cash allowance

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Momenteel rij ik een leaseauto van de zaak:
Bruto bijtelling per maand: € 520
Netto bijtelling per maand: € 270

Mijn werkgever stelt nu voor om mijn leaseauto in te nemen en hier een Cash Allowance incl. Km vergoeding voor terug te geven:
Bruto Cash Allowance € 1.050 p.m.
Netto KM vergoeding € 0,19 per KM
Belastingschijf 51.75%

Mijn werkgever geeft aan als volgt te betalen:
1 .Bruto Cash Allowance minus Netto KM vergoeding = A
2.A X 48.25% = Netto Cash Allowance
3. Netto Cash Allowance + huidige netto bijtelling = Werkelijke Netto Cash Allowance

Dit zou m.i. als volgt neerkomen op de volgende uitkomsten:

Scenario 1:
bij 60.000 KM per jaar
bij 5.000 KM per maand
1. €1.050 – €950 (5.000KM x € 0,19) = €100
2. €100 x 48.25% = €48,25
3. €48,25 Netto Cash Allowance + €270 huidige netto bijtelling = €318,25
= €318,25 Netto Cash Allowance + €950 Netto KM Vergoeding per maand

Scenario 2:
bij 48.000 KM per jaar
bij 4.000 KM per maand
1. € 1.050 – €760 (4.000KM x € 0,19) = €290
2. €290 x 48.25% = €139,92
3. €139,92 Netto Cash Allowance + €270 huidige netto bijtelling = €409,92
= €409,92 Netto Cash Allowance + €760 Netto KM Vergoeding per maand

Scenario 3:
bij 36.000 KM per jaar
bij 3.000 KM per maand
1. €1.050 – €570 (3.000KM x € 0,19) = €480
2. € 480 x 48.25% = €231,60
3. €231,60 Netto Cash Allowance + €270 huidige netto bijtelling = €501,60
= €501,60 Netto Cash Allowance + €570 Netto KM Vergoeding per maand

Nu netto circa €270 minder op loon per maand echter hier rij ik een leaseauto voor zonder additionele kosten.
In Scenario 2: 48.000KM per jaar kom ik gemiddeld uit op een netto cash allowance van €409,92 + €760 Netto KM vergoeding per maand.
Hiervoor sta ik nu voor de keuze tussen het kopen van een auto of private lease. (openbaar vervoer is niet mogelijk)

Mijn vraag is of mijn redenatie klopt en of dit een redelijk voorstel is indien iemand eerdere ervaringen heeft met cash allowances incl. KM vergoeding?

Dat is wel heel karig. Je krijgt van je werkgever netto ruim 22 cent per km. Daar ga je niet veel bijzonders voor rijden. Daar heb je niet eens een Up voor. Die 270 euro netto bijtelling is een sigaar uit eigen doos. Dat kost je werkgever helemaal niets. Zou je die wel meenemen dan kan je denken aan aan standaard Polo. Kortom: je bent beter af met een lease auto dan deze constructie. De baas heeft een voordeel en jij alleen maar nadelen(kleinere auto, economische risico’s liggen bij jou en bij einde dienstverband heb je mogelijk nog een leasecontract)

Die 19ct per km geldt natuurlijk enkel voor de zakelijke kilometers.

Maar vanwaar 3 ontzettend verschillende scenario’s? Je weet toch wel hoeveel je ongeveer rijdt?

De bijtelling zou ik zeker wel meenemen in je overweging, want dat is gewoon netto meer inkomen als je geen leaseauto rijdt.

In scenario 2 heb je 1.170 euro om een auto te rijden en financieel gelijk uit te komen met bijtelling.

Andere overweging: je hebt een aardig leasebudget. Als je een leaseauto uitzoek voor 700, krijg je de onderbesteding dan uitbetaald?

En de 51.75% is belasting, dus om netto te berekenen moet je *48.25% te doen. Overigens is dit sowieso enkel benadering, want het kan ook impact hebben op kortingen en toeslagen.

Ik heb 3 scenarios berekend om een gemiddelde aan te kunnen houden.
Woon-werk verkeer is vast echter rij ik ook onregelmatige km dus ga nu uit van 48.000KM per jaar.

