Cijfer voor TSFI

Mechanix

Kilometervreter
Bij Audi's met een TSFI-motor zie ik tegenwoordig een cijfer op de kofferklep staan. Bijvoorbeeld 2.5 TSFI, 3.0 TSFI of 4.0 TSFI. Terwijl dat cijfer niet voor de cilinderinhoud staat. Weet iemand waar deze cijfers wel voor staan?

Die cijfers staan voor een bepaalde vermogensrange. Daarbij wordt de punt weggelaten, dus 25 TFSI, 30, 35, 40, 45, 50, enz. Hoever ze gaan weet ik niet.

De eerste hit die DuckDuckGo mij geeft op "tsfi numbering audi" is deze, en daar lees ik:
Since Audi got up to date, Audi models come with either TFSI or TDI and you’ll also find that they will have a number in front of this badge ranging from 25 to 70. These numbers simply show how much power the car has. It’s got nothing to do with the engine size or anything like that, sorry to disappoint.

Ja, staan voor "rangorde" van de motor. En het is zonder punt, dus 25, 30, 40 etc. Waarbij 25 logischerwijs een lichtere motor is, volgens mij op het moment ook de lichtste. Beetje vreemde keus voor deze indeling/typeringen, maar goed.

Mechanix zei:
Bij Audi's met een TSFI-motor zie ik tegenwoordig een cijfer op de kofferklep staan. Bijvoorbeeld 2.5 TSFI, 3.0 TSFI of 4.0 TSFI. Terwijl dat cijfer niet voor de cilinderinhoud staat. Weet iemand waar deze cijfers wel voor staan?
Het is TFSI, niet TSFI. En het is niet '2.5', '3.0', '4.0', maar zonder puntjes. Dus 25, 30, 40.

Maar om op je -vermoedelijke- vraag terug te komen: Die cijfers staan symbool voor een natte scheet die iemand op de marketingafdeling van Audi ooit liet. Daarnaast staat het laagste cijfer voor het laagste vermogen, en het hoogste voor het hoogste vermogen, maar dat is uiteraard maar een gokje mijnerzijds.

Gaat om vermogensklasse per stappen van 50pk ongeveer.

25 tfsi <100pk
30 tfsi <150pk
35tfsi< 200pk
40tfsi<250pk
etc.

DeeTwee zei:
Mechanix zei:
Het is TFSI, niet TSFI. En het is niet '2.5', '3.0', '4.0', maar zonder puntjes. Dus 25, 30, 40.

Maar om op je -vermoedelijke- vraag terug te komen: Die cijfers staan symbool voor een natte scheet die iemand op de marketingafdeling van Audi ooit liet. Daarnaast staat het laagste cijfer voor het laagste vermogen, en het hoogste voor het hoogste vermogen, maar dat is uiteraard maar een gokje mijnerzijds.

Katertje?

Boppie zei:
DeeTwee zei:
Mechanix zei:

Katertje?
Dan ben ik meestal niet zo precies ;)

Dat van die natte scheet is overigens ook gewoon feitelijk accuraat hoor.

Nou misschien is het wel slim voor hetzelfde geld staat er dus:

"30" op je Audi in plaats van C180 of 318i bij de andere Duitsers.

Het klinkt overdreven het zal zo'n psychologisch effect zijn als 99 ipv €100 of "Nu geen €120 maar €99"

Damianw26 zei:
Gaat om vermogensklasse per stappen van 50pk ongeveer.

25 tfsi <100pk
30 tfsi <150pk
35tfsi< 200pk
40tfsi<250pk
etc.

Tnx!(y)

Wel een aparte manier om het motorvermogen aan te duiden imo.

EVV zei:
Volvo doet dat natuurlijk ook al jaren met hun D2 t/m D6 en T2 t/m T8.
Afgezien van de aanduiding D2 ( :p ) slaat dat systeem van Volvo natuurlijk helemaal als een lul op een drumstel.

Vroeger stond bij Volvo de cijfer achter de T of D voor het aantal cilinders naar die tijd is voorbij inderdaad.

Terug
Bovenaan