Bovag garage en laten keuren

A

Anoniem

Guest
Beste autokenners,

Ik ben recent geslaagd voor mijn rijbewijs en ik heb volgende week mijn eerste proefrit bij een autodealer voor mijn eerste (tweedehandse) auto. Aangezien ik geen verstand heb van auto's ben ik opzoek gegaan naar een betrouwbare autodealer, ik heb gelezen dat Bovag-geregistreerde autodealers goed zijn.
Ik was eigenlijk ook van plan om tijdens mijn proefrit de auto onafhankelijk te laten keuren (dat kan binnen een half uurtje gedaan zijn en dan krijg je een rapport mee wat er precies wel en niet goed is aan de auto) dat rapport kan je dan meenemen naar je dealer om eventueel te onderhandelen over de prijs, mochten er dingen niet goed zijn aan de auto.

Maar mijn vraag is, is zo'n onafhankelijke keuring wel nodig aangezien de autodealer Bovag geregistreerd staat en dus betrouwbaar is?

Voor de rest heb ik gelezen dat je altijd moet onderhandelen over de prijs. Hoe kun je het beste onderhandelen over de prijs? Ook dat heb ik nog nooit gedaan :p.

Groetjes!

Om wat voor een auto gaat het om? en voor welk bedrag?

Als het om een vrij 'simpele' auto gaat bij een fatsoenlijke garage (de meeste bovag garages zijn gewoon prima) en het is geen oud ding zou ik zoiets wel zonder externe aankoopkeuring durven kopen. Dan zou ik dat geld liever in garantie willen steken. (moet vaak voor worden bijbetaald)

Mocht je dan toch binnen 6 maand dingetjes vinden die niet goed zijn, dan kun je alsnog bij de garage laten oplossen. En ook als er iets stuk gaat na aanschaf (wat bij een aankoopkeuring dus niet word opgemerkt) kun je terug gaan naar de garage.

Een goede aankoopkeuring zijn ze vaak wel een uurtje mee druk ook. Er word ook een stuk met de auto gereden in diverse omstandigheden en uiteraard uitgebreid op de brug gekeken. Bij complexe auto's waar veel op en aan zin, waar op korte of lange termijn zeer hoge kosten aan kunnen komen is dit altijd een aanrader (voor alle partijen). Maar voor gewone simpele auto's is garantie bij een garage doorgaans meer dan voldoende.

Zo dan! Das een fiks bedrag.

Swift automaat overigens wel een fijne auto, ga je dan wel voor de 1.5?

Leuke auto, zo'n Swift.
Controleer vooraf zelf even of het geen import met kans op teruggedraaide teller of schade auto is: https://ovi.rdw.nl/ (Bij vervaldata en historie Datum eerste toelating en Datum eerste afgifte Nederland vergelijken).

Overigens: voor hetzelfde geld koop je ook een Yaris Hybrid. Misschien minder leuk om te zien maar een héél stuk zuiniger!
Zoiets bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/toyota/yaris/49132716 Carfax rapport: https://www.autotrack.nl/tweedehands/49132716/carfax/icr

0-65910211-5918-492f-8410-13f96593be28.jpg

Wieke / Sarah = zelfde persoon?

een auto zoals een swift uit 2012 gewoon met garantie kopen. Aankoopkeuring zou ik zelf zonde vinden van het geld en weinig toevoegen

Nico GTR zei:

Is inderdaad een fiks bedrag. Ik zie meer van deze Suzuki Swift met ongeveer dezelfde prijzen.
En betaal je ook niet meer omdat hij bij een bovag dealer staat en zo?

Hoe kan ik dat het beste aanpakken met het onderhandelen van de prijs? Ik zie bijvoorbeeld ook dezelfde Suzuki voor 7000 euro met 187.000 km. En ik heb gelezen dat je het beste een auto koopt onder de 100.000 km

Deze Suzuki (die ik ga bekijken) heeft 72.000 km gereden en kost €9.000

AsconaGT zei:
Wieke / Sarah = zelfde persoon?

een auto zoals een swift uit 2012 gewoon met garantie kopen. Aankoopkeuring zou ik zelf zonde vinden van het geld en weinig toevoegen

Er zit standaard al 6 maanden garantie bij vanwege Bovag, (is een Bovag dealer) is dat dan voldoende?

