• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Citroën C3 (BR/IN) nieuw: ë-C3

Rutger DC

Gebruiker
Speciaal voor Zuid-Amerika, India en vermoedelijk exportmarkten zoals Zuid-Afrika: de nieuwe C3. De kleine crossover is 3980 mm lang, de wielbasis bedraagt 2540 mm en de bagagaruimte is 315 liter groot.

c3_front.jpg


c3_rear.jpg


c3_interior.jpg


Bron: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/citroen-targets-crucial-high-growth-regions-affordable-new-c3
 

Rutger DC

Gebruiker
66acaabb529a92fb990d7e3df262e58e518d2e8a.jpg


9ad2d2d368ea64da4829a17fbffd911258fd637d.jpg


5a6f93a7cb009303d67146b0f9984225b75717ad.jpg


01ebb74da8f959a0fbc1caf5b470b4352cc9a0e9.jpg


4bb66970084979cb0f14c719425852a0fb072d2d.jpg


0442532b3abe58e7b5bd1801ee13d365ba36a2f4.jpg


88c96e2d66e0a5a63634941dc80cc3674cf8fdac.jpg


3d60f3f82ba8df2ae401fcd9683eec5ee9a9bb8f.jpg


357ac0d3f8b3e79f4bd94602a9a63f582bc79865.jpg


05c14b3e5c053f5613936e29badbd0f3b4c83f56.jpg


Bron: https://www.media.stellantis.com/em-en/citroen/press/modern-and-robust-developed-and-produced-in-india-and-south-amer-for-both-regions-new-c3-reinforces-citroen-s-international-growth-strategy
 

Rutger DC

Gebruiker
De Indiase introductie is nabij, de auto verschijnt daar binnenkort bij de dealers.

2022-citroen-c3-13.jpg


2022-citroen-c3-12.jpg


2022-citroen-c3-02.jpg


2022-citroen-c3-15.jpg


2022-citroen-c3-17.jpg


2022-citroen-c3-14.jpg


Naast de Renault Kiger, een concurrent:

2022-citroen-c3-40.jpg


Rijtest: https://www.team-bhp.com/forum/official-new-car-reviews/253025-citroen-c3-review.html

De auto scoort met zijn zeer goed afgestemde onderstel, waardoor de auto de beste weggedrag/wegliggingcombinatie in zijn klasse biedt. De auto is beschikbaar met fijne motoren: een 82 pk sterke atmosferische 1.2 en 110 pk 1.2 turbo, die laatste is voor Indiase begrippen heel krachtig in dit segment. De versnellingsbakken is ook een van de fijnste in zijn segment. De multimedia is verder erg prettig in de omgang. Op andere vlakken laat de auto dan weer het een en ander liggen: de afwerking is simpel en ook in India krijgen de (geïntegreerde) hoofdsteunen achterin kritiek, want die prikken bij langere passagiers in de nek. Verder is de auto karig uitgerust en zijn er (nog) geen luxe uitvoeringen. Citroëns dealernetwerk is nog erg bescheiden, ik geloof dat er iets meer dan 20 dealers zijn en dat is veel te weinig, maar dat dealernetwerk moet rap worden uitgebreid. Het succes zal verder in belangrijke mate afhangen van de prijzen.
 

Rutger DC

Gebruiker
Het is wat eenzaam in dit topic. :T

De C3 laat voorlopig matige verkoopcijfers in India zien. Nu heeft de ë-C3 gelanceerd in India. Die heeft een 57 pk sterke elektromotor en 143 Nm koppel. De auto weegt 1302-1316 kg. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 29,2 kWh, waarschijnlijk goed voor een actieradius van zo'n 200 km volgens WLTP. Een belangrijk nadeel ten opzichte van elektrische concurrenten van Tata is het feit dat de Citroën net als de Nissan Leaf een luchtgekoeld batterijpakket heeft, nogal ouderwets. Al met al moet Citroën de ë-C3 enorm scherp in de markt gaan zetten, anders ziet de toekomst er niet zonnig uit.

2023-citroen-ec3-01.jpg


2023-citroen-ec3-09.jpg


2023-citroen-ec3-06.jpg


2023-citroen-ec3-02.jpg


2023-citroen-ec3-08.jpg


2023-citroen-ec3-10.jpg


2023-citroen-ec3-07.jpg


167469.jpg


Rijtest: https://www.team-bhp.com/forum/electric-cars/261570-citroen-ec3-review-3.html
 

iDS

Gebruiker
D Elzinga zei:
Rutger DC zei:
Het is wat eenzaam in dit topic. :T

Iedereen is sprakeloos.

Tja, niet de meest sexy wagen en bovendien hier niet leverbaar. Normaal dat het hier niet storm loopt.
Hopelijk zal in de loop van het jaar de nieuwe C3 iéts meer interesse opwekken.
 

MCW

Actieve Gebruiker
Ik vind auto's voor Japan interessant en ook wel wat in de VS gebeurd. China in minder mate en in Brazilië en India nog veel minder. Te ver van mijn bed-show. Maar zo zijn er ook genoeg mensen die auto's voor Japan weer niet boeiend vinden.
 

PBO

Gebruiker
Of de C3 matig verkoopt in India weet ik niet. Vergeet niet dat Citroën er nog maar een beperkt dealernetwerk heeft, wat ze de komende jaren verder willen uitbreiden. Ze kiezen in India al vanaf de marktintroductie van het merk voor de weg van de geleidelijkheid. Hoe dan ook krijgt de benzine-C3, van wat ik heb gezien, overall goede waarderingen in de pers. Grootste kritiekpunt is het gebrek aan soms vrij basic opties, waarschijnlijk om de auto vrij scherp in de markt te zetten. Binnenkort komt er een luxere versie die wel over (de meeste van) die opties beschikt. Of deze manier van werken op de lange termijn goed uitpakt valt nog te bezien maar het is in elk geval een bewuste keus.
 
Goed verhaal PBO.
.
Anders dan in Brazilië, waar dezelfde C3 recent is geïntroduceerd en 3000x p/m over de toonbank gaat, ligt dat in India problematischer.
.
Alle Europese merken hebben het moeilijk. Renault bleek in 2016 de magic formula gekraakt te hebben met de Kwid. 100.000 st in zijn beste jaar. Dat zakte in, mede door de komst van de Triber en Kiger. Serieus goede Maruti uitdagers (Maruti verkoop soms 100k st per maand!). Helaas scoren deze 3 Renault nu samen 100k per jaar. .

De C3 heeft redelijk goede pers, maar dat zegt weinig. Lees de reacties en zie comments waar die van AW bij verbleken …
.
 
Bovenaan