C-segmenter tot €3000

A

Anoniem

Guest
Hallo, ik ben op zoek naar een C-segmenter tot €3000, maar ik vind het moeilijk kiezen.
Het mag een hatchback, coupe of sedan zijn.. benzine, handgeschakeld.

Nu kijk ik naar auto's vanaf 2004 en max ~180.000 km, maar ik zie toch vooral veel auto's die ik of niet mooi vind, of onbetrouwbaar zijn.

Reden dat ik trouwens naar C-segmenters kijk is omdat ik 2 meter ben en het echt vouwen soms is met kleinere auto's. Recent in een Astra J gezeten om eens te passen en dat zat zeer goed. Huidige auto (C3) is op en nog niet meer budget dan dit beschikbaar op dit moment. Ik rijd maar zo'n 10.000 km per jaar dus zuinigheid is niet iets wat bij mij op nummer 1 staat. Zit voornamelijk alleen of met mijn vriendin in de auto. We hebben geen kinderen en bagageruimte is allemaal niet zo heel interessant. De eis voor minimaal C-segment is echter wel een harde. Na 10 jaar in diverse B-segmenters te hebben gereden, is er tot nu toe nog geen 1 geweest waar ik echt comfortabel in kan zitten zonder dat ik met mijn benen overal tegenaan kom of last van mijn rug/nek krijg. Ben overigens eind 20.

Het valt me op dat occasions deze tijd aan de dure kant zijn.. Afgeleefde auto's worden absurd hoge prijzen voor gevraagd.

Ik kijk nu eigenlijk vooral naar de Astra H. Lijkt me de meest volwassen auto uit dit segment en voor dit geld beschikbaar. Liefst de GTC. Sowieso met 1.6 omdat de 1.4 te zwak is.
De 307 phase 2 vind ik ook wel leuk, maar ik durf hem niet aan i.v.m. elektronica.
De C4 ben ik bang voor elektronisch gezeik en het interieur en de achterkant zijn echt afknappers.
Laguna 2 phase 2, net weer een slag te groot? Durf hem ook niet helemaal aan qua elektronica..
Megane vind ik de achterkant afschuwelijk lelijk van + elektronica.
SEAT Leon vind ik nog steeds een leuk model, maar moeilijk te vinden en vaak door 'petjes' bereden wat te zien is in interieur en exterieur
Golf 5 heb ik niks mee + populair bij petjes
308 moeilijk te vinden voor dit budget. VTi motoren die olie zo snel als benzine kunnen drinken, zwaar dus duur in belasting en de achterkant vind ik toch wat gek. Elektronica?

De Franse auto's zijn vaak goedkoop geprijsd, maar dat zal wel een reden hebben. De C3 is ook niet vrij van storingen van de (dure) COM2000 bijvoorbeeld.

Wat blijft er over?

Honda Civic, rijdt leuk (vooral het oudere model) fijne motoren en zeer betrouwbaar. Heeft ook een petjes-imago, maar zolang het een originele auto is zonder opsmuk van foute velgen of uitlaat zijn het gewoon nette autos.

Van het oude model is er een 1.4 en 1.6, de 1.4 met 90pk is al een heerlijke motor voor deze auto, de 1.6 net een tikkie extra. Possibly the best Civic ever?

640x480.jpg

Of het ruimteschip model. Ik vind de 1 4 i-disi motor met maar 83 pk niet prettig, loopt mooi en fijn als je een heeeel rustige rijstijl hebt maar mij echt té langzaam. De 1.8 is met 140pk heel anders om te rijden.

