Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD LX 2005 met startproblemen

Lotte 1305125

Net ingestapt
Hallo Allen.

Recentelijk hebben wij helaas start problemen met onze Chrysler grand voyager 2.8 CRD LX 2005. (Diesel en automaat)

We hebben gisteren de startmotor en de accu vervangen (juiste startmotor en accu) en nog steeds weigert de auto om goed te starten. (Start niet in een paar keer, daarna wel)

De accu loopt niet leeg (ookal dachten we af en toe van wel)

Wat zou nog meer het probleem kunnen zijn?

Bedankt alvast voor het lezen en eventuele reacties. Meer informatie is altijd mogelijk.
 
Dat is zelf best complex om uit te zoeken. Je hebt diesel nodig (geen luchtlekje in het hogedrukgedeelte?), een goed inspuitbeeld van de injectoren, warmte (voldoende compressie op de cilinders) én een werkende voorgloei-installatie. Door de vele electronische regelingen kan een niet goed werkende temperatuursensor of portierschakelaar al roet in het eten gooien... Ik zou eerst een Chrysler specialist de auto laten uitlezen.
 
Meende dat deze diesel van andere makelarij is, niet van Chrysler in ieder geval. misschien bij die garage aankloppen van dat merk? Chrysler specialisten zijn er al weinig, laat staan met de diesels.

zoiets moet echt in de garage bekeken worden en wat zaken uitlezen zoals brandstof(druk), lucht meting, etc.
 
Er zijn indertijd behoorlijke aantallen Dodge, Chryslers en Jeeps met deze motoren verkocht. Nadeel is dat de nieuwe generatie dealers, onder Stellantis, er vaak weinig ervaring mee hebben; "Van ver voor hun tijd"... De Uitleesapparatuur van het merk kunnen vaak veel meer uitlezen dan bijvoorbeeld een universele Bosch.
 
Schakelaar voor de neutraalstand al eens nagekeken? Veel voorkomend probleem bij een automaat die niet wilt starten.

Of gaat de startmotor wel rond en wilt de motor dan niet starten? Dan moet je bij de basis beginnen. Valse lucht controle, sensorwaardes checken, injectoren controleren op sproeipatroon enz enz.

Er zijj voorheen gewoon chrysler dealers geweest in nederland, zeker destijds. Die waren veelal gevestigd bij andere amerikaanse merk dealers. De kans is groot dat ze daar nog steeds de kennis in huis hebben.
 
Schakelaar voor de neutraalstand al eens nagekeken? Veel voorkomend probleem bij een automaat die niet wilt starten.

Of gaat de startmotor wel rond en wilt de motor dan niet starten? Dan moet je bij de basis beginnen. Valse lucht controle, sensorwaardes checken, injectoren controleren op sproeipatroon enz enz.

Er zijj voorheen gewoon chrysler dealers geweest in nederland, zeker destijds. Die waren veelal gevestigd bij andere amerikaanse merk dealers. De kans is groot dat ze daar nog steeds de kennis in huis hebben.
Schakelaar nog niet nagekeken inderdaad. De startmotor draait wel, maar de auto wilt niet aanslaan.
 
^^ maar, na een aantal pogingen lukt het toch wel?

nog steeds weigert de auto om goed te starten. (Start niet in een paar keer, daarna wel)

Hoeveel zwarte rook komt er dan uit de uitlaat als de motor uiteindelijk aanslaat? Als dat veel is.. zou ik denken dat er een hoop diesel ingespoten is tijdens de eerdere startpogingen en dat er dus te weinig lucht bij zat om te ontbranden.
Het blijft de basis van brandstof en lucht toediening nalopen, in eerste instantie, en dan steeds verder. Logisch nadenken. Wellicht een goede dieselmotor specialist zoeken.
 
^^ maar, na een aantal pogingen lukt het toch wel?



Hoeveel zwarte rook komt er dan uit de uitlaat als de motor uiteindelijk aanslaat? Als dat veel is.. zou ik denken dat er een hoop diesel ingespoten is tijdens de eerdere startpogingen en dat er dus te weinig lucht bij zat om te ontbranden.
Het blijft de basis van brandstof en lucht toediening nalopen, in eerste instantie, en dan steeds verder. Logisch nadenken. Wellicht een goede dieselmotor specialist zoeken.
en startwarmte door voldoende compressie en/of voorgloeiinstallatie.
 
UPDATE:

bij de garage geweest, De injectie is kapot plus hij pompt geen olie door het blok.
Daar zeggen ze dat het niet de moeite waard is en dat het rond de 2000 euro kost. Iemand die weet of dit echt zo is en zoveel kost.
 
Een diesel injectiepomp is inderdaad niet goedkoop.
Vervangen of reviseren is vaak weinig prijsverschil tussen in veel gevallen.

Kan best wel eens 2000 euro kosten inc montage.
Wellicht is het nog een optie om een gebruikte te zoeken via bijvoorbeeld onderdelenlijn. Dat kan een paar euro schelen.
 
^^ bij vervangen is er veelal sprake van een gereviseerde brandstofpomp, d8 ik.

hij pompt geen olie door het blok.

Dit lijkt mij zorgelijker. Ik neem aan dat er motorolie wordt bedoeld en geen dieselolie? Of wordt met blok de unit van brandstofpomp bedoeld?

2000 euro is een hoop geld. Aan de andere kant; indien je de ruimte van een Grand Voyager nodig hebt.. dan is 'wat anders' gelijkwaardig kopen ook niet goedkoop. Je hebt er nu al een investering van een (ruil)? startmotor en nieuwe 12V batterij ingestopt. Als je zeker weet dat dit de oorzaak is en die Italiaanse diesel kan weer enkele jaren zijn best doen..dan is het de €'s wel waard, denk ik.
 
Terug
Bovenaan