Club Van 90 !!!

Blackadder, je geeft het al aan. Geven en nemen. Geef de ander ook wat ruimte en dat werkt twee kanten op.
 
Boppie zei:
Wat is er behoorlijk stevige rijstijl overigens?
Laat ik het er op houden dat ik zelfs met slechts 60 pk alsnog vlotter door het verkeer kom dan de meeste anderen. En bij vrij baan meestal wel wat boven de toegestane snelheid rij.
Blackadder the 5th zei:
RRL zei:
Toch gebeurt het te vaak dat er eentje hem naar links mikt als het dus niet kan, ook wanneer er verder geen verkeer achter de inhalende persoon zit. Wie hindert dan wie?

Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik rijd ook gewoon de Vmax op de rechter rijstrook, en sommigen vinden het een sport
precies op het moment dat je naar links wilt om een vrachtwagen te passeren, naast je te rijden, waarna je af moet remmen.
Vervolgens mag je dan proberen om opnieuw snelheid te maken om daarna een nieuwe poging te wagen de vrachtwagen voorbij te steken.
Wie hindert dan wie? ;)
Die lui zijn er helaas ook bij. Gebeurt het dat ik precies naast je zij en dat je daardoor in de remmen moet voor de vrachtwagen, dan berust dat op de samenloop van omstandigheden. Bewust klem rijden is ronduit irritant, zeker met een beperkt vermogen.
 
RRL zei:
Boppie zei:
Wat is er behoorlijk stevige rijstijl overigens?
Laat ik het er op houden dat ik zelfs met slechts 60 pk alsnog vlotter door het verkeer kom dan de meeste anderen. En bij vrij baan meestal wel wat boven de toegestane snelheid rij.
Blackadder the 5th zei:
RRL zei:
Toch gebeurt het te vaak dat er eentje hem naar links mikt als het dus niet kan, ook wanneer er verder geen verkeer achter de inhalende persoon zit. Wie hindert dan wie?

Het is maar net hoe je het bekijkt. Ik rijd ook gewoon de Vmax op de rechter rijstrook, en sommigen vinden het een sport
precies op het moment dat je naar links wilt om een vrachtwagen te passeren, naast je te rijden, waarna je af moet remmen.
Vervolgens mag je dan proberen om opnieuw snelheid te maken om daarna een nieuwe poging te wagen de vrachtwagen voorbij te steken.
Wie hindert dan wie? ;)
Die lui zijn er helaas ook bij. Gebeurt het dat ik precies naast je zij en dat je daardoor in de remmen moet voor de vrachtwagen, dan berust dat op de samenloop van omstandigheden. Bewust klem rijden is ronduit irritant, zeker met een beperkt vermogen.

Dat bedoel ik dus. Uiteindelijk is het een wisselwerking.
Rekening houden met een ander die ook zijn/haar snelheid vast wil houden en
dus zorgen dat je er niet precies naast uitkomt op het moment dat hij/zij van strook wil wisselen.
Maar ja, als je het zelf doet is het een samenloop van omstandigheden, als het door een ander
wordt gedaan is het gevaarlijk/vervelend rijgedrag ... ;)
 
HansAlto zei:
Blackadder the 5th zei:
Kwam vandaag op een 120 km/h gedeelte een (gedwongen) lid van de de club van 90 achterop in een oldtimer Renault 4.

Ging op het moment dat ik eraan kwam een vrachtwagen inhalen. Ik liet zelf even het gas los en tikte een paar keer de rem aan
om de achterliggers te waarschuwen. Nadat de vrachtwagen was gepasseerd ging de bestuurder keurig weer naar rechts
en kon ik mijn oude snelheid weer oppakken. Er zijn grotere rampen op de wereld te bedenken ... ;)

En zo hoort het nu!!
Leven en laten leven en iedereen in zijn waarde laten en laten
genieten op zijn eigen manier (y)(y)

kopie en plak

Club van 90.org

Quote hieruit:

Bijsluiter

- Waarschuwing: rijd niet LANGZAMER dan 90. Dit kan irritaties en zelfs gevaarlijke situaties opleveren.
- Bij het inhalen is het uiteraard niet de bedoeling dat je 90 blijft rijden, gewoon even het gas erop!
- Misschien onnodig, maar voor de duidelijkheid: Links 90 rijden is uit den boze!
- Ga niet op autowegen zonder inhaal mogelijkheden 90 rijden. Rijdt daar gewoon met het overige verkeer mee.
- De snelheidsmeter staat vaak te streng afgesteld. 93 km/h ‘op de teller’ blijkt vaak 90 ‘op de satelliet’ te zijn.
Uw echte snelheid is met een Tom-Tom eenvoudig af te lezen.

Zoals ik het lees betekent het dus niet dat je anderen nodeloos in de weg moet rijden tijdens het inhalen ... ;)
 
---
Even weer voor alle duidelijkheid...

Ik heb NERGENS hier beweerd dat ik heel hinderlijk en irritant inhaal.

Alleen tenzij ik zeker weet dat iemand expres gas bijgeeft om mij

te blokkeren, dan "gooi " ik hem er gewoon voor.

---
 
HansAlto zei:
---
Even weer voor alle duidelijkheid...
Ik heb NERGENS hier beweerd dat ik heel hinderlijk en irritant inhaal.
Alleen tenzij ik zeker weet dat iemand expres gas bijgeeft om mij
te blokkeren, dan "gooi " ik hem er gewoon voor.

---

wat staat hier dan? Eerdere post
Ik (en met mij meerdere forummers) lees hieruit dat je ook met 90 km/h inhaalt en 90 blijft rijden op een 100 km/h weg ...

Oftopic: het valt mij op dat je postings nogal ruim opgezet zijn met open regels en beginnen/eindigen met --.
 
---
Met die post reageer ik alleen op de vraag van het rijden op een 100 km weg waarbij

[ volgens mij ] een twee-baans weg werd bedoeld.

