Compromis bereikt over tol op Duitse wegen

BeWo

Startmotor
De kogel lijkt door de kerk te zijn: de Europese Commissie en Duits verkeersminister Dobrindt zijn tot een vergelijk over de tol gekomen. De directe compensatie voor in Duitsland gemelde auto's d.m.v. verlaging van de wegenbelasting voor alle Duitse auto's is van de baan. https://www.tagesschau.de/wirtschaft/eu-pkw-maut-dobrindt-101.html

Tagesschau zei:
Dobrindt in Brüssel
Offenbar Einigung im Pkw-Maut-Streit
[size=x-small]Stand: 01.12.2016 08:38 Uhr[/size]

Verkehrsminister Dobrindt und die EU-Kommission haben sich nach ARD-Informationen bei der Pkw-Maut auf einen Kompromiss geeinigt. Eine Eins-zu-Eins-Entlastung für deutsche Autofahrer ist wohl vom Tisch. Zudem dürfte die Maut weniger Geld bringen, als bisher geplant.

[size=x-small]Von Ralph Sina, ARD-Studio Brüssel[/size]

Die EU-Kommission und Bundesverkehrsminister Alexander Dobrindt haben sich in Sachen Pkw-Maut nach Informationen von Brüsseler Insidern geeinigt. Dobrindt und EU-Verkehrskommissarin Violeta Bulc treffen sich heute in Brüssel, um den auf Beamtenebene ausgehandelten Kompromiss zu besiegeln und am Abend öffentlich bekanntzugeben.

Preise reduziert
Nach Informationen des ARD-Studios Brüssel soll der Preis für die günstigste Zehn-Tages-Kurzzeitvignette für ausländische Autofahrer 2,50 Euro kosten und nicht fünf Euro wie ursprünglich geplant. Außerdem soll es fünf und nicht nur wie ursprünglich vorgesehen drei Preisstufen bei den Kurzzeitvignetten geben. Auch inländische Autofahrer sollen weniger Mautgebühr für die Benutzung von Autobahnen und Bundesstraßen bezahlen als ursprünglich geplant.

Vom Tisch ist allerdings die 1:1-Entlastung für deutsche Autofahrer bei der Kfz-Steuer. Stattdessen sollen bei der Kfz-Steuer Halter besonders schadstoffarmer Fahrzeuge besonders stark entlastet werden. Es gibt also keine Bevorzugung deutscher Maut-Zahler und keine Diskriminierung ausländischer Benutzer deutscher Straßen. Dadurch soll die Dobrindts neue Maut mit dem Europarecht vereinbar sein und die Bedenken der EU-Kommission ausgeräumt sein. Die hatte wegen der Mautgesetzgebung ein Vertragsverletzungsverfahren vor dem Europäischen Gerichtshof angestrengt hatte.

Weniger Geld für den Straßenbau
Der Kompromiss mit Brüssel bedeutet auch, dass durch die reduzierte Maut weniger Geld für den Straßenbau zur Verfügung stehen wird. Ob sie überhaupt noch den Verwaltungsaufwand lohnt, muss sich zeigen.

Geen algemene verlaging dus, maar één naarmate de milieu(on-)vriendelijkheid van het voertuig. Kon ook niet anders, want niet-Duitse EU-burgers meer laten betalen, alleen omdat ze niet in Duitsland wonen, verstoort het handelsverkeer. De angel is er dus uit, en het was van begin af aan te verwachten dat de soep zo heet niet gegeten zou worden als Dobrindt 'm opdiende. In plaats daarvan dreigt een nóg groter tekort voor het wegenonderhoud.

Wanneer je Duitsisch begrijpt, lees dan ook het gelinkte commentaar (nog een linkje voor de zekerheid), met dit scherpe antipopulistische stukje, niet té serieus nemen:
Tagesschau zei:
Vielleicht sollte die EU-Kommission selber über eine Maut nachdenken. Für grundloses EU-Bashing. Dann wird jedes Mal ein Betrag X fällig, wenn nationale Politiker mal wieder grundlos über "die in Brüssel" schimpfen. Aber vermutlich würden Leute wie Dobrindt versuchen, das hinterher von der Steuer abzusetzen.

