Bus opnieuw verven met metaalverf

A

Anoniem

Guest
Hallo forumleden,

We hebben een camperbus gekocht die reeds al geverfd was met metaalverf. We willen de helft (het onderste deel) een ander kleurtje geven.

Ik vroeg me daarom af of dit alleen een kwestie wordt van opschuren, primer erop en een nieuw metaalverf laagje, of dat dit veel uitgebreider aangepakt zou moeten worden. Het doel is niet zozeer om het net zo mooi te krijgen als met een originele autolak, maar het zo fijn zijn als het er enigszins degelijk uitziet en het er niet na een jaar vanaf brokkelt.

Alvast bedankt voor de reacties!

De hamerite verven, zijn goed, zijn ook een beetje stroperig zodat er een mooie egale opervlakte ontstaat, wel duur, maar duurzaam, wel duurd het uitharden een week, oké hij is wel na 4 uur stof droog,

Als het echt met de kwast of roller is opgezet en het is nu ook niet echt netjes. Keer goed grof schuren (240 of 180) en er vervolgens gewoon overheen als je hebt afgeplakt waar je niet wil dat er verf komt.

Spuitbus zelfde liedje, maar dan met minimaal korrel 320 handmatig schuren

Probeer niet met een spuitbus over gerolde lak heen te gaan. Dat wil graag gaan reageren met elkaar, hoe oud de lak ook is.

Wil je wel gladde afwerking moet je t minimaal op 400 schuren, behalve als het dus rol of kwastenlak is wat er nu op zit.

Als je verder het goed opzet zal afbladeren alleen komen als de onderlaag niet goed gehecht heeft.

Hammerite verf bevat een spulletje wat roest omzet in een harde laag. Dat gaat heel goed bij lichte roest, bij echt diepe roestvorming dringt de verf niet diep genoeg door om verder rotten tegen te gaan.
Ik heb zelf wel eens een auto in de bootlak (Epifanes) gezet en dat geeft een mooi glad en strak resultaat. Maar ook hiervoor geldt dat de laag roest en rot onder de verf eerst weggehaald moet worden.

Een leuke doehetzelf test van anti roest producten: https://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm

Waarom dit roestverhaal?

Bij een camperbus denk ik aan een ouder voertuig. Een bus die wat geroest is en met verf 'toonbaar' gemaakt is. Ik zou daarom de delen die bij dat model bekend staan om rot en roest goed inspecteren. Hoe goed de verf ook is, het kan nooit een stuk rottend stuk staal bij elkaar houden.

Voor een mooie afwerking is het verder een kwestie van de traditionele schilderstechnieken volgen.

Super. Bedankt voor de suggesties.

@Pobresh Betekent dit dat een primer nog en eens nodig is? Of is dit juist wel beter voor het hechten? De bus is al geverfd met een roller, ik vermoed ook met Hammerite.

En is Hammerite essentieel om te gebruiken? Of kan een gewone metaallak ook? Het probleem is dat we niet de juiste kleur kunnen vinden met Hammerite en op verpakking staat dat je meerdere Hammerite kleuren niet met elkaar mag mixen.

Hammerite is leuk op een roestig tuinhek, maar waarom je er iets wat nog goed in de lak zit mee zou gaan overschilderen begrijp ik niet zo goed.

Misschien eens proberen te achterhalen wat er nu op zit? Een twee componenten lak is wat slijtvaster, maar het is maar de vraag hoe dat reageert met de huidige laag. Een gewone goede buitenlak van de bouwmarkt kun je er waarschijnlijk zo overheen rollen. Sowieso even goed ontvetten en schuren natuurlijk. (y)

Gewone metaallak moet ook wel kunnen hoor.

Als het nu ook met de roller is gedaan is schuren met iets van 320 schuurpapier eigenlijk voldoende. Wel oppassen dat je er niet doorheen gaat.
Machinaal zou ik her trouwens niet doen.

Terug
Bovenaan