Daar rij ik idd ook gewoon 90.

Op andere snelwegen weet ik echt wel wanneer ik wel of niet kan inhalen.

Deze manier van "schrijven" heb ik echt al vele jaren op alle fora en in mails.

Ik zelf vind het overzichtelijker en makkelijker leesbaar en is een vaste gewoonte geworden :)

---
 
Je weet wanneer je wel of niet kan inhalen
Dat zul je ook best weten maar je schrijft er niet bij of je op dat moment ook ff het rechterpedaal intrapt en dus lezen meerdere mensen het alsof je inhaalt met slechts 90km/u. Jij betaalt immers ook wegenbelasting ;)
 
HansAlto zei:
---
Met die post reageer ik alleen op de vraag van het rijden op een 100 km weg waarbij
[ volgens mij ] een twee-baans weg werd bedoeld.
Daar rij ik idd ook gewoon 90.
Op andere snelwegen weet ik echt wel wanneer ik wel of niet kan inhalen.
Deze manier van "schrijven" heb ik echt al vele jaren op alle fora en in mails.
Ik zelf vind het overzichtelijker en makkelijker leesbaar en is een vaste gewoonte geworden :)
---

Ik zit ook al een tijdje op diverse fora, maar ik vind het niet echt nodig voor de leesbaarheid. Neemt alleen veel plek in op het scherm ... ;)

Weet je het verschil tussen een rijbaan en een rijstrook?
Ik denk dat daardoor de verwarring is ontstaan ...
 
Lycan Capri zei:
Je weet wanneer je wel of niet kan inhalen
Dat zul je ook best weten maar je schrijft er niet bij of je op dat moment ook ff het rechterpedaal intrapt en dus lezen meerdere mensen het alsof je inhaalt met slechts 90km/u. Jij betaalt immers ook wegenbelasting ;)

Meestal als ik inhaal is het niet nodig om gas bij te geven , dat is het voordeel van ver vooruit

kijken en denken [ anticiperen ] ;)

---
 
Ik vind het levensgevaarlijk. Gisteravond kwam ik uit Groningen en op een traject waar 130 was toegestaan, reed op de rechterbaan van een stuk rustige A28. Ondanks ik altijd anticiperend rij en mijn auto mij ook nog eens waarschuwd voor botsgevaar etc, werd ik onaangenaam verrast door een klein autootje. De reed zo zacht dat deze op het laatste moment als het ware opdook. Ik had er geen erg in. Daar waar ik normaliter aanstalte maak in in de halen, diende ik dit ineens veel sneller te doen. Toegegeven ik reed 150, dus 20 te hard, maar dit kleine wagentje zal ook iets van 80 of 90 gereden hebben, dan is het ineens een groot verschil.

Nadat ik deze had ingehaald werd deze heel snel klein. Nu werd een ander hier met een vergelijkbare reactie al voor typische BMW rijder uitgemaakt en ja ik rij dit merk ook al jaren, maar dat maakt voor mij de situatie niet minder gevaarlijk.

Als je tussen of achter vrachtwagens rijd, kan het overige verkeer jouw snelheid nog inschatten. Rij je solo, verwacht je niet zo snel zo'n groot verschil in snelheid. Ik hoop dat je op rustigere stukken weg de snelheid aanpast, want dit is echt gevaarlijk. Het is tot nu toe altijd nog goed gegaan, maar wat ik gisteren meemaakte is vergelijkbaar met jouw wijze van rijden op de snelweg en dat gaat nog een keer goed fout. Het is aan jou om zo langzaam te rijden. Een ander kan daar niets aan doen en het verschil in snelheid compleet verkeerd inschatten.
 
BMW 530d M zei:
Ik vind het levensgevaarlijk. Gisteravond kwam ik uit Groningen en op een traject waar 130 was toegestaan, reed op de rechterbaan van een stuk rustige A28. Ondanks ik altijd anticiperend rij en mijn auto mij ook nog eens waarschuwd voor botsgevaar etc, werd ik onaangenaam verrast door een klein autootje. De reed zo zacht dat deze op het laatste moment als het ware opdook. Ik had er geen erg in. Daar waar ik normaliter aanstalte maak in in de halen, diende ik dit ineens veel sneller te doen. Toegegeven ik reed 150, dus 20 te hard, maar dit kleine wagentje zal ook iets van 80 of 90 gereden hebben, dan is het ineens een groot verschil.

Nadat ik deze had ingehaald werd deze heel snel klein. Nu werd een ander hier met een vergelijkbare reactie al voor typische BMW rijder uitgemaakt en ja ik rij dit merk ook al jaren, maar dat maakt voor mij de situatie niet minder gevaarlijk.

Als je tussen of achter vrachtwagens rijd, kan het overige verkeer jouw snelheid nog inschatten. Rij je solo, verwacht je niet zo snel zo'n groot verschil in snelheid. Ik hoop dat je op rustigere stukken weg de snelheid aanpast, want dit is echt gevaarlijk. Het is tot nu toe altijd nog goed gegaan, maar wat ik gisteren meemaakte is vergelijkbaar met jouw wijze van rijden op de snelweg en dat gaat nog een keer goed fout. Het is aan jou om zo langzaam te rijden. Een ander kan daar niets aan doen en het verschil in snelheid compleet verkeerd inschatten.

En nu advocaat van de duivel: jouw snelheid heeft de situatie gevaarlijker gemaakt. Dat jij het niet verwacht zegt ook wat over jouw kijkgedrag. Dit is niet lullig bedoeld, maar mijn kijk op het gebeurde.
 
HansAlto zei:
---
Met die post reageer ik alleen op de vraag van het rijden op een 100 km weg waarbij

[ volgens mij ] een twee-baans weg werd bedoeld.

Daar rij ik idd ook gewoon 90.

