Constructie van Mobiliteitsbudget interessant?

Don H

Wegverkenner
Vraag aan degene die er ervaring mee hebben opgedaan. Ik krijg de keuze om of voor een leaseauto of voor het mobiliteitsbudget te kiezen.
Nu heb ik zelf eigen auto('s), dus ga ik de leaseauto niet prive gebruiken. Zou inhouden dat alle ritten (w-w en zakelijk) mij niets gaan kosten, risicoloos zijn maar ook dat de andere prive auto's qua kosten doorgaan.
In geval van keuze voor mobiliteitsbudget zou je (met geluk) wat kosten van je eigen auto kunnen terugverdienen, maar net zo goed dus ook niet. Je modelkeuze is wel daarmee vrij, maar dat gaat hier niet echt het grootste punt worden.

De afgelopen decennia hebben werkgevers in mijn branche massaal prive auto's geweerd en werknemers in leaseauto's gejaagd. Dat werd de standaard. Met de introductie van het mobiliteitsbudget lijkt het dus juist voor de werkgever interessant...

Iemand er om een goede reden voor gekozen heeft, er wel of geen spijt van heeft en wat waren je overwegingen?

Laatst bewerkt:
Een eerste vraag die bij mij opkomt: rijd je veel zakelijke kilometers? Want voor de uitsluitend zakelijk gebruikte leaseauto moet je wel een sluitende kilometeradministratie gaan bijhouden voor de belasting (hoewel daarvoor ook oplossingen zijn die dat automatiseren met een soort van tracker).
@ketelapper heeft op dit gebied vaak een heldere visie, kun je meekijken?

Ook bij een Mobiliteitsbudget is het heel afhankelijk van de specifieke regeling bij je werkgever.

Bij mijn huidige werkgever is het bedrag heel laag (niet geindexeerd en niet realistisch ten opzichte van de gebruikte leaseprijs) en krijg je de minimale 23ct per kilometer zakelijke kilometervergoeding. Ook zijn er strikte eisen waar de prive-auto aan moet voldoen (leeftijd, staat, verzekering) waardoor je beter voor een lease-auto kunt kiezen.
Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik (als ik dat wil) een fiks bedrag per maand (bruto en vergelijkbaar met het leasebudget) en een veel hogere kilometervergoeding.
Dan wordt het ineens erg aantrekkelijk om de eigen auto in te zetten, zeker als je die al hebt staan.

Overweging is ook hoeveel je zakelijk rijdt.
Als je heel veel zakelijk rijdt, is dat natuurlijk wel slijtage/afschrijving van je eigen auto. Dat moet je willen.

Als laatste is de "all-in" overweging.
Mobiliteits budget betekent meestal ook geen brandstofpas. Je bent dus weer afhankelijk van de wisselende prijzen van brandstof (ook bij elektrisch, met prijs en saldering etc). En als er iets is met je prive-auto..........
Een lease-auto is meestal een vast bedag per maand, incl. brandstof, vervangende auto, reparaties, alle kilometers.....
Dat is natuurlijk heerlijk overzichtelijk.

Ik kies voor het laatste.
Voor het overzichtelijke all-in, maar ook omdat ik op dit moment geen prive-auto heb (rijd al 25 jaar lease) en ook niet de funding om nu even een (goede) prive-auto te kopen.
Maar de afweging is dus al snel heel persoonlijk.

Een eerste vraag die bij mij opkomt: rijd je veel zakelijke kilometers? Want voor de uitsluitend zakelijk gebruikte leaseauto moet je wel een sluitende kilometeradministratie gaan bijhouden voor de belasting (hoewel daarvoor ook oplossingen zijn die dat automatiseren met een soort van tracker).
@ketelapper heeft op dit gebied vaak een heldere visie, kun je meekijken?
Ja, zal redelijk wat zakelijke km's rijden, maar ook w-w.
De Rittenregistratie (w-w, zakelijk en prive), heb ik eerder al voor een leaseauto bijgehouden. Veel noteren, snel bijwerken, routine. Dat is voor mij administratief geen probleem en ik vertrouw meer op de eigen registratie dan op allerlei apps.
Belastingdienst verstrekt het Rittenstraat format en dit is in Excel goed te doen.

