brg: Kia EV9 AWD Launch Edition GT-line (p. 26), Mazda MX-5 NCFL 1.8i Kenko (p. 25) en Fiat 500e La Prima 3+1 (p. 26)

British Racing Green zei:
Neen, iedereen die me verwittigde dat ik veel spijt ging krijgen na enige tijd toen het nieuwe eraf was, moet ik ongelijk geven. De A5 is zoveel meer auto dan de MX-5.

Tuurlijk is de A5 meer auto dan een MX-5, dat ziet iedereen al zonder ermee te hoeven rijden. Dat 'meer auto' is is alleen niet voor iedereen een voordeel. Als je waarde hecht aan het gevoel van veelheid begrijp ik wel dat je de stap genomen hebt, maar velen zullen de A5 betitelen als zware boot, als 'teveel auto'. Ook al is de Audi mijn smaak niet, zeker niet na de interieuraanpassing: ik ben wel heel blij dat hij jou goed bevalt en hoop dat-ie dat ook in de toekomst blijft doen.
 
British Racing Green zei:
(...)
Neen, iedereen die me verwittigde dat ik veel spijt ging krijgen na enige tijd toen het nieuwe eraf was, moet ik ongelijk geven. De A5 is zoveel meer auto dan de MX-5.

Ja, zeg, dat is mijn Veloster ook v.s. mijn Regata. Maar dat wil nog niet zeggen dat de Veloster alle plezier van het autorijden overneemt dat ik in de Regata had. Het is anders; luxer, comfortabeler, sneller. Maar ook minder 'puur'. Ik gok dat dit allemaal ook voor de A5 v.s. de MX-5 geldt. :)
 
Zo'n A5 of MX-5 is, los van dat het dak er bij beide af kan, niet te vergelijken natuurlijk :) Beide hun goede en minder goede punten.

nu zit het in onze natuur om onze aankomen/keuzes achteraf voor onszelf goed te praten :) dat de A5 een fijne auto is geloof ik ook gelijk, maar leuker?....
 
Ligt aan je gebruik. Zelf geef ik de voorkeur voor een MX-5 (of eigenlijk Z4 dan he ;)), maar een A5 is natuurlijk ook een fijne auto.

Interieuraanpassing (ondanks dat de foto's het niet meer doen) ziet er ook goed uit. Stukken beter dan het zwart op zwart.
 
120704341_10221449599936777_2625711681228636941_n.jpg
 
Denk niet dat ik je al gefeliciteerd had met je nieuwe Audi-aanwinst! Mooi model, er staan er twee in de parkeergarage aan kantoor en ze zijn (naar mijn mening) mooi oud aan het worden.

Ik moet der Magistrat wel bijtreden m.b.t. de S5 badge... Een S-line badge, tot daar aan toe, maar geen S5-badges als het geen echte is. Het tast de chique uitstraling toch wel behoorlijk aan en doet me onwillekeurig denken aan een betaald type eigenaar waarmee ik jou niet associeer.
 
Wat een schitterende A5! Veel plezierige kilometers ermee gewenst. Tijdloos model! Jammer van die badge, voor hetzelfde geld had normaliter je een "RS5"-variant gehad. Nu kom je toch wat tekort.
 
Hoeveel reacties moeten we verzamelen om die wannabe-badge eraf te laten gaan? :) Laat ik alvast een duit in het zakje doen: Weg ermee! ;)

Verder had ik zo te zien nog niet gereageerd op deze auto. De A5 Cabriolet vind ik een mooie auto en je interieur zeker een verbetering t.o.v. alles zwart. (y)
 
Ik heb achterop een rood accentje (logo Paul & Shark)

120910884_10221476796896684_7623787741280693446_n.jpg


en ik heb vooraan een rood accentje; daar had voor mijn part net zo goed A5 mogen op staan, maar ik vind zelf de vorm en grootte van dat logo decoratief in de grille. Het breekt het wel heel erg zwarte geheel.
 
Elco zei:
Maar... een S5 heeft toch een wezenlijk andere grille, zoals op de foto hieronder?

Ik heb een S5-grille overwogen, maar na de extra-uitgaven voor de velgen en het interieur werd het me toch wat te gortig als totaaluitgave.

