computerdashboard melding motortemperatuur te warm stop

tommy 0777

Startmotor
Hallo,
Op de computerdashboard krijg ik soms de melding motortemperatuur te warm stop.
Als ik naar de temperatuurmeter kijk dan staat de meter tussen 80 en 90 graden.
Tijdens het rijden gaat de temperatuur tot bijna 90 en daalt dan naar bijna 80 graden.
Wanneer ik de dop van het expansievat draai dan is er geen druk te zien, het water kook ook niet.
Wanneer de buitentemperatuur 22 graden is en ik rij lange afstanden dan merk ik er niks van geen melding.
Ik krijg deze melding enkel wanneer het buiten zeer warm weer is 25 graden en meer.
Wat zou het probleem hier kunnen zijn ?
Het is een peugeot 207CC 1.6HDI van bj2009

Krijg je de melding tijdens het rijden? Ik heb eens zo iets gehad ooit, toen ontbraken er een flink stel lamellen in de radiateur.

Boppie zei:
Krijg je de melding tijdens het rijden? Ik heb eens zo iets gehad ooit, toen ontbraken er een flink stel lamellen in de radiateur.

Even update: vandaag heb ik afstand van 44km gereden bij buitentempratuur van 27 graden, tijden het rijden bleef alles normaal geen meldingen op het scherm van de dashboardcomputer. Wanneer ik voor een verkeerlicht moest stoppen tijdens het wachten geen melding op het scherm van de dashboardcomputer. Nadat groen werd beginnen te rijden na 3 meter wel melding op het scherm van de dashboardcomputer motortempratuur te hoog stop. Dit was zo bij elk verkeerlicht dat ik moest stoppen het geval.
N 44km gereden bij thuiskomst terug gekeken naar expansievat en dop eraf gedraaid maar water kookte niet of geen bubbels enkel klein beetje druk wat normaal is.
Zou dit aan een sensor kunnen liggen die door de warmte niet juist werkt ?

o_O Als je nu eens naar onderdelen ging kijken en uitlezen in plaats van enkel op het dashboard vertrouwen hadden we meer aan de update gehad.

Zou dit aan een sensor kunnen liggen die door de warmte niet juist werkt ?

JA! DAT KAN! Maar daar kom je niet op deze manier achter.

vind het wel apart dat je na een rit zomaar de dop van het expansievat kan halen. Normaal vliegt de koelvloeistof dan om je oren door de druk die erachter zit. (daarom moet je dat dus ook niet doen, kan fikse brandwonden opleveren)

Ik heb niet het idee dat alleen de sensor het probleem is.

Ik raad je aan een garage op te zoeken die ter plekke goed kan kijken wat het probleem is en het kan oplossen.
Via een topic als dit kunnen we alleen gaan gissen.

Slaat de ventilator wel aan? Bij Peugeot komt het nog wel eens voor dat de schoepen van de waterpomp "verdwenen" zijn en de circulatie door het koelsysteem te laag is. Plaatselijk kan de temperatuur van het water dan te hoog worden....

Pietzoveel zei:
Slaat de ventilator wel aan? Bij Peugeot komt het nog wel eens voor dat de schoepen van de waterpomp "verdwenen" zijn en de circulatie door het koelsysteem te laag is. Plaatselijk kan de temperatuur van het water dan te hoog worden....

De wagen warm gereden 10km bij buitentemperatuur 25graden.
Nooit aan gedacht tot vandaag. Ik dacht bij mezelf ik heb die ventilator nog nooit horen draaien als ik de wagen afzet. De ventilator gaat niet aan. In werkplaatshandboek staat te lezen dat er een sensor daarvoor verantwoordelijk is deze heeft een signaal door aan de ECU.

Idd de ventilator die niet aanslaat of, ook Idd, de waterpomp die niet meer draait.
Sowieso een goede reden om eens de garage te bellen..

by the way: NOOIT bij warme motor het expansievat los draaien. NOOIT!

Hotdog zei:
Idd de ventilator die niet aanslaat of, ook Idd, de waterpomp die niet meer draait.
Sowieso een goede reden om eens de garage te bellen..

by the way: NOOIT bij warme motor het expansievat los draaien. NOOIT!