640x480.jpg

640x480.jpg

Ik zou ook in de Koreaanse hoek kijken de Cruze deelt techniek met de Astra en heeft zelfs het delta 2 onderstel , die later ook de Astra J kreeg. Verder deelt die veel techniek met de Astra H en J. Kwam pas later als hatchback en nog weer later als station , dus je binnen je budget kom je terecht bij de station.

https://www.gaspedaal.nl/chevrolet/cruze?pmax=4000&srt=pr-a

De Hyundai i30 en Kia Ceed vind ik persoonlijk minder dan de Cruze

De Renault laguna is trouwens een d-segmenter

Als je vertrouwen in Italiaanse auto's net zo groot is als in Franse auto's kun je ook voor de Fiat Sedici gaan https://www.gaspedaal.nl/fiat/sedici?pmax=4000&srt=pr-a dat is gewoon een Suzuki SX4 https://www.gaspedaal.nl/suzuki/sx4/benzine?pmax=4000&srt=pr-a met een fiat logo

Fiat Bravo is ook een leuke auto

Voor € 3000 vind je over het algemeen auto's die al flink op leeftijd zijn , en al een heel leven achter de rug hebben. Belangrijk is dus hoe goed die onderhouden is, en hoe er mee is omgegaan, en je moet een klein beetje geluk hebben.

De Renault Laguna 2 Phase 2 vanaf 2005 was elektrisch veel beter dan de Phase 1, en scoorde gemiddeld op betrouwbaarheid, de Laguna 3 vanaf 2007 was weer een grote stap vooruit, maar een goede Laguna 3 kost meer. Door de slechte naam van de 2 Phase 1 is een 2 Phase 2 zeker geen slechte keus. De Laguna is een erg fijne, ruime en comfortabele auto.

Bij de Megane 2 kwam de facelift (phase 2) in 2006, de Megane 3 kwam in 2008 en was ook weer een flinke stap. Zwak van de Megane 2 is wel de bevestiging van de ruiten, die gaan nog wel eens kapot.

Ik zou ook naar de Ford Focus 2 kijken, let wel op roest, technisch is die goed, of kijk naar een Mitsubishi Lancer, let ook op roest. Of kijk eens naar een Kia Cerato de voorganger van de Ceed, of de Chevrolet Epica, technisch hele eenvoudige en goede techniek, inmiddels vergeten dus heel goedkoop.

De Peugeot 308 staat niet heel goed bekend, maar zeker als je een 308 1.4 VTI 95 pk vindt in een eenvoudige uitvoering kun je er best heel veel plezier aan beleven. Veel korte stukjes kan tot vervuiling in de motor lijden, en een hoog olieverbruik. Kijk dus of die niet blauw pluimpt, de kilometerstand zegt weinig over de staat van de motor. Kijk ook of alles wat elektrisch is ook werkt. In de familie hebben we er een al 10,5 jaar, en de auto doet het opvallend goed.

In deze prijsklasse moet je ook wat geluk hebben en heel goed kijken. Bij het merk Renault kun je afhankelijk van het model het beste auto's kopen vanaf 2005-2008.

Als de seat leon je aanspreekt is wellicht de gewone seat altea een optie. Ook de 2e generatie seat toledo worden veel aangeboden voor gunstige prijzen de 3e generatie is een mpv met kont. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/supershowroom-seat-toledo/

In alle gevallen voor de 1.6 gaan

Skoda octavia is de liftback vaak gunstiger geprijsd dan de station

Hyundai wel wat groter:
https://api.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/147899882/Android?s=84-34-8-0-2-13&portals_amount=4&portals_dealersite=0

Ik ben zelf 2 meter en het is een beetje afhankelijk van de been romp verhouding. Ik zit bijvoorbeeld bij 90% van de auto's tegen het dak en of knietjes tegen het stuur, Maar ik zit bijzonder goed in mijn Fiat grande punto. Mocht je deze nog niet geprobeerd hebben kan ik je die zeker aanraden.

Bedankt voor de reacties! @Kees, als je alleen maar dit soort reacties kan geven, blijf dan maar gewoon weg (y)

Ik zal mijn best doen even op iedere auto te reageren:

De 2e Civic (ruimteschip model) vind ik ook een leuke optie! Je moet ze wel met een vergrootglas zoeken lijkt het, of ze zitten al ruim over de 2 ton. Het lijkt overigens de grootte te hebben van een B-segmenter of heb ik dat fout?

