Citroën Jumpy/SpaceTourer, Opel Vivaro/Zafira, Peugeot Expert/Traveller, Toyota ProAce, Fiat Scudo/Ulysse, Iveco eJolly

Ik vind het jammer dat de neuzen zo op die van de personenauto's lijken. Meer van hetzelfde, keer op keer. Gaaaap. (snap wel dat ze het doen hoor, maar toch)
 
Ik vind ze wat te 'vierkant' / gedrongen.. door de kleine ramen en hoog opgetrokken neuzen..

Zal wel wennen zijn..
 
[size=medium]Avontuurlijke Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 15 februari 2017 • Tekst: Ellen Kole[/size]

De avontuurlijke Citroën SpaceTourer 4x4 Ë Concept is weliswaar afgeleid van een bestelbusje, maar stiekem toch een praktische en olijke auto met SUV-eigenschappen.

Citroën heeft de kleinste uitvoering (4,6 meter) van de bedrijfswagen SpaceTourer genomen, deze 60 mm extra bodemspeling gegeven, een hoogte van 1,9 meter, het gebruiksgemak vergroot en er een leuke aankleding bij gezocht. 4WD-specialist Automobiles Dangel mocht er een vierwielaandrijving voor ontwikkelen. Voilà, de SpaceTourer 4x4 Ë is geboren.

De conceptcar, die begin maart op de autosalon van Genève wordt geshowd, laat zien dat modellen die van een bestelwagen afgeleid worden niet per definitie saai hoeven te zijn. Deze SpaceTourer met SUV-eigenschappen misstaat niet op wintersport, en is met sneeuwkettingen, dakdragers, een te openen achterruit en twee handsfree schuifdeuren - als toegang naar het passagierscompartiment! - nog eens reuze handig ook. Het laadvolume bij vier inzittenden is 2,0 m3, daarnaast is er 74 liter aan handige opbergruimte voorin.

De aankleding komt uit het assortiment lifestyleproducten met de naam 'Ë' dat Citroën vorig jaar geïntroduceerd heeft. De getoonde SpaceTourer Concept is verder voorzien van de nodige infotainment-, assistentie- en veiligheidstechnologieën.

Vierwielaandrijving te bestellen

Niet alles aan deze conceptcar is puur voor de show. Op verzoek is de vierwielaandrijving leverbaar, via het Citroën-dealernetwerk. Deze 4x4 is uitschakelbaar, zodat de wegligging van de SpaceTourer behouden blijft. Het sperdifferentieel op de achteras wordt bediend met een draaiknop op het dashboard.

citroen-spacetourer-4x4-e-concept-2017-286458-1024.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/februari/42389-avontuurlijke-citroen-spacetourer-4x4-e-concept

Live @ Autosalon van Genève:

citroen-al-salone-di-ginevra-2017-818ecdbd0a8448b74cb5a8db40a84731.jpg


citroen-al-salone-di-ginevra-2017-ce3c1d070a049f2c6562f2877c4be3d0.jpg


citroen-al-salone-di-ginevra-2017-205ed362b2f90a6b3819e9f15b4b0cf5.jpg


citroen-al-salone-di-ginevra-2017-b25fa133dc2e0b831435889bf9378c7f.jpg


Citroën stand: https://www.omniauto.it/salone/ginevra2017/stand/1585/citroen
 
Opel Zafira Life..

c40ab039-opel-zafira-life-3.jpg


c0f78830-opel-zafira-life-6.jpg


25a17ce3-opel-zafira-life-4.jpg


cd82fdf7-opel-zafira-life-2.jpg


Meer foto's: https://www.carscoops.com/2019/01/new-opel-zafira-life-minivan-version-next-psa-based-vivaro/
 
Zou die echt zo komen? Zoals in de tekst staat dan alleen als personenversie, anders zou ie de Vivaro wel erg in de weg zitten. En die zullen ze ook niet ineens schrappen lijkt me, want die is redelijk populair.
 
Barri zei:
Zou die echt zo komen? Zoals in de tekst staat dan alleen als personenversie, anders zou ie de Vivaro wel erg in de weg zitten. En die zullen ze ook niet ineens schrappen lijkt me, want die is redelijk populair.