Als ik op de autosnelwegen 25km lang tegen 120km/u rij en krijg geen melding motortempratuur is te warm op dashboard dan moet de waterpomp toch nog werken? Ik krijg enkel die melding wanneer ik veel moet stoppen op de gewone wegen voor de verkeerlichten en dan moet het nog warmer zijn dan 25 graden buiten. Bij buitentempratuur onder de 25 graden heb ik totaal geen probleem, geen melding motortempratuur is te warm , ook niet bij het stilstaan voor de verkeerlichten op de gewone wegen.

Pobresh zei:
vind het wel apart dat je na een rit zomaar de dop van het expansievat kan halen. Normaal vliegt de koelvloeistof dan om je oren door de druk die erachter zit. (daarom moet je dat dus ook niet doen, kan fikse brandwonden opleveren)

Ik heb niet het idee dat alleen de sensor het probleem is.

Ik raad je aan een garage op te zoeken die ter plekke goed kan kijken wat het probleem is en het kan oplossen.
Via een topic als dit kunnen we alleen gaan gissen.

Misschien heb je daarmee het antwoord wel gegeven. Volgens mij is de dop stuk. Daardoor bouwt hij geen druk meer op, en gaat de koelvloeistof plaatselijk koken.

Een hete luchtbel die langs de sensor floept, is voldoende om de melding te triggeren.

Ik zou gewoon naar de garage gaan om het een en ander visueel te beoordelen en even aan de computer te hangen om de waarden in de sensoren uit te lezen. Want ik denk dat je het daar moet zoeken.
Als ik op de autosnelwegen 25km lang tegen 120km/u rij en krijg geen melding motortempratuur is te warm op dashboard dan moet de waterpomp toch nog werken?
als jou waterpomp niet zou werken dan ga je 25 km op de snelweg niet halen

TomTom zei:
Volgens mij is de dop stuk. Daardoor bouwt hij geen druk meer op, en gaat de koelvloeistof plaatselijk koken.

Een hete luchtbel die langs de sensor floept, is voldoende om de melding te triggeren.

Hier zou je zomaar eens gelijk in kunnen hebben. Maar dan nog, van achter een scherm kunnen we dat natuurlijk niet controleren ;)

De waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem en heeft aan de binnenkant heeft een schoepenwiel/waaier. Bij sommige pompen bestaat dit schoepenwiel uit een stukje dun plaatstaal en zijn de schoepen eenvoudig omgebogen of gezet. Door cavitatie en trillingen (metaalmoeheid) breken de schoepen wel eens af. Dan heeft de waaier ipv 6 schoepen nog maar 5,4,3,... en neemt de capaciteit af.De pomp draait wel, maar verplaatst veel minder vloeistof. Juist op de snelweg, waarbij de motor veel warmte moet afvoeren, is de capaciteit van de waterpomp wel essentieel. En het afbreken van de schoepen komt bij deze motoren vaker voor.

auto is in de garage binnen geweest ze hebben de auto laten staan draaien maar kwam niet heet na uren draaien , maar ventilator gaat ook niet aan.

tommy_0777 zei:
auto is in de garage binnen geweest ze hebben de auto laten staan draaien maar kwam niet heet na uren draaien , maar ventilator gaat ook niet aan.

Stationair! No shit! Dat had ik ze ook al wel kunnen vertellen. Een auto op stationair toerental draait rijk, dus er is een overschot aan benzine, dit slaat neer op de wanden van de cilinder en koelt deze af. Een auto op stationair toerental word heeeel erg langzaam warm puur om die reden.

Auto warmrijden, 20 min, stilzetten en toerental op 2500 tpm houden is de manier om te controleren of die te warm word. Maar ja......:p Blijkbaar weet jouw garage dat niet. Ik zou een andere zoeken.

als de ventilator na uren stationair draaien niet aan gaat is toch wel duidelijk dat er een probleem is? Die ventilator moet aan gaan na een minuut of 20/30. Zo niet ga je zoeken naar de reden waarom dat zo is.

Terug
Bovenaan