brg: Kia EV9 AWD Launch Edition GT-line (p. 26), Mazda MX-5 NCFL 1.8i Kenko (p. 25) en Fiat 500e La Prima 3+1 (p. 26)

Vlnr
Mazda MX-5 NCFL 1.8 Kenko
Volvo S90 T5 Momentum
Volvo C70 D3 Summum

326081589-3423301247888957-3312033486256225670-n.jpg

Barri zei:
Die laatste foto is goed. Echt een mooi model. Wielen zien er ook mooi uit.

Zelfde design als destijds de Kaminari, alleen waren ze toen gunmetal en nu zilver.
Maar ik heb eigenlijk geen stoeprandschade ontdekt aan de velgen.

Zaterdag de C70 eens uitgelaten voor een retourtje Gent, wat blijft dat toch een heerlijke rijdersauto, zowel op provinciewegen als op de snelweg een droom op (schitterende) wielen.

En zondag dan een ritje gemaakt met de MX-5, cruisen langs de Westerschelde en de nieuwe sluis in Terneuzen even bewonderd. Eens het motortje warm staat, wil die echt wel vooruit ;) Maar ik heb wel het gevoel dat die veel strakker afgeveerd is dan mijn Kaminari destijds.

Laatst bewerkt:
Wat een mooi wagenpark! En de keuze is reuze met een leuke softtop roadster en een comfortabele hardtop cabrio, dat moet wel heerlijk toeren zijn (y)

Ce que femme veut, Dieu le veut...

Veranderingen op til.
De C70 heeft mevrouw 1x laten staan met een platte batterij, dus hij gaat eruit.

En aangezien mijn ega schitterende herinneringen heeft aan haar Azuurblauwe 500 TwinAir, heeft ze nu haar zinnen gezet op een 500e La Prima 3+1 in rose gold.
Vorig weekend een heuse zoektocht opgezet, kleuren vergeleken waarbij enkel rose gold en in ondergeschikte orde zwart overbleven, proefrit gemaakt, exemplaar gevonden van 06/2023 met 5km op de teller en bestelbon ondertekend.
Fiat-500-elektrisch-2021-FOTO-35-1600x1200.jpg
500-31-icon-rose-gold-3.jpeg

Een auto die al een jaar geregistreerd bij de dealer staat, dat zegt helaas genoeg over het succes van het model ....

maar neem aan een prima deal kunnen sluiten. Leuke auto! Hebben er hier met een schuin oog naar gekeken maar voor ons veel te duur als 2e auto en als hoofdauto te klein.

Veel veilige kilometers !

Een auto die al een jaar geregistreerd bij de dealer staat, dat zegt helaas genoeg over het succes van het model ....
Er is zelfs nog geregistreerde stockvooraad beschikbaar uit 2022 bij de invoerder... maar daarbij zat geen enkele rosegold 3+1 meer.
Toegegeven, de nieuwprijs is veel te hoog; er stond een zwarte La Prima by Bocelli 3+1 in de showroom voor 42.000 EUR; daarvoor rij je zelfs al in een Tesla 3.

Zo lang stilstaan is niet goed voor een batterij, dus hopelijk blijft groter acculeed dan bij de C70 jullie bespaard. En om eerlijk te zijn klinkt het sowieso wat overdreven om een auto weg te doen vanwege een versleten 12V-accu.

Los daarvan is die 500e wel een fijne en goed rijdende EV die hopelijk veel veilige en betrouwbare kilometers gaat brengen.

Zo lang stilstaan is niet goed voor een batterij, dus hopelijk blijft groter acculeed dan bij de C70 jullie bespaard. En om eerlijk te zijn klinkt het sowieso wat overdreven om een auto weg te doen vanwege een versleten 12V-accu.

Los daarvan is die 500e wel een fijne en goed rijdende EV die hopelijk veel veilige en betrouwbare kilometers gaat brengen.
Hahaha dat dacht ik ook. Maar als een autoliefhebber weer iets nieuws wil weet hij (in dit geval zij) altijd wel een reden te vinden ; )

lol een accu is ook wel een aparte reden ja. Niettemin is de 500 ook een hele leuke auto. Staat mooi naast de prachtige MX-5 (y)

Hahaha dat dacht ik ook. Maar als een autoliefhebber weer iets nieuws wil weet hij (in dit geval zij) altijd wel een reden te vinden ; )
Ze heeft destijds haar S60cc bereidwillig weggedaan in de afslankingsoperatie van ons wagenpark.
De A5 cabrio bleek niet mijn ding, dus werden de S60cc en de A5 cabrio vervangen door 1 vierzitcabrio met metalen klapdak, de c70 dus.

