Citroën C3

Matt 5069850

Asfaltkampioen
ppuphrjfl1wd19acpqfbubu4uwbcjjp1.jpg

9um1nsyoipnlamm1c4krpzvd2h2f65it.jpg

qpa82ilzdbewboqtt1t8kpg1somoyd73.jpg

sp3vljzpyyc57vjb55qwkppfuqsgxipu.jpg

Niet te verwarren met de C3 voor Zuid-Amerika, India en andere exportlanden. Ik vind de neus tegenvallen. Ja, het heeft trekjes van de Oli concept alleen zie je hier duidelijk de oude stijl gemixt met de nieuwe stijl bij de koplampen. Had aardig wat impressies gezien die een sterker vookomen hadden. Verder wel een aardige auto om te zien. Dat vonden we alleen van de huidige ook maar verkocht in Nederland ook niet super.

Laatst bewerkt:
Er zijn nog behoorlijk wat verschillen met het Indiase/Zuid-Amerikaanse model inderdaad. Volgens mij heeft de auto de neus deels overgenomen van de C3 Aircross voor die landen, met de verbredingen in de spatborden vóór. De hele neus inclusief motorkap is opnieuw vormgegeven.

Citroen-C3-1.jpg

Opzij zijn er ook veel verschillen. Verschillen nu zelfs de achterportieren, gezien die aan de onderkant bij de EU-spec richting de wielkasten een opwaartse vorm hebben? De deuren lopen bij de A-stijl bij de C3 IN/BR-spec in een scherpe hoek/punt, bij de EU-spec zijn ze afgerond. Natuurlijk zijn de dorpels totaal anders en zijn de schelpvormige deurgrepen gelukkig ingeruild voor verfijndere exemplaren.

qpa82ilzdbewboqtt1t8kpg1somoyd73.jpg

novo-citroen-c3-2023-brasil_9

Zelfs de raamlijn achter lijkt aan de bovenkant bij de EU-spec iets minder af te lopen en het stuk plastic (wannabe-derde-zijruitje) is bij de EU-spec groter, wat betekent dat de C-stijl ook compleet afwijkt. Ook de vorm van de achterlichten is anders.

Dus je hebt twee auto's die op heel veel punten van elkaar verschillen, maar toch optisch zeer duidelijk aan elkaar verwant zijn en allebei niet echt lekker ogen. Anderzijds, commercieel ligt een B-segment hatchback met SUV-uitstraling (à la Volkswagen T-Cross, Chery Tiggo 5x) voor een budget B-segmentprijs misschien wel goed in de markt.

citroen-e-c3-2024.jpg

citroen-e-c3-2024.jpg

citroen-e-c3-2024.jpg

citroen-e-c3-2024.jpg

citroen-e-c3-2024.jpg

citroen-e-c3-2024.jpg

citroen-e-c3-2024.jpg

citroen-e-c3-2024.jpg

De nieuwe Citroën C3 komt er met een 100 pk sterke benzinemotor en als mild-hybride, maar bij de introductie - en zeker in Nederland - gaat alle aandacht natuurlijk uit naar de elektrische ë-C3. Niet gek, want dit is zeker niet zomaar Citroëns versie van de Peugeot e-208 of Opel Corsa Electric. Deze auto staat in alle opzichten een duidelijke trede onder die modellen en heeft een eigen, vooralsnog uniek platform met een dito aandrijflijn. Het 'Smart Car Platform' is volgens Stellantis primair bedoeld voor EV's en biedt ruimte aan een rechthoekig gevormde, en dus weinig complexe accu van 44 kWh. Het gaat om een zogeheten LFP-accu, dus er zijn minder zeldzame aardmetalen gebruikt en volladen tot 100 procent zou moeten kunnen zonder buitensporige slijtage. Doe je dat daadwerkelijk, dan belooft Citroën een actieradius van 320 kilometer.

