Bovag BMW occasion betrouwbaarheid

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal,

Ik ben van plan binnenkort mijn 'eerste' auto aan te schaffen, budget is ongeveer 23-25k (zit nog te twijfelen tussen een 118/120i of 320i gt).
De gemiddelde BMW komt dan uit 2018 en zit op ong. op 60.000 km

Het liefst koop ik mijn eerste auto bij een dealer zodat ik extra zekerheid heb met de premium selection, maar mijn vraag aan jullie:
- Hoe zeker mag ik van mijn koop zijn bij een BOVAG garage voor een 2e hands BMW? 6 maanden vind ik kort wanneer bijv. blijkt dat de motor of ketting defect is na 7 maanden o_O

Hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!
 
Als je al zoveel wantrouwen heb dat de motor defect raakt zou ik überhaupt niet naar BMW kijken ;) En lekker voor een japanner gaan.

Bij de dealer betaal je ook gewoon voor de garantie en andere zaken. Occasions zijn daar in verhouding duurder.

Je mag van een jonge auto gewoon verwachten dat hij het goed blijft doen. Pech hebben kan altijd. De vraag is; heb jij het extra geld er voor over om bij een dealer een premium select te halen of niet. Gezien jou wantrouwen / vertrouwen. zou ik daar gewoon lekker voor gaan.

Maar wat ga je naar een jaar doen? Dan is de kans net zo groot, al dan niet groter dat de motor defect raakt of andere problemen na 13 maand...? Weer inruilen?
 
Dat het een BMW gaat worden staat voor mij wel vast. Die +/- €800 extra op de aankoopprijs voor premium selection en derhalve 24 maanden afkoop van dit soort taferelen is het voor mij zeker waard. De vraag is of er in zekere zin een kwaliteitsniveau is bij de BOVAG garages betreffende de occasion en of deze gelijkwaardig is aan de BMW dealer. Kun je bijvoorbeeld bij een BOVAG garage extra garantie bijkopen?
 
Volgens mij is de Bovag een belangenvereniging voor autobedrijven die niet garant staat indien een individueel lid er een zootje van maakt naar jou als klant. De leden conformeren zich weliswaar naar "richtlijnen", maar of dat jou nu helpt? (Er zit kaf onder het koren)
 
Mijnbiertje zei:
- Hoe zeker mag ik van mijn koop zijn bij een BOVAG garage voor een 2e hands BMW? 6 maanden vind ik kort wanneer bijv. blijkt dat de motor of ketting defect is na 7 maanden o_O

Kwestie van pech of geluk. Als je buiten de garantie iets kapot rijdt, dan ben je de sjaak.
Je hebt het over 2018, zijn BMW's dan überhaupt al uit de fabrieksgarantie?
 
Met een dealeronderhouden BMW die niet getuned is, ook prima coulance na de fabrieksgarantie. Ik heb de mijne wel gekocht bij dealer met premium selection en geen spijt van. Een koplamp met wat vocht en een trekhaak die een keer weigerde werden zonder gezeur vervangen. Praat je al snel over 3k aan reparaties.
In maart loopt mijn 2 jaar garantie af. Kan dan ook het BMW avontuur beëindigen en een Japanner aanschaffen maar eigenlijk geen reden om aan de betrouwbaarheid te twijfelen. Zo rond de 150dkm wordt de kans op dure reparaties wel wat groter verwacht ik.
 
Ik heb mijn BMW gekocht bij een BMW specialist welke tegen meerprijs BOVAG garantie gaf. Ik heb afgezien van garantie.
De auto had een sluitende en gedocumenteerde onderhoudshistorie (dealeronderhouden, 1e eigenaar), auto is jong, weinig km's en de indruk van de auto was erg goed.

Is een gok, maar garantie koste ook iets van 900eu daar kan ik zelf ook best het een en ander van laten repareren én hoef ik dan ook geen 1,5 uur enkele reis voor te rijden.
Nu een half jaar later kan ik niets ontdekken wat gerepareerd/hersteld zou moeten worden. Ik heb dus goed gegokt en 900eu bespaard.

Is de auto ouder en/of heeft deze wat meer km's gemaakt dan zou mijn keuze wellicht anders zijn.

Wat wel mooi is bij Premium Selectie modellen is dat je de garantie, maar ook het onderhoud, voor een schappelijk bedrag kunt verlengen dacht ik.
 
