Check stabilisatorstang

Honda75

Wegverkenner
Beste forumleden,

Omdat ik een klapperend geluid hoor tijdens het rijden op onverharde wegen (vooral bij gaten in de weg), vermoed ik dat er linksachter (daar komt het geluid vandaan) een stabilisatorstang versleten is. (Dit type auto heeft stabilisatorstangen aan voor- en achterzijde.)

Nu kan ik op internet van alles vinden over hoe je deze moet vervangen en wat de functie hiervan is, maar ik kon niet vinden of ik eenvoudig kan checken of dit onderdeel daadwerkelijk versleten is ja of nee. (Zonder dat ik het betreffende onderdeel er eerst vanaf moet halen.)

Hoor graag of iemand weet of dit kan en hoe dit in zijn werk gaat. Alvast hartelijk dank!
 
Beste is gewoon op de brug zetten en goed voelen. Dan kun je ook goed voelen of het inderdaad een stabilisatiestang is (of misschien toch wat anders)
 
Zou je er niet beter aan doen om alles over deze auto steeds in één en hetzelfde topic te behandelen? Dat is veel handiger want dan kan iedereen alle punten van aandacht bij elkaar zien. Het ene probleem heeft soms mogelijk met het andere te maken. En als er ergens een vraag wordt gesteld in de trant van 'is dat de investering nog waard?', dan is ook meteen zichtbaar welke investeringen er al gedaan zijn. Je kunt als een bepaalde vraag is afgehandeld het onderwerp (in het startbericht) wijzigen in de actuele vraag, zodat we altijd zien wat er op dat moment aan de hand is.

Een overzicht van wat allemaal in één topic had gekund:
- stuurpomp
- wiebelende auto
- cardan-as
- olie stuurbekrachtiging
- check stabilisatorstang
 
AsconaGT zei:
Beste is gewoon op de brug zetten en goed voelen. Dan kun je ook goed voelen of het inderdaad een stabilisatiestang is (of misschien toch wat anders)

Dank voor je antwoord. Goed voelen dus. Maar waar moet ik bij het voelen op letten?
 
Tydelyck zei:
Zou je er niet beter aan doen om alles over deze auto steeds in één en hetzelfde topic te behandelen? Dat is veel handiger want dan kan iedereen alle punten van aandacht bij elkaar zien. Het ene probleem heeft soms mogelijk met het andere te maken. En als er ergens een vraag wordt gesteld in de trant van 'is dat de investering nog waard?', dan is ook meteen zichtbaar welke investeringen er al gedaan zijn. Je kunt als een bepaalde vraag is afgehandeld het onderwerp (in het startbericht) wijzigen in de actuele vraag, zodat we altijd zien wat er op dat moment aan de hand is.

Een overzicht van wat allemaal in één topic had gekund:
- stuurpomp
- wiebelende auto
- cardan-as
- olie stuurbekrachtiging
- check stabilisatorstang

Ik begrijp je punt.
Ik heb deze auto onlangs (nog geen maand geleden) aangeschaft en het is helaas niet zo dat ik alle mankementen in één keer opmerk. Vaak komt dit achter elkaar. Zodoende heb ik niet alles bij elkaar kunnen zetten. Er zit overigens nog een vraag aan te komen en daarna hoop ik het voorlopig gehad te hebben met alle euvels die ik ontdek...
Op zich zijn het nog geen grote kosten. De stuurpomp was niet nodig, want na het vervangen van de stuurbekrachtigings-olie is het stuur een stuk soepeler gaan draaien. De wiebelende motor is minder geworden na het toevoegen van een flesje aan de brandstof, maar vermoed dat het met nieuwe gloeipluggen (die niet duur zijn) voorbij is. (Zo niet, dan zitten er waarschijnlijk dure verstuivers aan te komen.) Die cardan as is eigenlijk het meest enge (hoewel je daar klaarblijkelijk lang mee kan rondrijden vooraleer je deze moet vervangen), maar wil ook nog eerst even kijken of het geluid niet van een wiellager afkomstig is. (Die 2 zaken worden wel eens door elkaar gehaald met het zingende geluid.) De volgende vraag (en hopelijk laatste) zal gaan over het feit dat mijn auto naar links uitwijkt, wanneer ik rem. Waarschijnlijk is dit een remklauw die niet meer goed werkt, maar daarbij vraag ik mij af of het dan juist de linker of de rechter remklauw is die blijft haken.

Je ziet al, wanneer ik al deze vragen bij elkaar zou zetten, dan zou het (met alle antwoorden erbij) een onoverzichtelijk verhaal worden. Daarbij (en dat is mijn persoonlijke ervaring), wanneer ik bijvoorbeeld iemand een mail stuur met meerdere vragen, dan krijg ik meestal maar antwoord op één vraag. Dat blijkt menselijk te zijn en ook daarom heb ik er maar de gewoonte van gemaakt om alle vragen per stuk op te schrijven.

