Cilinderkop vlakken of niet?

Jan 2049881

Startmotor
Mijn cilinderkop heb ik de pakking resten van verwijderd met gasket remover en een plamuur mes. . de kop voelt nu glad aan.

ik heb gemeten met een dikke rvs stalen liniaal op 6 verschillende punten volgens een schema en krijg er nergens een voelermaatje van 0,05 door. ook komt er nergens licht door en lijkt de kop ook niet krom te zijn.

is het dan zinvol om hem gewoon zo terug te demonteren? en tot hoeverre sluit een kop pakking nog af? volgens mij zit daar ook nog een laagje op wat gaat plakken aan de kop en het blokdeel waar de kop op komt toch?

anderzijds ben ik ook bang dat vlakken niet meer mogelijk is . volgens mij is deze kop al een aantal keren gevlakt. auto is 50 jaar oud.

IMG-8579-1.jpg

Als ik de foto zo bekijk zou ik het raadzaam achten de kop toch te laten vlakken. Er hoeft echt geen 2mm vanaf, maar wel (volgens mij) de restanten van de oude pakking. Persoonlijk zou ik de kop in deze staat niet monteren.

Als ik de foto zo bekijk zou ik het raadzaam achten de kop toch te laten vlakken. Er hoeft echt geen 2mm vanaf, maar wel (volgens mij) de restanten van de oude pakking. Persoonlijk zou ik de kop in deze staat niet monteren.
Ok maar alles is gewoon glad. de restanten wat je ziet op de foto is enkel afgifte/zwarting van het pakkingsmateriaal. er zitten dus geen echte resten meer op. laten vlakken kost mij hier 150 euro . een nieuwe pakking 25 euro, kop heeft bij nader inzien waarschijnlijk ook niet gelekt.

Laatst bewerkt:
Ik heb een adresje waar je 70 betaald. Ik durf hem zo niet te monteren. Maar goed het is jouw auto zal vast goed komen.

Ik heb een adresje waar je 70 betaald. Ik durf hem zo niet te monteren. Maar goed het is jouw auto zal vast goed komen.
Dat adresje zal vast niet bij mij in de buurt zijn vermoed ik? ik woon helemaal onderin zeeland tegen België aan.

heb nog wel een idee om met wp schuurpapier korrel 400 op een spiegelplaat wat schoner te krijgen. alleen de kleppen komen al boven de kop uit als ze dicht staan. dit is op de foto niet te zien maar het gedeelte voor de kleppen in de ronding, dat is vlak met de kop zelf. ik durf er eigenlijk niks meer af te halen. dat is ook een beetje het punt. het inlaatspruitstuk hangt ook al over de kop wat je op de foto ook niet ziet.

Beste Jan, hoe zien de zuigers eruit?

Dan snap ik de prijs ook wel al beter, als je de kleppen even demonteert gaat de prijs waarschijnlijk al naar onder de 100 euro.

Mijn adresje zit tussen Venray en Deurne. Brabant.

Beste Jan, hoe zien de zuigers eruit?

Dan snap ik de prijs ook wel al beter, als je de kleppen even demonteert gaat de prijs waarschijnlijk al naar onder de 100 euro.

Mijn adresje zit tussen Venray en Deurne. Brabant.
Is al voor een kale klop hier. De zuigers zitten er nog in. ik heb hier een Rover v8 blok liggen. het was de bedoeling die erin te zetten. ik heb ook al een subframe . motorsteunen . andere achteras .aandrijfas en 5 bak. hier ligt een 4 bak onder met minder sterke achteras. helaas stond het v8 blok vast maar heb hem wel gedemonteerd en is los nu maar alles is heel van zuigers en herbruikbaar . het stond niet vastgeroest maar omdat het sterk vervuild was. . alleen revisie is erg duur. ik wilde het dus even uitstellen en dan maar besloten om voor even met dit blok verder te gaan maar ik ga dit blok niet meer volledig reviseren. ik zoek dan liever een goed Rover v8 blok .daar kijk ik nu naar uit. wil in het blok wat er nu in ligt zo min mogelijk nog investeren . aan de andere kant ook wel blij dat ik het open heb gemaakt . nu kan ik tenminste zien wat de staat van de cilinders is. er zit ook duidelijk een randje in de cilinder bussen bovenin waar ik met mijn nagel achter blijf hangen. een teken dat het veel gelopen heeft volgens mij. de cilinders van het v8 blok zien er beter uit. de km stand gaat maar tot 100.000 op de teller en begint dan opnieuw. maar denk dat er mogelijk wel 300.000 of veel meer op staat. ja lpg is natuurlijk ook lekker goedkoop rijden.

Ja maar de zuigers hebben als het goed is een kuiltje...of ruimte voor de kleppen dat bedoelde ik meer.

Ik ben niet zo thuis in de Rover V8 qua prijzen. Maar ik vind het lastig te geloven dat ruilmotoren beter zijn dan motoren die je reviseert. Als je al een andere kunt vinden.

De bewerking van vlakken, boren en honen moet je uitbesteden. De rest kun je zelf met het juiste gereedschap. (Momentsleutel, graden klokje, etc.)

Als je een stootrand voelt in een cilinder wordt het tijd voor overmaat draaien en nieuwe zuigertjes.

Ja maar de zuigers hebben als het goed is een kuiltje...of ruimte voor de kleppen dat bedoelde ik meer.

Ik ben niet zo thuis in de Rover V8 qua prijzen. Maar ik vind het lastig te geloven dat ruilmotoren beter zijn dan motoren die je reviseert. Als je al een andere kunt vinden.

De bewerking van vlakken, boren en honen moet je uitbesteden. De rest kun je zelf met het juiste gereedschap. (Momentsleutel, graden klokje, etc.)
Klopt . de koppen van de zuigers zien er erg goed uit. eigenlijk ziet alles er verder heel goed uit. ik heb de inlaat kleppen nu eruit gehaald en zijn nog als nieuw. evenals de klepzittingen. dit om de kop te kunnen polijsten want de kleppen steken ver voorbij de kop. eigenlijk zit hij al aan het maximaal om er nog wat af te halen vergeleken met andere koppen mis ik meer vlees. ik kwam erachter dat er ook al een dikkere kop pakking op zit. ik vermoed dat de kop al zeker meerdere keren is gevlakt. waarschijnlijk ook met ombouw naar lpg. want dit ziet er veel te goed uit om op lpg te hebben gereden. ik ga nu terug een extra dikke pakking monteren en met wel seal ertussen voor extra afdichting .en heel voorzichtig nog licht vlakken met wp 800 op een glasplaat.

Laatst bewerkt:
Bij vervangen koppakking eigenlijk altijd je kop
laten vlakken en zijn de kosten niet.

Ook geen db-riem hergebruiken! En pakkingen al helemaal niet.

Terug
Bovenaan