En niet te vergeten dat een Premium Selection occasion aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen. De mijne kreeg voor aflevering splinternieuwe banden rondom terwijl het profiel van de set die erop lag nog acceptabel was. Auto wordt echt perfect afgeleverd, benodigde onderhoud wordt uitgevoerd en in het digitale register van BMW gezet.
 
Het is maar net wat je over hebt voor zo'n verlengde "garantie" (lees verzekering) op een vrij jonge auto, persoonlijk zie ik het meer als een dure klantenbinder die meer voordeel geeft aan de dealer dan aan de koper.
Verplicht meedoen aan merkdealeronderhoud, normale slijtage is uitgesloten van garantie (altijd heerlijk discutabel), een hoop software idem, kortom je koopt alleen maar een garantie voor de dingen die aanwijsbaar een productfout betreffen.
 
Mijnbiertje zei:
Hi allemaal,

Ik ben van plan binnenkort mijn 'eerste' auto aan te schaffen, budget is ongeveer 23-25k (zit nog te twijfelen tussen een 118/120i of 320i gt).
De gemiddelde BMW komt dan uit 2018 en zit op ong. op 60.000 km

Het liefst koop ik mijn eerste auto bij een dealer zodat ik extra zekerheid heb met de premium selection, maar mijn vraag aan jullie:
- Hoe zeker mag ik van mijn koop zijn bij een BOVAG garage voor een 2e hands BMW? 6 maanden vind ik kort wanneer bijv. blijkt dat de motor of ketting defect is na 7 maanden o_O

Hoor graag jullie ervaringen, alvast bedankt!

Een BMW uit de premium selection is een hele nette en goed gecontroleerde occasion. Als je geen vertrouwen hebt in de techniek van de BMW dan kun je denk ik veel beter naar iets anders kijken. Bij bijvoorbeeld Kia en Hyundai heb je dan nog gewoon fabrieks garantie.

Merken als Mercedes, Renault etc kun je ook kopen met verlengde garantie.

In de praktijk gaat er bij een vrijwel nieuwe auto van een goed merk de eerste jaren niets stuk, je koopt eigenlijk alleen meer zekerheid.
 
Kristian zei:
En niet te vergeten dat een Premium Selection occasion aan hoge kwaliteitseisen moet voldoen. De mijne kreeg voor aflevering splinternieuwe banden rondom terwijl het profiel van de set die erop lag nog acceptabel was. Auto wordt echt perfect afgeleverd, benodigde onderhoud wordt uitgevoerd en in het digitale register van BMW gezet.

Hier is het dus ook net welk bovag bedrijf je treft. Ik had er niet om gevraagd maar mijn mercedes stond ook op 4 nieuwe banden. grote beurt, automaatbak gespoeld, trekhaak gangbaar gemaakt en allerlei andere dingen. Gewoon op eigen initiatief, terwijl er ook genoeg bovag bedrijven zijn die zich er makkelijker vanaf maken. In de bovag garantie was de ledlampjes in de handgreep stuk. lampje kost niks maar wel een halve dag werk. Hoewel verlichting eigenlijk uitgesloten is werd dit ook zonder morren gelijk opgelost. Top!

Het is dus net wat je zelf wil. Met zo'n jonge auto zou ik zelf niet zo bang zijn om dure kosten. Maar als je zelf 'bang' bent voor kosten, dan gewoon voor de premium select gaan. Voor mijn mercedes moest ik bij een vergelijkbare occasion bij de dealer met ster garantie (of zoiets, gelijkwaardig aan dat wat BMW bied) een stuk meer betalen.
 
AsconaGT zei:
... Maar als je zelf 'bang' bent voor kosten, dan gewoon voor de premium select gaan..

In mijn ogen kun je dan nog veel beter de premium select ook laten staan en voor een lease auto gaan.
Dan betaal je ook de hoofdprijs, maar hoef je absoluut niet meer bang te zijn voor dure kostenposten die zich misschien ooit eens aan kunnen dienen.

