Clio 1.5 diesel verkopen? Over naar benzine?

Jilles107

Startmotor
Hallo,

Ik zit in een dillema. Ik ben al 2-3 jaar trotse eigenaar van mijn Clio diesel uit 2014. De auto heeft me nooit laten staan en heb er bijna geen onderhoudskosten aan gehad. Ik moet voor mijn werk in totaal 120km per dag rijden, vandaar dat ik destijds voor diesel heb gekozen. De auto heeft inmiddels een km. stand van 270.000km.

Ik zit er steeds vaker over te denken om de auto te verkopen. Door de hoge dieselprijs van tegenwoordig en omdat ik er nu (verrassend genoeg) dezelfde prijs voor kan vragen voor waar ik hem heb aangeschaft destijds. En qua wegenbelasting betaal je met een benzine auto ook minder.

Hoe denken jullie hier over? Verkopen ja/nee?

Nieuwe auto aanschaffen, en zo ja welke? Budget zit tussen 4000 en 6000. Het liefst een hatchback.
(Ik ben ook bereid om met de bus te gaan, heb een goeie verbinding. Maar een abbonement voor mijn traject kost zo'n 320 per maand)

Tja, da's altijd een lastige overweging.
Het zou wel eens heeeel lang kunnen duren voordat je een klein financieel voordeeltje met een andere auto gaat halen, dat zit er nauwelijks meer in.
Bevalt ie en kan je je de auto permitteren? Gewoon doorrijden zou ik zeggen.

Als ie bevalt en je rijdt per dag 120km (dat is 600 per week, dus al snel 27.000 per jaar alleen woon-werk), dan zou ik 'm oprijden. Hij levert zeker met deze kilometerstand erg weinig op (met geluk €2500) dus doorrijden is altijd voordeliger.

Even Geïnformeerd bij Arriva. Een bus abbonement zou mij zo'n €200 kosten per maand.
Ik betaal nu per maand c.a.:

• Brandstof: €300
  • Wegenbelasting: €90
  • Verzekering: €130

Tja, voor alleen woon-werkverkeer en het geld kan je beter een busabo nemen, maar wat doe je nog meer met een auto , wat het misschien toch waard maakt om hem te houden?

Jilles107 zei:
Even Geïnformeerd bij Arriva. Een bus abbonement zou mij zo'n €200 kosten per maand.
Ik betaal nu per maand c.a.:

• Brandstof: €300
  • Wegenbelasting: €90
  • Verzekering: €130

Ik zou een bus abonnementje erbij nemen en geen € 300,- aan diesel in de Renault gieten en gewoon met de Renault door rijden.

Met de huidige prijzen voor occasions ga je er niet heel veel op vooruit en zo zuinig als de Clio ga je niet vinden in een benzine.
Als je het met de bus kan doen scheelt dat een hoop, maar hoe betrouwbaar is de bus momenteel? Hier valt hij regelmatig uit ivm chauffeurs te kort.

De bus is heel betrouwbaar. Ik ga al een tijdje met de bus, in een half jaar nog geen uitvaller gehad. Mocht ik met de bus gaan, vind ik de wegenbelasting en verzekeringskosten wel hoog vergelijkbaar met bijvoorbeeld een fiesta benzine oid.

Ik heb dan alleen nodig voor plezierritjes en ritjes naar familie/vrienden enzo.

Als je inderdaad met de bus blijft gaan voor een langere tijd dan zou ik de Clio wel verkopen en wat anders op benzine terug kopen.

Als de Clio het goed doet dan zou ik die gewoon houden, en om de volgende redenen.

Je krijgt op dit moment erg weinig voor een diesel, en moet dus of veel extra betalen voor een benzine auto uit het zelfde bouwjaar, of een veel oudere benzine auto kiezen.

Je weet nu wat je hebt, maar niet wat je koopt.

De Clio 1.5 DCI heeft hele degelijke en betrouwbare techniek.

Bij een andere auto schrijf je veel meer af.

Het verschil in motorrijtuigenbelasting is bij de lichte Clio ongeveer € 600 per jaar, maar de Clio is zeer zuinig met brandstof, en meestal relatief goedkoop in onderhoud.

Tip: geef aan je verzekeraar door dat je minder kilometers rijdt, en kijk of je de auto voordeliger kan verzekeren.

Wij hebben ook dit dilemma gehad met onze Citroën C3 diesel uit 2011, maar besloten gewoon de auto te houden.

Succes.

Andere auto kopen lijkt me totaal niet logisch, of je blijft rijden in je blijkbaar zeer betrouwbare auto ( je weet wat je hebt! )
Nu flink wat geld bijleggen voor een minder zuinige benzineversie zie ik echt het nut niet van in.
Dus of blijven rijden in deze diesel of helemaal geen auto meer en alles met de bus doen ( maar waarom zou je dat laatste in vredesnaam willen als je een auto wel kan betalen ) Enige wat me wel opvalt is de gigantisch hoge verzekeringspremie, ben je beginnend bestuurder of is de auto wellicht onnodig uitgebreid verzekerd? ( all-risk )

Als je minder gaat rijden en gebruikt meer de bus, wat is er dan mis dat ts dan een wat oudere benzine auto koopt?een clio 3 met de 1.2 tce is nog best wel zuinig.

Dat viel mij ook al op, de verzekeringspremie is erg hoog. Ik zou zeker aanraden om te kijken of dit een stuk goedkoper kan.

Het ding is, ik ga heel graag met de bus. Vind elke ochtend en avond file rijden niks aan (dan laat ik me liever rijden door de busschauffeur). Dus mijn auto zal meer stil staan. Daarom denk ik dat het slimmer is om een auto te kopen met minder hoge vaste kosten (wegenbelasting en verzekering). Ik ben idd nog beginnend bestuurder, vandaar de hoge premie.

@autoencyclopedie ik zie het net voorbij komen. Voorspelt niet veel goeds... Maarja, het is maar wat de gek er voor geeft

Jilles107 zei:
@autoencyclopedie ik zie het net voorbij komen. Voorspelt niet veel goeds... Maarja, het is maar wat de gek er voor geeft

De gek heeft genoeg te kiezen in het segment van b-segmenters met een diesel. Die uitspraak van jouw das meer van toepassing bij een zeldzame oldtimer oid.

Clio diesel. Fantastische auto’s. Zuinig, weinig storingen, topspul. Heb er 2 gehad als lesauto. Eentje met +300.000 ingeruild en heb er nog eentje met +300.000 gehouden als labradorcarrier.

Om de 150.000 km moet de distributieriem en waterpomp vervangen worden. Aangezien jouw Clio op 270.000 staat zit het er weer aan te komen. Misschien iets om mee te nemen in je overweging.

Terug
Bovenaan