Op andere snelwegen weet ik echt wel wanneer ik wel of niet kan inhalen.

Deze manier van "schrijven" heb ik echt al vele jaren op alle fora en in mails.

Ik zelf vind het overzichtelijker en makkelijker leesbaar en is een vaste gewoonte geworden :)

---
Je spreekt jezelf tegen. Als jij je aan de regels van jouw club van 90 houdt kan ik er geen moeite mee hebben integendeel. Maar getuige je bijdrages houd je je daar niet aan. De vraag was namelijk op een autoweg waar je niet in kan halen. In jullie regels ( ik praat even in jullie als in de club van 90 ) staat namelijk dat je daar met het verkeer meerijdt.

Nog even een opmerking over het feit dat je hem er alleen voorgooit als iemand het gat dichtrijdt. Wellicht niet zo slim in een Alto. Ik zou niet graag iemand achterop krijgen in zo'n klein autootje. Je legt je leven in de waagschaal om je punt te maken. Die 30 jaar schadevrij klinken zo toch als mazzel.

Dat wij de de cinquecento hadden reed i daar ook met veel plezier in rond maar ik was altijd extra scherp op het feit dat het toch echt een klein ( minder veilig ) autootje was. Voorrang nemen was echt uit den boze. Leuke advertentie ook : hij kwam van rechts en ging heen.

Jouw anticiperen komt op mij over dat de rest ook anticipeert. Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat dat niet het geval is.
 
Boppie zei:
BMW 530d M zei:
Ik vind het levensgevaarlijk. Gisteravond kwam ik uit Groningen en op een traject waar 130 was toegestaan, reed op de rechterbaan van een stuk rustige A28. Ondanks ik altijd anticiperend rij en mijn auto mij ook nog eens waarschuwd voor botsgevaar etc, werd ik onaangenaam verrast door een klein autootje. De reed zo zacht dat deze op het laatste moment als het ware opdook. Ik had er geen erg in. Daar waar ik normaliter aanstalte maak in in de halen, diende ik dit ineens veel sneller te doen. Toegegeven ik reed 150, dus 20 te hard, maar dit kleine wagentje zal ook iets van 80 of 90 gereden hebben, dan is het ineens een groot verschil.

Nadat ik deze had ingehaald werd deze heel snel klein. Nu werd een ander hier met een vergelijkbare reactie al voor typische BMW rijder uitgemaakt en ja ik rij dit merk ook al jaren, maar dat maakt voor mij de situatie niet minder gevaarlijk.

Als je tussen of achter vrachtwagens rijd, kan het overige verkeer jouw snelheid nog inschatten. Rij je solo, verwacht je niet zo snel zo'n groot verschil in snelheid. Ik hoop dat je op rustigere stukken weg de snelheid aanpast, want dit is echt gevaarlijk. Het is tot nu toe altijd nog goed gegaan, maar wat ik gisteren meemaakte is vergelijkbaar met jouw wijze van rijden op de snelweg en dat gaat nog een keer goed fout. Het is aan jou om zo langzaam te rijden. Een ander kan daar niets aan doen en het verschil in snelheid compleet verkeerd inschatten.

Indien ik er aan kwam blazen op de linkerbaan en iemand gooit hem ervoor zou het deels kloppen, wellicht omdat iemand er niet vanuit gaat dat ik 20 km te hard reed. Alhoewel als een BMW op de linkerbaan op een lege snelweg nadert :p dan rijdt deze geen 90. Ook dan is het verschil 130 - 90 veel te groot. Immers als inhaler verwacht ik niet indien een auto zonder vrachtwagens om hem heen, slechts 90 rijd. Het verschil 150-130 is dan vele malen kleiner en ik reed rechts.
Ik blijf het gevaarlijk vinden, plak dan een grote sticker achterop, dan je maar 90 wil rijden, eentje die groter is dan de club van sticker.

Ik ben het ook met bovenstaande reactie eens, met lage snelheid een kleine auto ertussen drukken om af te straffen.... waar ben je mee bezig. In het verleden hadden we een cinquecento die ik voor de secretaresses had gekocht met reclame erop. Dus ik weet hoe het rijdt. Je moet je gewoon aanpassen en met het overige verkeer mee rijden. Ook die kon bewoon 120, niemand heeft dan verrassingen als een kleintje met 120 inhaalt.
 
Nico GTR zei:
In t donker kun jij ineens opdoemen. En ik zal je op tijd in de gaten hebben. Maar er kan dan wel een gehaaste beslissing voor nodig zijn of ik moet remmen. Weg milieuwinst.

Dan zou ik nog maar eens reflecteren op m'n eigen rijstijl, want dit is braadsleeërites. Als je voldoende afstand houdt, kan je altijd anticiperen op een auto die 90 rijdt zonder daarvoor hard te hoeven remmen.
 
BMW 530d M zei:
Boppie zei:
BMW 530d M zei:
Ik vind het levensgevaarlijk. Gisteravond kwam ik uit Groningen en op een traject waar 130 was toegestaan, reed op de rechterbaan van een stuk rustige A28. Ondanks ik altijd anticiperend rij en mijn auto mij ook nog eens waarschuwd voor botsgevaar etc, werd ik onaangenaam verrast door een klein autootje. De reed zo zacht dat deze op het laatste moment als het ware opdook. Ik had er geen erg in. Daar waar ik normaliter aanstalte maak in in de halen, diende ik dit ineens veel sneller te doen. Toegegeven ik reed 150, dus 20 te hard, maar dit kleine wagentje zal ook iets van 80 of 90 gereden hebben, dan is het ineens een groot verschil.

Nadat ik deze had ingehaald werd deze heel snel klein. Nu werd een ander hier met een vergelijkbare reactie al voor typische BMW rijder uitgemaakt en ja ik rij dit merk ook al jaren, maar dat maakt voor mij de situatie niet minder gevaarlijk.