De prijs van al dat moois: €24.290. Daarmee is het nu al duidelijk dat deze Citroën een uniek plekje inneemt in autoland. Betaalbare Chinezen als de MG 4 en BYD Dolphin beginnen rond de 30 mille en hebben dan een vergelijkbare actieradius, terwijl de enige goedkopere EV - de Dacia Spring - veel kleiner is en het met een bereik van 230 kilometer moet doen. Bovendien heeft de Citroën ë-C3 een driefasenlader en kan hij met een keurige 100 kW worden volgeladen aan de snellader. Dat is voor dit segment serieus vlot en betekent dat hij ook bruikbaar is voor een incidentele langere rit. Toch nog te duur? Dan is er ook goed nieuws, want Citroën belooft nog een elektrische instapversie met 200 kilometer bereik en een prijs van rond de €20.000. Dit lijkt ons dan een regelrechte Spring-concurrent, al is de Citroën wel groter dan die Dacia.

Oh wow, die prijzen veranderen de zaak wel! Echt een betaalbare elektrische auto, die ongeveer hetzelfde kost als een Yaris hybride (die begint bij € 23.995,- en daar kun je geen subsidie op krijgen).

Jan benoemd op het eind dat ie niet uit China komt maar zegt vervolgens niet waar dan wel... specs zijn meer dan prima voor deze prijs ruimte achterin ook. Wel duidelijk dat Citroën meer als budgetmerk wordt gedegradeerd alleen dit is zeker geen Spring-concurrent maar iets onder B-segment. Het heeft wel een wat Spring of Arona-uitstraling vind ik.

Range en prijs meer dan prima, maar het uiterlijk vind ik een grote tegenvaller.

Ik had gehoopt op een C4 Cactus-achtig model met een elektrisch jasje, maar dit vind ik echt vlees noch vis. Dit had ook de nieuwe elektrische Dacia of T-Cross kunnen zijn. Maar zal vast goed verkopen in Nederland..

De standaard versie past misschien nog wel beter bij het model dan de duurdere uitvoering. Deze auto is echt bedoeld om een BEV bereikbaar te maken zonder in te moeten leveren op essentiële technische specificaties, daarom een range van 300+ km en meer dan voldoende snelladen. Topper!

Hoewel het uiterlijk mij ook niet tot vreugde stemt, is hij technisch wel heel interessant. Met de leuke comfort-pluspunten van de moderne Citroëns kan dit wel eens heel fijn rijden. En de mrs hoopt nog steeds dat de volgende Panda genoeg van de Centoventi weg heeft... Tegen de tijd dat die er ook is moeten we met beide maar eens een proefrondje rijden.

Ik moet even wennen aan het model maar vind het zeker niet verkeerd. Denk dat ie in het echt leuker is.
Goed dat Citroen met een Europees en betaalbaar elektrisch model komt! Daar is veel markt voor gok ik. Benieuwd naar de Panda versie.

Jammer dat de C3 zo’n crossover is geworden, verder zeker wel interessan. Het nieuwe logo vind ik wel erg lelijk, bij Citroën waren de logo’s altijd zo fraai in de grille verwerkt.

Het is geen lelijke auto. Maar wel een beetje anoniem. En die neus... ik vind het een beetje Peugeot achtig eigenlijk.
Het interieur vind ik wel weer Citroën.

Qua uitvoeringen... het verschil tussen de You en Max is te groot. Daar past prima een Pure tussen. En komen er nou wel of geen opties?

Het lijstje extra's van de Max is best lang:

-Middenarmsteun voor
-Multimediascherm
-In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
-Advanced Comfort Stoelen
-Elektrische ramen achter
-Automatische klimaatregeling
-Achteruitrijcamera
-Regensensor
-Verwarmde buitenspiegels
-In delen neerklapbare achterbank
-Lichtmetaal
-Led-achterlichten
-Dakrails

Een Pure mag t.o.v. de You van mij deze zaken hebben:

-Middenarmsteun voor
-Led-achterlichten

Tot slot nog een video naar de benzineversie. Met afwijkende specs ook. Let op de wieldoppen, handmatige handrem, andere stoelbekleding etc.

Laatst bewerkt:
De Citroën ë-C3 is inmiddels te configureren. De basisversie met als optie een 3-fasen lader van € 400,- lijkt al goed bruikbaar!