Doe eerst de checks die je zelf kunt doen.
Vertrouw geen enkele verkoper, schreef de afvallige uit een gezin waar alle mannelijke leden het nobele beroep van autohandelaar uitoefen(d)en. Van merkdealer tot groothandel tot handelaar.
Wat is nu 50 tot 100 Euro voor een oordeel van een onafhankelijke deskundige op de prijs van een auto.

Nee, zes maanden Bovag garantie sluit helemaal niet uit dat je een slechte auto geleverd krijgt en houdt al helemaal niet in dat je weer van die auto afgeholpen wordt. Bovag arbitrage... Wie financiert ook al weer de Bovag?

En wat schade betreft... Het zijn juist de ongeregistreerde schades die in de handel bij beunhazen opgelapt zijn die het gevaar zijn. Schreef de zoon van een merkdealer die eens op een zaterdagmiddag een oude Camaro inruilde, euh... Twee Camaro's, aaneengelast tot een waardeloos wrak. Gelukkig was het kleingeld, mijn vader, nou ja de verkoopleider, verkocht hem vervolgens wel zonder blikken en blozen aan een handelaar.

Hans Incog zei:
Nee, zes maanden Bovag garantie sluit helemaal niet uit dat je een slechte auto geleverd krijgt en houdt al helemaal niet in dat je weer van die auto afgeholpen wordt. Bovag arbitrage... Wie financiert ook al weer de Bovag?

Wat bedoel je, wie financiert het?

Ik zou er niet zondermeer vanuit gaan dat een bij de BOVAG aangesloten garage betrouwbaar. is Maar misschien ben ik soms ook wel te wantrouwig. Zou in ieder geval even op internet rondneuzen naar eventuele ervaringen van andere klanten.

Ik ga er van uit dat het gewoon een fatsoenlijke BOVAG garage is. en geen handelaartje ergens vanuit een schuur of grasveld. En ja zullen ook daar wel foute garages bij hebben zitten maar, BOVAG is zeker niet heilig, mijn ervaring is wel dat het doorgaans gewoon prima garages zijn en zelf ook gewoon kritisch zijn op hun inkoop. Inruilers die hen niet aan staat stoten zij ook gewoon door de goedkope handel in. Dat moet ook wel. Ik weet niet hoe het elders in het land is maar als je hier als garage een slechte naam hebt dan kun je op termijn de tent wel sluiten, kom je niet meer vanaf en gaat als een lopend vuurtje. Plus dat ze zelf ook gewoon niet op het gezeur zitten te wachten.
Ja, een slechte auto kun je altijd treffen, zelfs met aankoopkeuring kan het best zijn dat je tzt pech krijgt of iets stuk gaat. Gelukkig dekt de BOVAG garantie veel zaken af. Nee het niet heilig, maar het geeft wel wat meer zekerheid.

een doorgaans betrouwbare Suzuki swift, die relatief jong is met BOVAG garantie zal doorgaans genoeg zekerheid moeten bieden. Persoonlijk denk ik dat een aankoopkeuring daar weinig aan toe kan voegen. Maar als de topicstarter dat een goed gevoel geeft, dan doen. Ik las wel 50 tot 100 euro, maar denk als je zoiets wil doen bij een bekende partij dat je tussen de 175-275 euro kwijt bent. Beetje afhankelijk wat je precies van ze verwacht.

Is het deze toevallig?

Sarah123 zei:
Is het deze toevallig?

Ja, die is het inderdaad[/quote]

Dat is dus zo'n import:
SUZUKI SWIFT
H-724-KH

Datum eerste toelating - 31-01-2012
Datum eerste afgifte Nederland - Niet geregistreerd

De RDW geeft geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets gewijzigd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.

https://ovi.rdw.nl/

Jazzik zei:
Sarah123 zei:
Is het deze toevallig?

Ja, die is het inderdaad

Dat is dus zo'n import:
SUZUKI SWIFT
H-724-KH

De RDW geeft geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig. Dit kan twee oorzaken hebben: dit voertuig is buiten Nederland geregistreerd geweest, of aan dit voertuig is iets gewijzigd waardoor het een ander kenteken heeft gekregen.

https://ovi.rdw.nl/[/quote]

Dank voor de info! En is dit een goed ding of juist slecht?Ik zie dat de auto uit Duitsland komt.

Sarah123 zei:
Jazzik zei:
Sarah123 zei:
Is het deze toevallig?

Ja, die is het inderdaad

Dat is dus zo'n import:
SUZUKI SWIFT
H-724-KH

https://ovi.rdw.nl/

Dank voor de info! En is dit een goed ding of juist slecht?Ik zie dat de auto uit Duitsland komt.[/quote]
Dan kan er gerommeld zijn met de kilometerstand.