Als je tussen of achter vrachtwagens rijd, kan het overige verkeer jouw snelheid nog inschatten. Rij je solo, verwacht je niet zo snel zo'n groot verschil in snelheid. Ik hoop dat je op rustigere stukken weg de snelheid aanpast, want dit is echt gevaarlijk. Het is tot nu toe altijd nog goed gegaan, maar wat ik gisteren meemaakte is vergelijkbaar met jouw wijze van rijden op de snelweg en dat gaat nog een keer goed fout. Het is aan jou om zo langzaam te rijden. Een ander kan daar niets aan doen en het verschil in snelheid compleet verkeerd inschatten.

Indien ik er aan kwam blazen op de linkerbaan en iemand gooit hem ervoor zou het deels kloppen, wellicht omdat iemand er niet vanuit gaat dat ik 20 km te hard reed. Alhoewel als een BMW op de linkerbaan op een lege snelweg nadert :p dan rijdt deze geen 90. Ook dan is het verschil 130 - 90 veel te groot. Immers als inhaler verwacht ik niet indien een auto zonder vrachtwagens om hem heen, slechts 90 rijd. Het verschil 150-130 is dan vele malen kleiner en ik reed rechts.
Ik blijf het gevaarlijk vinden, plak dan een grote sticker achterop, dan je maar 90 wil rijden, eentje die groter is dan de club van sticker.

Ik ben het ook met bovenstaande reactie eens, met lage snelheid een kleine auto ertussen drukken om af te straffen.... waar ben je mee bezig. In het verleden hadden we een cinquecento die ik voor de secretaresses had gekocht met reclame erop. Dus ik weet hoe het rijdt. Je moet je gewoon aanpassen en met het overige verkeer mee rijden. Ook die kon bewoon 120, niemand heeft dan verrassingen als een kleintje met 120 inhaalt.

Jij maakt van 40 verschil 60 verschil. Ik ben het met je eens dat 40 al een aardig verschil is, maar zoals Mechanix al aangeeft zal de achteropkomende hierop moeten kunnen anticiperen. Dat jij het niet verwacht, zegt ook wat over jouw rijstijl.
 
@Boppie, Mechanix reageerde op nico, wel bij de feiten blijven.
Ik heb nergens geschreven dat het niet goed ging, dat ik enorm schrok of met alle hens aan dek moest bijsturen. Ik kan prima anticiperen dus begrijp ook dat niet goed.

Ik zeg, zoals velen hier dat het erg gevaarlijk is dat er zulke snelheids verschillen zijn. En als ik dan ook nog lees dat TS met deze lage snelheden zijn autootje er gewoon voor knalt omdat hij meent dat iemand anders gas bijgeeft, al dan niet in een dikke dure auto rijdende vind ik het nog gevaarlijker.

Misschien geeft iemand wel even iets gas, zodat de langzame na hem meer tijd heeft voor de inhaal manoeuvre. Maar om nou maar na links te gaan omdat hij ook recht daarop heeft en ook dure brandstof betaald en dat met 91 om een vrachtwagen die 90 rijdt siert hem dat in zijn geheel niet. Dit zorgt juist voor ergernissen en tenslotte files zoals op pagina 2 als mooi was doorgerekend.

Als je 90 rijd, wie moet je dan in vredesnaam inhalen? Niemand rijdt nog zachter en als je dat al doet en je ziet sneller verkeer aankomen, wacht gewoon, zonder afgunst, jaloezie of het claimen van recht hebben op.
 
Mechanix zei:
Nico GTR zei:
In t donker kun jij ineens opdoemen. En ik zal je op tijd in de gaten hebben. Maar er kan dan wel een gehaaste beslissing voor nodig zijn of ik moet remmen. Weg milieuwinst.

Dan zou ik nog maar eens reflecteren op m'n eigen rijstijl, want dit is braadsleeërites. Als je voldoende afstand houdt, kan je altijd anticiperen op een auto die 90 rijdt zonder daarvoor hard te hoeven remmen.

Er is niks mis met mijn rijstijl. Het verschil in de gehaaste beslissing zit hem erin dat ik graag nog een meter of 40 overhoud tussen mij en de auto die ik moet inhalen. Met het verschil 130-110 of 110-130 gaat dat prima! Meer dan voldoende tijd om dat te doen.
Echter weet jij ook dat een Alto nu niet de meest sterke achterlichten heeft, factor nummer 1 van mijn uitspraak. En ik heb 20 of 10 meter tussen de auto's als ik op de linkerbaan zit met mijn normale snelheid van wisselen.
Dat bedoel ik met gehaast, omdat ik voor dezelfde comfortzone met een hogere snelheid moet wisselen. Ik zeg niet dat het veel voorkomt immers rijd ik alleen in Duitsland harder dan 130 en in Nederland eigenlijk niet boven de 115 tenzij ik ga inhalen op een druk wegvak en mij dus tussen het rijtje 130 rijders voeg. Ook hier wederom in alle rust wachten met geruime afstand tot er een gaatje valt, versnellen en ertussen.
En ja als ik dat in ogenschouw neem, want om dat nu al als braadslee te betitelen vind ik schromelijk overdreven, mocht je een label op mijn rijstijl willen hangen mag je naast me zitten en dan daarna jureren. Niet op basis van woorden die altijd anders worden geinterpreteerd door de lezer en de schrijver, vind ik dus daadwerkelijk dat ik een gehaaste beslissing moet nemen om iemand in te halen die 90 rijd wanneer ik dat niet verwacht. Hetzelfde geld overigens voor die grote vrachtwagens die slecht verlicht zijn.

En op de wegvakken waar ik dat vind staat geen verlichting langs de middenberm. Maar ik houd mijn mond verder maar voordat ik als a-sociale automobilist word betiteld wat ik helemaal niet ben!
 