De prijslijst staat ook online, optielijst lijkt inderdaad (vooralsnog) erg kort ... https://www.citroen.nl/content/dam/.../wk0424_consumentenprijslijst-nieuwe-e-c3.pdf

Trekgewicht van 600kg is een meevaller, eerder beweerde een verkoper bij de plaatselijke dealer nog dat dat 0kg zou worden - wat niet heel onlogisch klonk omdat 208/Corsa electrisch dat ook hebben.
Wel bijzonder is dat 't verschil tussen geremd/ongeremd maar 50kg is :unsure:
Benieuwd of ze dat voor de C3 Aircross-opvolger nog wat verder hebben weten te verhogen ...

Laatst bewerkt:
Het is geen lelijke auto. Maar wel een beetje anoniem. En die neus... ik vind het een beetje Peugeot achtig eigenlijk.
Het interieur vind ik wel weer Citroën.

Qua uitvoeringen... het verschil tussen de You en Max is te groot. Daar past prima een Pure tussen. En komen er nou wel of geen opties?

Het lijstje extra's van de Max is best lang:

-Middenarmsteun voor
-Multimediascherm
-Elektrische ramen achter
-Achteruitrijcamera
-Regensensor
-Verwarmde buitenspiegels
-Lichtmetaal
-Led-achterlichten
-Dakrails

Een Pure mag t.o.v. de You van mij deze zaken hebben:

-Middenarmsteun voor
-Led-achterlichten

Tot slot nog een video naar de benzineversie. Met afwijkende specs ook. Let op de wieldoppen, handmatige handrem, andere stoelbekleding etc.
Dank voor de video (y). Wat een irritante gast alleen, overal met de klauwtjes aanzitten, lijkt wel een klein kind. En opvallende ontbrekende in de video van een setting met (ook volgens de omroepster) drie generaties C3 is juist de eerste van de eeuw. Terwijl die er qua dashboard-opzet met digitale (snelheids)meters juist het dichtst in de buurt komt, waar de andere twee weer saaie ouderwetse klokjes hadden. Niet allen qua dashboard trouwens, ook in originaliteit van het uiterlijk kwam die dichter bij de nieuwe imho. Generatie twee borduurde fantasieloos voort op generatie 1 maar dan een stuk anoniemer, en generatie drie borduurde qua uiterlijk (te) duidelijk voort op de Cactus maar dan ook zwaar versaaid.

Betwijfel of deze zoals de getoonde met handbak en drie pedalen naar Nederland zal komen, die zal door BPM vast te duur worden in vergelijking met de mildhybride met (eindelijk een moderne) automaat ... :unsure:

Vandaag de auto mogen aanschouwen, maar kreeg er toch een beetje een derdewereldland gevoel bij. Tuurlijk, alles zit erop en eraan, maar zeker driekwart van achteren oogt de auto een beetje goedkoop en Aziatisch. Wel heerlijk zachte stoelen trouwens.

De prijslijst staat ook online, optielijst lijkt inderdaad (vooralsnog) erg kort ... https://www.citroen.nl/content/dam/.../wk0424_consumentenprijslijst-nieuwe-e-c3.pdf

Trekgewicht van 600kg is een meevaller, eerder beweerde een verkoper bij de plaatselijke dealer nog dat dat 0kg zou worden - wat niet heel onlogisch klonk omdat 208/Corsa electrisch dat ook hebben.
Wel bijzonder is dat 't verschil tussen geremd/ongeremd maar 50kg is :unsure:
Benieuwd of ze dat voor de C3 Aircross-opvolger nog wat verder hebben weten te verhogen ...
600kg trekgewicht is inderdaad erg netjes voor een auto uit dat segment! Zou voor mij voldoende zijn, want de ritjes naar de houthandel en stort kan je dan gewoon uitvoeren.

'n Maandje terug wist zelfs de dealer nog niet precies wanneer die 'm in de showroom kon verwachten, niet meer dan "ergens rond mei" iig, weet iemand intussen al meer?

'n Gelukkige die zo dicht op 't vuur zit dat hij al 'n sneak-preview heeft gehad bijvoorbeeld? ;)
Vandaag de auto mogen aanschouwen, maar kreeg er toch een beetje een derdewereldland gevoel bij. Tuurlijk, alles zit erop en eraan, maar zeker driekwart van achteren oogt de auto een beetje goedkoop en Aziatisch. Wel heerlijk zachte stoelen trouwens.