Een collega leaserijder zei las dat wij een mobiliteitsbudget hebben. Het is maar net hoe je het noemt: een km vergoeding tot 25km woonwerk afstand en een hogere vergoeding voor zakelijke kilometers. Daar bij elkaar betaal je echt geen auto voor, terwijl men bij een leaseauto je zo een budget van €1000 per maand geeft excl brandstof.

Ik heb een mobiliteitsbudget na 15 jaar leasen, het is minder interessant financieel gezien. Maar omdat ik geen EV wil - wat werd opgelegd vanuit de werkgever - was die keuze snel gemaakt. Te meer daar de EVs waaruit kon gekozen worden niet echt geweldig waren. Letterlijk geen enkele collega is er blij mee, stuk kleiner dan de mooie diesel station die ze voorheen hadden en vooral pakken minder uitrusting omdat de leaseprijzen zo gestegen zijn en de budgetten niet navenant. Wij staan in een parkeergarage dus kunnen niet laden op het werk, tenzij je heel veel geluk hebt en er een plaatsje vrij is.
Ik heb relatief weinig "zakelijke kms" als je woon / werk verkeer daar niet onder rekent, kan thuiswerken en heb een goede treinconnectie. Dat moet ik dan uiteraard zelf betalen.

Ook bij een Mobiliteitsbudget is het heel afhankelijk van de specifieke regeling bij je werkgever.

Bij mijn huidige werkgever is het bedrag heel laag (niet geindexeerd en niet realistisch ten opzichte van de gebruikte leaseprijs) en krijg je de minimale 23ct per kilometer zakelijke kilometervergoeding. Ook zijn er strikte eisen waar de prive-auto aan moet voldoen (leeftijd, staat, verzekering) waardoor je beter voor een lease-auto kunt kiezen.
Bij mijn nieuwe werkgever krijg ik (als ik dat wil) een fiks bedrag per maand (bruto en vergelijkbaar met het leasebudget) en een veel hogere kilometervergoeding.
Dan wordt het ineens erg aantrekkelijk om de eigen auto in te zetten, zeker als je die al hebt staan.

Overweging is ook hoeveel je zakelijk rijdt.
Als je heel veel zakelijk rijdt, is dat natuurlijk wel slijtage/afschrijving van je eigen auto. Dat moet je willen.

Als laatste is de "all-in" overweging.
Mobiliteits budget betekent meestal ook geen brandstofpas. Je bent dus weer afhankelijk van de wisselende prijzen van brandstof (ook bij elektrisch, met prijs en saldering etc). En als er iets is met je prive-auto..........
Een lease-auto is meestal een vast bedag per maand, incl. brandstof, vervangende auto, reparaties, alle kilometers.....
Dat is natuurlijk heerlijk overzichtelijk.

Ik kies voor het laatste.
Voor het overzichtelijke all-in, maar ook omdat ik op dit moment geen prive-auto heb (rijd al 25 jaar lease) en ook niet de funding om nu even een (goede) prive-auto te kopen.
Maar de afweging is dus al snel heel persoonlijk.
Hier is het normleasebedrag + brandstof en ex BTW voor jouw functie het mobiliteitsbudget. De maandkm's worden hiervan met 0,23 cent verrekend, netto. Het restant wordt belast.

Bij mijn werkgever is het precies zo geregeld. Het normleasebedrag, inclusief brandstof en exclusief btw, kun je laten uitkeren als mobiliteitsbudget. Daarbovenop ontvang je nog een kilometervergoeding voor zakelijke ritten.
Wel wordt het mobiliteitsbudget verrekend met de loonheffing. Daardoor wordt het brutobedrag dat je normaal volledig aan de lease mag besteden, eerst gehalveerd. Het trekt zichzelf enigzins recht omdat je geen bijtelling meer hoeft te betalen. Dat geldt dan weer niet als de auto puur zakelijk wordt gereden natuurlijk.