Maar intussen heb ik er toch weer een MX-5 bijgenomen… en zag mijn vrouw dus geen reden meer om zelf ook een lage cabrio aan te houden.

Dus was de autopech een perfecte aanleiding om wat reeds sluimerde verder in realisatie te zetten.

Hey BRG, leuk dat je nog eens een update plaatst!
Ik ben benieuwd om deze speciale 500-kleur eens in real life onder een stralend zonnetje te zien en idd die 3+1 is een zeldzame verschijning. Leuk uitziend interieur ook EN een zonnedak.
Wens je echtgenote er veel fijne kms mee (y)

Hey BRG, leuk dat je nog eens een update plaatst!
Ik had mijn account eigenlijk gewist uit onvrede met de nieuwe lay-out en omdat ik toch maar in 2 topics kwam.
Maar toen ik met mijn Dpg account van HLN probeerde in te loggen, zat ik plots op mijn oude gewiste AW profiel.
BRG is back dus ;)

Dat gaat snel…

Ik heb deze advertentie op AutoScout24 gevonden.

Verkoopprijs: € 16.990,-
Kilometerstand: 91.646 km
Bouwjaar: 05/2012

De tijd gaat snel, de S90 is intussen 6 jaar in mijn bezit en mag begin 2025 vervangen worden.
Budget werd vastgelegd, weliswaar met verplichting tot een EV.

Beslissing is intussen al gevallen:
In de plaats van de S90 komt er een Kia EV9 AWD GT-line, in glossy blue.

En nu maar aftellen naar 2025...

KIA-EV9-gtline-bluematte-static-hires-005.jpg

Wat een unit. Gelukkig in een kleurtje! Hier in de buurt zie ik wel eens een zwarte en dat is echt geen porem.
Hoe doet ie het qua lengte eigenlijk in vergelijk met de S90?

Van harte met de aanstaande overstap! Lekker frisse tint, leuk!
De keuze maakt mij nieuwsgierig naar afwegingen en eventueel overwogen shortlist? Bijvoorbeeld binnen jouw favoriete Volvo-huis de Polestar EV's?

• Leuk
Waarderingen: BRG
Van harte met de aanstaande overstap! Lekker frisse tint, leuk!
De keuze maakt mij nieuwsgierig naar afwegingen en eventueel overwogen shortlist? Bijvoorbeeld binnen jouw favoriete Volvo-huis de Polestar EV's?
Mustang Mach E: veto van mevrouw
ID BuZz: te weinig rijbereik
BMW i4 gran coupé: te lage instap

Enige echte alternatief was de Volvo EC40 black edition, maar die had te weinig aanvinkbare opties om mijn budget op te krijgen.

Mijn pluszoon rijdt met 1 van de eerste ev9 in België, vandaar zijn en mijn enthousiasme.

Enige wagen met 7 zitplaatsen met nog ruime koffer, bruikbare derde zetelrij en voldoende rijbereik voor die prijs.

En ik heb intussen 7 kleinkinderen…

S90EV9
lengte4.963 mm
breedte1.890 mm
hoogte1.443 mm
wielbasis2.941 mm
spoorbreedte voor1.628 mm
spoorbreedte achter1.629 mm
bodemvrijheid152 mm
lengte5.015 mm
breedte1.980 mm
hoogte1.780 mm
wielbasis3.100 mm
spoorbreedte voor1.692 mm
spoorbreedte achter1.704 mm
bodemvrijheid177 mm
Wat een unit.
Hoe doet ie het qua lengte eigenlijk in vergelijk met de S90?
Valt dus reuze mee, 5cm langer en 10 cm breder.

Lang en nog langer, maar dat scheelt niet zo veel. 9cm op de breedte wel. En 34cm hoogte ook wel, maar dat is geen verrassing.

Mijn mede directeur heeft ook een EV9 maar dan in het zwart (gelukkig van jouw niet)
Maar deze is echt GIGA en heb hem zelf laatst ook een weekend gehad en idd je kan er echt prima met 7 man in.

Succes met het wachten

Gefeliciteerd. Indrukwekkende auto. Wel heel wat anders dan een sierlijke S90. Ik heb deze auto serieus nog niet één keer gezien in een andere kleur dan zwart. Goed dat je voor blauw bent gegaan!

