Corsa E(2017) schud bij stationair draaien.

Anonymous2023

Wegverkenner
Hoi Allen,

Sinds ~ 1 week geleden komt het regelmatig voor -als ik stil sta voor een stoplicht o.i.d- dat de Corsa begint te schudden.

Weet iemand wat dat zou kunnen zijn?
De motorsteunen lijkt me wel vreemd na 5 jaar, maar er zit volgens mij wel een rubber tussen.Zou misschien versleten kunnen zijn?Of slechte verbranding?

Ik vind de motor sowieso erg lawaaierig.

Alvast bedankt voor de reactie!

Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie @MX6 !

Ik heb helaas geen OBD om 'm uit te lezen.Is er iets anders om te testen?Of toch maar gelijk naar een garage?
Ik heb zelf onvoldoende gereedschap om de bougie's los te maken om te kijken of ze vonken.

Laatst bewerkt:
Dit zijn inderdaad vermoedelijk de bougies/bougiekabels. Als het dat is kost het je waarschijnlijk ook een nieuwe bobine(brug). Die combi was het bij mij in ieder geval wel enkele jaren geleden.

Bougies die buiten de motor een vonk afgeven kunnen dat in de motor niet doen of een slechtere vonk afgeven.Opel heeft wel vaker de bobinebrug kapot.

Dank voor de reactie's!

Bougies die buiten de motor een vonk afgeven kunnen dat in de motor niet doen of een slechtere vonk afgeven.Opel heeft wel vaker de bobinebrug kapot.
Dit maakt het wel wat lastiger om fysiek te controleren.Maar als hij buiten de motor uberhaupt niet vonkt is het natuurlijk duidelijk...Ik heb alleen geen momentsleutel om 'm los te halen.

Werkt een op-com om deze auto uit te kunnen lezen?Zo'n ding kost maar 15 euro, dat is misschien wel een handig iets om mee te controleren(en in huis hebben kan sowieso geen kwaad).

Je hebt geen momentsleutel nodig, alleen een dop met een lange verlenging.
Een simpele uitlezer geeft vaak wel de basisgebreken aan, zoals onstekingsmissers.
Hoef je je niet de pleuris te zoeken en kan je gewoon doelgericht iets wisselen.,

Je hebt wel een momentsleutel nodig. Bij directe injectie is dat belangrijk.

Bougiekabels vind ik ook een mooie. Die zitten er niet op.

Ik denk niet dat ik het in de ontsteking zou zoeken. En als hij op 3 cilinders loopt krijg je 100% een foutmelding. Zou eerder denken aan een vervuilde gasklep, maf sensor oid.
Uitlezen is natuurlijk erg handig. Opcom heb ik geen ervaring mee.

Laatst bewerkt:
Een momentsleutel+ bougiedop+ OP-COM+evt. bougie kost de wereld niet, goedkoper dan bij een garage(en het gereedschap kan je later ook weer gebruiken natuurlijk)...

Ik zal wel beginnen met de OP-COM, dan word al wat meer duidelijk.
Dit type OP-COM werkt op de Corsa E?:

Dankjewel voor je reactie @eerste opel !
Als ik vragen mag, hoeveel kostte dat destijds?

Dit heeft me € 250,- ongeveer gekost destijds, augustus 2019.
Helaas moest ik het wel door de Wegenwacht laten doen onderweg. Motorstoringslampje ging knipperen (oftewel ernstige motorstoring), ESP lampje ging branden, auto hield in en liep stationair niet lekker.
Wat het qua prijs bij een garage doet weet ik niet! Ik heb ook alleen onderdeel betaald omdat sleutelen (arbeidsuren) onder wegenwacht abonnement viel, destijds in ieder geval.

Interne vervuiling inlaattraject bij een di motor zou ook nog kunnen.Achter een toetsenbord is het lastig een diagnose te stellen

Hoi @Dominus ,
Dat zou via een op-com wel duidelijker moeten worden, correct?

Is het trouwens normaal dat een Corsa E 1.4 meer geluid produceert als een Corsa B X12XE, daarvan recent nog een horen lopen en klonk veel mooier en stiller.Ik vind het echt een dieselachtig geluid wat de Corsa E produceert, maar dat doet 'ie al sinds ik 'm heb(maart).

Volgens mij ben je ook gewoon veel te aandachtig bezig met de auto.
Er een beetje op letten is natuurlijk hartstikke goed, maar als je echt overal op gaat letten, heeft elke auto wel een piepje of kraakje.

Een nieuwe auto staat ook wat "rauwer" (armer, minder benzine) afgesteld, voor net dat kleine beetje minder uitstoot.

Ik geef je wel gelijk hoor @Nissan GTR R34 .
Maar dat schudden is natuurlijk niet zoals het zou moeten.

Ik zou naar de opel dealer waar 'ie gekocht is kunnen gaan, al vind ik het niet echt een goed bedrijf.En een goede reparatie is natuurlijk ook wel wat waard, dus misschien maar gewoon een ander goed bedrijf zoeken.

