C-segment station (short)lease

Joost 5893706

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Voor mijn nieuwe werk kan ik nu een shortleaseauto krijgen.
Als ik naar een vast contract ga krijg ik een "normale" leaseauto
Qua budget en behoefte aan ruimte kom ik op een C-segment station uit.
De leasemaatschappij kan de volgende auto's leveren in dit segment:

Skoda Octavia Combi
Ford Focus Wagon
Opel Astra Sports Tourer
Kia Ceed Sportswagon
Peugeot 308 SW
Seat Leon Sportstourer
Hyundai i30 Wagon

Er staan geen gegevens bij over uitvoering, type motor en vermogen etc., dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat het steeds een basisuitvoering zal zIjn.

Welke zouden jullie nemen en waarom?
En welke juist niet?

Ik zou op basis van deze info echt nooit een keus kunnen ( en willen! ) maken.

Wat voor motoren? ( benzine / diesel )
Welke bouwjaren? ( huidige model/vorige model )
Welke kleuren? ( zakelijk grijs of pimpelpaars )
Welke opties? ( meeste zal er opzitten, maar wel of geen trekhaak bijvoorbeeld ? )

Joost 5893706 zei:
Ik zal iets vollediger zijn:

- Benzine
- Nieuwste model
- Kleur: geen idee
- Geen trekhaak

Heb je kentekens?
Want dan kan je exacte leeftijd, motoren, eventueel uitvoering maar zeker bijvoorbeeld ook de waarde checken.
Als de 1 een relatief basismodel is en de ander een luxer model met een sterkere motor kan dat zo weet ik het hoeveel schelen in de bijtelling bijvoorbeeld ( en je kan makkelijk zien of een auto echt veel opties heeft vergeleken met de anderen en/of soortgelijke auto's van hetzelfde model )

Nee helaas geen kentekens.
Ik krijg wat ze op dat moment hebben staan, is ook pas over 6 weken.
Mijn keuze is niet eens gegarandeerd, ik kan alleen voorkeuren doorgeven o.b.v. het lijstje wat ik in mijn eerste bericht stuurde en daar proberen ze dan rekening mee te houden.

Dan zou ik denk ik gewoon kiezen puur op voorkeur van bijvoorbeeld uiterlijk en eventueel je eigen ervaringen uit het verleden pakken wat betreft bepaalde merken. Ander punt wat je goed kan checken is hoe lang een huidig model al meegaat. Is een bepaalde auto echt pas net op de markt dan zit er vaak veel veiligheidsspul op wat een auto die al 3 jaar rondrijd wellicht niet heeft bijvoorbeeld. Misschien is een bepaald model net gefacelift of weet je dat een bepaald model echt heel binnenkort vervangen gaat worden ( zoals in dit voorbeeld in ieder geval de 308 geloof ik ).

Joost 5893706 zei:
Skoda Octavia Combi
Ford Focus Wagon
Opel Astra Sports Tourer
Kia Ceed Sportswagon
Peugeot 308 SW
Seat Leon Sportstourer
Hyundai i30 Wagon
Hoe lang zul je dan maximaal in moeten rijden? 6 maanden?

Het zijn allemaal prima auto's, in dit segment zitten de modellen qua specificaties en uiterlijk allemaal zeer dicht op elkaar. Opties zoals een bepaalde lakkleur, velgen, uitrusting maken de ene vaak net wat aantrekkelijker dan de andere maar aangezien jij daar toch geen keuze in hebt valt dat aspect af.

Ik zou sowieso een model kiezen dat recent is, dat is representatiever voor een evt uiteindelijke definitieve leaseauto. Daarmee vallen de Opel en de Peugeot meteen af.

Dan is de Skoda de onbetwiste ruimtekampioen in dit rijtje, en waarschijnlijk de comfortabelste qua onderstel. De Seat staat op hetzelfde platform, heeft waarschijnlijk dezelfde motor en versnellingsbak, maar is wat meer op de bestuurder afgestemd qua stuurgedrag en wegligging, wat "sportiever". Zelf vind ik de Skoda mooier om te zien, zeker qua interieur, dat is echt een stuk chiquer dan dat van de Seat. De Seat staat overigens als absolute instapper met slechts 90pk op de prijslijst, is wel erg karig voor zo'n grote auto. De Skoda is er vanaf 110pk.

