Joost GZA zei:
Wel ben ik terug via de Liefkeshoektunnel gereden. Dat scheelt echt heel veel files, al sta je even verderop bij Woensdecht wel even vast. Kost zes euro, maar de baas betaalt.....als de Belgen echt iets tegen de files in Antwerpen zouden willen doen zouden ze eerst de tol moeten afschaffen. Want een echte Hollander staat liever een uur in de file en verspilt 3 mm koppelingsplaat dan dat tie 6 euro aftikt......
Als dagelijks gebruiker van de Liefkenshoektunnel kan ik alleen maar beamen dat dit een heerlijke verkeersluwe route is. Toch lijkt het me geen goed idee om deze tolvrij te maken. Bij ernstige hinder elders op de ring gebeurt dit sporadisch al met als gevolg dat je ook op dit deel van de ring file mag rijden. In de spits zit de R2 momenteel zo dicht tegen zijn maximum capaciteit (op sommige stukken, niet over de gehele lengte) dat een kleine gebeurtenis (vrachtwagen met pech, honderd auto's meer per uur, noem maar op) al kan zorgen voor een opstopping. Door het tolplein midden in deze opstopping lijkt het ook nog eens langer te duren eer je er voorbij bent, op de een of andere manier stropt dit altijd extra op.
Overigens was de (korte) file bij Woensdrecht pure pech. Letterlijk. Door een Pool in een Subaru Legacy die met pech was gestrand op de linkerrijstrook van de A58 net na knooppunt Markizaat moest het verkeer daar noodgedwongen over een baan. Even verderop, bij afslag Bergen op Zoom zuid was er op de afrit een busje gekanteld, dit zorgde ook voor enige vertraging (zelf niets van gemerkt, ik pak altijd afrit Hoogerheide). Normaal gesproken rij je filevrij. Alleen vanaf knooppunt Markizaat tot knooppunt Zoomland is het vaak maar 100 km/u wat je haalt. Dit door het samen komen van de A4 en A58, een hoop op- en afritten op korte afstand en de bocht bij Hoogerheide. Want een bocht in een snelweg, dat is natuurlijk eng!