Nou ja het is opzich wel logisch dat Opel dat nu toch bij PSA behoort ook mee doet met de PSA-Toyota bus. Wat ik opzich geen verkeerde keuze vind. De Trafic-Vivaro-NV400-Fiat ding is wel geinig maar echt een bus.
En ook al heb ik wel wat opmerkingen over de keuze van sommige dingen bij Peugeot...het zit allemaal wel verdomd slim en goed in elkaar. (En ik ben er ondertussen toch wel redelijk bekend mee)
Als kritiek zou je kunnen hebben dat bijvoorbeeld het carter van plasic is, maar aan de andere kant....waarom niet. De olieaftapplug is echt een plastic plug. Gezekerd zodat die niet vanzelf los gaat, maar heel simpel los te draaien met de hand, nieuwe O-ring erop en klaar is je service. Vervanging? Stuk goedkoper. Sowieso bespaart het enorm veel aan materiaal en is het veel makkelijker produceren.
Maar tegelijkertijd, dat plaatstaal wat hierin zit.....dat is hard! Echt heel erg hard! Gaten boren is niet echt menselijk erin, pak de transmissiekrik maar en gebruik die als deel van je omgekeerde kolomboor. Wel een veiligheidsbril op want het cobalt boortje word zo heet dat die het gat er bijna in smelt.....eigenlijk moet je gewoon met 2 man boren, eentje sproeit de boor koel en de andere krikt hem omhoog.

Maar goed! Deze zijn natuurlijk ook als werkmansversie te koop, en nog vrij schappelijk qua prijs vind ik. Maar tegelijkertijd is de luxe die deze bied ook wel echt goed, hij rijd fijn, is stil, weinig windgeruis ook! Je hoort de elektromotor gewoon draaien zo stil is die. :D

Maar ja....fijn ding! (y) En opzich vind ik het best slim als ze Vivaro voor de werkbus houden en de luxe variant Zafira noemen.
 
Mach1 zei:
Wat een vreemde keuze voor de naam Zafira.... wel een mooi busje.

Kennelijk hopen ze enkele Zafira-rijders binnenboord te houden, wat me een hele kluif lijkt... De personenwagenuitvoering van de ProAce heet ProAce Verso, een beetje een vergelijkbare situatie met de Opel. Ik vind de Zafira misschien wel de meest geslaagde van het kwartet. De Fiat Talento op basis van de Renault Trafic/uitgaande Opel Vivaro/Nissan NV300 is ook al zo'n nakomer die ik eigenlijk het mooist vind van de vier.
 
Net als bij SpaceTourer en Verso, zal Opel met de naam Zafira de bus meer als een personenauto willen promoten.
Voor de bestelversie zou ik de naam Arena goed vinden. Als Opel de naam Vivaro gebruikt, zullen mensen de auto vergelijken met de grotere, uitgaande Vivaro. Arena is een naam uit het verleden die Opel op hun versie van de eerste generatie Renault Trafic plakte. Fiat deed iets soortgelijks door de naam Talento opnieuw te gebruiken (vroeger een extreem ingekorte Ducato, nu een kleinere bus dan de Ducato).
 
[size=medium]Nieuwe Opel Vivaro snel te bestellen[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 23 januari 2019 • Tekst: Ellen Kole[/size]

Opel stelt de geheel nieuwe Vivaro voor. Met deze bedrijfswagen zullen ondernemers beter uit de voeten kunnen. Zo zijn er nu drie lengtevarianten. De laad- en trekcapaciteit nemen flink toe.

Opel heeft mooi nieuws voor ondernemers: de bestelwagen Vivaro is helemaal nieuw. Nu het Duitse merk onderdeel uitmaakt van de autogroep PSA deelt het model z'n platform met bestelwagens van Peugeot en Citroën en dat brengt voordelen met zich mee. Zo zijn er voor het eerst drie lengtevarianten. Ook staat een elektrische variant gepland.