De 270 Euro zie ik niet als een sigaar uit eigen doos, dit is m.i. gewoon extra inkomen bij verlies van de leaseauto en kan ik inzetten voor private lease of de aanschaf van een tweedehands auto.

Ik ga er inderdaad op achteruit, des te meer KM ik maak des te ongustiger deze regeling zal zijn.
Risico's verschuiven inderdaad naar mijzelf, privatelease is te duur voor dit aantal km en aanschaf van een tweedehands auto slaat een fors gat in mijn budget.

Het vervelende in deze is dat de gereden KM verekend worden met de bruto cash allowance.
Hierdoor is het wellicht een ok regeling indien je niet veel hoeft te rijden echter met 48.000KM niet.

Je rijdt veel te veel kilometers om dat prive voordelig te regelen. In alle drie scenarios heb je binnen een paar jaar anderhalve ton op de klok. Die afstanden wil je ook liever niet in een A segment doen.. Werkgever wil af van contracten en kosten, dit is nadelig voor jou.

V0RQ zei:
Je rijdt veel te veel kilometers om dat prive voordelig te regelen. In alle drie scenarios heb je binnen een paar jaar anderhalve ton op de klok. Die afstanden wil je ook liever niet in een A segment doen.. Werkgever wil af van contracten en kosten, dit is nadelig voor jou.

Helemaal mee eens.

Volgens mij heeft Lisa je die conclusie zelf ook al getrokken. De regeling is op zich niets mis mee, bij ons werkt dit precies hetzelfde. Maar dit kan gewoon niet uit als je zoveel kilometers maakt.

Dus als dit enkel een voorstel van de werkgever is zou ik aangeven dat je hier niet op wilt ingaan en ook in de toekomst zou ik lekker een leaser blijven rijden.

Slechte deal.
Naar het financiële:
Geen prikkel meer voor je baas om je naar een klant in de buurt te sturen. Of om thuis te werken.
Met deze deal ga je heel veel uren op de weg zitten en hele lange dagen maken.

Tegenvoorstel aan je baas: 600€ bruto + 19 cent/km voor de zakelijke ritten.
Als je thuiswerk, in de buurt werkt, ziek bent of met vakantie bent, dan is je baas in het voordeel.

Je baas moet ook nog iets van 2,7% BTW bijtelling betalen over de leaseauto. Dit naast het leasetarief en brandstof.

Overigens kost een NS netkaart 346€ per maand.
Onbeperkte kilometers en je kunt werken/studeren/netflixen in de trein.
Dit is een mooie manier om te verdienen aan de 19cent/km regeling. Je mag namelijk zelf vervoer regelen en kilometers declareren.

Ik moest even opzoeken wat een cash allowance betekent.

https://www.dfbonline.nl/begrip/18998/cash-allowance

Nou, dat lijkt mij meer een regeling om kleinere, zakelijke, kosten mee te dekken die op regelmatige basis uitgegeven worden. Zoiets als de werkkostenregeling die de belastingdienst kent, lijkt mij.
Geen regeling om zakelijke mobiliteitskosten mee te vergoeden, lijkt mij.

Wat is de reden dat de werkgever met dit voorstel komt?

Vermoedelijk doordat de werkelijke leasekosten hoger zijn dan jouw budget?

Bestaan de zakelijke kilometers louter uit woon-werk of maak je daarnaast ook zakelijke ritten?

Zoals de regeling nu voorgesteld wordt, is er een stimulans (€) om minder kilometers te rijden. Kijk in welk deel van de jaarlijkse kilometers dit kan..

Als de zakelijke auto eigenlijk alleen voor woon-werk verkeer uitgegeven is.. is een omslag in die kosten van werkgever naar werknemer nog wel enigszins te begrijpen. Er zijn zat medewerkers die automobiele kosten moeten maken om op hun werk te komen zonder dat daar een (volledige) vergoeding tegenover staat. Of geheel niet.. en die dus wel de risico's van automobiel bezit dragen.

Terug
Bovenaan