Ik heb er zelf al vaak over nagedacht. Voor dat soort bedragen kun je privé ook een hele mooie auto rijden. Toch kom ik steeds weer tot de conclusie dat ik simpelweg te veel kilometers maak. Ik rijd gemiddeld tussen de 160.000 en 200.000 kilometer per leaseperiode van vier jaar. Daarmee schrijf ik een privé aangeschafte auto volledig af, en dan is leasen uiteindelijk toch voordeliger. Bovendien gebruik ik de auto zowel zakelijk als privé met als voordeel dat de werkgever ook mijn prive brandstof/stroom betaalt en ik niet met de administratie zit.

Daarnaast is het stukje zorgeloosheid dat Rembrandt noemt ook zeker wat waard. Met een leaseauto heb je inderdaad een brandstofpas en ben je niet afhankelijk van schommelende brandstofprijzen. (of bij elektrisch van onzekere tarieven en saldering) En als er iets met je auto gebeurt, zit je niet met de kosten en het gedoe.
Een leaseauto betekent een vast bedrag per maand, inclusief brandstof, vervangend vervoer, onderhoud, reparaties en alle kilometers. Dat geeft gewoon veel rust en overzicht.

Als antwoord op je vraag: kan het uit? Dat hangt sterk af van het aantal kilometers dat je rijdt. Maak je veel kilometers en rijd je de auto in de looptijd van een leasecontract op, dan moet je rekening houden met flinke afschrijving. Rijd je daarentegen weinig en houd je de auto langer dan de duur van een gemiddeld leasecontract, dan denk ik dat het interessant kan zijn.

Bij mijn werkgever is het precies zo geregeld. Het normleasebedrag, inclusief brandstof en exclusief btw, kun je laten uitkeren als mobiliteitsbudget. Daarbovenop ontvang je nog een kilometervergoeding voor zakelijke ritten.
Wel wordt het mobiliteitsbudget verrekend met de loonheffing. Daardoor wordt het brutobedrag dat je normaal volledig aan de lease mag besteden, eerst gehalveerd. Het trekt zichzelf enigzins recht omdat je geen bijtelling meer hoeft te betalen. Dat geldt dan weer niet als de auto puur zakelijk wordt gereden natuurlijk.

Ik heb er zelf al vaak over nagedacht. Voor dat soort bedragen kun je privé ook een hele mooie auto rijden. Toch kom ik steeds weer tot de conclusie dat ik simpelweg te veel kilometers maak. Ik rijd gemiddeld tussen de 160.000 en 200.000 kilometer per leaseperiode van vier jaar. Daarmee schrijf ik een privé aangeschafte auto volledig af, en dan is leasen uiteindelijk toch voordeliger. Bovendien gebruik ik de auto zowel zakelijk als privé met als voordeel dat de werkgever ook mijn prive brandstof/stroom betaalt en ik niet met de administratie zit.

Daarnaast is het stukje zorgeloosheid dat Rembrandt noemt ook zeker wat waard. Met een leaseauto heb je inderdaad een brandstofpas en ben je niet afhankelijk van schommelende brandstofprijzen. (of bij elektrisch van onzekere tarieven en saldering) En als er iets met je auto gebeurt, zit je niet met de kosten en het gedoe.
Een leaseauto betekent een vast bedrag per maand, inclusief brandstof, vervangend vervoer, onderhoud, reparaties en alle kilometers. Dat geeft gewoon veel rust en overzicht.

Als antwoord op je vraag: kan het uit? Dat hangt sterk af van het aantal kilometers dat je rijdt. Maak je veel kilometers en rijd je de auto in de looptijd van een leasecontract op, dan moet je rekening houden met flinke afschrijving. Rijd je daarentegen weinig en houd je de auto langer dan de duur van een gemiddeld leasecontract, dan denk ik dat het interessant kan zijn.
Duidelijk. Sta er eigenlijk hetzelfde in.

Hoe zou dat nou gaan als je x0,23 cent meer kilometers rijdt (noodzakelijk) dan er in geld van je budget beschikbaar is??
Die normleasebedragen waaruit je budget volgt, zijn hier gebaseerd op 40k km per jaar. Leaserijders hebben bij overschrijding daar geen last van/ discussie door.

