C klasse Business Solution: Sportonderstel of niet?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

ik overweeg een c klasse als mijn volgende leaseauto maar twijfel over de uitvoeringen. Een AMG versie vind ik mooier, diamond grill en 18" wielen, bredere body...maar die komt ook standaard met een sportonderstel. Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben, hoe comfortabel is het nog? Hoe werkt het met Dynamic select, ik lees verschillende verhalen maar niets te vinden over de daadwerkelijke ervaringen. Ik snap ook het verschil niet tussen de AGILITY CONTROL-onderstel met selectief dempingssysteem (485) en Dynamic select(B59), wat voegt dat toe...kan iemand hier iets over vertellen, of een linkje naar een goede informatiebron posten?

Ik rijd nu in een passat business edition en die is naar mijn idee comfortabel...

Alvast dank

Jos

Afgaande op deze linkjes van Mercedes zelf plus wat mijn algemene kennis van en ervaring met auto's zegt:

- Dynamic select klinkt als typisch zo'n foefje wat je tegenwoordig bij de meeste merken ziet: Druk op de sportknop en de gasrespons wordt feller, op de achtergrond opent de gasklep sneller tov de gaspedaalstand dan in de normale rijmodus. Mogelijk wordt de besturing ook ietsje zwaarder, en igv automatische transmissie zal deze waarschijnlijk ook in de sportmodus gaan waardoor deze vermoedelijk later opschakelt en eerder terugschakelt. Bij de meeste auto's verandert er echter aan het onderstel niets, tenzij daar aanvullende maatregelen voor zijn genomen.
https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/mercedes-benz-cars/models/c-class/coupe/explore.pi.html/mercedes-benz-cars/models/c-class/coupe/explore/intelligent-drive-technologies/dynamic-select

- Agility control betreft uitsluitend het onderstel, afgaande op wat ik lees krijg je met deze optie adaptieve dempers onder de auto. De tekst achter het linkje spreekt zichzelf echter tegen. Er wordt gesproken over 'passieve dempers', terwijl in de volgende zin staat dat het systeem het onderstel continu op het wegdek aanpast.
https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/mercedes-benz-cars/models/c-class/saloon/inspiration/intelligent_drive_technologies_detail/agility_control.html

Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat Dynamic Select geen effect heeft op je onderstel als je niet voor Agility control kiest.

Uiteraard is een proefrit de enige manier om het zeker te weten. Bij een merk als Mercedes zou ik me echter niet zo'n zorgen maken over een sportonderstel, zeker niet als dat als onderdeel van een pakketje komt.

Waarom vraag je niet aan de dealer of ze een dergelijke auto hebben staan voor een proefrit? Dan kun je dat zelf ervaren, het is toch een persoonlijke ervaring, lijkt me.

Overigens: Als je even op de site van Mercedes gaat kijken word je in mum van tijd benaderd door een medewerker om te chatten. Is informatief en vrijblijvend, is mijn ervaring.

Daarnaast zijn de handleidingen online in te zien:
https://moba.i.daimler.com/baix/cars/w205/nl_NL/index.html#emotions/Startseite.html

D2 zei:
Ik durf met vrij grote zekerheid te zeggen dat Dynamic Select geen effect heeft op je onderstel als je niet voor Agility control kiest.

Klopt, geen effect.

Zit weinig verschil tussen het sportonderstel en het reguliere onderstel. Wielen en banden hebben meer invloed. RFT of niet maakt nogal wat uit bij de C klasse in mijn ervaring. Ik ben begonnen met 19" met RFT en rijd nu met 18" met non RFT. Dat scheelt enorm.

In het algemeen zou ik me niet zo'n zorgen maken over comfort bij een Mercedes.

DeeTwee zei:

Volgens de configurator zijn beide zaken gewoon standaard. "Agility control" is het standaard onderstel (naast het sportonderstel en luchtvering), en 'dynamic select' is gewoon dat knopje om de verschillende rijmodi te veranderen.

Of het sportonderstel comfortabel genoeg is? Proefritje.

TYN zei:
Volgens de configurator zijn beide zaken gewoon standaard. "Agility control" is het standaard onderstel (naast het sportonderstel en luchtvering), en 'dynamic select' is gewoon dat knopje om de verschillende rijmodi te veranderen.
Ik zie het nu. Maar betekent dat dan dat er speciale dempers onder zitten of is dit gewoon bullshit bingo van Mercedes? Als ze het hebben over een 'passief dempersysteem', waarbij echter wel geldt dat " De afrolverhouding, demping en stabilisatie worden continu automatisch aan de feitelijke ondergrond aangepast", dan neig ik daar wel een beetje naar...Als het een conventioneel dempsysteem betreft gaat Dynamic select \geen modus bieden die het onderstel anders doet aanvoelen, lijkt mij in elk geval.

W212 zei:
D2 zei:

Klopt, geen effect.

Zit weinig verschil tussen het sportonderstel en het reguliere onderstel. Wielen en banden hebben meer invloed. RFT of niet maakt nogal wat uit bij de C klasse in mijn ervaring. Ik ben begonnen met 19" met RFT en rijd nu met 18" met non RFT. Dat scheelt enorm.

In het algemeen zou ik me niet zo'n zorgen maken over comfort bij een Mercedes.

Bedankt voor de reacties allemaal, ik ga de links nog bekijken. Wat voor versie rijd jij in, zit daar agility control op?

Wat voor versie rijd jij in, zit daar agility control op?

Ik heb AMG binnen en buiten en geen agility control, wel dynamic select. Verschil tussen runflat en niet runflat vond ik erg groot.

Verder is het, et blijft een Mercedes, een comfortabele auto. Zou alleen geen 19" of 20" eronder gooien. Ga er vooral mee rijden zou ik zeggen.

Terug
Bovenaan