De kleinste Opel Vivaro is 4,60 meter lang en heeft een draaicirkel van 11,3 meter. In deze bestelwagen past 4,6 m3 bagage, die dankzij de FlexCargo-doorlaadmogelijkheid onder de passagiersstoel uitgebreid kan worden tot 5,1 m3. Daarmee groeit tevens de maximale lengte van te vervoeren objecten van 2,16 tot 3,32 meter. Toegang tot de lading heb je dankzij achterportieren en schuifdeuren aan weerszijden. Deze zijdeuren zijn elektrisch te openen, door een voetbeweging te maken richting sensoren.

De middelgrote Opel Vivaro is 4,95 meter lang, biedt 5,8 m3 inhoud en kan spullen tot 3,67 meter bergen. Voor de grootste uitvoering liggen de cijfers op 5,30 meter lengte, 6,6 m3 inhoud en 4,02 meter bagagelengte. Opel heeft de hoogte van de bus beperkt tot 1,90 meter, zodat de Vivaro in de meeste parkeergarages terechtkan.

Het laadvermogen van de grootste Vivaro bedraagt maximaal 1.400 kg - 200 kg meer dan z'n voorganger - en het maximale trekgewicht 2.500 kg - dat is liefst 500 kg extra. Opel zal de nieuwe Vivaro aanbieden als Gesloten Bestelwagen, Dubbele Cabine (met maximaal zes zitplaatsen) en Platform Cabine (voor verschillende opbouwvarianten).

De leverbare motoren worden op een later tijdstip bekendgemaakt. Een achttrapsautomaat komt er in elk geval. De bedrijfswagen heeft IntelliGrip-tractiecontrole voor goede grip. Naar wens kan de Vivaro besteld worden met vierwielaandrijving van specialist Dangel. Tevens verschijnt er een Vivaro-versie met extra bodemspeling en -bescherming.

Opel zal de nieuwe Vivaro aanbieden met infotainmentsystemen en rijhulpsystemen. Onder meer een Head-Up Display, achteruitkijkcamera, dodehoekwaarschuwing, navigatie en smartphone-integratie zullen standaard of optioneel verkrijgbaar zijn. Meer informatie melden we zodra de prijzen volgen. De nieuwe Opel Vivaro is te bestellen vanaf eind februari, de bedrijfswagen arriveert eind deze zomer bij de Opel-dealers. In 2020 volgt een elektrische variant.

opel-vivaro-2020-300377-800.jpg


opel-vivaro-2020-300376-800.jpg


opel-vivaro-2020-300375-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2019/januari/46041-opel-vivaro-nieuw-en-snel-te-bestellen
 
Vivaro live @ Commercial Vehicle Show Birmingham:

42-vauxhall-vivaro-cv-show.jpg


40-vauxhall-vivaro-cv-show.jpg


41-vauxhall-vivaro-cv-show.jpg


CVshow_2019_vans-2.jpg


CVshow_2019_vans-3.jpg


Meer foto's:
https://www.parkers.co.uk/vans-pickups/news/2019/new-vauxhall-vivaro-pictures-info-spec-details/
https://www.bestelauto.nl/nieuws/fotos-maxus-ev30-steelt-de-show-in-birmingham/13150/
 
De Opel Zafira Life is getest:

essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-38.jpg


essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-40.jpg


essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-37.jpg


essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-18.jpg


essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-17.jpg


essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-41.jpg


essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-43.jpg


essai-opel-zafira-life-2019-l1-blanc-15.jpg


Rijtest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-opel-zafira-life-huit-vraies-places-au-prix-fort-9839390.html
 
Ik vind deze 4-ling erg geslaagd. Ze ogen stoer maar toch ook een beetje speels
 
https://www.youtube.com/watch?v=ET1bM3ln2qg

Wat zijn dit stiekem toch briljante auto's. Die zijn pas echt MPV's
 
GT 1973 zei:
Korter en lichter dan de uitgaande Zafira, maar stukken ruimer. Ik zou het wel weten.

