Jos de bus
Net ingestapt
Beste allemaal,
Hoe om te gaan met een compressieprobleem dat niemand op lijkt te willen lossen?
Context: ongeveer een jaar geleden heb ik een Fiat Ducato 115 multijet uit 2013 (motorcode 250A1000) met ~315.000km op de teller gekocht om om te bouwen tot camper. Dat ombouwen is goed gelukt (al leuke tripjes gemaakt in ons landje!) alleen begon de bus al snel intermitterend te roken. Met name als de motor warm is en hij voor een stoplicht staat komt er regelmatig flink wat witte rook uit de uitlaat (hij blijft voortdurend roken tijdens stationair draaien en blijft roken tijdens het optrekken tot je op flinke snelheid bent). Typisch hierbij is dat de bus in dergelijke situaties óf helemaal niet óf flink rookt, eigenlijk is er geen 'tussenstand' waarbij hij slechts een beetje rookt.
Na met een dieselreiniger - die weinig uithaalde - rondgereden te hebben had de plaatselijke garage een niet goed functionerende EGR klep als root cause in gedachte. Die actie heb ik niet meteen uit laten voeren omdat ik eerst wilde onderzoeken of ik de EGR zelf kon vervangen. Toen ik voor mezelf besloten had dat toch aan de garage over te laten hadden ze toch andere root causes in gedachten: een te lage compressie of versleten verstuivers. Zodoende hebben ze een compressiemeting uitgevoerd en een te lage compressie gedetecteerd. Conclusie van de garage: dit is alleen te verhelpen door de motor te reviseren of compleet te vervangen. In verband met de hoge verwachte kosten van een dergelijke actie heb ik dit niet meteen gedaan en eerst Rislone compressie repair aan de olie toegevoegd. Dit werkte in eerste instantie behoorlijk goed en het aantal keren dat de bus rookte werd substantieel verminderd. Na verloop van tijd (één à twee maanden) werd de werking echter minder en helaas heb ik sindsdien de symptomen niet meer kunnen maskeren met het toevoegen van meer Rislone.
Een paar weken geleden hakte ik voor mezelf de knoop door: ik ga de motor reviseren / vervangen. Via informele navraag bij een kennis die een hoop professionele monteurs kent en formele navraag bij de garage die de lage compressie gediagnosticeerd heeft komt ik echter tot de conclusie dat niemand z'n handen lijkt te willen branden aan het vervangen van de motor. Ze lijken bang voor vingerwijzen als het roken niet verholpen is na vervangingen van de motor. De garage stelt voor om het roken gewoon voor lief te nemen zolang de bus verder nog rijdt. Het zou me echter wel wat waard zijn om niet elke keer met het schaamrood op de kaken bij het stoplicht te hoeven staan. Ik ben benieuwd of jullie (creatieve) ideeën hebben over hoe dit probleem te verhelpen.
Hoe om te gaan met een compressieprobleem dat niemand op lijkt te willen lossen?
Context: ongeveer een jaar geleden heb ik een Fiat Ducato 115 multijet uit 2013 (motorcode 250A1000) met ~315.000km op de teller gekocht om om te bouwen tot camper. Dat ombouwen is goed gelukt (al leuke tripjes gemaakt in ons landje!) alleen begon de bus al snel intermitterend te roken. Met name als de motor warm is en hij voor een stoplicht staat komt er regelmatig flink wat witte rook uit de uitlaat (hij blijft voortdurend roken tijdens stationair draaien en blijft roken tijdens het optrekken tot je op flinke snelheid bent). Typisch hierbij is dat de bus in dergelijke situaties óf helemaal niet óf flink rookt, eigenlijk is er geen 'tussenstand' waarbij hij slechts een beetje rookt.
Na met een dieselreiniger - die weinig uithaalde - rondgereden te hebben had de plaatselijke garage een niet goed functionerende EGR klep als root cause in gedachte. Die actie heb ik niet meteen uit laten voeren omdat ik eerst wilde onderzoeken of ik de EGR zelf kon vervangen. Toen ik voor mezelf besloten had dat toch aan de garage over te laten hadden ze toch andere root causes in gedachten: een te lage compressie of versleten verstuivers. Zodoende hebben ze een compressiemeting uitgevoerd en een te lage compressie gedetecteerd. Conclusie van de garage: dit is alleen te verhelpen door de motor te reviseren of compleet te vervangen. In verband met de hoge verwachte kosten van een dergelijke actie heb ik dit niet meteen gedaan en eerst Rislone compressie repair aan de olie toegevoegd. Dit werkte in eerste instantie behoorlijk goed en het aantal keren dat de bus rookte werd substantieel verminderd. Na verloop van tijd (één à twee maanden) werd de werking echter minder en helaas heb ik sindsdien de symptomen niet meer kunnen maskeren met het toevoegen van meer Rislone.
Een paar weken geleden hakte ik voor mezelf de knoop door: ik ga de motor reviseren / vervangen. Via informele navraag bij een kennis die een hoop professionele monteurs kent en formele navraag bij de garage die de lage compressie gediagnosticeerd heeft komt ik echter tot de conclusie dat niemand z'n handen lijkt te willen branden aan het vervangen van de motor. Ze lijken bang voor vingerwijzen als het roken niet verholpen is na vervangingen van de motor. De garage stelt voor om het roken gewoon voor lief te nemen zolang de bus verder nog rijdt. Het zou me echter wel wat waard zijn om niet elke keer met het schaamrood op de kaken bij het stoplicht te hoeven staan. Ik ben benieuwd of jullie (creatieve) ideeën hebben over hoe dit probleem te verhelpen.