BMW 530d M zei:
@Boppie, Mechanix reageerde op nico, wel bij de feiten blijven.
Ik heb nergens geschreven dat het niet goed ging, dat ik enorm schrok of met alle hens aan dek moest bijsturen. Ik kan prima anticiperen dus begrijp ook dat niet goed.

Ik zeg, zoals velen hier dat het erg gevaarlijk is dat er zulke snelheids verschillen zijn. En als ik dan ook nog lees dat TS met deze lage snelheden zijn autootje er gewoon voor knalt omdat hij meent dat iemand anders gas bijgeeft, al dan niet in een dikke dure auto rijdende vind ik het nog gevaarlijker.

Misschien geeft iemand wel even iets gas, zodat de langzame na hem meer tijd heeft voor de inhaal manoeuvre. Maar om nou maar na links te gaan omdat hij ook recht daarop heeft en ook dure brandstof betaald en dat met 91 om een vrachtwagen die 90 rijdt siert hem dat in zijn geheel niet. Dit zorgt juist voor ergernissen en tenslotte files zoals op pagina 2 als mooi was doorgerekend.

Als je 90 rijd, wie moet je dan in vredesnaam inhalen? Niemand rijdt nog zachter en als je dat al doet en je ziet sneller verkeer aankomen, wacht gewoon, zonder afgunst, jaloezie of het claimen van recht hebben op.

Eens, en inderdaad. Soms is het niet zo zwart wit en gunnen we elkaar best wat, verkeer is dynamisch en zolang we elkaar dat licht in de ogen gunnen en niet op onze telefoon zitten hebben we volgend jaar een forse verlaging van de doden.
Disclaimer: Ik veroordeel niemand hier die zijn rijvaardigheden tentoonstelt. Dat kan altijd heel anders uitpakken in praktijk doordat het verkeer dynamisch is.
 
BMW 530d M zei:
@Boppie, Mechanix reageerde op nico, wel bij de feiten blijven.
Ik heb nergens geschreven dat het niet goed ging, dat ik enorm schrok of met alle hens aan dek moest bijsturen. Ik kan prima anticiperen dus begrijp ook dat niet goed.

Ik zeg, zoals velen hier dat het erg gevaarlijk is dat er zulke snelheids verschillen zijn. En als ik dan ook nog lees dat TS met deze lage snelheden zijn autootje er gewoon voor knalt omdat hij meent dat iemand anders gas bijgeeft, al dan niet in een dikke dure auto rijdende vind ik het nog gevaarlijker.

Misschien geeft iemand wel even iets gas, zodat de langzame na hem meer tijd heeft voor de inhaal manoeuvre. Maar om nou maar na links te gaan omdat hij ook recht daarop heeft en ook dure brandstof betaald en dat met 91 om een vrachtwagen die 90 rijdt siert hem dat in zijn geheel niet. Dit zorgt juist voor ergernissen en tenslotte files zoals op pagina 2 als mooi was doorgerekend.

Als je 90 rijd, wie moet je dan in vredesnaam inhalen? Niemand rijdt nog zachter en als je dat al doet en je ziet sneller verkeer aankomen, wacht gewoon, zonder afgunst, jaloezie of het claimen van recht hebben op.

Hem ervoor gooien is a sociaal. Dat gebeurt helaas maar wat te vaak.

Ik doelde meer op het achteropkomende verkeer wat 90 dan als gevaarlijk beschouwd. Als je erop kan anticiperen en kan handelen zonder bokkensprongen, dan is het toch niet onverwacht? En eigenlijk niet zo gevaarlijk, jij maakt het verschil wel gevaarlijker door er 20 km/h aan toe te voegen. Ik heb geen moeite met mensen die op rechts 90 rijden, het gedrag van de achteropkomende maakt of het gevaarlijk is.
 
Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Nico GTR zei:
In t donker kun jij ineens opdoemen. En ik zal je op tijd in de gaten hebben. Maar er kan dan wel een gehaaste beslissing voor nodig zijn of ik moet remmen. Weg milieuwinst.

Dan zou ik nog maar eens reflecteren op m'n eigen rijstijl, want dit is braadsleeërites. Als je voldoende afstand houdt, kan je altijd anticiperen op een auto die 90 rijdt zonder daarvoor hard te hoeven remmen.

Er is niks mis met mijn rijstijl. Het verschil in de gehaaste beslissing zit hem erin dat ik graag nog een meter of 40 overhoud tussen mij en de auto die ik moet inhalen. Met het verschil 130-110 of 110-130 gaat dat prima! Meer dan voldoende tijd om dat te doen.
Echter weet jij ook dat een Alto nu niet de meest sterke achterlichten heeft, factor nummer 1 van mijn uitspraak. En ik heb 20 of 10 meter tussen de auto's als ik op de linkerbaan zit met mijn normale snelheid van wisselen.
Dat bedoel ik met gehaast, omdat ik voor dezelfde comfortzone met een hogere snelheid moet wisselen. Ik zeg niet dat het veel voorkomt immers rijd ik alleen in Duitsland harder dan 130 en in Nederland eigenlijk niet boven de 115 tenzij ik ga inhalen op een druk wegvak en mij dus tussen het rijtje 130 rijders voeg. Ook hier wederom in alle rust wachten met geruime afstand tot er een gaatje valt, versnellen en ertussen.
En ja als ik dat in ogenschouw neem, want om dat nu al als braadslee te betitelen vind ik schromelijk overdreven, mocht je een label op mijn rijstijl willen hangen mag je naast me zitten en dan daarna jureren. Niet op basis van woorden die altijd anders worden geinterpreteerd door de lezer en de schrijver, vind ik dus daadwerkelijk dat ik een gehaaste beslissing moet nemen om iemand in te halen die 90 rijd wanneer ik dat niet verwacht. Hetzelfde geld overigens voor die grote vrachtwagens die slecht verlicht zijn.