Leg jij het verschil bij? ;)

Zafira 1.6 CDTI 134pk Innovation € 37.695
Zafira 2.0 CDTI 170pk Innovation € 39.545

Zafira Life Innovation 2.0 Diesel (150pk) € 57.132,35
 
Als je er lang genoeg mee rijdt, verdien je het prijsverschil terug qua wegenbelasting en minder defecten. ;)
 
Nee, ik heb een Lamborghini Aventador in bestelling staan. Die is nog voordeliger dan de Opel Zafira Life. Met de Lambo kun je onder de slagbomen van een parkeergarage door rijden, dus hoef je nooit te betalen voor het parkeren. Die paar ton aan aanschafprijs heb je zó terugverdiend. ;)
 
PSA gunt de primeur voor de elektrische middelgrote bestelauto aan Opel:

[size=medium]Opel Vivaro-e vanaf de zomer leverbaar[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 28 april 2020 • Tekst: Ellen Kole[/size]

Algauw kun je de Opel Vivaro-e bestellen, de elektrische auto die geschikt is voor 'last mile delivery'. De bestelwagen heeft een interessante actieradius, laadvermogen én trekgewicht.

In juni openen de orderboeken van de Opel Vivaro-e. Tegen een binnenkort bekend te maken prijs kun je dan de elektrisch aangedreven bedrijfswagen bestellen, zodat deze eind van de zomer voor je afgeleverd wordt. Op het accupakket geeft Opel 8 jaar of 160.000 km garantie. Er verschijnen twee versies.

Met de basisaccu van 50 kWh heb je een (theoretisch WLTP-)bereik van 230 km, met de 75 kWh-batterij zelfs 330 km. Opladen tot 80 procent aan een 100 kW DC-snellaadstation kan in 30 minuten of, bij het grotere accupack, 45 minuten. Opel biedt niet alleen laadkabels en laadpunten aan, de Vivaro-e komt ook inclusief online (e-remote) diensten via de OpelConnect-, myOpel- en de Free2Move-app.

Net als de Vivaro op brandstof zijn er de drie lengtevarianten van 4,6 meter, 4,95 meter en 5,3 meter. De Vivaro-e zal leverbaar zijn als Dubbele Cabine, Platform Cabine en in personenuitvoering. De laadinhoud bedraagt 4,6 tot 6,6 m3 en het laadvermogen 1.275 kg. Volgens Opel is de Vivaro-e de enige elektrische bedrijfswagen in z'n segment waarmee een aanhangwagen getrokken mag worden. Het maximale geremde gewicht bedraagt 1.000 kg.

opel-vivaro-e-2021-303938-800.jpg


opel-vivaro-e-2021-303937-800.jpg


opel-vivaro-e-2021-303936-800.jpg


Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/april/47218-opel-vivaro-e-vanaf-de-zomer-leverbaar

z1ryuvbbcbif_800.jpg


shfyvvtbq41g_800.jpg


az9ydmcb5l04_800.jpg


Uiteraard volgen de versies van Citroën, Peugeot en Toyota gauw.
 
Die gooit het segment wel even op z'n kop. Prima bus zo. Goed laadvermogen en de mogelijkheid tot het trekken van een aanhangwagen! Voor veel ondernemers die niet heel veel kilometers maken (en die zijn er genoeg, denk maar aan de lokale ZZP-ers) is dit een ideale bus.
De personenversie kan zelfs, afhankelijk van de prijs, interessant zijn voor particulieren.
 
Rutger DC zei:

.. en als het niet bevalt.. bouw je 'm terug naar diesel/benzine. De tankklep daarvoor is in ieder geval al bijgeleverd. :p

.. ik mag toch aannemen dat Opel ook wel weet dat de zustermodellen dadelijk ook met een toegestaan trekgewicht geleverd gaan worden.;)
 
Barri zei:
Die gooit het segment wel even op z'n kop. Prima bus zo. Goed laadvermogen en de mogelijkheid tot het trekken van een aanhangwagen! Voor veel ondernemers die niet heel veel kilometers maken (en die zijn er genoeg, denk maar aan de lokale ZZP-ers) is dit een ideale bus.
De personenversie kan zelfs, afhankelijk van de prijs, interessant zijn voor particulieren.

Inderdaad zeg, 330km is echt best fors. Ja, tussen de oren van sommige mensen zal dat als niet veel klinken, maar een beetje ondernemer weet perfect hoeveel kilometer diens busje(s) doet/doen per dag. Zelfs bij slechts 40 werkweken kom ik al aan een kleine 60.000km/j.
 