Aziatische auto's heb ik over het algemeen wat meer overgeslagen inderdaad, de modellen spreken me vaak gewoon niet aan en de (summiere) ervaring die ik met Aziaten heb, is dat ze niet zo comfortabel zitten. Helemaal als je lang bent. Qua interieur vind ik het vaak ook erg saai en hard plastic.

De Cruze heb ik een tijd lang op de lijst gehad, maar kwam erachter dat dit eigenlijk gewoon het goedkope broertje is van de Astra en dat het ook te merken valt in kwaliteit. Ik heb daarom de Cruze voor de Astra verruild, maar deze is nog buiten budget.

De Sedici en SX4 vind ik wel erg ouwe lullen bakken, sorry.. De Bravo is wel een leuke optie, maar lijkt nog wat te duur te zijn? Heb er niet echt naar gekeken, omdat ik hem volgens mij maar zelden ben tegegekomen.

De Laguna 2 phase 2 vind ik een leuke auto en hij lijkt niet zo groot. Qua gewicht lijkt hij ook bij de c-segmenters te zitten. Vooral het comfort van die auto spreekt mij erg aan.

De Focus 2 is ook een interessante optie! Jammer dat roest nog steeds een issue is bij die auto's. Ik las al iets over kitranden of zo, maar waar zitten die? Ik vind hem trouwens wel wat krap ogen, of lijkt dat zo? Heb een paar keer als passagier meegereden in de Focus 3 en daar zat ik met mijn linker knie toch wel opgepropt tegen de middenconsole. De Focus 2 lijkt voorin, bij de benen, ook wat krap..

De Lancer en Cerato vind ik geen mooie auto's. Vooral de Cerato is wel erg jaren 90.
De 308 zal ik overslaan. Ik ben juist wel van de goodies en wil wel een beetje vlot meekunnen met het verkeer. Ik las dat je bij de 308 minimaal een 1.6 moet hebben, omdat het zo'n zwaar ding is. Er kunnen veel leuke opties op zitten maar als dat allemaal stuk gaat, laat dan maar zitten.

De Altea en Toledo vind ik niet mooi. Sowieso ben ik niet op zoek naar een MPV. Deze 2 gaan wel heel erg naar familie wagen met kinderen. VAG vermijd ik eigenlijk sowieso, omdat de meeste al met die FSI en TSI rommel in beeld komen. Ik vind de Jetta nog wel een leuke auto, maar zit daar nog de oudere 1.6 in? Zijn daar nog problemen mee?

Die 1.8 Astra GTC ziet er leuk inderdaad! Ik zal eens even contact opnemen!

De Sonata vind ik ook wel wat hebben, maar dat interieur knap ik dan toch weer op af. Het oogt allemaal wat verouderd en goedkoop. Ook wel een lel van een auto met ruim 1400 kg. Gaat me dan weer iets te ver.

Ik zit vooral met mijn benen. Het dak heb ik niet zo'n problemen mee, maar mijn benen kan ik in de C3 bijvoorbeeld niet tegen elkaar aanhouden. Dan zit ik tegen het stuur aan. Dit is het geval geweest voor alle B-segmenters waarin ik heb gereden. De Grande Punto vind ik een erg leuke auto en lijkt ook wel tijdloos. Oogt nog steeds gewoon als een moderne auto. Ik zal eens kijken of ik in de buurt 1 kan vinden om eens te proberen, bedankt voor de tip.

Ik neig ook nog steeds naar de 307 fase 2. Ik lees dat deze elektrisch goed (of in ieder geval véél beter) is ten opzichte van de voorgaande bouwjaren. Ze zijn gunstig geprijsd en de facelift vind ik persoonlijk zeer geslaagd. Met een 1.6 of 2.0 prima mee te komen met het verkeer denk ik en zitten vaak goed in de opties. Met een paar leuke velgen lijkt het me een fijne auto...

De civic is juist mega voor zijn segment, dus dat is absoluut geen b-segmenter.

De cruze is een modernere auto dan een astra h, maar idd die vind je eindelijk amper binnen je budget

Volgens mij moet er wel fiat bravo aanbod zijn binnen je budget

Terug
Bovenaan