En op de wegvakken waar ik dat vind staat geen verlichting langs de middenberm. Maar ik houd mijn mond verder maar voordat ik als a-sociale automobilist word betiteld wat ik helemaal niet ben!

Neem jezelf niet zo serieus man!(y) Gewoon wat rustiger aan doen, het leven gaat al snel genoeg. En als je op het Altootje van TS knalt, kan het ook nog eens vroegtijdig voorbij zijn. Het is makkelijker om jezelf op te winden achter het stuur (daar maak ik mezelf ook schuldig aan), dan rustig te blijven en de ander zijn ruimte te gunnen. En uiteindelijk win je op de gemiddelde rit niets met gehaast en ergernis.
 
Mechanix zei:
Nico GTR zei:
Mechanix zei:
Nico GTR zei:
In t donker kun jij ineens opdoemen. En ik zal je op tijd in de gaten hebben. Maar er kan dan wel een gehaaste beslissing voor nodig zijn of ik moet remmen. Weg milieuwinst.

Dan zou ik nog maar eens reflecteren op m'n eigen rijstijl, want dit is braadsleeërites. Als je voldoende afstand houdt, kan je altijd anticiperen op een auto die 90 rijdt zonder daarvoor hard te hoeven remmen.

Er is niks mis met mijn rijstijl. Het verschil in de gehaaste beslissing zit hem erin dat ik graag nog een meter of 40 overhoud tussen mij en de auto die ik moet inhalen. Met het verschil 130-110 of 110-130 gaat dat prima! Meer dan voldoende tijd om dat te doen.
Echter weet jij ook dat een Alto nu niet de meest sterke achterlichten heeft, factor nummer 1 van mijn uitspraak. En ik heb 20 of 10 meter tussen de auto's als ik op de linkerbaan zit met mijn normale snelheid van wisselen.
Dat bedoel ik met gehaast, omdat ik voor dezelfde comfortzone met een hogere snelheid moet wisselen. Ik zeg niet dat het veel voorkomt immers rijd ik alleen in Duitsland harder dan 130 en in Nederland eigenlijk niet boven de 115 tenzij ik ga inhalen op een druk wegvak en mij dus tussen het rijtje 130 rijders voeg. Ook hier wederom in alle rust wachten met geruime afstand tot er een gaatje valt, versnellen en ertussen.
En ja als ik dat in ogenschouw neem, want om dat nu al als braadslee te betitelen vind ik schromelijk overdreven, mocht je een label op mijn rijstijl willen hangen mag je naast me zitten en dan daarna jureren. Niet op basis van woorden die altijd anders worden geinterpreteerd door de lezer en de schrijver, vind ik dus daadwerkelijk dat ik een gehaaste beslissing moet nemen om iemand in te halen die 90 rijd wanneer ik dat niet verwacht. Hetzelfde geld overigens voor die grote vrachtwagens die slecht verlicht zijn.

En op de wegvakken waar ik dat vind staat geen verlichting langs de middenberm. Maar ik houd mijn mond verder maar voordat ik als a-sociale automobilist word betiteld wat ik helemaal niet ben!

Neem jezelf niet zo serieus man!(y) Gewoon wat rustiger aan doen, het leven gaat al snel genoeg. En als je op het Altootje van TS knalt, kan het ook nog eens vroegtijdig voorbij zijn. Het is makkelijker om jezelf op te winden achter het stuur (daar maak ik mezelf ook schuldig aan), dan rustig te blijven en de ander zijn ruimte te gunnen. En uiteindelijk win je op de gemiddelde rit niets met gehaast en ergernis.

Dat vind ik bij tijd en wijlen lastig. ;) Maar idd, zeker waar. Opwinden achter het stuur doe ik overigens niet om mensen die binnen of buiten de kaders van "normale" snelheid rijden. Enkel telefonie. :p

Maar dat klopt zeker, haast heb ik nooit. Dan mis ik de fun van het rijden teveel. ;)
 
Nico GTR zei:
Dat vind ik bij tijd en wijlen lastig. ;) Maar idd, zeker waar. Opwinden achter het stuur doe ik overigens niet om mensen die binnen of buiten de kaders van "normale" snelheid rijden. Enkel telefonie. :p

Maar dat klopt zeker, haast heb ik nooit. Dan mis ik de fun van het rijden teveel. ;)

Ik heb soms wel eens haast en dan merk ik dat ik me veel meer erger aan andere weggebruikers. En dat is raar, want de fout ligt dan bij mij. Ik ben te laat weggegaan.

Sommige mensen maken er echt een potje van, maar ook die kan je maar beter laten begaan. Ik hoop dan altijd maar dat ze verderop een politieauto tegenkomen of zo!:D
 
Mechanix zei:
Nico GTR zei:
Dat vind ik bij tijd en wijlen lastig. ;) Maar idd, zeker waar. Opwinden achter het stuur doe ik overigens niet om mensen die binnen of buiten de kaders van "normale" snelheid rijden. Enkel telefonie. :p

Maar dat klopt zeker, haast heb ik nooit. Dan mis ik de fun van het rijden teveel. ;)

Ik heb soms wel eens haast en dan merk ik dat ik me veel meer erger aan andere weggebruikers. En dat is raar, want de fout ligt dan bij mij. Ik ben te laat weggegaan.

Sommige mensen maken er echt een potje van, maar ook die kan je maar beter laten begaan. Ik hoop dan altijd maar dat ze verderop een politieauto tegenkomen of zo!:D

Jep, meer gevaar voor jezelf als je je daarmee bezighoud. Nu maar hopen dat ze inderdaad weer meer snelwegpolitie gaan aannemen dan word de kans dat ze er verderop daadwerkelijk 1 tegenkomen veel groter.
 