Dat trekgewicht van 1000kg vind ik ook wel interessant. Dat maakt hem wel veel bruikbaarder dan bijvoorbeeld de nissan 2-nv200. ben benieuwd of de 208 en de corsa met de zelfde aandrijflijn ook een trekgewicht krijgen.
 
e-Jumpy...

citroen-e-jumpy-2020-304135-800.jpg


citroen-e-jumpy-2020-304136-800.jpg


...en de e-Expert.

peugeot-e-expert-2021-304247-800.jpg


peugeot-e-expert-2021-304244-800.jpg


https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/mei/47239-citroen-e-jumpy-alle-details / https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/mei/47240-peugeot-e-expert-snel-te-bestellen
 
De tankklep bij het achterspatbord hebben ze niet weggehaald. Zou die ook nog gewoon open kunnen en wat zit er dan achter?
 
De prijzen zijn bekend. Vivaro-E vanaf €30.599 ex BTW.
Ook heel interessant: de Vivaro-E L3H1 Edition dubbele cabine is er vanaf €43.306 met 50 kWh accu. Natuurlijk zijn er wat pakketjes nodig om de uitrusting op te krikken, maar dit is geen gekke aanbieding. Zo'n 1000kg laadvermogen en 1000kg trekgewicht. Ideaal voor veel ZZP-ers lijkt me.
 
Fiat Ulysse
NX1FamJ.jpg


Fiat Scudo
9AvXpxY.jpg


Bron: https://www.carscoops.com/2021/10/2022-fiat-ulysse-mpv-and-scudo-lcv-revealed-as-rebadged-versions-of-stellantis-medium-vans/
 
Meer foto's van de Fiat Scudo en e-Scudo:

h0ny0ezb7yx9_800.jpg


8fiybflbommp_800.jpg


gsxyj6mbovrh_800.jpg


1ihye9hb5b14_800.jpg


mq1yhy3b9aut_800.jpg


lcvybmhblgn8_800.jpg


Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/fiat-scudo-en-e-scudo-bekende-naam-bekende-vorm/
 
Krijg het gevoel van een opgedrongen uiterlijk vanuit het verleden. De klassieker is echt geweldig! Maar dit is zo slappe aftreksel.
 
Facelift van alle Stellantis-versies:

efecd3d879b744df7fdddba38be842ee1dee730e.jpeg


f87b6efc6a15f9c54df67cd2c4485b794ac6b469.jpeg

2362713-yffrm7chj2-whr.jpg


2362038-5bvf6g17wl-whr.jpg

d0933de0223f38ee41ac599a77b516bd91f78761.jpeg

2363232-3ubcc4sjtr-whr.jpg


2363019-28whit5u6x-whr.jpg


2363016-4djnusnufc-whr.jpg


2363028-uxdufg82rk-whr.jpg


2363031-67jvb4jr77-whr.jpg


Alle persberichten staan hier:

Ik geloof dat ik nu bij alle modellen de Opels het mooist vind. Bij de facelifts van de overige modellen ogen de neusjes of te simpel (Scudo) of te druk/goedkoop (alle modellen met origami-achtige grilles).

*edit: extra foto:

S0-deferlement-de-nouveaux-utilitaires-chez-stellantis-775791.jpg
 
Laatst bewerkt:
De Citroën Holidays camper op basis van de SpaceTourer is Citroëns concurrent voor de Volkswagen California, Ford Westfalia Nugget (Tourneo Custom) en de hier niet leverbare Renault Trafic SpaceNomad.

2401773-myqq60rspo-whr.jpg


2401764-4itytbq6iq-whr.jpg



Debuut op de CMT vakantiebeurs in Stuttgart:

Citroen-Holidays-888-1280x854.jpg.webp


citroen_holidays.jpg


citroen_campingbil-15.jpg


Meer foto's:
 
Laatst bewerkt:
Iveco eJolly

14685_33712_5614.jpg


Iveco-eJolly-2025-Professional-Van-01.webp


Iveco-eJolly-2025-Professional-Van-05-1024x576.webp


Iveco-eJolly-2025-Professional-Van-08-1024x576.webp


 
Terug
Bovenaan