Je hebt geen momentsleutel nodig, alleen een dop met een lange verlenging.
Een simpele uitlezer geeft vaak wel de basisgebreken aan, zoals onstekingsmissers.
Hoef je je niet de pleuris te zoeken en kan je gewoon doelgericht iets wisselen.,
En hoe zet je de bougie dan weer netjes op moment vast? Als de auteur begint over motorsteunen die kapot zijn verwacht ik niet dat hij een bougie juist kan monteren. Voor je het weet draait hij de boel in de soep. Beter adviseren om met naar de auto dokter te laten gaan.

Ik ben het zelf wel met je eens @Wizzypkr .Ik laat er dan ook maar een garage naar kijken.

Iemand anders gaf aan de hoge buitentemperatuur, maar dat lijkt mij persoonlijk onzin.

En hoe zet je de bougie dan weer netjes op moment vast? Als de auteur begint over motorsteunen die kapot zijn verwacht ik niet dat hij een bougie juist kan monteren. Voor je het weet draait hij de boel in de soep. Beter adviseren om met naar de auto dokter te laten gaan.

Zo te lezen ben een gelovige wat betreft momentsleutels....
Bij bougies komt het aan op vastdraaien tot de afdichtring platgedrukt wordt, niet meer, en dat kan je gewoon voelen als je geen lompe boer bent.

Bij directe injectie bepaalt het de positie van de bougie, welke kant hij op wijst zeg maar. Daar is dan ook alles op ontworpen. Dan kan het gewoon wel echt belangrijk zijn. Anders maakt het inderdaad niet zo veel uit als je niet te gek doet.

Laatst bewerkt:
Zo te lezen ben een gelovige wat betreft momentsleutels....
Bij bougies komt het aan op vastdraaien tot de afdichtring platgedrukt wordt, niet meer, en dat kan je gewoon voelen als je geen lompe boer bent.
In het filmpje van Joep Schuurman gebruikt hij ook geen momentsleutel:

Die auto is wel wat ouder, heeft die indirecte of direct inspuiting?

Het is natuurlijk wel zo, hij heeft heel veel ervaring.Als beginner is een momentsleutel misschien toch wel een must.

Laatst bewerkt:
Hoi @Pietzoveel @Nissan GTR R34 @Kees 9379262 ,
De garage heeft 'm uitgelezen en denkt dat het in de EVAP zit maar zijn hier niet zeker van.Deze word a.s. woensdag vervangen.
Denken jullie dat dit de oplossing gaat zijn?

BTW: Het bandenprobleem(zie topic eerder) is waarschijnlijk niet goed opgelost helaas...

Laatst bewerkt:
Wat de EGR betreft: dat zou best eens kunnen, maar als het niet zo blijkt te zijn, moet je dan toch dokken?
Je bandenprobleem kan ik niet vinden, de zoekfunctie hier is dramatisch slecht....

Dank @Kees 9379262 .
Maar als het niet zo blijkt te zijn, moet je dan toch dokken?
In principe wel verwacht ik.
Je bandenprobleem kan ik niet vinden, de zoekfunctie hier is dramatisch slecht....
Klopt inderdaad.Het gaat om dit topic:

Tja, als bij correcte uitlijning het weggedrag nog te wensen overrlaat, dan is het ofwel gewoon het ontwerp van de auto, dat je kennelijk niert zo ligt, ofwel heb je toch een paar zeer matige bandjes eronder, of een combi daarvan...

Hi @Kees 9379262 ,
Het probleem is niet zozeer de wegligging/sturing (al was dat met de oudere corsa beter) maar dat ik het idee heb dat de banden toch meer zijn afgesleten dan zou moeten na de kilometers sinds de bandenwissel.

Overigens had ik een fout gemaakt, ze gaan de EVAP klep vervangen i.p.v. de EGR.Denk je dat een nieuwe EVAP effect heeft?

Dus je vind dat de bandenslijtage te veel is of ongelijk naar jouw idee?
Zijn het zachte bandjes met veel grip, tja, die slijten doorgaans wat harder, maar na 6 weken al merkbaar, da's wel heel snel...
EVAP is tankafzuiging voorzover mij bekend, en de dampen worden afgevoerd naar de inlaat, dat KAN ook invloed hebben op de motorloop...

Voornamelijk de zijkant is n.m.m. teveel afgesleten, @Kees 9379262 .

Dat betekent dat je ofwel heel "sportief" rijdt ofwel dat de sporing nog steeds niet klopt....
Alleen aan de rand afgesleten betekent doorgaans dat de rijder dat toch grotendeels zelf doet, slijt het scheef over het hele loopvlak, dan moet je denken aan een minder goede sporing...
Kan me eigenlijk niet zo goed voorstellen dat een garage het instellen van de sporing niet goed voor elkaar krijgt, waar mij dat als ervaren amateur dat wel lukt...