Gefeliciteerd. Indrukwekkende auto. Wel heel wat anders dan een sierlijke S90. Ik heb deze auto serieus nog niet één keer gezien in een andere kleur dan zwart. Goed dat je voor blauw bent gegaan!
Een paar weken geleden spotte ik een zilvergrijze op de parking van de Efteling.
Mijn pluszoon heeft hem in antraciet grijs.
En toen de zijne half december vorig jaar geleverd werd stond de parking van de dealer vol met leasers die pas na 1 januari mochten geleverd worden in alle denkbare kleuren.
Enkel een mat blauwe was voor mij onbespreekbaar!

Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met deze fraaie KIA! Mooie kleur ook zeg!

Mijn fysio heeft een groene, ook ene erg mooie kleur vind ik.

Mustang Mach E: veto van mevrouw
Dat had zo ene quote van mij kunnen zijn... Twixin te er niet prettig in.

Ik vind de Kia een mooie keuze. Lekker ruim en volgens mij qua comfort op hoog niveau ook.

Zo staat bij ons de Kia Carnaval nog op de lijst.

Pfoeh, wat een tank idd wel een gave kleur (y)
Hopelijk een wat beter cabrio seizoen dan 2024 want dat was huilen met de pet op de kap dicht qua weer.
Ik heb amper gereden en er waren een aantal keren dat ik gereden heb dat het van moetens om de batterij wat op peil te houden.
Fiat e zie je niet vaak waar ik woon, wel een kleur die goed bij de sympathieke uitstraling van het model past!

Om eerlijk te zijn: ik spreek zelf ook altijd over mijn “tank”.
Sinds 20 januari al bijna 5.000 Km ervaring.

De wagen is voor Europese wegen inderdaad gigantisch breed. Pas na 2 maand begin ik me stilaan op mijn gemak te voelen in de Zelzatetunnel en de Sluiskiltunnel; in beide lijken de baanvakken psychologisch te smal voor deze gigant.

Wel verslavend is het optrekken, zelfs indien niet in sportstand. Na elke rotonde (en het zijn er dagelijks wel enkele van huis naar werk en terug) staan de medeweggebruikers verbaasd dat die blauwe sloep er als een speer vandoor gaat.

Range anxiety is tenslotte geen issue met een gereserveerde laadpaal op het werk.
En bij een snelcharger zorgt de 800v technologie ervoor dat ik op een minimum van tijd er weer een pak kilometers bij heb.

IMG-0058.jpg

Laatst bewerkt:
Intussen 3 maand en 8.000 km ervaring met de EV9.

En ik heb het gevoel dat ik de wagen "in de vingers heb". De buitenafmetingen hebben geen geheimen meer, deze morgen nog betrapte ik mezelf erop dat ik vrijwel op automatische piloot aan 106 km/uur door de Sluiskiltunnel reed - enkel weken geleden was dat nog schoorvoetend en onzeker aan 80/85.
Bovendien zijn de camerabeelden rondom zeer duidelijk en volkomen betrouwbaar: bij twijfel even drukken op de knop en op het grote scherm verschijnen beeld in bovenaanzicht, vooraanzicht, achteraanzicht, zijzicht... kortom alle mogelijke en onmogelijke hulpmiddelen om die gigantische tank perfect tussen de lijnen van een parkeervak te positioneren of zonder risico een smalle doorgang te nemen. Zo wordt autorijden een makkie.
Ook de voordelen van het elektrisch rijden worden inmiddels volop geapprecieerd; rijden met 1 pedaal, volledige stilte en - indien nodig - een enorme boost onder de rechtervoet.
Vorige week nog eens een midweekje Efteling gedaan; ruimte zat om naast veel te veel bagage ook nog een ruime kennel voor de twee hondjes mee te nemen. Het is een eeuwigheid geleden dat ik nog eens zo relaxed een langere afstand gereden heb.
Zelfs het opladen valt mee; met het mooie weer zit de range in de buurt van de 500 km en dit weekend nog haalde een Shell-snellader de 148 kW laadsnelheid; dan ben je echt op een kwartiertje weer met 80% bereik op weg.

De kleinkinderen haasten zich om als eerste de derde zitrij te mogen innemen; en daarvoor hebben we uiteindelijk toch - deels - die tank gekozen...

Kortom, ik ben een gelukkige Kia-rijder!

491965717-10233754219904586-550850768026956860-n.jpg

Terug
Bovenaan