Chrysler Saratoga V6 3.0 veel toeren?

Large Cars Matter

Startmotor
Mijn Chrysler Saratoga V6 3.0 draait volgens mij in een te hoog toerental. Als ik 90 km per uur rijd in de cruise control, dan hangt ie rond de 2100 toeren. Dit lijkt mij wat hoog voor zo'n grote motor.

Topic titel gewijzigd voor meer duidelijkheid

Terence
Autoweek moderator

Zit geen versnellingsbakolie bij een grote beurt he. En te hoge toeren draaien......is meestal geen mechanisch probleem.

Maar goed!

Tall Man zei:
Mijn Chrysler Saratoga V6 3.0 draait volgens mij in een te hoog toerental. Als ik 90 km per uur rijd in de cruise control, dan hangt ie rond de 2100 toeren. Dit lijkt mij wat hoog voor zo'n grote motor.

Een beetje weinig informatie. Ik neem aan dat we het hier over een automaat met 4-bak hebben? Heb je bewust 90 km/h uitgekozen of toevallig? Waarom zou het hoog zijn? Was het eerst lager? Ik vind het namelijk niet hoog.

klopt, 3 liter vierbak automaat. Jij vindt het niet hoog? 90 km op de rechterbaan, cruise control is erg comfortabel. 5 a 6 liter benzine per 100 km.

2100 toeren met 90 km/h voor een 4 bak is niet perse bijzonder hoog nee.

Van klepafstelling komt je toerental ook niet hoger of lager te liggen bij constante snelheid, dat zal je in de versnellingsbak moeten zoeken of het differentieel. Maar ik heb nog nooit gehoord van een stijgend toerental bij constante snelheid over de levensduur van een auto.

Anders dan bij een slippende koppeling of koppelomvormer. Aangezien we met deze 4 bak met de laatste te maken hebben is de eerste stap om het filter en de olie van de versnellingsbak te vervangen.

Anders dan bij een slippende koppeling of koppelomvormer. Aangezien we met deze 4 bak met de laatste te maken hebben is de eerste stap om het filter en de olie van de versnellingsbak te vervangen.[/quote]

dan zal ik dat ter sprake brengen! dank.

de auto heeft in 25 jaar slechts 130.000 gelopen :)

Tall Man zei:
klopt, 3 liter vierbak automaat. Jij vindt het niet hoog? 90 km op de rechterbaan, cruise control is erg comfortabel. 5 a 6 liter benzine per 100 km.

1 op 20 met zo'n bak? Zeer zuinig dus! (y)

Tall Man zei:
ja, maar dat is bij negentig, cruisecontrol en volgens de boordcomputer. In de stad kun je daar minimaal het dubbele van maken :)

Dat snap ik, maar als het verbruik nou 1 op 2 was bij 90 km/h, dan is er een probleem. Schijnbaar is er dus geen technisch probleem.

25jr oude 3ltr v6 en 1 op 20? Echt niet. Heeft die bak een overdrive, misschien dat die niet meer meedoet.

De v1000 van een Saratoga 3.0 in de derde versnelling is 34,7 km/h en in de vierde versnelling 50,2 km/ h. bij 90 km/h zou de auto in de hoogste versnelling dus ongeveer 1800 tpm moeten doen. Als ' ie in derde zou blijven steken zou het toerental op 2600 tpm liggen. Blijkbaar schakelt ' ie dus wel naar de hoogste versnelling.

Zou de lock-up van de koppelomvormer nog (goed) werken? Dat kan precies die paar honderd toeren schelen.

Volgens dit verhaal moet die bij 55 km/h gedeeltelijk en bij 80 km/h geheel inschakelen, voelbaar met een schokje (en zou ook zichtbaar kunnen zijn op de toerenteller).

En let er dus op dat er bij die beurt de juiste olie in gaat!

ik vind dit een normale toeren tal.

dan heeft de auto trekkracht om op te trekken en is hij zuinig.

als je auto nou 3.000-3.500 doet dan vind ik het veel.

en voor 20jaar geleden is het zelfs weinig.

hatseflats! Gisteren op mijn verzoek de transmissie-olie laten vervangen en er is duidelijk een verschil te merken. Bij dezelfde snelheid (80km) zit ie nu ruim onder tweeduizend toeren. Cruisecontrol aan, schoenen uit en kijken naar die mensen die wel haast hebben...

Ik zal over enige tijd eens een review schrijven. De auto is uit begin 1991, maar heeft slechts 130.000 op de teller staan. Dat is aan de buitenzijde en aan het interieur ook goed te zien.

Terug
Bovenaan