Zie dat het onderhoudsboekje niet klopt van de Suzuki.
Er missen veel onderhoudsbeurten, hmm dit klinkt niet betrouwbaar..

Sarah123 zei:
Nico GTR zei:

Is inderdaad een fiks bedrag. Ik zie meer van deze Suzuki Swift met ongeveer dezelfde prijzen.
En betaal je ook niet meer omdat hij bij een bovag dealer staat en zo?

Hoe kan ik dat het beste aanpakken met het onderhandelen van de prijs? Ik zie bijvoorbeeld ook dezelfde Suzuki voor 7000 euro met 187.000 km. En ik heb gelezen dat je het beste een auto koopt onder de 100.000 km

Deze Suzuki (die ik ga bekijken) heeft 72.000 km gereden en kost €9.000

Mnee waarom beste onder de 100.000 km? Je moet kijken naar meer dingen.

1. Is het een origineel Nederlandse auto of is die geimporteerd?
2. Wat is mijn gebruikscase, rijd ik er 60.000 km per jaar mee of slechts 10.000
3. Hoe is het onderhoud?
4. Is dat onderhoud terug te vinden?
5. Klopt de kilometerstand uberhaupt.
6. Hoe ziet de voorkant van de auto eruit, weinig steenslag -> lage kilometerstand aannemelijk, veel steenslag -> hogere kilometerstand.
7. Hoelang heeft de vorige eigenaar de auto gehad.
8. Is de stoel nog netjes.

Blindstaren op kilometerstand is op een bepaald ogenblik goed, maar het is ook geen wet van meden en perzen dat een auto die weinig heeft gereden beter is dan eentje die 50.000 km meer heeft en uit hetzelfde jaar komt.

2012 is 8 jaar oud, dan is 80.000 km inderdaad heel aannemelijk, maar bij 40.000 km moet je je toch afvragen of die niet van een oud vrouwtje is geweest....en das niet perse goed.

Maar het getoonde exemplaar ziet er verder keurig uit! Als die lekker rijd, niet raar ruikt en je hebt 6 maanden garantie lijkt me dat een meer dan prima koop. Ja ik denk dat je goedkoper iets van hetzelfde kaliber kunt rijden, maar dan zul je zelf moeten importeren, heb je geen garantie. etc.....dus ja is dat de extra 1000 euro waard.

@Sara
De Bovag is een belangenvereniging van bedrijven in de automotive. De Bovag wordt betaald door de contributies van leden die ook nog voor bepaalde diensten betalen. Die leden zijn autobedrijven. Gevalletje van de slager die zijn eigen vlees keurt, die Bovag arbitrage.
Nu stelt Bovag garantie zeker wel wat voor. Veel beter dan alle andere garantie labels. Maar Bovag garantie zegt niets over de staat van de auto of het verleden. Een kenner ziet in 5 minuten of een auto ernstige schade heeft gehad als ie op de brug staat. Ook al is ie redelijk tot goed gerepareerd. Had ik die Camaro op de brug gezet had ik het gezien, en jij waarschijnlijk ook. En daarin worden veel consumenten teleurgesteld: Het gaat om gebreken die na aankoop ontstaan zijn of gebreken die er al waren maar ten tijde van de koop niet zichtbaar waren. Als je een garage de auto laat checken en je bewaart die rekening dan kun je aantonen dat je voldoende onderzoek hebt gedaan. En als er dan toch nog een lijk in de kast zit... Was dat bij aankoop dus niet waarneembaar. Koop je een matige of slechte auto omdat je geen onderzoek hebt gedaan...

252449862
252449862

Dit klopt niet, volgens mij missen er een paar keuringen van het onderhoudsboekje..

Sarah123 zei:
AsconaGT zei:
Om wat voor een auto gaat het om? en voor welk bedrag?.

Het is een Suzuki Swift 1.2 exclusive automaat uit 2012,
Voor €9000.

Dit zijn heel betrouwbare auto's. Let op of de automaat schok-vrij schakelt. Geen gekke geluiden uit het onderstel, en of alle electroninica werkt naar behoren. Dit is het belangrijkste mocht je niet een proffessionele aankoopkeuring willen aangaan.

Kan de fotos niet hierin krijgen, maar als je naar het onderhoudsboekje kijk mist er onderhoud tussen 2015 en 2020. Dat is raar toch? De kilometerstand die geteld is in januari 2020 is ook precies 72.000. is wel een te mooi rond getal..

