comfortabele banden

ID4 Jazz

Net ingestapt
Ik ben op zoek naar nieuwe banden in de maat 175/65 R 15. Nu zitten er Michelin Energy banden op uit 2012 die vervangen moeten worden vanwege droogtescheurtjes en te weinig profiel naar mijn smaak. Ik rijd 's winters op (nieuwe) winterbanden: Vredestein Snowtrac. maar het tegensrijdige is dat die minder comfortabel zijn dan de zomerbanden: ze hebben ook een lagere wang en dus een kleinere diameter. Ik heb ook ervaring met Dunlop winterbanden en die waren wel comfortabel. Naar welke banden/merken moet ik kijken voor comfort? Zijn Amerikaanse banden (BF Goodrich etc.) wat dat betreft beter dan Europese? Hoe zijn Dunlop zomerbanden qua comfort?

Voor comfort moet je Michelin Energy savers hebben.

De Continental ecocontact vind ik ook wel redelijk. Hebben voor mijn gevoel ook meer grip dan de Energy saver.
Dunlop Sport blueresponse vind ik altijd een wat rare naam, voor mijn gevoel geen overdreven sportieve band maar wel een die lekker stuurt.

Wel enkel gereden op VAG wagens, dus jouw eigen auto heeft natuurlijk ook een effect op de relatie band/onderstel weggedrag.

Bobslee zei:
De Conti ecocontacts vond ik ook fijne banden. Behoorlijk veel grip vond ik.

Ja voor een ecoband hebben ze echt veel grip, vond ze persoonlijk op nat wat minder maar overall echt een fijn bandje.
Ben nu voornamelijk heel erg benieuwd naar de slijtage ten opzichte van mijn Hankook Ventus prime 3. Al zou ik voor het verschil in afrolgeluid voor een "comfortabele" auto sowieso de Conti monteren.

Ik ben erg te spreken over de hankooks in die maat. Deze liggen onder onze Nissan note. Even gaan kijken: het zijn de Hankook kinenergy eco k425.

Nico GTR zei:
Bobslee zei:
De Conti ecocontacts vond ik ook fijne banden. Behoorlijk veel grip vond ik.

Ja voor een ecoband hebben ze echt veel grip, vond ze persoonlijk op nat wat minder maar overall echt een fijn bandje.
Ben nu voornamelijk heel erg benieuwd naar de slijtage ten opzichte van mijn Hankook Ventus prime 3. Al zou ik voor het verschil in afrolgeluid voor een "comfortabele" auto sowieso de Conti monteren.
Ik heb ongeveer 40/50dkm gereden met de Ecocontacts (225/45r18 onder een Astra J) toen ze weer aan vervanging toe waren. En ik reed er niet bepaald altijd rustig mee.

Inderdaad de grip bij nat wegdek was niet optimaal, maar zomaar glijden gebeurde niet, dan moest je wel bovengemiddeld vlot door de bocht.

Het gaat, gok ik, om deze
e6by8f9bdygg_100.jpg
auto?

Daar hoef je dus geen banden onder te leggen met tonnen grip. Belangrijk volgens mij: fatsoenlijke wegligging en ook fatsoenlijk remmen op nat en droog wegdek en, zoals ik lees: comfort, waaronder ik ook geluid in de auto schaar. Misschien heb je dan hier iets aan: https://www.tyrereviews.co.uk/Article/2018-Auto-Bild-15-inch-Summer-Tyre-Test.htm Weliswaar niet in precies dezelfde (breedte)maat, maar toch...

Ik zou dan uitkomen bij de Bridgestone Turanza T005 (niet de goedkoopste...) of de Vredestein Sportrac 5. Beiden hoogste cijfer voor comfort.

Ook komen deze twee als besten uit de ANWB test zomerbanden 185/65 R15H: https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/185-65r15h-getest-in-2019

https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/testresultaten-2019-185-65-r-15-h/bridgestone-turanza-t005
https://www.anwb.nl/auto/tests-en-specificaties/bandentests/zomerbandentest/testresultaten-2019-185-65-r-15-h/vredestein-sportrac-5

@Jazzik: Bedankt, aan de Engelse tyrereview-site heb ik wel wat denk ik. Met comfort bedoel ik hoe de banden trillingen (kasseien) en dwarsrichels absorberen. Ik heb dus voorkeur voor een wat "zachtere" band. Ik keek ook elke winter weer uit om op winterbanden te mogen rijden vanwege dit comfort, totdat ik die Snowtracs kocht, die stoteriger reden dan mijn Dunlops. De Fulda's uit de test scoren hoog op comfort en op rolweerstand, de tweede categorie die ik belangrijk vind. Jazzik, bedankt voor de tip!

MG5 zei:
De Fulda's uit de test scoren hoog op comfort en op rolweerstand, de tweede categorie die ik belangrijk vind.

De Fulda's scoren juist héél matig op rolweerstand: 8,14 kg t tegenover de Bridgestone 7,02 en de Vredestein 7,26.
Wat mij aan de Fulda's wel bevalt is de geringe slijtage, maar ik zou ze beslist laten staan vanwege remmen op nat wegdek: Vanaf 80 km/h hebben de Fulda's volgens de test 39,6 meter nodig tot stilstand, de Bridgestone's 34,3 meter (vijf meter en dertig centimeter minder).

Dunlops scoren in het algemeen ook goed op het vlak van weggedrag nat/droog en comfort. Vooral ook stil:
https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/rshop.pl?dsco=107&cart_id=ftd3WwA7tJKIFxmA.107.953123828&sowigan=So&Breite=175&Quer=65&Felge=15&kategorie=6&Marke=Dunlop&Herst=Dunlop&m_s=3&rsmFahrzeugart=ALL&Label=C-A-67-1&details=Ordern&typ=D-118621
Heb ze zelf gehad, wel bredere 235-banden, en ben er zeer tevreden over.

In 235 zullen het wel Sport Maxx geweest zijn? Die heb ik nu ook (235/40-18) en zijn idd wel oke mar niet te vergelijken met de Fast Response in 175/65-15.
Misschien is dit wat als je niet steeds de limiet opzoekt: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Semperit/Comfort-Life-2.htm

Waarom niet meteen de kans aangrijpen en een setje Michelin Cross Climate(plus) all season banden monteren. Kan je de winterset weg doen.

Was altijd huiverig voor all season banden. Maar als ze bij Tyre Reviews er met een 911 een besneeuwde Alpen pas mee opkomen dan geloof ik er wel in. Enige waar ze iets achterlopen is droge remweg boven de 16 graden.

Als je perse zomer banden wilt. Goede ervaring met Goodyear Efficient Grip.

Ik heb uiteindelijk inderdaad voor de Bridgestone Touranza's gekozen. Ik las de tabel verkeerd. Ik dacht dat een lage score op rolweerstand een lage rolweerstand betekent. Maar dat is juist andersom: een hoge score op rolweerstand = een lage rolweerstand. Ik heb inderdaad ook overwogen om vierseizoenenbanden te nemen, maar ik heb die vrij nieuwe winterbanden liggen en het is ook zonde om die niet te gebruiken. Bij huurauto's en op onze (vorig jaar verkochte) tweede auto had ik er goede ervaringen mee, ook in de sneeuw. Bij een volgende ronde kies ik waarschijnlijk voor vierseizoenenbanden.

Terug
Bovenaan