Contest 105 - afentoe - meer dan ooit

Gepost door afentoe 
Meer dan ooit

De wereld loopt vast. We zeggen bijna allemaal op kantoor dat we zo vernieuwend zijn, maar strak om 17u stappen oh zo veel mensen in de rochelende dieseltjes (hier in België nog meer dan in Nederland) om met zijn velen, uiteraard elk in zijn/haar eigen stukje blik, ons in kruiptempo naar huis te bewegen. Daar ontsteken we de gloeilamp nog maar eens, wordt de CV eens goed opgestookt en ploffen we met een bak chips voor de televisie.

Het kan allemaal zo veel anders. Autofabrikanten proberen de schijn dan wel hoog te houden met extreem lage verbruiks- en uitstootcijfers, maar letterlijk iedereen die een Jaguar XJ specifieker kan beschrijven dan “een auto met vier deuren” weet dat die cijfers in de praktijk zelfs met een konijn achter het stuur nog niet haalbaar zijn (nooit geprobeerd eigenlijk), en dat er nog wel meer wordt gedaan wat eigenlijk niet mag. Nog geen anderhalf jaar geleden leek er eindelijk eens een beginnetje te worden gemaakt toen politici, burgers, belangengroepen en – tja, wie niet eigenlijk? – met zijn allen boos te worden op een enorme fabrikant die big-time tegen de lamp liep. Maar wat gebeurt er, buiten een geldboete? Vrij weinig. Sterker nog, onze vrienden in het blauw kopen doodleuk een nieuwe lading sjoemeldiesels! Zo komen we natuurlijk nooit ergens.

Het komt wel, maar oh zo langzaam. Eerst was er eind vorige eeuw een zekere Prius, en die had ook nog wel een zeker succes. We zijn nu twintig jaar later en hoeveel verder zijn we? Oké, het vijf-meter-aan-Volvoalternatief voor voornoemde Prius kan inderdaad geheel elektrisch Eindhoven uit komen en vervolgens zelfs bijna de hele 100-zone bij Den Bosch zonder benzinemotor doorkomen. Maar zeker als je die 400pk regelmatig aanspreekt ga je niet helemaal als een soort groene Batman door het verkeer kunnen, en sta je toch om de andere week weer bij die verduvelde benzinepomp een klein vermogen aan vergane dino’s in die bodemloze put te gieten.

Maar, hoor ik de stekkeradepten al zeggen, je kan toch ook volledig elektrisch rijden? Jazeker, dat kan. Een lang weekend naar Parijs wordt wel een hele onderneming omdat je onderweg 2 of 3 keer geluk moet hebben dat je je elektrische wagen kan opladen bij het wegrestaurant, en de Tabbert mag er ook niet achter. Dan is er nog de prijs. Als elektrische auto’s dan toch de toekomst zijn, dan moet die prijs toch een keer omlaag. Op het moment van schrijven is de geheel elektrische E-Golf, waar zelfs de combinatie van Geert Wilders en Jesse Klaver nog niet boos over kan worden, standaard €200 duurder dan de uiterst vermakelijke GTI. Absurd. Ik heb eens gezocht, voor zover ik kan vinden maakt de goedkoopste volledig elektrische auto van dit moment je zo’n €25.000 armer. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar er zijn dagen dat ik het niet op mijn rekening heb staan. We maken elektrische auto’s sneller en sneller, de duurste Tesla accelereert net zo snel naar de 100 als een Lamborghini Aventador, maar wanneer komt dan toch eindelijk die elektrische auto waar ook de gewone Nederlander mee naar de Alpen kan zonder steeds maar weer te hopen dat de accu het nog lang genoeg volhoudt om een laadpunt te vinden? Hoe lang moeten we nog wachten totdat er ook buiten Nederland voldoende punten zijn om zo’n auto op te laden, zodat je er daadwerkelijk een weekje mee naar de Alpen kunt? Om een terecht fameuze band te citeren, that would really be a breakthrough.

Ik heb eerder de veronderstelling gemaakt dat elektrische auto’s het helemaal zouden worden in de toekomst, maar eigenlijk hoop ik dat het iets anders zit. Onze landgenoten in Groningen stuiteren minimaal een keer per jaar door het huis (lichtelijk overdreven) omdat de bodem weer eens aan het verzakken is. Er worden weer eens prachtige panden onherstelbaar beschadigd en de minister doet weer eens helemaal niets. Iemand zou een keer het lef moeten hebben om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen sterk te verminderen, en het kan! Van een goede kennis, ook in het noorden, weet ik dat de zonnepanelen op zijn niet buitensporig grote stal (80 bij 40 meter) genoeg stroom levert voor de dichtstbijzijnde twee dorpen. Dat zijn bij elkaar zo’n 5500 personen. Als we er even vanuit gaan dat Nederland 17,5 miljoen inwoners telt zouden we nog geen 3200 van dat soort stallen nodig hebben om alle huishoudens in het land van stroom te voorzien. Dat zou toch niet zo moeilijk moeten zijn, als het fiscaal aantrekkelijker gemaakt wordt. Maar dan brengt de opvolger van minister Kamp natuurlijk zijn tweede termijn in gevaar omdat het op korte termijn misschien niet zo lucratief is, en ja, dat doet natuurlijk niemand.

Over wind gesproken, voor windenergie geldt exact hetzelfde. De technologie gaat met sprongen vooruit, maar ja, die stipjes aan de horizon zorgen ervoor dat heel Urk desnoods zélfs op zondag uit haar plusfours schiet om deze innovatie koste wat kost tegen te houden. Dan wordt er wat over en weer geschreeuwd bij Hart van Nederland (daar klaag ik ongetwijfeld in een latere blog nog wel over) en gebeurt er onder de streep zoals gebruikelijk helemaal niets.

En dat is het probleem van deze tijd. We zeggen allemaal wel dat we het zo graag willen, maar wie doet het? Wie heeft er het lef om keihard innovaties door te voeren zodat we alsmaar meer stapjes kunnen zetten naar een CO2-neutrale economie? Ik weet het niet. De wereld heeft een frisse wind nodig, meer dan ooit.

Dit is mijn inzending voor blogcontest #105 (een frisse wind).

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23-01-2017 23:19 door afentoe.
afentoe
Een lang weekend naar Parijs wordt wel een hele onderneming omdat je onderweg 2 of 3 keer geluk moet hebben dat je je elektrische wagen kan opladen bij het wegrestaurant, en de Tabbert mag er ook niet achter.

Ik denk dat je hier ook een welvaartsprobleem te pakken hebt. Waarom zoveel energie verspillen voor een uitje? Is een daagje Ponypark Slagharen niet voldoende?

afentoe
Hoe lang moeten we nog wachten totdat er ook buiten Nederland voldoende punten zijn om zo’n auto op te laden, zodat je er daadwerkelijk een weekje mee naar de Alpen kunt?

Echte energie besparing bereik je niet door over te stappen op een andere brandstof, maar door onnodige verplaatsingen te verminderen. Het is toch van de zotte dat we in een Prius naar Schiphol rijden om daar het vliegtuig te pakken om vakantie te vieren in verre oorden?
Ik kan je geen ongelijk geven Twix. Wat ik suggereer is maar een klein beetje, en echt niet direct de oplossing van alle mobiliteits-; welvaarts- en klimaatproblemen die dit planeetje rijk is, zelfs ik kan niet toveren helaas. Bedenk wel eens, als we beginnen met een klein beetje en die stap vervolgens blijven herhalen... Dan worden al die kleine beetjes voordat je er erg in hebt een hele hoop.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.

close