Persoonlijk zou ik andersom een stuk stijlvoller vinden.

Die S5-grille heeft een speciale uitsparing voor het logo, dus zonder logo zie je meteen dat er iets ontbreekt.

original_audi_a5s5_b8_front_grille_1552800946_a0e742dc_progressive.jpg
 
:eek: Bij een weloverwogen dubbele Volvo-rijder had ik ook niet pauper-tuning verwacht :eek: Een fake-badge op een stijlvolle A5... bijzondere keuze. Dat ik dit in geen duizend jaar zou overwegen, doet niet ter zake want het is niet mijn auto. En ik ben ook wel van de kleine details, die ik graag ontleen aan de sterkere broeders in de modellijn. S6 pookknop, RS6 lichtanimatie... even zo goed nep maar wel altijd zonder logo's die niet 'waar' zijn.
Maar sowieso altijd te respecteren en als mede-autoliefhebber te waarderen dat iemand persoonlijke touches aanbrengt (y)


Over MX5 versus A5. "Leuker" is een erg persoonlijke definitie. Een MX5 is meer puristisch, een A5 is meer comfortabel. Wat daarvan je voorkeur is, is individueel.
Ik heb mijn cabrio om met toertochten te genieten van zonnige dagen. Dan heb ik graag comfort, dus automaat en goede stoelen. Als autoliefhebber vind ik indrukwekkende techniek en mooi motorgeluid erg leuk, dus V8 en quattro. Een MX5 zou ik één dag heel gaaf vinden om te 'spelen', mijn S4 vind ik al 6,5 jaar heel gaaf om te cruisen.
 
Er zijn er die zelfs de dubbele uitlaatsierstukken al ver erover vinden.
Vind ik eerlijk gezegd een must want zonder ogen die twee uitlaatpijpjes zo zielig.

Intussen in Engeland een half top cover besteld voor het dakje.
En al voorzichtig eens informeren naar een cabriodak.
Volgens sommige bronnen op het i-net is de verwachte levensduur van zo'n kap 10 jaar, en daar zijn we reeds; en de bevestiging van de achterruit lijkt een pijnpunt.
Een beige Sonnenland-stoffen dak zou de wagen af maken (rood gaat vloeken met het interieur) ;)
 
British Racing Green zei:
Elco zei:
Maar... een S5 heeft toch een wezenlijk andere grille, zoals op de foto hieronder?

Ik heb een S5-grille overwogen, maar na de extra-uitgaven voor de velgen en het interieur werd het me toch wat te gortig als totaaluitgave.

Persoonlijk zou ik andersom een stuk stijlvoller vinden.

Die S5-grille heeft een speciale uitsparing voor het logo, dus zonder logo zie je meteen dat er iets ontbreekt.

original_audi_a5s5_b8_front_grille_1552800946_a0e742dc_progressive.jpg

Ooit, jaren geleden kocht een goede kennis van mij een Audi A4 met S4 grill, helemaal S-line uitgevoerd echt een prachtig ding, 2.0 TFSI. Eerste wat we gedaan hebben is een S-line logo besteld (die op de zijkant geplakt worden normaal) bij de Audi dealer en die op de plek van het S4 logo geplakt. Stond netter en die grill zelf was supergaaf in combinatie met het totale pakket. (y)

Ik kan er niks aan doen, maar dat S5 logo zou ik nooit gekozen hebben vind het ook afbreuk doen aan de verder normale/nette uitstraling van de auto. :p
 
Heb getwijfeld over S5 of S-line logo; RS5 is dan weer nooit in mij opgekomen.
Maar wat betekent S-line? Dat er binnen en buiten enkele vooral optische aanpassingen zijn aan de wagen.
Dus dat zou in geval van mijn A5 al even fake zijn.
Bovendien vind ik het rode accentje in het S-line-logo iets té subtiel.
Dus dan maar voor het even fake S5-logo gekozen.
Nu ja, als IK er maar tevreden mee ben ;)
 
(Vuile) Audi by night

123601358_10221669363830737_5648416737702532860_n.jpg


Morgen maar eens de Audi meenemen naar het werk zodat de batterij al rijdend weer op volle kracht komt (in afwachting van de aankoppeling aan de druppellader).
 