Dat zal je met je werkgever moeten overleggen hoe zij dat regelen denk ik. Bij ons is dit geen issue. Er wordt gewoon vergoed voor de kilometers die gemaakt worden. Of dat er nu 10.000 of 100.000 zijn.

Ik zie overigens een foutje in mijn eerdere bericht. De mobiliteitsvergoeding bij ons is het laten uitbetalen van het normleasebedrag exclusief brandstof en btw.

Het antwoord is denk ik al gegeven. Het zal vooral liggen aan het aantal kilometers zakelijk en prive. Ik rij bijvoorbeeld best wel wat maar allemaal erg korte afstanden. Hierdoor rij ik jaarlijks 12-13k inclusief privé kilometers. Voor mij kan het prima uit om met mobiliteitsbudget te rijden. Ik krijg 23cent/km (naast mobiliteitsbudget) en mag mijn hybride ook nog op kantoor laden. Dat laatste zal discutabel zijn maar is volgens mij ook erg lastig te controleren. Per saldo rij ik de kilometers 90% echt gratis (of via kantoor of via zonnepanelen) en kan ik de afschrijving en onderhoudskosten prima opvangen met het extra netto maandinkomen. Het tikt natuurlijk dubbel aan, geen bijtelling en extra netto inkomen.

Maar met 40k kilometers zou ik geen seconde twijfelen en een lease auto nemen. Je schrijft anders je eigen auto in 4 jaar compleet af en maakt ook meer onderhoudskosten.

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou persoonlijk voor een leaseauto gaan zeker als je veel zakelijke kilometers gaat rijden. Maar wat ik een beetje mis is het feit dat je voor de rest niks aangeeft over de te kiezen leaseauto's.
Kan/mag je wat leasen waar jij jezelf 5 jaar in ziet rijden, wat mag je leasen? Moet het een EV zijn of sta je daar vrij in?

Dat zal je met je werkgever moeten overleggen hoe zij dat regelen denk ik. Bij ons is dit geen issue. Er wordt gewoon vergoed voor de kilometers die gemaakt worden. Of dat er nu 10.000 of 100.000 zijn.

Ik zie overigens een foutje in mijn eerdere bericht. De mobiliteitsvergoeding bij ons is het laten uitbetalen van het normleasebedrag exclusief brandstof en btw.
Hier is het met brandstof/ stroomkosten, excl. BTW

Ik heb er geen ervaring mee, maar zou persoonlijk voor een leaseauto gaan zeker als je veel zakelijke kilometers gaat rijden. Maar wat ik een beetje mis is het feit dat je voor de rest niks aangeeft over de te kiezen leaseauto's.
Kan/mag je wat leasen waar jij jezelf 5 jaar in ziet rijden, wat mag je leasen? Moet het een EV zijn of sta je daar vrij in?
Ja, volledige bedrijf rijdt EV, hele enkele uitzondering (nu nog) daar gelaten.
Keuze loopt uiteen van zo'n beetje ID4, div Kia's en Skoda's, E-3008, Seal, MY, EX30, Explorer tot Scenic, alles EV en wat er dan actueel op de lijst staat. Voor zakelijk gebruik is hier m.i. wel wat leuks tussen te vinden.

Ik ben na 16 jaar leaseauto's overgestapt naar mobiliteitsbudget. Bevalt me prima. Ik heb ervoor gekozen om een auto van een paar jaar oud die ik nooit als leaseauto had kunnen kiezen privé aan te schaffen. Voordeel is dat ik werkelijk alle opties heb die ik zou willen en zelf bepaal wanneer het tijd is voor wat anders. Natuurlijk moet ik nu wel zelf het onderhoud betalen en wanneer je daar pech mee krijgt is een leaseauto ongetwijfeld voordeliger maar voor mij geeft het een stukje vrijheid waar ik eerst aan bepaalde merken/ modellen gebonden was.

e.e.a. is natuurlijk volledig afhankelijk van de vergoeding die je krijgt en die is in mijn geval ruim voldoende.

Ik heb het en die is best ruim - ik dek er muv afschrijving de kosten van mijn auto. Die zie ik dan maar als ‘hobby’ kosten ;).

Hoe meer km ik maak, hoe meer netto ik overhoud ivm aftrekbaarheid @ 23 ct/km.

