Cruise Control weigert soms

yep1

Startmotor
De CC van mijn I30 CW 1.6 uit 2012 weigert soms. Vorig jaar vlak na de aankoop deed zich dit probleem ook al voor, toen naar de verkopende garage geweest maar die heeft geen storing kunnen vinden. Toen de auto daar was deed de CC het inmiddels weer. Naderhand is dit probleem niet meer voorgekomen.

Helaas tijdens de terugreis van onze vakantie weigerde CC plots weer. Het lampje van de CC zien we wel op het dashboard maar de snelheid vastzetten middels het knopje set werkt niet. Na elke stop de motor afgezet, bij het starten rem en koppeling ingetrapt, helaas zonder resultaat. Na 600 km gereden te hebben toch weer even proberen en ja hoor toen deed ie het weer.
Ik zit niet te wachten dat de CC het tijdens een lang rit het ineens weer niet doet, wil het dus gemaakt hebben.
Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken? Ik kom wel regelmatig een probleem met het de remlichtschakelaar tegen.

Wat overigens ook wel apart is, de auto heeft heeft een start/stop systeem maar die heeft het nooit gedaan. Dat wisten we ook toen we de auto hebben gekocht. Sinds de vakantie doet het systeem het plots na 1.5 jaar. Er is geen nieuwe accu in gekomen

Nu de CC het weer doet lijkt het mij ook niet zinvol om de auto uit te laten lezen, denk dat ze dan niks vinden

Alvast bedankt voor de feedback

CC werkt niet... Startstop werkt niet...

Ik verwacht eigenlijk dat de schakelaars bij de pedalen niet meer zoals het hoort functioneren.
Cruise Control en Startstop gebruiken beide de schakelaars bij de koppeling en het rempedaal. Zodra er 1 niet meer goed werkt krijg je dit soort problemen. Ik heb ooit wel eens vernomen dat er ergens een verkeerd lampje in de remlichten zat die zulke storingen veroorzaakte. Met licht aan werke de CC niet, met licht uit wel ofzo.

Dus kijk daar maar eens als eerste naar.

Accu min-pool loskoppelen en alle stekkers van de sensoren/ schakelaars aan de pedalen bekijken (met een vergrootglas) op aanwezigheid van roest op de contactpennen. Als roest op de contactpennen aanwezig is, moet je 'creatief' met rolletjes schuurpapier/ horloge-schroevendraaiers/ etc. aan de gang, om de roest op de contactpennen te verwijderen. Voordat de schoongemaakte stekkers weer worden aangesloten, deze inspuiten met contactspray, bijvoorbeeld CRC 2-26. Dat voorkomt dat je deze klus, na een een paar vochtige maanden, opnieuw moet doen.

yep1 zei:
Wat overigens ook wel apart is, de auto heeft heeft een start/stop systeem maar die heeft het nooit gedaan. Dat wisten we ook toen we de auto hebben gekocht. Sinds de vakantie doet het systeem het plots na 1.5 jaar. Er is geen nieuwe accu in gekomen

Alvast bedankt voor de feedback

Voor het start/stop systeem moet de auto voldoen aan bepaalde parameters. Een daarvan is hoe vol de accu is. Als de meeste ritten kort zijn, wordt deze nooit voldoende opgeladen om in die parameters te komen. Maar na een lange rite kan die wel een keer voldoende vol zitten.

Ah, een Hyundai.
Had een kennis met een vrij nieuwe Hyundai, reed heel weinig en alleen korte stukken; had steeds lege accu.
Wat bleek?
Hyundai had besloten om ietsie benzine te sparen door de dynamo meestentijds uit te laten, accu werd dus in principe nooit opgeladen. Werd de spanning te laag dan ging de dynamo even werken. Dat levert lagere CO2 op....
Rij je echter alleen kortere stukken dan levert dat een groot probleem op: komt de accu-spanning dan te laag en de dynamo gaat werken, dan heb je grote kans dat het resterende deel van je rit niet genoeg is om de accu weer helemaal vol te laden....
Start-stop werkt alleen als de accu voor een groot deel vol zit, met het verhaal hierboven in je achterhoofd: na of tijdens een lange rit is de accu vol en dis werkt dan start-stop weer.

Dat probleem hadden we op de zaak ook met één van de auto's. De remlicht schakelaar bleek overleden. Nieuwe erin en alles deed het weer.

Het start stop systeem werkt alleen onder hele goede omstandigheden.

De accu moet goed opgeladen zijn, de motor op temperatuur, er moet niet een flink verschil zitten tussen ingestelde binnen en de buiten temperatuur, de helder zicht stand moet uit staan, het systeem werkt niet bij lage temperaturen omdat de motor dan teveel afkoelt etc.

Bij veel korte stukjes zal het start stop systeem dus (bijna) nooit werken.

Hoi

Bedankt voor de reacties.

Dat het start stop systeem het niet altijd doet vind ik geen probleem, zet het nu toch altijd uit. Wel vreemd is dat het na 18 maanden na de aanschaf pas is gaan doen terwijl we vorig jaar ook op vakantie zijn geweest en veel lange stukken hebben gereden.

Cruise Control doet het wel weer, ga toch maar eens de stekkers van de sensoren schoonmaken zoals FramFah voorsteld. Als de CC nog eens weigert dan check ik gelijk de remlichten

Volgens mij heeft de remschakelaar dubbele contacten, 1 voor aansturing remlichten en 1 voor aansturing CC....

Pietzoveel zei:
Volgens mij heeft de remschakelaar dubbele contacten, 1 voor aansturing remlichten en 1 voor aansturing CC....

Niet altijd. Maar vaak wel, en als er 1 niet werkt is vooral de cc/startstop het euvel.

Wat het schoonmaken van stekkers betreft:
Ronde male-pennen schuur je het handigst schoon met een tot cilinder opgerold stukje schuurpapier, met de schurende laag naar binnen gericht. Ronde female-pennen schuur je het handigst schoon met een tot cilinder opgerold stukje schuurpapier, met de schurende laag naar buiten gericht. Vierkante male-pennen krab je schoon met een platte horloge-schroevendraaier, die je als schraapstaal gebruikt. De female-pennen, die samen gaan met vierkante male-pennen, zijn meestal verende contacten (timer-contacten). Die kun je schoonmaken (zelfs zonder ze uit hun houder te halen) met een strookje schuurpapier om een stukje blik gevouwen (alles van passende breedte).

Als je deze klus voltooid hebt, wil je die contactspray écht wel gaan gebruiken om herhaling van deze klus te voorkomen ... Toepassing van contactspray is overigens raadzaam bij álle stekkers van de kabelboom, in ons vochtige (... nu dan even niet) Hollandse klimaat. De accu min-pool loskoppelen voordat je stekkers gaat lostrekken, voorkomt de opslag van fouten in het motormanagement-systeem.

Heb het ook wel eens gehad. stekkers van rempedaal en koppelingspedaal even schoongemaakt met wat contactspray en het probleem is nooit meer terug gekomen

Terug
Bovenaan