Compacte auto voor werk 140km p/d

Femi

Net ingestapt
Ik zoek een compacte auto die goeie kms kan maken, gezien ik hem voor een wat langere tijd zou willen hebben. Zelf heb ik er niet echt verstand van dus vraag het maar effe hier.
Mijn collega's zeggen allemaal dingen door elkaar heen zoals: neem een VW polo/golf7 of geen franse auto nemen ETC. maar toch twijfel ik na alles dat ik ook hier gelezen heb.
Mijn huidige auto is een Fiat Punto Evo 2011 diesel. Hij rijdt fijn voor een eerste auto, maar de motor is het langzaam aan het begeven.

Mijn budget is rond de €6000 en ik zou het liefst een model vanaf 2010 willen hebben.

Zijn er ook mogenlijkheden voor mij?

Ik hoor het wel!

Jouw collega's bedoelen het goed; vroeger was VW een heel betrouwbaar merk en waren Franse auto's inderdaad vrij matig qua betrouwbaarheid. Sinds ongeveer 2004 is dat heel anders, VW kampt steeds vaker met slechte bouwkwaliteit met als gevolg zeer dure reparaties aan motoren en versnellingsbakken op kosten van de eigenaar terwijl een Frans merk zoals Renault vandaag de dag gewoon hele goede auto's bouwt.

Japanse auto's staan ook bekend om hun betrouwbaarheid, een Toyota of Honda kun je bijna niet fout mee gaan. Ook Koreaanse merken zoals Kia en Hyundai staan tegenwoordig als betrouwbaar bekend.

Met zulke afstanden zou ik gaan voor een diesel. Mijn advies: een V40
- Erg goede stoelen (belangrijk met 140 km per dag)
- Comfortabel, veilig, modern en stil
- Als diesel heel veel aanbod, zeker als D2.
- Niet al te groot, als C segmenter

Zoiets, je zit alleen wel aan de onderkant van de markt. Dus hoge km standen en geen idee hoeveel onderhoud eraan komt. Qua techniek kunnen ze veel aan:
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v40-diesel-2012-49798612

0-c2d5dfa4-8b65-4681-a1a5-0ca133f3997e.jpg

Kan je je budget met 2k verhogen dan heb je wel nettere:
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v40-diesel-2012-49553145https://www.autotrack.nl/a/volvo-v40-diesel-2012-49553145

0-490bd480-f79b-4606-af44-e0aa3f209211.jpg

Compacte auto...

Ik zou op zoek gaan naar een auto met de 1.6 hdi motor van PSA.
DS3
208
C3

Of de c2 met 1.4 hdi.
Als je nog compacter wilt.

Pepe41 zei:
Compacte auto...

Hmja, wat is compact? Mijn suggestie gaat over een balans tussen km's per dag (140), weggedrag (volwassen), stoelcomfort (één van de besten) en relatief compact (formaat golf, zoals TS zelf suggeert ook). 140 km per dag in een C3 of 208 gaat je snel opbreken... Overigens zit in de V40 D2 de 1.6 HDI van PSA ;-)

De V40 D2 is inderdaad een goede keuze. Als je niet te wild rijdt, haal je makkelijk 1 op 20 of beter. Let wel op dat je er een kiest met een 62 liter tank (een optie), dan sta je minder vaak aan de pomp dan als je de standaard 40 liter tank hebt. Ze zijn er ook met 2-liter motor: nog meer koppel bij nog lager toerental, nog zuiniger. Behalve comfortabel is zo'n auto natuurlijk ook veilig, niet onbelangrijk bij zoveel km's per jaar.

Met dit budget en bouwjaar wensen zit je met een C segment toch vaak onder in het segment.

Ik zou denk ik een B segment auto kiezen zoals de Citroen DS3, Peugeot 208, Renault Clio of een Citroën C3. Ze scoren goed op betrouwbaarheid, de kosten vallen mee, en de 1.5 DCI van Renault en 1.6 HDI van PSA zijn goede en zuinige motoren.

Mijn vriendin heeft 160 km per dag woon/ werk afgelegd met een C3 diesel uit 2011, dat ging prima.

De adviezen van je collega's zijn van vroeger.