Als het de kosten dekt is het voor jou de vraag : eigen risico VS zekerheid. Vergeet in je calculatie niet de ‘opportunity cost’ van het missen van de vergoeding.

Vergelijking:

Lease = bijtelling + eigen bijdrage + gemiste vergoeding mobiliteit

Mobiliteit = mobiliteitsvergoeding minus alle kosten vd auto

Voordeel is dat ik werkelijk alle opties heb die ik zou willen en zelf bepaal wanneer het tijd is voor wat anders. Natuurlijk moet ik nu wel zelf het onderhoud betalen en wanneer je daar pech mee krijgt is een leaseauto ongetwijfeld voordeliger maar voor mij geeft het een stukje vrijheid waar ik eerst aan bepaalde merken/ modellen gebonden was.
Exact bij mij hetzelfde. Die vrijheid is heel fijn en bij evt tegenslagen.. even afrekenen en erna start je jouw EIGEN auto die je zorgvuldig hebt gezocht en ben je het alweer vergeten

Als de te maken w-w en zakelijke kilometers goed te voorspellen zijn kan een vast mobiliteitsbudget prima zijn. Maar als je zomaar opeens een project verder weg kunt krijgen moet je checken of je het allemaal voor dat vaste bedrag moet doen of dat je er toch iets bij kunt krijgen voor de extra kilometers. Wat ik tot nu toe heb gezien bij verschillende bedrijven is dat je een vast bruto bedrag krijgt waar je alles voor moet doen en geen extra kilometervergoeding meer krijgt.

Ik volg De Dude; echt leer, Bose 12 speaker sound system, electrisch instelbare stoel, HUD, stuurverwarming, open dak, grotere wielen en noem het maar kon bij leasing niet. Heb je dat allemaal nodig, tuurlijk niet. Maar ik wil dat wel en kost het wat extra - want dat doet het - dan is dat maar zo. Elk zijn ding zeg maar.

Ik sluit me helemaal aan bij de laatste reacties, ik wil ook graag veel opties die in lease onbetaalbaar zijn.
Ik heb net mijn 2e eigen auto gekocht; van een MB C350e naar een E300e. Daarvoor ruim 20 jaar geleased.

Regelingen werden steeds verder uitgekleed en de hoge bijtelling voor een beetje potente auto niet meer te doen. Ook de betutteling, zoals de push naar EV en alleen maar bij bepaalde oliemaatschappijen kunnen tanken stonden me enorm tegen. Na mijn laatste leaseauto ging ik eens rekenen wat een standaard maar wel goed aangeklede leaseskoda me ging kosten en ik schrok me een hoedje.

Heerlijk nu die vrijheid en auto's die helemaal zijn wat ik wil. Het surplus bovenop de mobiliteitsvergoeding betaal ik er graag voor. En zoveel duurder is het denk ik niet in mijn geval, als je een beetje slim aan- en verkoopt. En uiteraard geen brokken maakt of te oude premium auto's gaat rijden met hogere kans op dure onderhoudskosten. Ik koop max 5j oud en bij max 180k km moet ie weer weg. Naast verwachte kosten heb ik wel een potje van 3-4k gespaard voor onverwachte tegenvallers, maar niet nodig gehad. Dat maakt het opvangen van zo'n tegenvaller indien het toch gebeurt goed te doen.

Laatst bewerkt:
Ik heb het en die is best ruim - ik dek er muv afschrijving de kosten van mijn auto. Die zie ik dan maar als ‘hobby’ kosten ;).

Als het de kosten dekt is het voor jou de vraag : eigen risico VS zekerheid. Vergeet in je calculatie niet de ‘opportunity cost’ van het missen van de vergoeding.

Vergelijking:

Afschrijving buiten beschouwing laten vind ik persoonlijk opmerkelijk. Uiteindelijk wil je immers, wanneer de auto vervangen moet worden, een vergelijkbaar voertuig kunnen aanschaffen.