Ben benieuwd naar jullie meningen, maar houd het netjes!

Compleet mislukt plan dus nu al voordat het ingevoerd gaat worden. Geen voldoende geld voor herstructurering maar wel wederom een belachelijk tolsysteem. Tijd voor Nederland om dan maar direct BPM af te schaffen en tol in te voeren. 1 voor allen, allen voor zichzelf! (y)

Dus dan hebben we voor Duitsland een milieusticker en 2,50 voor elke keer dat we er komen.
Die politici draaien echt compleet door met voor elk land verschillende regeltjes. Nederland zal ongetwijfeld volgen na een geweldig idee van 1 of andere partij...

Nog steeds kan niemend uitleggen waarom alle acties niet in de brandstof zitten wat voor ons allemaal veel goedkoper is dan allerlei regeltjes die moete worden ingevoerd, onderhouden en gecontroleerd.

Zo'n beetje net als in onze gemeente de hondenbelasting die er was totdat iemand voorrekende dat de opbrengst minus de controleur een negatief saldo gaf....

Volgens mij is hier alles al over gezegd. Compleet kansloos stokpaardje waar werkelijk niemand beter van wordt, met uitzondering van het bedrijf/de instantie dat dit plan moet uitvoeren.

Het is veel beter om algemeen tol binnen de EU af te schaffen. Alleen voor uitzonderlijke tunnels/wegen/bruggen zou je tol kunnen overwegen, en dat dan voor iedereen hetzelfde. Zoals in Frankrijk. De gebruiker betaalt toch al; als een buitenlander van de Duitse wegen gebruik maakt dan tankt die ook brandstof in Duitsland, en betaalt hij dus belasting (accijns).

Als Duitsland dit invoert kan NL bijna niet achterblijven. MRB afschaffen/verlagen en tol voor iedereen heffen. Een soort rekeningrijden, maar dan anders. Het is helaas zo jammer dat de bureaucratische kosten zo hoog zijn.

Je geeft zelf al het antwoord BeWo. Met de tolplannen stoppen zou gezichtsverlies zijn voor de CSU, dus gaan ze door. Hoe langer ze door gaan hoe moeilijker het is om ermee te stoppen en hoe groter het gezichtsverlies wordt. Toch ziet iedereen dat het een dom idee is. Ik hoop dat de CSU in Beieren door de kiezers afgestraft wordt, maar ik vrees dat het juist de mensen daar weinig kan schelen. Het is een nogal nationalistisch (ten opzichte van Beieren, en in mindere mate pas Duitsland) en conservatief volkje.

RobG zei:
Je geeft zelf al het antwoord BeWo. Met de tolplannen stoppen zou gezichtsverlies zijn voor de CSU, dus gaan ze door. Hoe langer ze door gaan hoe moeilijker het is om ermee te stoppen en hoe groter het gezichtsverlies wordt. Toch ziet iedereen dat het een dom idee is. Ik hoop dat de CSU in Beieren door de kiezers afgestraft wordt, maar ik vrees dat het juist de mensen daar weinig kan schelen. Het is een nogal nationalistisch (ten opzichte van Beieren, en in mindere mate pas Duitsland) en conservatief volkje.

Ik snap de frustraties van de Beierense inwoners wel met Oostenrijk en Zwitserland dichtbij. Echter, nu sleur je Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, en Polen ook mee in de tolwaanzin. Want al deze buurlanden hebben nog geen tolplannen, maar dat zou met de komst van de Duitse variant maar zo op de agenda komen te staan.
:(

RobG zei:
Ik hoop dat de CSU in Beieren door de kiezers afgestraft wordt

Vergeet het maar. Ik woon zelf in München, een progressieve stad in verder aartsconservatief Beieren, er heerst hier om die reden een zekere politieke apathie omdat de CSU toch niet weg te krijgen is. Zelfs een megalomaan, onbeschoft duur geflopt project als de zweeftrein was niet genoeg om ze van de troon te stoten.
Het is eerder wachten op wat de rest van de Duitse regering gaat vinden van een waarschijnlijk verliesgevend project.