Renault heeft na een slechte periode vanaf ongeveer 2005 over het algemeen prima auto's gemaakt. Toen de 1.6 HDI In de DS3, 208, en C3 (2) kwam waren de kinderziektes opgelost, en is het gewoon een hele betrouwbare motor. In onze C3 staat de tellerstand op 203.000 km, aan de motor is alleen standaard onderhoud geweest.

In de bouwjaren en budget waarin je zoekt had VW veel dure kwaliteits problemen.

Femi zei:
Mijn huidige auto is een Fiat Punto Evo 2011 diesel. Hij rijdt fijn voor een eerste auto, maar de motor is het langzaam aan het begeven.

Ik ben wel nieuwsgierig. Wat bedoel je met langzaam aan het begeven? De auto is uit 2011 en de diesels van Fiat hebben geen slechte reputatie. Het zou kunnen dat je met wat (kostbaar) onderhoud weer een flinke tijd door kan. Met een budget van € 6000 ga je met aan andere auto waarschijnlijk op niet al te lange termijn ook tegen flinke onderhoudskosten aanlopen. Dan kun je zo maar van de regen in de drup komen.

kalman zei:
Femi zei:

Ik ben wel nieuwsgierig. Wat bedoel je met langzaam aan het begeven? De auto is uit 2011 en de diesels van Fiat hebben geen slechte reputatie. Het zou kunnen dat je met wat (kostbaar) onderhoud weer een flinke tijd door kan. Met een budget van € 6000 ga je met aan andere auto waarschijnlijk op niet al te lange termijn ook tegen flinke onderhoudskosten aanlopen. Dan kun je zo maar van de regen in de drup komen.

Hier heb je wel een goed punt. Je eigen auto uit 2011 is in de basis niet 'op'. Als je de motor laat repareren kan je waarschijnlijk nog lang door. Elke auto heeft onderhoud nodig.

ak2 zei:
Met dit budget en bouwjaar wensen zit je met een C segment toch vaak onder in het segment.

Ik zou denk ik een B segment auto kiezen zoals de Citroen DS3, Peugeot 208, Renault Clio of een Citroën C3. Ze scoren goed op betrouwbaarheid, de kosten vallen mee, en de 1.5 DCI van Renault en 1.6 HDI van PSA zijn goede en zuinige motoren.

Mijn vriendin heeft 160 km per dag woon/ werk afgelegd met een C3 diesel uit 2011, dat ging prima.

De adviezen van je collega's zijn van vroeger.

Renault heeft na een slechte periode vanaf ongeveer 2005 over het algemeen prima auto's gemaakt. Toen de 1.6 HDI In de DS3, 208, en C3 (2) kwam waren de kinderziektes opgelost, en is het gewoon een hele betrouwbare motor. In onze C3 staat de tellerstand op 203.000 km, aan de motor is alleen standaard onderhoud geweest.

In de bouwjaren en budget waarin je zoekt had VW veel dure kwaliteits problemen.

VW had hoofdzakelijk problemen met de TFSI's (de kettingen) en de automaatbakken, (DSG), de diesels zijn wel goed.

Pepe41 zei:
Compacte auto...

DS3
208
C3

Of de c2 met 1.4 hdi.

Een c2 is toch wel een hele oude auto? Die is nog gebaseerd op de 1e generatie c3

Auto encyclopedie zei:
Pepe41 zei:
Compacte auto...

DS3
208
C3

Of de c2 met 1.4 hdi.

Een c2 is toch wel een hele oude auto? Die is nog gebaseerd op de 1e generatie c3
De jongste die te koop staat is 12 jaar.

Mazda RX8 zei:
Auto encyclopedie zei:
Pepe41 zei:
Compacte auto...

DS3
208
C3

Of de c2 met 1.4 hdi.

De jongste die te koop staat is 12 jaar.

https://www.autowereld.nl/citroen/c2/nieuwe-apk-1-4-hdi-image-32990202/details.html

De diesels van VW zijn t.o.v. de concurentie in mijn ogen niet erg goed. De 1.2 TDI is niet erg betrouwbaar, vooral de dure EGR klep gaat vaak stuk, zijn lawaaiig en heeft een korte powerband. De VAG diesels scoorden in het laatste onderzoek van de Consumentenbond gemiddeld een 2,3 op betrouwbaarheid.