Als je met een personenauto zonder aanhanger 90 rijdt op een autoweg met één rijstrook per rijrichting ben je gewoon een asociale klootzak (uitgezonderd die 1% van de situaties waarbij er geen inhaalverbod geldt en het gezien de omstandigheden van dat moment ook daadwerkelijk mogelijk is om in het halen). Ikke ikke ikke en de rest kan stikke.

Je zegt overigens dat je 30 jaar schadevrij rijdt en in je profiel staat dat je 63 bent. Houdt dat in dat je wel degelijk een schadeverleden hebt, of heb je pas op je 33e je rijbewijs gehaald?

Pobresh zei:
Auto met aahanger <750kg -> max 90km/h
Auto met aanhanger >750kg -> max 80km/h

750 moet hier 3500 zijn toch?
 
@PM de naam "De club van egoïstische aso verkeershufters" was dan ook beter op zijn plaats geweest :LOL: :p
Dit soort centen kakkers zoeken gewoon een excuus/goedprater voor hun gedrag en maken er de club van 90 van :D
 
Hoho, op de website van die club staat:

- Ga niet op autowegen zonder inhaal mogelijkheden 90 rijden. Rijdt daar gewoon met het overige verkeer mee.

Hier heeft onze vroeg-bejaarde dus lak aan.
 
@PM zei:
Pobresh zei:
Auto met aahanger <750kg -> max 90km/h
Auto met aanhanger >750kg -> max 80km/h

750 moet hier 3500 zijn toch?

Verschillende bronnen spreken mekaar nogal tegen
De ene zegt inderdaad 3500kg combinatiegewicht,
De anders 750kg aanhangergewicht.

Maar de meest belangrijke bronnen zeggen 3500kg combinatiegewicht, dus ik ga die post even aanpassen ;)

@BMW 530d M: Rij eens 150 in duitsland. Daar wordt ook gewoon met 120/130 ingehaald. ook dat snelheidsverschil is al enorm.
Jij dient je aan te passen aan het overige verkeer, niet andersom. Als jij iets te laat ziet is dat jou fout.
Nogmaals, er zijn ook auto's die niet harder dan 100 kunnen en die zijn officieel gewoon toegestaan op de snelweg.

90 rijden op snelweg op de rechter baan (y)
Alle overige wegen en de andere rijbanen op de snelweg: gewoon ongeveer de maximumsnelheid aanhouden die er geld. Zo niet ben je in mijn ogen ook een asosiale rijder. Of je nou te hard of te langzaam rijdt voor die baan.
Dus 100 wegen met 1 rijstrook per rijrichting is 100 rijden, tenzij je niet anders mag (aanhanger) of kan.
 
Pff lekker duidelijk allemaal o_O
Ik was deze tegengekomen: https://www.cbr.nl/312.pp?id=127
Daar staat toch dat alleen de aanhanger (beladen) al 3500 kg mag wegen? Of lees ik dat nu verkeerd?

Op https://www.kampeermagazine.nl/maximum-snelheid-met-aanhanger-caravan-in-europa/ gaat het dan idd weer om het combinatiegewicht.

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersregels/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-auto-s-op-de-snelweg staat helemaal geen gewichtsbeperking. Gelukkig staat daar dan wel weer een linkje naar het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en daar staat in artikel 22 lid f:
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

Dus volgens mij gaat het dus echt om het aanhangergewicht, exclusief het gewicht van de auto die ervoor staat.
 
@pobresh, moeilijk hè lezen.

Ik ga het ook niet eens nogmaals uitleggen en of toelichten. Lees de eerdere opmerkingen eerst maar eens goed. Het is gevaarlijk dat is de rode draad. Niet alleen die van mij overigens.
En waarom zouden anderen zich moeten aanpassen, wat een onzin. Als de meerderheid rond de vmax rijdt, waarom moeten deze zich dan aanpassen aan iemand die 90 rijdt.
En als je dan Dld erbij wilt halen, als je daar met hoge snelheid inhaalt, gooit niemand zoals Hans in zijn Alto hem ervoor. Daar snappen ze dat het gevaarlijk is en wachten ze juist met inhalen tot de snelle inhaler voorbij is, alvorens met lagere snelheid in te halen.
 
BMW 530d M zei:
@pobresh, moeilijk hè lezen.

Ik ga het ook niet eens nogmaals uitleggen en of toelichten. Lees de eerdere opmerkingen eerst maar eens goed. Het is gevaarlijk dat is de rode draad. Niet alleen die van mij overigens.
En waarom zouden anderen zich moeten aanpassen, wat een onzin. Als de meerderheid rond de vmax rijdt, waarom moeten deze zich dan aanpassen aan iemand die 90 rijdt.
En als je dan Dld erbij wilt halen, als je daar met hoge snelheid inhaalt, gooit niemand zoals Hans in zijn Alto hem ervoor. Daar snappen ze dat het gevaarlijk is en wachten ze juist met inhalen tot de snelle inhaler voorbij is, alvorens met lagere snelheid in te halen.

Het is inderdaad gevaarlijk om in het donker op de snelweg boven de maximum toegestane snelheid te rijden.
Je hebt beperkt zicht en het inschatten van afstanden en snelheden van overige weggebruikers is veel lastiger, zoals je reeds hebt (op)gemerkt.

Wat zichtbaarheid betreft zie ik weinig verschil in zichtbaarheid tussen de verlichting van een kleine auto en de verlichting van een auto-aanhanger.
Of moeten die voor jouw veiligheid ook maar 130 gaan rijden?
 
BMW 530d M zei:
@pobresh, moeilijk hè lezen.

Ik ga het ook niet eens nogmaals uitleggen en of toelichten. Lees de eerdere opmerkingen eerst maar eens goed. Het is gevaarlijk dat is de rode draad. Niet alleen die van mij overigens.
En waarom zouden anderen zich moeten aanpassen, wat een onzin. Als de meerderheid rond de vmax rijdt, waarom moeten deze zich dan aanpassen aan iemand die 90 rijdt.
En als je dan Dld erbij wilt halen, als je daar met hoge snelheid inhaalt, gooit niemand zoals Hans in zijn Alto hem ervoor. Daar snappen ze dat het gevaarlijk is en wachten ze juist met inhalen tot de snelle inhaler voorbij is, alvorens met lagere snelheid in te halen.

