Colt CZT met lastige bandenmaat? 215/40

Goedendag,

Ik heb een CZT Colt en wil deze voorzien van 205/40/R16 (Micheling Super Sports), dat is prima en mogelijk.

Echter aan de achterzijde wil ik 215/40/R16.
Het probleem is dat met 215 je alleen 45 hebt en niet 40 breed bij bekende merken als Michelin en Piirreli.

Nu is mijn vraag welke andere B-merk is goed/degelijk/veilig? (Continental is ook mogelijk zie ik nu).
Tweede vraag, wat zal de snelheidsverschil zijn?

215/40/16 gaat ook afwijken t.o.v. 205/40/16. Misschien dat je dit al weet, maar de 215 slaat op de bandbreedte in mm. De 40 is de banddikte tov de velg, gemeten in het percentage van de bandbreedte. In dit geval 40% van 215 = 86mm. De voorband is 40% van 205 = 82mm. 215/45/16 zou zelfs 96.75mm zijn, dat verschil wordt best groot en gaat denk ik niet mooi staan.

Wat is trouwens de reden om achter een bredere maat te nemen dan voor? Vrij zinloos bij een voorwiel aangedreven auto als het om rijgedrag gaat..

Qua banden B merk vind ik Vredestein over het algemeen wel prima. Veel hangt van het specifieke type band af. Elk merk heeft zijn betere banden en meer budget banden.

Bij Yokohama vind ik ze in gewenste maat. Snelheidsverschil zal nihil zijn omdat de breedte maar niet de hoogte afwijkt.

@jeff, hoogte wijkt wel af. Zie het voordeel, de lol of het nut hier verder ook niet zo van. Supersports onder een Colt is ook wat veel van het goede imo.

Gewoon doen als het past! De verschillen zijn marginaal en op de achteras, niet aangedreven, maakt iets meer verschil niet echt uit. (als het maar pas bij de veerschotel en spatbordrand.

MatthijsL zei:
Qua banden B merk vind ik Vredestein over het algemeen wel prima. Veel hangt van het specifieke type band af. Elk merk heeft zijn betere banden en meer budget banden.

Vredestein is gewoon een dik A-merk :rolleyes:

SSander zei:
MatthijsL zei:

Vredestein is gewoon een dik A-merk :rolleyes:

Vooruit, een AB merk. Zit er net wat tussenin.

Ik zoe banden uitzoeken die dezelfde hoogte hebben. Als je achter breder wil moet het % hoogte kleiner zijn.
Bv. (Ik weet niet of de getallen exact kloppen) dat kun je controleren via de link onder.
205/40/16 voor en dan 225/35/16 achter.

Vul je waarden hier in om te controleren:

https://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

Standaard hoort er 205/45/16 onder een Colt CZT dus er klopt sowieso geen bal van de voorgestelde maten.
Teller zal in ieder geval flink gaan afwijken.

Rrf 1186297 zei:
Goedendag,

Ik heb een CZT Colt en wil deze voorzien van 205/40/R16 (Michelinglong Super Sports), dat is prima en mogelijk.

a048.gif

Rrf 1186297 zei:
Echter aan de achterzijde wil ik 215/40/R16.
Het probleem is dat met 215 je alleen 45 hebt en niet 40 breed ? bij bekende merken als Michelin en Piirreli.

Dat is wel héél smal. Op een fietswiel prima trouwens. Enne.... moet dat niet Piripirirally zijn?

[/fun mode] Nu serieus:

Rrf 1186297 zei:
Tweede vraag, wat zal de snelheidsverschil zijn?

Het snelheidsverschil met de standaardmaat 205/45 R16 wordt voor de 205/40 R16 min 3,47% (te veel dus. Max. toegestaan is min 2%.)
Voor de 215/40 R16 wordt het min 2,12% ook teveel, maar op het randje.
Kun je zelf overigens ook vinden in het linkje dat haarr gaf.

Blijft echter de vraag waarom je dit zou willen. Is de Colt met de standaardmaat te comfortabel?
Heb je nierstenen die je in deze coronatijden niet in het ziekenhuis, maar in je auto wilt vergruizen?

Alleen achterwielaangedreven autos hebben baat bij bredere achterbanden. Neem 4 gelijke banden en gebruik verstelbare stabis om je wegligging te verbeteren.

Jazzik zei:
Het snelheidsverschil met de standaardmaat 205/45 R16 wordt voor de 205/40 R16 min 3,47% (te veel dus. Max. toegestaan is min 2%.)
Voor de 215/40 R16 wordt het min 2,12% ook teveel, maar op het randje.
Kun je zelf overigens ook vinden in het linkje dat haarr gaf.

Blijft echter de vraag waarom je dit zou willen. Is de Colt met de standaardmaat te comfortabel?
Heb je nierstenen die je in deze coronatijden niet in het ziekenhuis, maar in je auto wilt vergruizen?

Ik zie het nut er ook niet van in.... maar het oog wil soms ook wat, en de smaken daarin verschillen nu eenmaal zeer sterk.
Afwijkende bandenmaten is in Nederland trouwens totaal geen probleem mits de banden nergens tegen aan kunnen lopen.... die max toegestaan % afwijking is waarschijnlijk een Belgische regel?

Terug
Bovenaan