehaald hebt, en ergens in dienst gaat, heb je grote kans dat je cursussen van je werkgever krijgt, natuurlijk wel typisch gericht op ''zijn'' producten.
 
Bedankt voor je reactie.

Ik kom van niveau 4 af, omdat dit te zwaar voor me is ben ik via via naar niveau 3 doorgestroomt.
Een 'speciaal' gevalletje zeg maar, normaal doen ze dit niet.

Ik zit in de laatste leerjaar van mijn opleiding, dus met 4 of 5 week ben ik klaar met mijn stage + opleiding.
Dus hopelijk kan ik dan aan de slag bij mijn stage-bedrijf!
 
Ik heb op niveau 4 al meerdere stage's gehad(2 om precies te zijn).

Maar mijn huidige stage is zoals normaal 10 week, waar ik dus net over de helft van ben.
 
Maar ook allemaal stages in het magazijn dan?

Ik weet overigens niet wat normaal is, doe zelf BBL gericht. Het gehele schooljaar lang 4 dagen per week stage ;)
 
Ik doe BOL, dus 5 dagen naar school.
Ik heb dus zegmaar stage-periode's.
Deze periode's zijn 10 of 20 week lang en dan loop ik 5 dagen in de week stage.
In die stage-periode's moet ik opdrachten maken en deze moeten voldoende zijn om mn stage-periode voldoende af te ronden.

De stage's die ik doe zijn allemaal in het magazijn inderdaad.
Ik ben begonnen bij een worstenfabriek, daarna bij een autogarage en nu weer bij een autogarage, omdat dit mij toch erg aanspreekt.
Alleen weer een beetje jammer dat mijn kennis wat achterloopt...
 
Dus na deze opleiding nog een niveau 2 MBO doen, voor monteur is geen optie? Je kunt beter blijven leren zeggen ze wel eens..
Persoonlijk zou ik nog eens diep zuchten wanneer ik dit las ;)
 
Dat is nog wel mogelijk, alleen is school absoluut niet mijn ding. Ik ga liever de praktijk in. Ik heb ook meerdere jaren weggegooid, dus ben school eigenlijk helemaal zat.
Ik denk dat ik in overleg met mijn stagebedrijf eens een dag met een monteur mee loop(als het wat rustiger is, momenteel is het erg druk).
 
Als ik een tip mag geven:


Weet wat je niet weet en vraag het.    Als je een beetje goede collega`s hebt, dan zullen ze het gewoon uitleggen. Hou je ogen en oren open, hang niet de wijsneus uit en kijk mee over de schouders. Zeker als je als magazijnman aan het werk gaat, krijg je een hoop te leren door onderdelen op te zoeken in de diverse programma`s.    Ik weet niet wat je nu doet in het magazijn?

Als ze vragen om onderdelen te pakken, schroom niet om eens te vragen wat het zijn en waar ze voor dienen.
 
Had vroeger (heb hem nog steeds) een boek gehad over autotechniek van de anwb.
Was toen al vrij gedateerd (jaren 60/70) auto's, maar ontzettent veel van geleerd.
Was lekker basic en duidelijk met plaatjes en goede beschrijvingen
 
Ik raak wat teleurgesteld in opleidingen en cursussen als ik om me heen kijk. Wat ik je kan aanraden:

Kijken, kijken, kijken, begin bij de simpele zaken die veel voorkomen in de garage: banden, wielen en olie wisselen. Of nog beter: vloeistoffen en lucht bijvullen.    Kijk op youtube, stel vragen in dit forum. Ruil een uur TV kijken of facebooken per dag in voor zelfstudie, haal wat boeken op een tweedehands markt etc.

Dan ga je naar je chef en zeg je : "Ik zou ik alsjeblieft mogen helpen met wielenwissels, ik heb alle aanhaalmomenten en bandenspanningen van alle Opels uit mijn hoofd geleerd, ik weet wat een DOT code is, hoe bandenmaten en snelheidcodes werken, het verschil tussen symmetrisch en asymmetrisch profiel, minimale profieldiepte voorgeschreven door Opel en door de wet en weet hoe een momentsleutel werkt"

Vind je chef het lastig en daar kan hij hele goede redenen voor hebben, niet getreurd, toon begrip. Ga in het weekend of 's avonds naar een universele garage of bandenspecialist, biedt gratis hulp aan, noem weer je geleerde kennis over banden en zeer waarschijnlijk heb je over een paar maanden een betaalde (bij)baan, als je echt veel weet over banden, begin je met de remmerij. Lezen, kijken, handboeken, hoe meet je remblokken op etc etc.

De tip om een dag met een monteur mee te lopen is zeker een goede, maar hou een doel voor ogen, met een beetje pech mag je meelopen met een ervaren vent die alle tijd neemt voor lastige klussen doet en dan weet je nog niet hoe je die simpele dingen doet die wel vaak voorkomen in de garage.
 
Ik weet niet waar je ongever vandaan komt....en niet iedereen zal het ermee eens zijn.

Kijk eens naar een zaterdagbaantje bij de Profile, Kwikfit of Euromaster.    Vaak leer je daar de beginselen, in die zaken vinden veel simpele klussen plaats. Gewoon eens een jaartje doen als het bij de Opel dealer niet wil.
 
Terug
Bovenaan