Dat ë (ë-C3) kan inmiddels wel uit de topictitel. De nieuwe Citroën C3 is er nu ook met verbrandingsmotor: de 1.2 PureTech met 100 pk. Later volgt een Hybrid 100 met 48V mildhybridetechniek.

Prijzen Citroën C3 en Citroën ë-C3 (april 2024)​

VermogenUitvoeringVanafprijs
C3 1.2 Turbo MT6Benzine100 pkYou€20.690
C3 1.2 Turbo MT6Benzine100 pkMax€24.900
ë-C3 44 kWhElektrisch113 pkYou€24.290
ë-C3 44 kWElektrisch113 pkMax€28.790

De C3 is niet slecht om te zien en de prijs is scherp. Veel leuker dan de Opel Frontera die mislukt is. Dan is de Citroen C3 best redelijk om te zien als ik het vergelijk maakt.

De officiële prijslijst van C3 met en zonder ë staat online, formeel alweer een week. Prijzen geen verrassing, FP en @Rutger DC meldden die al. Verdere specs zijn toch wel interessant, iig met MT6 bak mag de 1.2 benzine geen grammetje meer trekken dan de ë-C3, best bijzonder in dit segment. Het trekgewicht op zich is dan weer geen verrassing, net zo veel/weinig als de oude, nu ORIGIN genoemde C3.
Overigens wordt ook met de handbak de 1.2 geen puretech meer genoemd, in tegenstelling tot die in de C3 Origin. Is de distributieriem dan nu ook bij de handbak door een ketting vervangen? Dacht eigenlijk dat dat alleen met de e-DCT (MHEV) uitvoering het geval was...

Laatst bewerkt:
Voor wie 't nog had gemist: de Aircross heeft alsnog zijn eigen topic

Citroen-C3-1.jpg

Dus je hebt twee auto's die op heel veel punten van elkaar verschillen, maar toch optisch zeer duidelijk aan elkaar verwant zijn en allebei niet echt lekker ogen. Anderzijds, commercieel ligt een B-segment hatchback met SUV-uitstraling (à la Volkswagen T-Cross, Chery Tiggo 5x) voor een budget B-segmentprijs misschien wel goed in de markt.

Ik vind de Europese versie echt minder geslaagd. Te veel random lijntjes die nergens naartoe lijken te gaan.

Dit ontwerp vraagt ook om de Airbumps, die er bij de Braziliaans-Indiaase versie wel op zitten. Daardoor oogt die auto wat stoerder, met een wat meer solide basis/fundament. De Airbumps zullen in de directiekamer wel gesneuveld zijn.

Ook het front en dan met name de onderste helft is bij de Europese versie een rommeltje; er zit echt geen balans in.

Dit ontwerp vraagt ook om de Airbumps, die er bij de Braziliaans-Indiaase versie wel op zitten. Daardoor oogt die auto wat stoerder, met een wat meer solide basis/fundament. De Airbumps zullen in de directiekamer wel gesneuveld zijn.

De airbumps (en gehele Braziliaanse C3) zijn van de vorige designtaal, die de Europese C3 niet meer heeft. Zijn dus hoogstwaarschijnlijk al vanaf begin af aan 'gesneuveld', ver voor de 'directiekamer'.

Ja je beschrijft wat ik schreef. Maar de C3 Aircross zou mooier zijn mét die Airbumps. Helemaal omdat de koets niet van de nieuwe designtaal is; die nieuwe designtaal lijkt er wat opgeplakt te zijn. Het model lijkt echt een regelrecht resultaat van frictie tussen directiekamer en designafdeling.

Nee, dat beschrijf ik niet. Europese C3 is gewoon later/door anderen ontworpen, met andere uitgangswaarden dan de Braziliaanse.

Vandaag weer 'n verkoper gesproken.

De eerste exemplaren van de nieuwe (gewone) C3 worden vanaf begin juni bij de dealers verwacht. Kort voor die tijd gaan al enkele exemplaren op tournee langs (een aantal) dealers, zodat geïnteresseerden ze met eigen ogen kunnen zien. Onder andere 31 mei in Culemborg.

'k Zal binnenkort ook in m'n eigen woonplaats 'ns informeren.

Terug
Bovenaan