Coupe, cabrio of een SUV?

A

Anoniem

Guest
Binnenkort wil ik een nieuwe auto kopen maar ik twijfel hevig. Op zich rij ik niet zo veel en heb een rustige rijstijl. In deze rare tijden wil ik mezelf een beetje verwennen met een leuke auto alleen kan ik geen keuze maken. Grofweg zijn er 3 BMW modellen waarvoor ik in de markt ben, een M440i als coupé of cabrio dan wel een X5 45e. Hoge instap en het comfort van de laatste auto is ook zeer aanlokkelijk. Een coupé is lichter en stuurt daardoor leuker als een cabrio. Ook is deze net wat bruikbaarder. De cabrio vind ik mooier en in de zomervakantie naar warme landen reizen lijkt me een feest. Wel is deze wat opzichtiger als je open rijdt. Kortom keuzestress. Wie weet raad? En hou zou het zitten met de restwaarde t.z.t? Een luxe probleem maar toch houd me dit nu al dagen bezig. Groet. M

Mij keuze ook, inderdaad eerst de cabrio, dan de coupé, dan nog een heleboel andere BMW zoals Grand coupé en GTs en dan na een hele tijd niets een SUV. Enige "voordeel" is de wat hoge instap, meestal is de zitpositie van een SUV minder prettig dan bij normale auto's.

Klinkt alsof je geen enkele ervaring met deze auto's hebt, of zelfs het type. Cabrio kan leuk zijn maar moet je liggen, coupe kan leuk zijn maar onpraktisch, suv is weer heel anders.

Dat klopt. Ik heb tot nu toe nog nooit een coupé, cabrio of SUV gehad. Altijd sedans of hatchbacks (als je een bmw 3 GT daartoe kan rekenen). Om een of andere reden wil ik eens wat anders. Ik heb geen kinderen of een hond dus interieurruimte is niet super belangrijk. Waarschijnlijk wordt dit mijn laatste auto met een benzinemotor vandaar dat ik graag een 6 cilinder wil (ook al geen ervaring mee).

De coupe, de cabrio is leuk maar je het weer in Nederland is niet vaak zo mooi dat de kap open kan en in het buitenland is het vaak te warm om hem open te hebben. De X5 is leuk maar vooral praktisch en een stuk minder leuk dan de andere 2.
De coupe bied wel het rij plezier van een BMW hij is stiller door het vaste dak en zo'n 7 tot 10k goedkoper dan de cabrio. Wat je wel kan doen is wachten en kijken wat een M2 gaat kosten.

Precies, een coupé heeft ook zijn sterke punten en aangezien het mijn enige auto wordt moet deze ook in de winter gebruikt worden. Nu heb ik begrepen dat met moderne cabrio’s dat prima gaat, dat wel. Een M2 of M4 is niet iets wat goed bij mijn bedaagde rijstijl past.

Volgens mij is het heel lastig om dit voor je te kiezen. Wij hebben een mini cabrio en ik vindt dat geweldig. Maar er zijn genoeg mensen die er niet zoveel mee hebben om open te rijden. Ik zou een keer een dag een cabrio huren om te kijken of je het wat vindt. Zo ja, dan lekker doen. Anders genieten van de coupé. Dat een suv genoemd wordt in een topic over een auto om echt van te genieten vergeven we je op voorwaarde dat je hem niet meer noemt

Met een rustige bedaagde rijstijl zou ik me niet zo druk maken om het verschil in rijden tussen de coupé en de cabrio. Een coupé is iets mooier te noemen, maar heeft verder naar mijn idee verder vooral de praktische nadelen van een cabrio zonder de voordelen van het open rijden. Dan moet dat laatste wel je ding zijn natuurlijk…

Frits79 zei:
De coupe, de cabrio is leuk maar je het weer in Nederland is niet vaak zo mooi dat de kap open kan en in het buitenland is het vaak te warm om hem open te hebben.
Dit hoor ik wel vaker, maar volg ik nooit zo goed. Ga je in het buitenland altijd de hele dag binnen zitten? Loop je in Nederland altijd met een muts en wanten over straat? Zo niet, dan valt het allemaal wel mee...

Ik heb zelf echt helemaal niks met cabrio's ( ook niet met schuifdaken of met ramen open rijden ) Ben echt fan van coupés en dat zou dus mijn keuze zijn.

Ik ben vaak in warme landen geweest waar het 35/40 graden wordt en daar zie je veel cabrio's rijden met de kap dicht, waarom ik heb geen idee maar er zal vast een reden voor zijn.

Wij hebben nu onze cabrio 2 jaar en het is met stip de allerleukste auto die we gehad hebben. Je kunt sneller open rijden dan je denkt. Zijramen omhoog, kacheltje aan en je zit in je eigen ‘warme’ bubbel , al bij een graadje of 10. De onze heeft zelfs airco, alleen bij felle zon wél een pet op. (Anders verbrand je ballspot) :cool:

Een X5 lust wel wat brandstof en reparaties zijn duur.
2e hands op leeftijd zijn er niet zoveel mensen die daar warm voor lopen.
Genoeg Porsche Cayennes van 15+ jaar te koop voor weinig....
Maar een cabrio of roadster zijn niet zo onzuinig en bestaan vaak uit gangbare onderdelen (motor etc), tenzij je een Ferrari oid neemt.

Een cabrio/roadster blijft altijd leuk, ook als hobby auto als iedereen in 2050 electrisch rijdt. Een MX5 ofzo.

Ik krijg het idee dat het om een nieuwe auto gaat of een met de kop er af, dus reparaties zijn niet echt van belang, het verbruik ook niet als je voor een 6 cilinder model gaat.