De Kia en de Hyundai zijn ook verregaand dezelfde auto's, waarbij de Kia de iets chiquere van de 2 is. 120 pk's allebei. In mijn beleving biedt voor Hyundai veel uitrusting voor het geld, maar zou je zelf even na moeten gaan.

De Ford is samen met de Seat de leukste om te rijden van het stel, luistert wat beter naar het stuur, je hebt meer gevoel wat de auto kan en doet. Zonder dat dit overigens ten koste van comfort gaat, het blijft -zeker als trend of titanium- gewoon een allrounder. Interieur ziet er schraal uit vergeleken met de andere auto's, maar is functioneel en ergonomisch gewoon erg goed. Vermogen vanaf 100pk.

Hoe de auto's eruit zien kun je zelf uitzoeken, maar ik heb hier iig een vergelijkend lijstje van 4 van de 5 auto's, in de goedkoopste uitvoeringen.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=102510&id2=100801&id3=100415&id4=100948

Eerlijk gezegd maakt het niet zo heel veel uit welke je kiest, het zijn allemaal prima auto's. Wat je zou kunnen doen is op de sites van de merken uitvogelen welke uitrusting de auto's minimaal hebben, misschien levert dat interessante verschillen op.

Als je ruimte belangrijk vind dan de octavia

Bij de 308 hangt het er vanaf of het voormalige model wordt of de toekomstige

De Astra moet je ding zijn.

Automaat vind ik persoonlijk heel belangrijk. De Opel heeft een traplozebak , skoda, seat en Kia en Hyundai een automaat met dubbele koppeling en de Ford een 8 traps.

Zal mooi zijn als je voor 1.4/1.5/1.6 mag gaan ipv de 1.0tjes.

DeeTwee zei:
Joost 5893706 zei:
Skoda Octavia Combi
Ford Focus Wagon
Opel Astra Sports Tourer
Kia Ceed Sportswagon
Peugeot 308 SW
Seat Leon Sportstourer
Hyundai i30 Wagon
Hoe lang zul je dan maximaal in moeten rijden? 6 maanden?

Het zijn allemaal prima auto's, in dit segment zitten de modellen qua specificaties en uiterlijk allemaal zeer dicht op elkaar. Opties zoals een bepaalde lakkleur, velgen, uitrusting maken de ene vaak net wat aantrekkelijker dan de andere maar aangezien jij daar toch geen keuze in hebt valt dat aspect af.

Ik zou sowieso een model kiezen dat recent is, dat is representatiever voor een evt uiteindelijke definitieve leaseauto. Daarmee vallen de Opel en de Peugeot meteen af.

Dan is de Skoda de onbetwiste ruimtekampioen in dit rijtje, en waarschijnlijk de comfortabelste qua onderstel. De Seat staat op hetzelfde platform, heeft waarschijnlijk dezelfde motor en versnellingsbak, maar is wat meer op de bestuurder afgestemd qua stuurgedrag en wegligging, wat "sportiever". Zelf vind ik de Skoda mooier om te zien, zeker qua interieur, dat is echt een stuk chiquer dan dat van de Seat. De Seat staat overigens als absolute instapper met slechts 90pk op de prijslijst, is wel erg karig voor zo'n grote auto. De Skoda is er vanaf 110pk.

De Kia en de Hyundai zijn ook verregaand dezelfde auto's, waarbij de Kia de iets chiquere van de 2 is. 120 pk's allebei. In mijn beleving biedt voor Hyundai veel uitrusting voor het geld, maar zou je zelf even na moeten gaan.

De Ford is samen met de Seat de leukste om te rijden van het stel, luistert wat beter naar het stuur, je hebt meer gevoel wat de auto kan en doet. Zonder dat dit overigens ten koste van comfort gaat, het blijft -zeker als trend of titanium- gewoon een allrounder. Interieur ziet er schraal uit vergeleken met de andere auto's, maar is functioneel en ergonomisch gewoon erg goed. Vermogen vanaf 100pk.