Ah deze overstap had ik even gemist, wel een hele fraaie cabrio om te zien de A5 vind ik persoonlijk.
Maar serieus een S5 badge ??? :T
 
Vandaag de druppellader laten aansluiten zodat de Audi binnenkort probleemloos in winterslaap kan.
Nog een geluk dat ik met mijn twee linkerhanden niet zelf aan dat klusje begonnen ben... tot mijn enorme verrassing zit de batterij niet onder de motorkap maar in de kofferbak onder de afdekking.

Mijn gewezen schoonbroer - onafhankelijk garagehouder - heeft de wagen bij die gelegenheid eens aandachtig doorgelicht.
Meteen dus van een onafhankelijke derde -voor zover nodig - de bevestiging gekregen dat ik mij bij de aankoop zeker niet in de zak heb laten zetten.

Blinkende Audi by night

125985969_10221762405316716_1355822180977006133_n.jpg
 
Dan was je anders mooi aan het zoeken gekomen :D
Wanneer begint de winterslaap voor de A5; zodra het overdag vriest?
 
tot mijn enorme verrassing zit de batterij niet onder de motorkap maar in de kofferbak onder de afdekking.

Premium is dat :) volgens mij hebben de meeste duurdere merken dat van duitse komaf.

Mijn BMW E46 had hem ook in de kofferbak. Was wel leuk een keer met een politiecontrole waarbij ze alles gingen controleren. Een jonge agent in opleiding vroeg of ik de motorkaop open wilde doen om te kijken of de ruitensproeier wel gevuld was en de accu goed vast zat. Ik moest in de auto blijven.
Motorkap open; ruitensproeier oke. Toen zat ze te zoeken naar de accu. heb wel even zitten griffelen. Toen haalde ze een mede collega er bij die ook al zat te zoeken. Toen heb ik ze maar uit het lijden verlost en gezegd dat hij achterin zit. :) gek genoeg wilde ze daar niet kijken en vonden ze het prima zo. Blijkbaar was de accu toch niet zó belangrijk....

Mijn Mercedes heeft hem ook achterin zitten.

Auto's met de accu achterin hebben overigens vrijwel altijd voorin het motorcompartiment wel aansluitingen van de accu zitten
 
Dan is de Astra K ook premium, want ook daar zit de accu in de kofferbak :D

Weet ik toevallig omdat ik de auto van mijn schoonvader een keer moest overstarten. Geen accu in het vooronder, wel een accupool voor dat soort gevallen (y)
 
AsconaGT zei:
Auto's met de accu achterin hebben overigens vrijwel altijd voorin het motorcompartiment wel aansluitingen van de accu zitten

Inderdaad, onder de motorkap centraal tegen het schutbord zitten inderdaad twee aansluitingen om de wagen te starten met startkabels.
Dus ik ging ervan uit dat daar ook de batterij ingebouwd zat en ik daar moest gaan zoeken voor de aansluiting van de druppellader.
Dat leek me voor mijn kunnen iets te ingewikkeld dus klusje uitbesteed. Gelukkig dus maar ;)
 
AsconaGT zei:
Premium is dat :)

Mijn NA had dat dus ook, reden waarom het extra stopcontact voor de druppellader net aan de garagepoort werd opgebouwd.
Bij de NC zat de batterij dan weer onder de motorkap, dus had ik een verlengkabel nodig.
Nu zit het stopcontact dus weer op de ideale plaats voor de druppellader.
 
Daar kon je vroeger al de omgekatte 320i's aan herkennen bij de e30 serie. Een echte 325i had de accu namelijk achterin. En de cabrio's ook natuurlijk.
 
Waren die "omgekatte" E30's niet gewoon van een andere motor voorzien nadat a): de distributieriem was gebroken, of b): er een kleine frontschade was geweest waarbij het motorblok uit de steunen schoot en hierdoor de waterpomp cilinder 1 ovaal drukte door de confrontatie met de radiator?
 
Keurig gewassen,
catproof,
beschermd tegen regen
en via kabel onder de garagepoort verbonden aan de druppellader die in de garage staat...

En als mevrouw BRG dan nog eens een meter extra ruimte vrijmaakt in de garage (lengteverschil tussen roadster en cabrio), dan kan de A5 in een volgende fase de garage in en kan haar Volvo weer onder de carport.