Een ander aspect dat ik nog niet voorbij heb zien komen — maar eigenlijk ook niet genegeerd kan worden — is het kapitaal dat vastzit in een object (in dit geval een auto) dat in waarde daalt.
Dat vooruitbetaalde bedrag — het meest kostbare, mede door inflatie — had bijvoorbeeld ook geinvesteerd kunnen worden in een verbouwing van de woning. In dat geval zou het kapitaal zijn omgezet in een waardevermeerderend goed.

Vergelijking:

Ik zit in een vergelijkbare situatie en verbaast me dat je niet alle kosten dekt. Rij dezelfde merk maar dan een klasse lager, maar zal qua kosten niet veel anders zijn. In mijn geval dek ik alle kosten inclusief afschrijving en hou ik een ruim budget over voor onvoorziene uitgaven en dat met “slechts” een vaste vergoeding zonder extra vergoeding per zakelijk gereden km.

Wat betreft eigen risico, kan je natuurlijk ook een merk nemen dat ruime garantie biedt en ruil het weer in als garantie verloopt.

Bedankt voor de reacties hierboven.
Ik kan mij indenken dat als dit de deur voor je opent om daardoor iets van een A6 of E te kunnen gaan rijden, dit idd je kans is. Dergelijke auto's zul je anders alleen als CEO kunnen leasen. Is idd dan je kans.
Verwacht dat ik nu toch voor lease ga, met rittenregistratie en daarmee prive met de al in bezit zijnde auto blijf doorrijden. Over vier jaar is er een volgend keuzemoment, de prive auto is dan inmiddels ook 8 jaar oud en dat is wellicht een nieuw keuzemoment.

Opmerkingen hierboven over afschrijving en gemist rendement (omdat je geld vast zit in een afschrijvende auto) zijn terecht voor een afgewogen kostenplaatje.

Autorijden is gewoon vrij duur en de vraag is meer of je er functioneel naar kijkt of extra wil betalen voor rijplezier en comfort. Hoewel ik prima leaseauto's heb gehad, geven de eigen auto's me veel mooiere beleving. Naast de comfortabele daily/reisauto hebben we nog een 18j oude E93 met 6-in-lijn. Daar stap ik zeker net zo graag in en dat overtreft met gemak stuk voor stuk de leaseauto's die ik heb gereden. Dat ik nu wat duurder uit ben is dan ondergeschikt.

Dank @Roadracer voor de tag en daarin verscholen eer :) Ik heb weinig toe te voegen aan wat al is gezegd. Zonder de voorwaarden van enerzijds lease, anderzijds mobiliteitsregeling te kennen, is het aan de zijlijn ook lastig adviseren.

@Don H Je hebt tijdens de leaseperiode eigenlijk iedere dag een 'volgend keuzemoment', wanneer jouw werkgever toelaat dat je tijdens het contract switcht van géén privégebruik naar wél bijtelling pakken. Als je de privéauto dan dus al eerder een keer zou willen wegdoen, ga je eenvoudigweg privé wel met de leaseauto rijden. Succes met verder wikken, wegen en dan uitkiezen (y)

Je hebt tijdens de leaseperiode eigenlijk iedere dag een 'volgend keuzemoment', wanneer jouw werkgever toelaat dat je tijdens het contract switcht van géén privégebruik naar wél bijtelling pakken. Als je de privéauto dan dus al eerder een keer zou willen wegdoen, ga je eenvoudigweg privé wel met de leaseauto rijden. Succes met verder wikken, wegen en dan uitkiezen (y)

Ik maak nu juist de omgekeerde stap. Wij merken thuis dat we een tweede auto nodig hebben en ik betaal nu redelijk wat voor mijn lease auto (44.5k fiscaal + 200 eigen bijdrage). Destijds had ik met spoed een grotere auto nodig door de komst van een tweeling waardoor ik opeens 3 kids had.

Nu de kinderen bijna allemaal op zitverhogers kunnen of tenminste met de gordel in een stoel kunnen, kan ik opeens prima een grote station erbij kopen. De dure lease auto gaat dan een jaar op niet prive rijden. Volgend jaar rond oktober krijg ik een nieuwe lease auto, aangezien ik ook jong gebruikt mag leasen kan ik dan op zoek gaan naar iets als een Cupra Born of ID3. Die kan dan weer relatief goedkoop prive gereden worden.