Edit: reacties vanuit Beieren en de rest van Duitsland. De Bondsdag moet het wetsvoorstel aannemen, dat zal waarschijnlijk pas na de verkiezingen van 2017 gebeuren. Ik vraag me af hoe vast de schroeven onder dit plan nog zitten.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
RobG zei:

Ik snap de frustraties van de Beierense inwoners wel met Oostenrijk en Zwitserland dichtbij. Echter, nu sleur je Nederland, Belgie, Luxemburg, Frankrijk, en Polen ook mee in de tolwaanzin. Want al deze buurlanden hebben nog geen tolplannen, maar dat zou met de komst van de Duitse variant maar zo op de agenda komen te staan.

Ik niet, de Oostenrijkers maar zeker de Zwitsers kampen met veel hogere kosten voor de aanleg van wegen omdat ze door de Alpen moeten, tol is dan een prima middel om die kosten te dekken.

Janneman zei:
Nog steeds kan niemend uitleggen waarom alle acties niet in de brandstof zitten wat voor ons allemaal veel goedkoper is dan allerlei regeltjes die moete worden ingevoerd, onderhouden en gecontroleerd.

Het fiscale beleid m.b.t. brandstof verschilt per land, hoe hoger de belasting op brandstof hoe groter de grensregio wordt.

Idefiqs zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
RobG zei:

Ik niet, de Oostenrijkers maar zeker de Zwitsers kampen met veel hogere kosten voor de aanleg van wegen omdat ze door de Alpen moeten, tol is dan een prima middel om die kosten te dekken.

Maar dat is in zuid en oost Bayern niet veel anders...

Veel mensen gaan nu voor de goedkopere en snellere trein kiezen.
Het is te hopen dat die treinen ook geen tol hoeven te betalen in de toekomst.

Dannie zei:

Nee hoor,
Veel mensen gaan nu gewoon voor de leuke binnendoor weggetjes :LOL:

Dannie zei:

Die onzin hoor ik al meer dan 50 jaar :T

Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,
Ik ga een veerdienst beginnen vanuit Delfzijl naar Esjberg en Swinoujscie.

Dan hoef je mooi nooit meer door Duitsland....

stoterstangen90 zei:
Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,

Start er ook een van Hoek van Holland naar Genua met een tussenstop in Barcelona. Hoef je nooit meer door Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en/of Zwitserland.

Boppie zei:
stoterstangen90 zei:
Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,

Start er ook een van Hoek van Holland naar Genua met een tussenstop in Barcelona. Hoef je nooit meer door Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en/of Zwitserland.
Met mijn veerdienst kun je prima in Italie komen zonder door bovengenoemde landen te rijden.

stoterstangen90 zei:
Boppie zei:
stoterstangen90 zei:
Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,

Met mijn veerdienst kun je prima in Italie komen zonder door bovengenoemde landen te rijden.

Zonder tol of vignetten? Ik zou dat graag zwart op wit zien.

Edit: reacties vanuit Beieren en de rest van Duitsland. De Bondsdag moet het wetsvoorstel aannemen, dat zal waarschijnlijk pas na de verkiezingen van 2017 gebeuren. Ik vraag me af hoe vast de schroeven onder dit plan nog zitten.

Precies, ik zie het allemaal nog niet gebeuren. In de herfst van 2017 wordt er waarschijnlijk pas écht een ei over gelegd, daarnaast zijn een aantal buurlanden al van plan om naar het Europese Hof te stappen.

Ik kan dus nog vrolijk een paar keer per week voor mijn werk over de Autobahn zonder dat ik tol hoef te betalen :)

stoterstangen90 zei:
Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,

Wordt dat 1 dienst Dus Delfzijl-Esjberg-Swinoujscie v.v of 2 diensten?
Hoeveel schepen ga je dan inzetten om minimaal 1 afvaart per dag te garanderen? ;)

Nee als ik het goed begrijp geld het vignet alleen voor de autobahn en worden mijn voertuigen (weer) gediscrimineerd (2,50€ voor een zogenaamd schone auto 20€ voor mooie auto's)
Dan ga ik toch gewoon via de binnenwegen, is in Duitsland vaak nog mooi rijden ook

Lycan Capri zei:
stoterstangen90 zei:
Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,

Wordt dat 1 dienst Dus Delfzijl-Esjberg-Swinoujscie v.v of 2 diensten?
Hoeveel schepen ga je dan inzetten om minimaal 1 afvaart per dag te garanderen? ;)

Nee als ik het goed begrijp geld het vignet alleen voor de autobahn en worden mijn voertuigen (weer) gediscrimineerd (2,50€ voor een zogenaamd schone auto 20€ voor mooie auto's)
Dan ga ik toch gewoon via de binnenwegen, is in Duitsland vaak nog mooi rijden ook

Mooi rijden, maar het duurt zo verrot lang om bij de zuidgrens te komen.