Dan is iemand dat vergeten te vertellen aan een aantal Duitsers.
 
@PM zei:
Pff lekker duidelijk allemaal o_O
Ik was deze tegengekomen: https://www.cbr.nl/312.pp?id=127
Daar staat toch dat alleen de aanhanger (beladen) al 3500 kg mag wegen? Of lees ik dat nu verkeerd?

Op https://www.kampeermagazine.nl/maximum-snelheid-met-aanhanger-caravan-in-europa/ gaat het dan idd weer om het combinatiegewicht.

Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkeersregels/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-auto-s-op-de-snelweg staat helemaal geen gewichtsbeperking. Gelukkig staat daar dan wel weer een linkje naar het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en daar staat in artikel 22 lid f:
Voor zover niet ingevolge andere artikelen van dit besluit een lagere maximumsnelheid geldt, gelden voor de volgende voertuigen de volgende bijzondere maximumsnelheden:
f. voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

Dus volgens mij gaat het dus echt om het aanhangergewicht, exclusief het gewicht van de auto die ervoor staat.

Zo lees ik het ook. Zat altijd in de veronderstelling dat het om het treingewicht ging.
 
BMW 530d M zei:
En als je dan Dld erbij wilt halen, als je daar met hoge snelheid inhaalt, gooit niemand zoals Hans in zijn Alto hem ervoor. Daar snappen ze dat het gevaarlijk is en wachten ze juist met inhalen tot de snelle inhaler voorbij is, alvorens met lagere snelheid in te halen.

Ik ben toch anders heeel blij dat mijn remmen het doen als ik in duitsland rij... Er zijn daar namelijk genoeg mensen die net zoals hier in nederland niet in hun spiegels kijken.

Als jij te hard rijdt moet jij je daarop aanpassen niet de ander aan jou omdat jij zo graag jezelf en anderen ermee in gevaar brengt.
Als je niet goed oplet kan zelfs iemand die 120 rijdt terwijl jij 130 rijdt al vanuit het niets komen en je hinderen op de linker baan...
90 rijden op de rechter baan is niks mis mee. Op de linker baan hoort t niet. Of je moet echt niet anders kunnen.
Trouwens hoe vaak gebeurt het niet dat een vrachtwagen er zich ineens 1km snelheidsverschil op zijn voorganger tussen gooit? Heb je gelijk een kleine file op de linker baan. Vind ik persoonlijk gevaarlijker aangezien een vrachtwagen "ietskes" meer massa heeft ;)
 
---
En zo blijven er voor en tegenstanders van het wat rustiger rijden ;)

Ik ben trouwens gisteren even ergens op bezoek geweest en dat was ongeveer

1,5 uur heen en weer 1,5 uur terug en weet je wat mij heel erg opviel??

Er waren erg veel mensen die ongeveer net zo hard reden als ik [ 90 ] en ik heb

totaal geen enkele probleem gehad onderweg met andere weggebruikers :cool:

---
 
Anderson zei:
Een discussie van nergens naar nergens.

By54V8YIAAAdKgc.jpg
 
Blackadder the 5th zei:
Anderson zei:
Een discussie van nergens naar nergens.

By54V8YIAAAdKgc.jpg
:)

HansAlto zei:
---
En zo blijven er voor en tegenstanders van het wat rustiger rijden ;)

Ik ben trouwens gisteren even ergens op bezoek geweest en dat was ongeveer

1,5 uur heen en weer 1,5 uur terug en weet je wat mij heel erg opviel??

Er waren erg veel mensen die ongeveer net zo hard reden als ik [ 90 ] en ik heb

totaal geen enkele probleem gehad onderweg met andere weggebruikers :cool:

---
Je gaat alleen niet in op de argumenten hier waarin je jezelf tegenspreekt, of in ieder geval je niet aan de 'regels' van de club van 90 houdt.
 
Uiterst amusant hoe enkelen in deze discussie hun eigen rijgedrag tot norm verheffen, zelfs hun forse - illegale - rijsnelheden. En in één adem anderen hun goed recht ontzeggen beneden de Vmax te rijden op de linkerbaan. o_O

Iedereen aan de kant, IK kom er aan.
 
Idefiqs zei:
Uiterst amusant hoe enkelen in deze discussie hun eigen rijgedrag tot norm verheffen, zelfs hun forse - illegale - rijsnelheden. En in één adem anderen hun goed recht ontzeggen beneden de Vmax te rijden op de linkerbaan. o_O

Iedereen aan de kant, IK kom er aan.

xn6mpj.jpg
 
Lycan Capri zei:
Volg de regels van je eigen club opa Alto !!!

GEEN 90km/u op de linkerstrook

Ten eerste is het "mijn" club niet en

ten tweede zijn het "hun" ideeën die ik zelf wel of niet kan invullen natuurlijk en

ten derde ben ik jouw opa niet :(

---
 
Je prijst ze hier wel aan

Jouw aanvulling met 90km/u op de linkerstrook maakt het er niet veiliger op

Gelukkig niet, mijn opa's reden gewoon door. Ze gingen in ieder geval NIET met minimaal snelheids verschil inhalen
 
Anderson zei:
Ik haal wel eens met minimaal verschil in.

Ben ik nu ook de lul?

Ja
Vooral als je een vrachtwagen inhaalt die slechts een halve km langzaam rijd

Dus bijvoorbeeld:
Vvrachtwagen = 90km/u
Vjij= 90.3km
Vmax terplaatse 130km/u

Dan ben je een @#$@
 
Terug
Bovenaan