Het feit dat ik niet zelf een auto van 45k hoefde te kopen voor deze 3 jaar is echt super prettig aan een lease constructie.

Ik heb ook door gezinsuitbreiding mijn leaseauto (model y) ingeleverd voor een budget. Wij rijden nu prive twee ipv 1 auto. Ipv bijna 400 euro netto bijtelling krijg ik nu bijna 1200 bruto budget.
Ik wil nog regelen dat mijn woon werk kilometers netto uit dit betaald worden want dat scheelt toch een pak belasting met bijna 15k kilometers per jaar

Ik heb ook door gezinsuitbreiding mijn leaseauto (model y) ingeleverd voor een budget. Wij rijden nu prive twee ipv 1 auto. Ipv bijna 400 euro netto bijtelling krijg ik nu bijna 1200 bruto budget.
Ik wil nog regelen dat mijn woon werk kilometers netto uit dit betaald worden want dat scheelt toch een pak belasting met bijna 15k kilometers per jaar
Ik had ook aan mijn werkgever gevraagd of ik een mobiliteitsbudget kon krijgen maar mij werd vertelt dat de keuze in Lease auto en de prijs ervan geen impact heeft op mijn budget/salaris. Een goedkopere auto leasen is dan alleen interessant voor mijn werkgever zelf zei hij..

Nu moet ik kiezen tussen iets voordeligs voor mezelf leasen en prive rijden of een dikke auto leasen en niet prive rijden.

Afschrijving buiten beschouwing laten vind ik persoonlijk opmerkelijk. Uiteindelijk wil je immers, wanneer de auto vervangen moet worden, een vergelijkbaar voertuig kunnen aanschaffen.
Ik laat hem niet buiten beschouwing , m’n mobiliteitsbudget dekt ‘m alleen niet :)! Of m’n verzekering wordt niet gedekt, het is maar hoe je het bekijkt.

Uiteraard houd ik in m’n totale budget wel rekening met afschrijving

Ik zit in een vergelijkbare situatie en verbaast me dat je niet alle kosten dekt
Ik ben ongv €800-900 per maand kwijt ex afschrijving. Benzine is ongv de helft, verzekering €160 , €103 wegenbelasting en rest onderhoud en klein grut

Ja, het is nu niet bepaald dat je een witte BMW 114i 3 deurs zonder opties rijdt hé ;)
Het enige wat ik heb naast mijn MOBI budget is mijn parkeerabonnement (hartje Antwerpen, niet bepaald goedkoop) en een carwash abonnement. WG wil (terecht) dat we met een nette auto voorrijden. Amper zelf gebruikt, ik ga wel naar de wasbox, maar mijn lief vindt het handig, moet ze haar auto nooit wassen haha. Fiscaal zitten die zaken wellicht op het randje maar goed.
Rest betaal ik integraal zelf, maar gelukkig kunnen we wel eens carpoolen om beurt als we met 2 naar een klant moeten. Is trouwens ook fijner, nog even voorbereiden en nadien debriefen.
En afschrijving is idd een lastige, mijn roadster is minstens evenveel waard dan toen ik hem kocht, nooit gedacht en boeit ook zo niet. Mijn dagelijkse auto zal allicht 2,5K - 3K € per jaar zijn.

Ik ben ongv €800-900 per maand kwijt ex afschrijving. Benzine is ongv de helft, verzekering €160 , €103 wegenbelasting en rest onderhoud en klein grut

Ok, je rijdt dan wel erg veel. Ik ben circa 200 per maand kwijt aan benzine. Met 1 op 15 is dat ongeveer 18k km per jaar. Verzekering en wegenbelasting totaal rond 150 per maand. Onderhoud ongeveer 50 per maand in de afgelopen 3 jaar (900 voor onderhoudscontract en 900 voor banden etc.). Samen dus 400 per maand ex afschrijving.

Het is een beetje net als met zonnepanelen. Leuk dat je geld terug krijgt, maar je zult eerst meerdere K Euro’s moeten investeren.
Als je die niet hebt is leasen dus voordeliger.