Ik ben wel benieuwd wat er mis is aan de huidige motor? Inruilen levert weinig op en je schiet qua bouwjaar en km standen niet heel veel op. Ik heb een Grande Punto gehad met dezelfde motor en ik heb nog nooit zo goedkoop gereden.

Auto encyclopedie zei:
https://www.autowereld.nl/citroen/c2/nieuwe-apk-1-4-hdi-image-32990202/details.html
Had ik gezien, maar is import en in basis is de auto al minstens 17 jaar oud. Voor het budget zijn er modernere auto's te koop.

Idd de meeste zijn 1.2 tdi, dat is ook gelijk 3x niks, altijd voor de 1.6 tdi gaan en zoals getipt wordt in andere topic even langs een onafhankelijk bedrijf om sjoemel software er af te laten halen.

De toledo 1.4 is van na het sjoemel tijdperk, of had ik die ergens anders getipt

Die 1.2 had ik even niet aan gedacht, maar ook die zijn na het ontjoemelen weer te herprogrammeren zodat de EGR e.d. wel heel blijft.
Als je je TDI bij een dealer hebt laten herprogrammeren dan loopt ie beroerd, zuipt en gaat de EGR en roetfilter kapot, dat klopt dus allemaal.
Gewoon origineel houden of z.s.m. bij een tuner weer opnieuw laten programmeren en eventueel gelijk wat pk's en nm's laten bijprogrammeren dan heb je er een heerlijke en betrouwbare auto aan.
Ik rij zelf ook nog geregeld met aanhangers en een caravan en ook dat doet m'n 1.6 TDI erg goed, gaat nu richting de 3 ton, probleemloos.

Ouwediesel zei:
Die 1.2 had ik even niet aan gedacht, maar ook die zijn na het ontjoemelen weer te herprogrammeren zodat de EGR e.d. wel heel blijft.
Als je je TDI bij een dealer hebt laten herprogrammeren dan loopt ie beroerd, zuipt en gaat de EGR en roetfilter kapot, dat klopt dus allemaal.
Gewoon origineel houden of z.s.m. bij een tuner weer opnieuw laten programmeren en eventueel gelijk wat pk's en nm's laten bijprogrammeren dan heb je er een heerlijke en betrouwbare auto aan.
Ik rij zelf ook nog geregeld met aanhangers en een caravan en ook dat doet m'n 1.6 TDI erg goed, gaat nu richting de 3 ton, probleemloos.

Hier ook positief over vw diesels 2.0 tdi automaat ook richting de 2 ton, niks aan de hand altijd in de d rijden en handjes af van de flippers en de sportstad.

Ouwediesel zei:

Met het oog op strengere controle (meting) m.b.t. EGR en roetfilter bij de APK vanaf 1-1-2021, zou ik niet meer overwegen of adviseren dit door een tuner aan te laten pakken.

Rij zelf nog in een sjoemel-1.6TDI met 250k op de teller en vrees ook voor EGR-problemen als ik m'n auto laat ontsjoemelen als een terugroepactie een APK-(af)keurpunt wordt..
Tot op heden nog een problemen gehad met roetfilter en EGR, al besef ik dat ik wrs wel een keer aan de beurt zal zijn..

Dat gaat alleen om het roetfilter, en die blijft bij tunen gewoon zitten en doet ook gewoon wat die moet doen. Overigens ook de EGR blijft bij tunen gewoon zitten, voor het regenereren raadt men zelf aan om dat te laten zitten.
Het roetfilter weghalen of leeghalen is nu ook al 'strafbaar' voor auto's vanaf '11.

Ontsjoemelen is overigens niet verplicht in Nederland, anders na ontsjoemelen even bij een tuner langs dan rijdt 'ie weer fijn, zelfs beter dan eerst.

Hoi

Ik heb een C3 diesel (wit) met 175.000km uit 2012
Heerlijke 4 cylinder motor e-hdi
Die ga ik binnenkort verkopen.

MRB ca 90 per maand
Tussen 4.5 en 5 liter/100km als je normaal rijdt.

Interesse eventueel?

Terug
Bovenaan