Buitenlands kenteken

Guest
Hopelijk kan iemand mij advies geven.

Vorig jaar ben ik voor de duur van een jaar naar Bosnië (niet-EU land) vertrokken (voor werk). Auto die ik in NL heb gekocht heb ik daar laten registreren en heb daar ook een kenteken gekregen (na herregistratie als zijnde een Duitse auto) opdat ik mij daar kon verzekeren. Nu ben ik weer terug in Nederland en rij rond met dezelfde auto met Bosnische nummerplaten en wil gewoon weer een Nederlands kenteken.

Niemand hier schijnt te snappen (krijg allemaal tegenstrijdige signalen van instanties van wat ik moet doen) en daardoor ben ik ook de weg kwijt. Aangezien de auto in Nederland is gekocht (nieuwkoop) heb ik natuurlijk al BPM betaald. Maar omdat het voor verzekeringsdoeleinden nodig was moest de auto als Duits worden geregistreerd (BMW). Nu krijg van sommige instanties te horen dat ik wederom BPM moet betalen. Schiet mij maar lek...

Maar als je nu met Bosnische nummerplaten rondrijdt dan is de auto officieel toch gewoon geëxporteerd? Dan heb je destijds de rest-BPM kunnen terugvragen. Als je de auto nu dan weer importeert klinkt het logisch dat je weer opnieuw BPM moet betalen.

Ik neem aan dat de RDW je toch wel een eenduidig antwoord kan geven?

Niet zo kort en krachtig zoals jij. In dit geval gaat het mij niet om resultaat maar dat ik weet wat ik verkeerd heb gedaan en ik o.b.v. dit gerichte vragen kan stellen acties kan ondernemen om het op te lossen. Echt super bedankt #Stefan Diesel!

Ik denk dat je het beste kunt praten met iemand die ook in de systemen van rdw/fiscus kan kijken.

Je kunt nav allerlei gegevens wel zelf al een inschatting maken wat je kan verwachten, maar zonder feitelijke data blijft het koffiedik kijken.

Hoe oud is de BMW? Voor 16 oktober 2006 of juist nieuwer?
Indien ervoor, kon je bij export geen BPM terugvragen. Importeer je de auto weer, betaal je 10% rest-BPM.

Indien nieuwer, zou het kunnen zijn dat aan dit chassisnummer nog een waarde hangt. De vraag is dan of je bij moet betalen..

Rest-BPM terugvragen bij export kan toch alleen als de auto binnen de EU blijft? Dat is hier niet het geval en dan zou het inderdaad onlogisch zijn om nog eens BPM te betalen. Tenzij er een teruggaaf heeft plaatsgevonden bij de tussenstap als Duitse auto (die ik niet helemaal kan volgen, is de auto daadwerkelijk in Duitsland geregistreerd geweest?).

Overigens krijg je bij herimport het originele kenteken weer terug, m.a.w. de auto is gewoon terug te vinden in de database van de RDW. Misschien kun je daar iets mee (a.d.h.v. het chassisnummer).

Als je ergens een tijdje hebt gewoon mag je toch 1 auto zonder BPM meenemen als verhuisboedel?

V0RQ zei:
Als je ergens een tijdje hebt gewoon mag je toch 1 auto zonder BPM meenemen als verhuisboedel?

De auto moet dan wel minimaal een half jaar in je bezit zijn (bewijsbaar).

Aankoopfactuur, reparatiefacturen, lijkt me goed te doen.

Je moet er wel 12 maanden of langer hebben gewoond.

Terug
Bovenaan