Tuurlijk zou ik graag 2 auto’s kopen en €1200,- (bruto) per maand extra vangen, maar ik heb dat geld voor die twee auto’s gewoon niet liggen.

Het is een beetje net als met zonnepanelen. Leuk dat je geld terug krijgt, maar je zult eerst meerdere K Euro’s moeten investeren.
Als je die niet hebt is leasen dus voordeliger.

Tuurlijk zou ik graag 2 auto’s kopen en €1200,- (bruto) per maand extra vangen, maar ik heb dat geld voor die twee auto’s gewoon niet liggen.
Ik denk ook dat in veel gevallen leasen per saldo goedkoper zal uitvallen als je nog wel wat courants wil rijden. Met name de potentiële voor investering is toch wel een ding want die afschrijving kan vrij fors zijn.

Ik heb mijn ei nu wel gelegd. Het wordt lease+rittenstaat, met behoud van de eigen auto voor prive.

De constructie dat als je dus voor je werk (erg) veel rijdt (en w-w verkeer hebt), daarmee geen restant van je budget overhoudt en dus voor 0,24 c/km all-in rijdt... lijkt mij niks.
Snap wel dat als je prive een dikke E-segmenter wilt rijden, dit wel de kans is. In mijn geval wil ik mijn priveauto ook niet met zo'n 60k km per jaar opjagen. Dan kun je beter een model hebben dat later in "Klokje rond" een eervolle vermelding gaan krijgen.

Allen bedankt.

Laatst bewerkt:
Ik heb mijn ei nu wel gelegd. Het wordt lease+rittenstaat, met behoud van de eigen auto voor prive.

De constructie dat als je dus voor je werk (erg) veel rijdt (en w-w verkeer hebt), daarmee geen restant van je budget overhoudt en dus voor 0,24 c/km all-in rijdt... lijkt mij niks.
Snap wel dat als je prive een dikke E-segmenter wilt rijden, dit wel de kans is. In mijn geval wil ik mijn priveauto ook niet met zo'n 60k km per jaar opjagen. Dan kun je beter een model hebben dat later in "Klokje rond" een eervolle vermelding gaan krijgen.

Alle bedankt.

Ik snap je overweging volledig. Lijkt me ook de beste beslissing. Je kan overigens door te tanken op locaties waar je ook dingen als boodschappen kan doen best handig om springen met je kilometers. Ik heb een blackbox van moving Intelligence in mijn auto zitten. Dat is echt nuttig, misschien kan je ook zoets krijgen van je werkgever.

Ja denk ook goede keus in jouw geval, met zoveel zakelijke km's. Kan met die 24ct prive gewoon niet lekker uit en je auto loopt wel hard op in KM's/afschrijving.
Een dikke auto volledig naar je smaak komt nog wel een keer.

Twijfel, twijfel...
Kiezen voor de lease-auto + rittenstaat is gewoon de meest zekere keuze. Geen kosten voor wat dan ook.
Echter, in mijn geval, staat de privé auto hier ook (stilletjes kosten te maken en minder waard te worden).

Ik voorspel wel 50-60k km zakelijk en nog <10k km privé op jaarbasis te gaan maken. Als ik dat toch totaal met de prive auto zou gaan rijden, gaat de waarde wel rap achteruit (en onderhoud omhoog). Het is ook geen motor die bekend staat om zijn veelvuldig optreden in "Klokje Rond". Aan de andere kant, de auto is nu net 4 jaar oud, met nu 55k op de teller. Vrij weinig dus.

Dit biedt wel de optie om bijvoorbeeld 1 (of max 2) jaar in het Mobiliteitsbudget te stappen en de toch doorgaande afschrijving van die prive auto daarmee te financieren...? Want hoe dan ook, die privé auto blijft toch.

Raar idee?

Laatst bewerkt:
Ik snap je overweging. Je zou prima de auto 2 jaar voor beide kunnen gebruiken en dan rond de 180k alleen nog prive te rijden. Dan zou je de auto nog zeker 4/5 jaar kunnen rijden tot 220k oid. Je hebt wel flinke afschrijving op die manier maar krijgt er ook weer je budget voor terug. Is dat het waard?

Terug
Bovenaan