Boppie zei:
stoterstangen90 zei:
Boppie zei:
stoterstangen90 zei:
Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,

Italie heeft ook tol...

stoterstangen90 zei:
Boppie zei:
stoterstangen90 zei:
Boppie zei:
stoterstangen90 zei:
Lycan Capri zei:
Dannie zei:

Nee hoor,

Italie heeft ook tol...

Ik gun de tol aan landen die mij zinnen. De rest kan het rambam krijgen.

Gisteren stond in De Telegraaf in het artikel hierover een frappant zinnetje (vet en onderstreept):

"De overeenkomst is "billijk en niet-discriminerend", aldus Bulc. "Deze oplossing waarborgt dat de Duitse wegen vlot toegankelijk blijven voor alle EU-burgers. Dit is ook een belangrijke stap op weg naar één tolsysteem voor de hele EU."

Wie zegt dat andere EU-landen die nu nog geen tol hebben, dat in de toekomst wel willen? Waarom denkt zij (EU-commissaris van verkeer Violeta Bulc) dat te kunnen bepalen? Als ze hier in Nederland juist bezig zijn rekeningrijden te overwegen en misschien zelfs in te voeren, dan kunnen we niet óók nog eens tolheffing daarbij invoeren; het is het een of het ander, niet allebei.

Daarnaast: gewoon vrij verkeer van mensen en goederen in de EU was een basisprincipe en dat wordt met dit soort belachelijke maatregelen juist tegengewerkt. Plus: ze willen de tolheffing voor vrachtverkeer in Duitsland nu uitbreiden naar niet-snelwegen. Verwachte meeropbrengsten per jaar: twee miljard euro.

Op de Duitse autobaan mag je net zo hard scheuren als je zelf wilt.
Veel Nederlandse snelheidsmaniakken gaan daar speciaal naartoe -op therapeutische basis vaak- omdat 130km/h nog niet hard genoeg is.
Dat je daarvoor wat betaalt in de vorm van tol is niet meer dan billijk.

Dannie zei:
Op de Duitse autobaan mag je net zo hard scheuren als je zelf wilt.
Veel Nederlandse snelheidsmaniakken gaan daar speciaal naartoe -op therapeutische basis vaak- omdat 130km/h nog niet hard genoeg is.
Dat je daarvoor wat betaalt in de vorm van tol is niet meer dan billijk.

Welke politieke partij gaat voor 150?

cirKel zei:
Dit is ook een belangrijke stap op weg naar één tolsysteem voor de hele EU."

Wie zegt dat andere EU-landen die nu nog geen tol hebben, dat in de toekomst wel willen? Waarom denkt zij (EU-commissaris van verkeer Violeta Bulc) dat te kunnen bepalen?

Het gaat hier om een voorstel dat de verschillende tolvormen moet stroomlijnen.

Euractiv zei:
Die EU-Kommission hat die Bundesregierung zur Unterstützung einer europaweiten Maut aufgerufen. Möglicherweise werde die Kommission schon in diesem Jahr erste Vorschläge präsentieren, „die eine Grundlage für ein europäisches System für Lkw und Pkw sein können“, sagte EU-Verkehrskommissarin Violeta Bulc im Interview mit der Zeitung „Welt“. Damit könne die Erhebung von Straßennutzungsgebühren für all jene EU-Länder einheitlich geregelt werden, die sich für Mautsysteme entschieden hätten. „Ich lade Deutschland ein, uns bei diesem Vorschlag zu unterstützen“, sagte die slowenische Politikerin.