Weet niet of automaat een harde eis is, anders: een 2012 heb je al rond de €6500; voor €9500 heb je al een 2016; allemaal bij BOVAG-bedrijven, geen import

FW Ta 183 Huckebein I zei:
Weet niet of automaat een harde eis is, anders: een 2012 heb je al rond de €6500; voor €9500 heb je al een 2016; allemaal bij BOVAG-bedrijven, geen import

Automaat is een harde eis. Maar bedankt voor de tip

Zoals ik al eerder schreef:
Jazzik zei:
Leuke auto, zo'n Swift.
Controleer vooraf zelf even of het geen import met kans op teruggedraaide teller of schade auto is.

En dan blijkt het inderdaad een import... plus:
Sarah123 zei:
Zie dat het onderhoudsboekje niet klopt van de Suzuki.
Er missen veel onderhoudsbeurten, hmm dit klinkt niet betrouwbaar..

en dan zie je dit:

14864956_29.jpg

In 2015 is de (laatste) jaarlijkse beurt uitgevoerd bij 32324 km. door de verkopende dealer Autohaus Schüppler GmbH in Volkmarsen.
De volgende 'beurt' is, zegt het boekje, uitgevoerd(...? :confused: ) bij exáct 72.000 km. op 30-1-2020 door Gehrmann Automobile GmbH, 88339 Bad Waldsee. Net vóór export dus...???
Nou blijkt Gehrmann een (grote) handelaar in gebruikte auto's https://www.gehrmann-automobile.de/ waar je tevens terecht kunt voor:
An- & Verkauf - In- en verkoop
KFZ Aufbereitung - Voertuig bewerking (kort gezegd netjes maken)
Smart-Repair - spreekt voor zich
Felgeninstandsetzung - velgen reparatie
Chiptuning - spreekt voor zich
ECOnomic Chiptuning - idem
Gasvertrieb - ze hebben ook iets met gas...

Ik zie helaas niets over (technisch) onderhoud bij Gehrmann...

Tsja... als het een Swift Exclusive automaat moet worden zou ik toch éven verder kijken. Bijvoorbeeld bij deze: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-2-exclusive-33061226/details.html
Wél een origineel Nederlandse auto, 82.000 km. (NAP), zelfde vraagprijs... alleen vragen of ze die Chinese Landsail bandjes kunnen vervangen door iets normaals. :p

suzuki-swift-1-2-exclusive-1-2-exclusive.jpg

Of deze: Ook origineel Nederlandse auto van eerste eigenaar, wat meer kilometers (108.000 km.NAP), goedkoper, maar wel ver van huis: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-2-exclusive-rijklaar-garantie-30988164/details.html

suzuki-swift-1-2-exclusive-rijklaar-garantie.jpg

suzuki-swift-1-2-exclusive-rijklaar-garantie.jpg

Aan het onderhoudsboekje te zien heeft deze bijna anderhalf jaar stilgestaan, maar staat wel op fatsoenlijke Bridgestone Ecopia banden... :cool:
[size=x-small].[/size]​

Jazzik zei:
Sarah123 zei:
Is het deze toevallig?

Ja, die is het inderdaad

Dat is dus zo'n import:
SUZUKI SWIFT
H-724-KH

https://ovi.rdw.nl/[/quote]

Ik vind het wel heel veel geld voor een ruim 8 jaar oude import auto, en zou naar een andere kijken als ik het onderhoudsboekje zie. Ik heb dan toch wel mijn twijfels over de kilometerstand en/of onderhoudshistorie.

Voor € 9.000 kun je ook heel makkelijk een andere B segment auto uit 2015, 2016 of 2017 kopen, met volledige onderhoudshistorie en NAP.

Jazzik zei:
Tsja... als het een Swift Exclusive automaat moet worden zou ik toch éven verder kijken. Bijvoorbeeld bij deze: https://www.autowereld.nl/suzuki/swift/1-2-exclusive-33061226/details.html
Wél een origineel Nederlandse auto, 82.000 km. (NAP), zelfde vraagprijs... alleen vragen of ze die Chinese Landsail bandjes kunnen vervangen door iets normaals. :p

Geen Bovag, niets over garantie, en hij is met de Kerst 2018 dicht volgens de actuele website.......

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb, aan de hand van jullie informatie, besloten om deze Suzuki niet te nemen en verder te kijken voor een andere auto.

Terug
Bovenaan