125977190_10221772086718745_4488769305631783476_n.jpg
 
Het voordeel van "landelijk wonen": gratis twotone.

Vuilophoping van maanden?
Vergeet het, vorige week werd hij nog door de carwash getrokken :(

128949508_10221844433447368_3768421161450621399_n.jpg
 
Met zo'n prachtige kleur en zo'n smerige auto zou ik gelijk het ergste vuil af spuiten. Ook al kun je enkele dagen later waarschijnlijk weer
 
Ik kan genieten van een branschone auto, maar ook van een ontzettend smerige auto maar dan wel zonder vegen, strepen of sporen van wissers.
In periodes dat wassen onbegonnen werk is maak ik bij het tankstation vaak alleen even de koplampen schoon. Als het echt uit de hand loopt ook de achterlichten en misschien kentekens.

Wekelijks wassen vind ik dan onbegonnen werk
 
Intussen van de garage die de MX-5 overnam bericht gekregen dat die (eindelijk) weer verkocht is.
Heb zo het idee dat de grote interesse voor open tweezitters beetje weggeëbd is.
Zo las ik onlangs ook dat in NL in de eerste 6 maanden van 2020 maar 1 nieuwe MX-5 ingeschreven werd; zijn alter ego Fiat 124 is zelfs al uit assortiment genomen.
Al moet ik toegeven dat het actuele model ND mij absoluut niet kan bekoren.
 
Ik weet niet of dat statement klopt wegens steekproef n=1, maar de MX-5 specialist die we allebei kennen, had mid november zijn 100ste (!!) MX-5 verkocht dit jaar. Daar zijn er intussen minimaal 15 bijgekomen, een absoluut recordjaar!

Begin april is het stilgevallen en heeft hij zijn voorraad drastisch afgebouwd, maar toen de 1ste lock down gedaan was heeft hij veel reclame gemaakt met "MX-5 = vakantie in eigen land'. Dat heeft precies gewerkt, veel mensen in BE hebben 0 inkomensverlies geleden, maar konden het nergens of moeilijk uitgeven aan leuke zaken zoals reizen, city trips, weekend weg, etentjes etc en een MX-5 is in alle aspecten betaalbaar (en betrouwvaar) + houdt zijn waarde vrij goed. Ik heb de mijne bijna 6 jaar en de afschrijving is ca. 2.500€ bij inruil op een andere.

Prettige feesten gewenst Peter en familie, optimistisch vooruitblikken naar 2021 met hopelijk veel zonovergoten, fijne en veilige kilometers!
 
Niseko zei:
Ik weet niet of dat statement klopt wegens steekproef n=1, maar de MX-5 specialist die we allebei kennen, had mid november zijn 100ste (!!) MX-5 verkocht dit jaar. Daar zijn er intussen minimaal 15 bijgekomen, een absoluut recordjaar!


De laatste keer dat ik in zijn voorraad keek, had hij evenwel geen enkele NC, NB of NA in stock, uitsluitend nog ND's.
maar ik ken dan ook geen andere verkoper die 3 x tweedehands MX-5 RFC's 2.0 automaat in de aanbieding heeft staan, de enige MX-5 waarvoor ik wel nog zou te vinden zijn ;)

Ik heb de A5 intussen een half jaar.
Bij nader inzien had ik de NC 6 jaar geleden nooit mogen kopen en had ik toen voor een - dan nog gemakkelijk vindbare en uiterst betaalbare - benzine 900 of 9-3 moeten gaan.
 
Nooit spijt hebben van een beslissing x tijd na datum, je nam ze weloverwogen met de kennis en info die je toen had...

Ik ben blij te lezen in je topic dat de A5 zo goed bevalt en beter bij je wensen / noden - die anders kunnen zijn dan 6 jaar geleden (volgens mij is het eerder 5 jaar aan de nummerplaat te zien ;-) ) - aansluit. Ik denk dat je eens op een avond lekker bij de kachel op YT wat filmpjes moet zoeken over de legendarische "dweilen" die de oudere Saabs zijn, zeker in vergelijking met wat je de laatste jaren gewoon bent. En ja, ik vind de 900 Convertible een absoluut schitterend gelijnde auto
 
Terug
Bovenaan