Bedankt voor het meedenken!
 
Pietzoveel zei:
Klapperende schokbreker?

Zou kunnen....Maar ik vraag specifiek over de stabilisatorstang, omdat ik dit al eens eerder heb gehad en dit geluid precies overeenkomt met destijds.
Het kan overigens ook zijn (bij dit type auto XC90) dat de auto gelift is (met bijvoorbeeld) bandenwissel) en dat de veren er dan uitschieten. Deze schieten dan meestal automatisch weer terug, maar niet altijd. Maar goed, laat ik eerst maar eens kijken of het niet de stabilisatorstang is. Maar dan moet ik eerst weten hoe ik dit kan checken.
 
Maar dan moet ik eerst weten hoe ik dit kan checken.

Op de brug er mee, vast pakken en bewegen, desnoods met een bandenlepel, dan voel of zie je de speling wel. Is zo gechecked. Ook als het er niet zit kun je elders zoeken.

zou gewoon naar een garage gaan. Die kan zoiets snel controleren (en vervangen). Zelf thuis zonder brug is erg onhandig. maar als je het wiel er af haalt zie je hem wel. Die verticale stokjes tenminste. Kan ook zomaar die rubbers zijn waar de dwars geplaatste stang in zit dat die wat uitgelubbert of uitgedroogd zijn. geeft zelfde symptomen. sommigen vervangen die rubbers dan door sterkere exemplaren.
 
AsconaGT zei:
Maar dan moet ik eerst weten hoe ik dit kan checken.

Op de brug er mee, vast pakken en bewegen, desnoods met een bandenlepel, dan voel of zie je de speling wel. Is zo gechecked. Ook als het er niet zit kun je elders zoeken.

zou gewoon naar een garage gaan. Die kan zoiets snel controleren (en vervangen). Zelf thuis zonder brug is erg onhandig. maar als je het wiel er af haalt zie je hem wel. Die verticale stokjes tenminste. Kan ook zomaar die rubbers zijn waar de dwars geplaatste stang in zit dat die wat uitgelubbert of uitgedroogd zijn. geeft zelfde symptomen. sommigen vervangen die rubbers dan door sterkere exemplaren.

Het gaat er dus om of je speling voelt. Dat ga ik checken. Hartelijk dank!
 
Honda75 zei:
AsconaGT zei:
Maar dan moet ik eerst weten hoe ik dit kan checken.

Op de brug er mee, vast pakken en bewegen, desnoods met een bandenlepel, dan voel of zie je de speling wel. Is zo gechecked. Ook als het er niet zit kun je elders zoeken.

zou gewoon naar een garage gaan. Die kan zoiets snel controleren (en vervangen). Zelf thuis zonder brug is erg onhandig. maar als je het wiel er af haalt zie je hem wel. Die verticale stokjes tenminste. Kan ook zomaar die rubbers zijn waar de dwars geplaatste stang in zit dat die wat uitgelubbert of uitgedroogd zijn. geeft zelfde symptomen. sommigen vervangen die rubbers dan door sterkere exemplaren.

Het gaat er dus om of je speling voelt. Dat ga ik checken. Hartelijk dank!

Zoals al meerdere keren aangegeven: op een brug goed kijken en voelen, zonder brug moet zo slank zijn dat je nog onder de auto door kunt kruipen als die geparkeerd staat op een vlakke ondergrond.
Als je wat op gaat krikken van de grond zal je zondermeer al geen speling meer gaan voelen of zien.


Honda75 zei:
De volgende vraag (en hopelijk laatste) zal gaan over het feit dat mijn auto naar links uitwijkt, wanneer ik rem. Waarschijnlijk is dit een remklauw die niet meer goed werkt, maar daarbij vraag ik mij af of het dan juist de linker of de rechter remklauw is die blijft haken.

Remmen links werken dan te goed of rechts werken dan te slecht: kan de remklauw, remvoering, remslang, remschijf of een combi van deze dingen zijn. ( zowel voor als achter)
Remmentestbank geeft heel snel uitsluitsel waar je moet zoeken.
 
Muddy Bandit zei:
Honda75 zei:
AsconaGT zei:
Maar dan moet ik eerst weten hoe ik dit kan checken.

Op de brug er mee, vast pakken en bewegen, desnoods met een bandenlepel, dan voel of zie je de speling wel. Is zo gechecked. Ook als het er niet zit kun je elders zoeken.

zou gewoon naar een garage gaan. Die kan zoiets snel controleren (en vervangen). Zelf thuis zonder brug is erg onhandig. maar als je het wiel er af haalt zie je hem wel. Die verticale stokjes tenminste. Kan ook zomaar die rubbers zijn waar de dwars geplaatste stang in zit dat die wat uitgelubbert of uitgedroogd zijn. geeft zelfde symptomen. sommigen vervangen die rubbers dan door sterkere exemplaren.