Cabrio, heerlijk! Bij een beetje weer alle ramen naar beneden en gaan! Dicht rijden voelt gelijk wat claustrofobisch aan. 6 cilinders = fantastisch!

Inderdaad een nieuwe bmw die op voorraad staat. Heb vanmiddag online een inruilvoorstel gedaan bij Severs Breeman. Wacht nog op een reactie. Denk dat ik toch voor een cabrio ga.

Ik hou ook niet van cabrio. Herrie, volle zon of kou die dan met pet, sjaal, stoelverwarming en airco bestreden moet worden. Maargoed, zo zie ik bij 40 graden ook mensen in de volle zon langs een drukke weg lunchen. Net als met ramen open op de snelweg rijden. Het zal wel iets met zintuiglijke en UV gevoeligheid zijn. Groetjes uit de airco-computer-bunker :D

Sowieso geen suv in deze 'barre tijden', gewoon niet dien zo'n limpe bak tenzij gezin en hond mee moeten, want dan vallen de andere 2 af. Ik zou in dat geval overigens voor een heel dikke m340i Touring gaan.

Rij alleen, of met 2, neem de cabrio! Als het droog us kun je open rijden, ook rond het vriespunt. Hoog zomer petje op.

Juist Nederland is prima geschikt voor een cabrio. Bij 5 graden boven nul het dak naar beneden, heerlijk! Bij temperaturen boven de 25-30 brand je er letterlijk uit.

EVV zei:
Mij keuze ook, inderdaad eerst de cabrio, dan de coupé, dan nog een heleboel andere BMW zoals Grand coupé en GTs en dan na een hele tijd niets een SUV. Enige "voordeel" is de wat hoge instap, meestal is de zitpositie van een SUV minder prettig dan bij normale auto's.
De zitpositie is volledig persoonlijk. Ik verkies namelijk liever meer op een stoel te zitten, dan vrijwel op de grond, met mijn benen gestrekt. Maar voor de leuk, van de drie zou de SUV laten staan. Cabrio zou je echt mee moeten proefrijden, om vooral de nadelen te ervaren. Een cabrio blijft toch altijd een compromis tussen een hoop onverenigbare zaken. Dus dan maar de coupé.

Ik zie zo gauw je budget niet, maar hier zou je toch mooi de zomer mee kunnen doorkomen?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-420-cabrio-420i-high-executive-safety-pack-stuurverw-benzine-rood-59305fe6-8d19-4248-94fd-60da4c545403?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=145&position=145&search_id=wgr2q2bolm&source=listpage_search-results

speedtouch zei:
Ik zie zo gauw je budget niet, maar hier zou je toch mooi de zomer mee kunnen doorkomen?:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-420-cabrio-420i-high-executive-safety-pack-stuurverw-benzine-rood-59305fe6-8d19-4248-94fd-60da4c545403?sort=price&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=145&position=145&search_id=wgr2q2bolm&source=listpage_search-results
Hij wil nog voor zijn waarschijnlijk laatste benzine auto een keer een 6 cilinder en dan heb je niet in een 420i

Frits79 zei:
speedtouch zei:
Hij wil nog voor zijn waarschijnlijk laatste benzine auto een keer een 6 cilinder en dan heb je niet in een 420i

Hm, dan komt dit misschien dichter in de buurt:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-440-cabrio-440i-high-exe-special-request-fire-orange-benzine-oranje-9164a4e3-af62-4f7c-9c98-48f5951ceeba?ipc=recommendation&ipl=homepage-bestresult-listings&source=homepage_last-search

Frits79 zei:
Ik ben vaak in warme landen geweest waar het 35/40 graden wordt en daar zie je veel cabrio's rijden met de kap dicht, waarom ik heb geen idee maar er zal vast een reden voor zijn.
Echt geen idee? :)

Zoals iemand eerder al zei, dat soort temperaturen zijn helemaal niet leuk meer met een open auto. Nederland is inderdaad een ideaal cabrioland juist omdat het doorgaans niet zo idioot warm is.

Ik vind het een curieus lijstje wat de TS heeft bedacht. De coupé en de cabrio zijn allebei zescilinder maar de X5 een plug-in hybrid met een viercilinder. De X5 dus (potentieel) veel zuiniger maar ook veel minder sportief, aan de andere kant enorm veel ruimer en praktischer dan de andere twee.

Als dat met die ruimte allemaal niks uitmaakt zou ik zonder meer voor de coupe of de cabrio gaan. Al vind ik de X5 wel een mooiere neus hebben, maar dat heb je al gauw met die konijnenbek op de 4-serie.

Enfin, van die 2 laagzitters zou mijn keuze denk ik naar de cabrio gaan. Een cabrio heeft denk ik toch een grotere lolfactor dan een coupé, vanwege de gigantische hoeveelheid extra beleving met het dak open. Je hoeft ook niet hard te rijden in een cabrio om te genieten, daar gaat het veel minder om bij een dergelijke auto.

Ik speel(de) inderdaad op twee gedachten. Overigens heeft de x5 ook een 6 cilinder. Bovendien een hybride. Maar denk dat ik toch een cabrio neem. Hou jullie op de hoogte. Bedankt voor het meedenken

Die rode kleur vind ik inderdaad prachtig. De meeste worden aangeboden in (individual) grijs of groen.

Belofte maakt schuld. Inmiddels rij ik al weer een paar maanden rond met mijn nieuwe auto. Het is een rode M440i cabrio geworden. Ik weet niet hoe ik hier een foto kan uploaden maar de auto is echt prachtig en rijdt heerlijk.

Terug
Bovenaan