Erg vreemd.Want bij de vorige Corsa was er met de banden absoluut geen overmatige slijtage, de rijstijl is niet anders.

Enige is dat de Corsa E elektronische stuurbekrachtiging heeft i.p.v. hydraulische.Dat stuurt minder prettig, maar ik denk niet dat het daardoor komt.

De EVAP is inmiddels vervangen en hij doet het op dit moment goed.Maar voor de reparatie was het ook wisselend of er klachten waren/het oranje lampje brandde.

Misschien een rare vraag, maar is het normaal dat de Corsa E veel meer reparaties nodig heeft i.v.t. de oudere Corsa's(B en C)?Ik verwacht zelf nog wel een hoop kosten , ook omdat het toch min of meer een raadsel is waarom die banden zo snel slijten.

Tja, dat wordt dan een kwestie van het aankijken, ik denk dat je gewoon pech hebt gehad met de EVAP en dat het wat te vroeg is om deze auto als probleemgeval te gaan beschouwen...
Bandenslijtage was goed te verklaren vanuit foutieve sporing, maar is na correctie inderdaad vreemd, maar sommige banden slijten gewoon snel , welk type zit er nu op?

Het is een van de grotere merken, maar ook die hebben wel eens rommel op de markt gegooid en misschien incidenteel missers qua kwaliteit...iets concreets is me overigens niet bekend.
Ik zou het in de gaten houden, maak elke pakweg 5000 km een fotootje waar wat op te herkennen is als abnormale slijtage en is er een voorband , waarmee rustig wordt gereden na 20000 km op, dan kan je denken aan reclameren...

Zal ik doen!

Maar zijn er buiten uitlijnen nog mogelijkheden?En wat zou nog meer een oorzaak kunnen zijn?
De achterbanden zijn van exact hetzelfde type en vertonen geen extra slijtage.

Bij een voorwielaandriver slijten de voorbanden 2 tot 3x zo snel als achter. da's normaal....

@Kees 9379262 , maar zo snel als het bij deze auto gaat is echt niet zoals 't hoort, bij de vorige auto's gingen de banden wel enkele jaren mee.
Ik snap echt niet waar 't 'm in zit.
@eerste opel heeft eenzelfde auto, ik ben wel benieuwd hoelang de banden bij hem meegaan en welke banden erop zitten.

@Kees 9379262 , maar zo snel als het bij deze auto gaat is echt niet zoals 't hoort, bij de vorige auto's gingen de banden wel enkele jaren mee.
Ik snap echt niet waar 't 'm in zit.
@eerste opel heeft eenzelfde auto, ik ben wel benieuwd hoelang de banden bij hem meegaan en welke banden erop zitten.

Mijn voorbanden zijn bijna 60.000 kilometer meegegaan en de achterbanden zitten er nog origineel op, die zijn nu bijna 77.000 kilometer meegegaan. De voorbanden verbaasde zowel m'n pa als de garagehouder zich ook duidelijk over. Die denken nog altijd dat ik een wissel niet in het hoofd heb zitten.
De banden die er onder liggen zijn Continental banden. Wat voor precies weet ik niet! Op de factuur stond:
Nieuwe band inclusief verwijderingsbijdrage (bandenmaat) Continental.

Een enkele keer hoor je wel eens dit soort dingen, alsof het geen consistent product is...
Wat mij ook wel eens opvalt , de wisselende testresultaten van toch een en dezelfde band...
kennelijk bestaat het fenomeen maadagmorgenprodukt in bandenland nog steeds...

@Kees 9379262 , persoonlijk denk ik eerder dat het aan de Corsa ligt.Het zou wel heel apart zijn als 2 bandensets overmatige slijtage vertonen.
Misschien is de uitlijning nog steeds niet op orde...

@eerste opel , bedankt voor je reactie!
Bij jou lijkt het dan veel minder snel te slijten, met waarschijnlijk dezelfde banden...
Wat de oorzaak dan is, is me een raadsel...

Ik heb altijd begrepen dat rijstijl ook maakt dat banden sneller slijten.
Dat ik er 60.000 km. mee gedaan heb zou dan betekenen dat ik een rustige rijder ben en wellicht dat u een (te) sportieve rijder bent waardoor de banden hard slijten.

Klopt helemaal @eerste opel , maar bij de oude Corsa geen overmatige slijtage gehad, ook bij Fiesta MK3 niet.En de rijstijl is niet veranderd;)

Dit maakt het allemaal erg vreemd...

Eigenlijk heb je nog niet duidelijk aangegeven of er 1 zijdig of scheef slijten optreedt of snelle slijtage over de gehele breedte..
In het eerste geval is wat mij betreft de sporing (nog steeds) niet correct ...

Afgelopen week even gekeken en het was wel schuin.Dus misschien idd de uitlijning.Het is rechts, dus dan denk ik uitspoor.

Terug
Bovenaan