Het gaat er dus om of je speling voelt. Dat ga ik checken. Hartelijk dank!

Zoals al meerdere keren aangegeven: op een brug goed kijken en voelen, zonder brug moet zo slank zijn dat je nog onder de auto door kunt kruipen als die geparkeerd staat op een vlakke ondergrond.
Als je wat op gaat krikken van de grond zal je zondermeer al geen speling meer gaan voelen of zien.


Honda75 zei:
De volgende vraag (en hopelijk laatste) zal gaan over het feit dat mijn auto naar links uitwijkt, wanneer ik rem. Waarschijnlijk is dit een remklauw die niet meer goed werkt, maar daarbij vraag ik mij af of het dan juist de linker of de rechter remklauw is die blijft haken.

Remmen links werken dan te goed of rechts werken dan te slecht: kan de remklauw, remvoering, remslang, remschijf of een combi van deze dingen zijn. ( zowel voor als achter)
Remmentestbank geeft heel snel uitsluitsel waar je moet zoeken.

Kijk, dat zijn wat praktische tips waar ik wat mee kan. Hartelijk dank. Ik ben niet bepaald dun, maar ik vermoed dat ik er aardig onder kan komen met deze best wel extreme bodemspeling.

Remmen kunnen dus ook te(!) goed werken. Weer wat geleerd. Als ik het zelf niet uit kan sluiten (welke zijde), dan zal de garage dit dus moeten doen. Normaal dank!
 
Honda75 zei:
Remmen kunnen dus ook te(!) goed werken. Weer wat geleerd. Als ik het zelf niet uit kan sluiten (welke zijde), dan zal de garage dit dus moeten doen. Normaal dank!


Zie dat "te goed" ook maar rustig als een aanlopende rem, versleten c.q. vervuilde remvoering/remschijf of ander mankement in die hoek van het remsysteem.

Ik krijg inmiddels een beetje het idee dat het je nog aardig ontbreekt aan bepaalde basiskennis en vaardigheden m.b.t. de autotechnieken, en dat er daarbij tevens nog een stukje zelfoverschatting mee speelt.
Daar is op zich niets mis mee, een mens is nooit te oud om te leren.
Maar leer dat dan alsjeblieft van iemand die deze kennis wel heeft en die je daarbij ook ter plekke kan begeleiden met het sleutelen en opsporen van problemen, en ga niet blindelings uit van eigen gokwerk en vage diagnoses aan de hand van forums/youtube enzovoorts.... dat je leerproces op die manier ook aardig kostbaar kan gaan worden interesseert mij totaal niet, maar je speelt op die manier ook met de veiligheid van jezelf en anderen en dat vind ik zacht uitgedrukt nogal zorgelijk.
De hedendaagse autotechniek is niet meer zo simpel als in de jaren '80, tegenwoordig zit er aan al die simpele dingen ook een hoop (dure en kwetsbare) elektronica en sensoren gekoppeld. (denk alleen maar even aan ABS, ESP/ESC enz.)
 
Muddy Bandit zei:
Ik krijg inmiddels een beetje het idee dat het je nog aardig ontbreekt aan bepaalde basiskennis en vaardigheden m.b.t. de autotechnieken, en dat er daarbij tevens nog een stukje zelfoverschatting mee speelt.
Ik heb het idee dat er aan de auto ook best heel veel mankeert. Kan je hem niet beter naar een Volvo specialist/dealer brengen die hem helemaal na kijkt? Volgens mij blijf je tegen problemen aan lopen, als je dit allemaal moet laten herstellen kan je zomaar meer kwijt zijn dan dat je voor de auto betaald hebt...
 
Helemaal eens,

is er geen goede DHZ garage in de buurt of iets? Dan heb je een brug ter beschikking, fatsoenlijk gereedschap en vaak kun je ook wel wat kennis en hulp vragen. Veel zaken wat je hier vraagt kun je niet even op een krik zelf bij huis doen.

Ik heb het gisteren in een ander topic ook gezegd maar dan krijg ik te horen dat ik mij vooral niet druk moet maken (wat ik echt niet doe hoor, het is om jou te voorzien van advies, soms is dat gewoon niet zelf aan beginnen, maar dat wil je waarschijnlijk niet horen). En hoe duur het uurloon wel niet is in Noorwegen, en dat je het misschien wel zo goedkoop mogelijk wil laten repareren door zelf alles te doen, etc.
En natuurlijk als je de kennis en gereedschap hebt is het leuk om zo'n auto voor niet al te veel geld netjes te houden, maar als je dat niet hebt (en daar lijkt het wel op) zijn dit geen auto's om van alles zelf aan te gaan doen en zou ik het houden bij ruitenvegers, lampjes, etc.
 
Terug
Bovenaan