Mit dem Vorstoß solle das Nebeneinander von verschiedenen Mautsystemen in Europa beendet werden. „Wir brauchen eine europäische Lösung bei den Straßennutzungsgebühren“, sagte die EU-Kommissarin. „Viele unterschiedliche Maut-Systeme sind ein Mobilitätshindernis im Binnenmarkt.“

Je voelt zelf wel aan dat de wildgroei aan tolsoorten het grensoverschrijdend verkeer, en dus de handel, binnen de EU niet erg stimuleert (en lees anders dit topic maar eens door ;) ). Vandaar het voorstel (dat nog er nog niet is) om de tol een beetje op één lijn te krijgen in de landen die al tol vragen. Lijkt me overigens niet erg haalbaar: alle lidstaten moeten instemmen, en met de grote belangen die ermee gemoeid zijn zal er flink tegen gelobbyd worden. Wat betreft handel is de Commissie overigens inderdaad bevoegd daarover voorstellen te doen.

Nederland tekent overigens tegen het Duitse plan bezwaar aan: https://www.sueddeutsche.de/politik/kompromiss-mit-der-eu-niederlande-wollen-gegen-pkw-maut-klagen-1.3276736

Ja een oud topic. Maar er is een vervolg op het verhaal. Zoals we allen weten, is het met een sisser afgelopen met de Duitse plannen om 'iedereen' tol te laten betalen, maar de eigen burgers daarvoor weer te compenseren, zodat uiteindelijk alleen de buitenlandse automobilisten zouden betalen. Daarmee was het na de uitspraak van het Europese Gerechtshof in juni 2019 weer even stil.

Maar het verhaal heeft een staartje. Om zo snel mogelijk de tol in te kunnen voeren zodra alles rond was, in verband met op handen zijnde verkiezingen, heeft de Duitse minister van verkeer, Scheuer, contracten afgesloten met leveranciers van het tolsysteem. Dat had hij niet mogen doen, omdat nog niet 100% zeker was dat het door zou gaan. Eerst ontkende Scheuer dat hij contracten had afgesloten, maar nu komen er ineens zwart op wit staande afspraken boven water en zit de beste heer politiek klem. De leveranciers claimen een miljoenenschade. En de oppositie wil zijn huid, want hij heeft mogelijk belastinggeld verkwanseld.

Dus indirect heeft hij dankzij Oostenrijkse en Nederlandse protesten straks mogelijk geen carrière meer...

paar jaar geleden een documentaire over tol bij vrachtwagens. In de film werd een chauffeur gevolgd die van Noord Duitsland naar Tsjechië moest. Via de snelweg kostte dat 300 euro aan tol, dus had de beste man zijn tomtom ingesteld op binnendoor wegen. Kostte wel iets meer tijd maar omgerekend verdiende hij dat ruimschoots terug. De dorpen waar hij ( en erg veel van zijn collega's ) doorheen kwamen waren er minder blij mee. Het was een eindeloze rij van denderende vrachtwagens.
Straks komen daar de gewone auto's dus bij:T

hobbes2cv zei:
Straks komen daar de gewone auto's dus bij:T

Als dat tot gevolg heeft dat we eindelijk eens een keer kunnen doorrijden in Duitsland ben ik voor. De laatste jaren is het echt drama op die wegen. Zelfs als er geen baustellen zijn is het harmonica rijden. Nog niet zo erg als Belgie maar in sommige delen van Duitsland komt het wel dichtbij.

De Duitse minister van verkeer Scheuer heeft nu officieel de plannen voor tolheffing voor alle soorten LKW- en PKW-voertuigen geannuleerd. bron

^^^ Gaat dit niet om een vorm van één Europees tol systeem dat, ter bevordering van het behalen van de klimaatdoelstellingen..:p, onder regie van het huidig Duits EU voorzitterschap ingediend zou worden?

(..) His ministry had drawn up a draft EU toll directive in July that would have imposed tolls on lorries, vans and cars within eight years. He made it an official proposal for Germany's presidency of the bloc which runs until the end of the year )..).

Dat is wat ik lees in dat artikel.
Gaat dus verder dan dat waar dit topic over gaat, de specifiek voor Duitse (snel)wegen tolplan.

Terug
Bovenaan