Hoe de auto's eruit zien kun je zelf uitzoeken, maar ik heb hier iig een vergelijkend lijstje van 4 van de 5 auto's, in de goedkoopste uitvoeringen.
https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=102510&id2=100801&id3=100415&id4=100948

Eerlijk gezegd maakt het niet zo heel veel uit welke je kiest, het zijn allemaal prima auto's. Wat je zou kunnen doen is op de sites van de merken uitvogelen welke uitrusting de auto's minimaal hebben, misschien levert dat interessante verschillen op.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Die vergelijking is ook erg handig, heb dit nu ook gedaan voor de overige auto's.
Voorkeur gaat nu uit naar de Octavia, als 2e keus heb ik nu de i30 staan die een behoorlijk goede basisuitrusting heeft.
Die Astra, Leon en 308 vind ik duidelijk minder, maar nog steeds zeker geen slechte auto's.

Auto encyclopedie zei:

Automaat vind ik persoonlijk heel belangrijk. De Opel heeft een traplozebak , skoda, seat en Kia en Hyundai een automaat met dubbele koppeling en de Ford een 8 traps.

Dat hoop ik ook, maar ik vrees dat het een 1.0 gaat worden.
Volgens mij zitten in de shortlease over het algemeen niet de spannendste uitvoeringen over het algemeen.

Joost 5893706 zei:
Auto encyclopedie zei:

Dat hoop ik ook, maar ik vrees dat het een 1.0 gaat worden.
Volgens mij zitten in de shortlease over het algemeen niet de spannendste uitvoeringen over het algemeen.

Oh ik dacht dat het alvast om een auto ging bij vast contract, en dat je als tijdelijk gewoon een auto kreeg van een voorganger. Vergkeerd geïnterpreteerd door mij :confused:

Joost 5893706 zei:
Die vergelijking is ook erg handig, heb dit nu ook gedaan voor de overige auto's.
Voorkeur gaat nu uit naar de Octavia, als 2e keus heb ik nu de i30 staan die een behoorlijk goede basisuitrusting heeft.
Die Astra, Leon en 308 vind ik duidelijk minder, maar nog steeds zeker geen slechte auto's.
Wat de Octavia wat mij betreft wel echt als nadeel heeft is de bediening. Alles waar niet verplicht een fysieke knop voor aanwezig moet zijn zit achter een touchscreen met software die niet de snelste is. De Kia, Hyundai en Ford zijn veel logischer in de bediening.

Eigenlijk zijn het allemaal prima keuzes. Kijk ook gewoon van welke auto's je blij wordt.
Rationeel gezien lijken mij de Ceed, I30, Focus en Octavia de beste keus.

Mits dit de laatste modellen zijn, het bouwjaar van de auto speelt dus ook een grote rol.

Joost 5893706 zei:
Hallo allemaal,

Skoda Octavia Combi
Ford Focus Wagon
Opel Astra Sports Tourer
Kia Ceed Sportswagon
Peugeot 308 SW
Seat Leon Sportstourer
Hyundai i30 Wagon

Er staan geen gegevens bij over uitvoering, type motor en vermogen etc., dus ik ga er voor het gemak even vanuit dat het steeds een basisuitvoering zal zIjn.

En welke juist niet?

Hebben ze geen auto in de pool staan? Als het short lease is, zou het mij niet uitmaken welke auto.

speedtouch zei:
Joost 5893706 zei:
Hallo allemaal,

Skoda Octavia Combi
Ford Focus Wagon
Opel Astra Sports Tourer
Kia Ceed Sportswagon
Peugeot 308 SW
Seat Leon Sportstourer
Hyundai i30 Wagon

En welke juist niet?

Hebben ze geen auto in de pool staan? Als het short lease is, zou het mij niet uitmaken welke auto.
Nee, geen auto in de pool.
Gaat om een overbrugging van 6 maanden.
Daarna als het goed is vast contract en dan ben ik vrij om een "normale" leaseauto te kiezen.

DeeTwee zei:
Joost 5893706 zei:
Wat de Octavia wat mij betreft wel echt als nadeel heeft is de bediening. Alles waar niet verplicht een fysieke knop voor aanwezig moet zijn zit achter een touchscreen met software die niet de snelste is. De Kia, Hyundai en Ford zijn veel logischer in de bediening.
Ik zat nog wat videootjes te kijken, volgens mij betreft de trage software vooral de Golf, en lijkt het in de Octavia beter voor elkaar. Maar qua ergonomie zijn de meeste journalisten er kritisch op.

Probeer voor de gein eens een model die je niet zou aanschaffen en laat je verrassen, of je vooroordeel uitkomen.

Een half jaar is zo voorbij, als de auto niet bevalt is dat ook een zeer waardevolle ervaring.

Terug
Bovenaan