Auto rijden kost gewoon grof geld, dus besteed niet je gehele beschikbare budget in dat stuk blik maar zorg ervoordat je tevens nog genoeg achter de hand houdt om een dure reparatie aan dat stuk blik te herstellen... dan heb je die "garantie" gewoon in eigen beheer en hoef je ook geen dure en weinig dekkende "garantie" te kopen.
Als je er toch 25k tegenaan wilt gooien koop dan gewoon een stuk blik van 20k en bewaar de resterende 5k op een spaarrekening als een soort privé "garantie".... bij een nette jonge auto en normaal rijgedrag is de kans heel groot dat je (buiten het normale onderhoud om) die 5k na 4 of 5 jaar nog steeds volledig beschikbaar hebt, en dan heb je de "garantie"dekking voor je volgende auto ook al weer klaar.
 
Ik heb een 3 met bovag gekocht en een 5 met premium.

Doorgaans heb je met auto's geen gezeur de eerste 5 jaar. Het kan natuurlijk wel. Ik had met de 3 niets, met de jongere 5 wel, waarvan dus een deel onder garantie.

Ik moet wel zeggen, de hele ervaring bij premium is natuurlijk wat fijner, net even wat beter gepoetst, de velgen helemaal strak, alles compleet. Geen crazy bert achtige verkoper. En ik kreeg nieuwe winterwielen erbij, gratis, in de opslag.

Bij de 3 zat er een wat nukkige oliepeilsensor in dus die moest ik zelf een liter bijvullen de volgende dag (of een flink eind rijden). Bij een dealer zal dat niet snel gebeuren want die monteurs hebben die sensor al 1000 keer eerder onjuist zien beweren dat het oliepeil goed was.
Oja en de winterwielen zaten er ook bij. Tweedehands, op de achterbank in grote witte zakken.

Op het totale kostenplaatje maakt het eigenlijk niet zoveel uit als je wat achter de hand hebt.
 
In mijn ogen kun je dan nog veel beter de premium select ook laten staan en voor een lease auto gaan.
Dan betaal je ook de hoofdprijs, maar hoef je absoluut niet meer bang te zijn voor dure kostenposten die zich misschien ooit eens aan kunnen dienen.

eens!

Maar wil je gewoon kopen dan is het gewoon een eigen afweging.

Ik zou zelf persoonlijk alle opties open houden. zeker bij BMW, en zeker bij een 1 of 3 serie zit er veel verschil in uitrusting. veel exemplaren zijn relatief 'kaal' uitgerust. Sommige dingen die bij veel andere merken al 10 jaar standaard waren of in een goedkoop pakket moet je bij BMW vaak apart bestellen. In mijn zoektoch naar een 3 serie vielen daardoor best veel exemplaren af. Bij mijn broer vielen de meeste 1 serie exemplaren ook af om die reden. Uiteindelijk had hij een heel dik uitgerust exemplaar met navi pro en sportstoelen (must) en hele bak aan andere opties. Maar kwam er later achter dat een dimmende binnenspiegel er niet op zat o_O zijn 15 jaar oudere opel astra had dat wel.

Daarom zo breed mogelijk zoeken als je er een beetje om heeft en niet gelijk beperken tot de 1 of de ander.
 
Dimmende binnenspiegel? Geen idee of die er bij mij wel op zit. Straks eens kijken :D

Het is ook vooral een kwestie van gevoel en vertrouwen. Ik kwam uit betrouwbare Japanners en was nog wel huiverig voor de BMW kwaliteit. En je leest ook genoeg over uitgerekte kettingen en blokken die stuklopen. Meestal wel bij andere km-standen overigens.

Staat bij mij nog geen 60k op de teller en toch denk ik stiekem al weleens, moet ik hem voor mei (aflopen garantie) niet snel de deur uit doen voor een betrouwbare Japanner met het oog op evt. grote onkosten? Slaat eigenlijk nergens op want het is als je het goed bekijkt een jonge en tot nu toe heel betrouwbare auto.

Ik denk wel dat een gebruikte BMW die altijd netjes bij de dealer in onderhoud is geweest uiteindelijk gewilder is.
 
Tip: Importeren uit Duitsland en dan bedoel ik bij een Duitse BMW dealer. We kunnen een hoop zeuren over EG regels maar consumenten worden uitstekend bediend met Europese regels. De garantie die BMW geeft aan een Duitse consument moeten ze ook aan een Nederlandse consument geven,; het zijn namelijk allebei Europese consumenten.
Dus: koop een 2e hands BMW met fabrieksgarantie en je kan voor BMW fabrieksgarantie terecht bij een Nederlandse BMW dealer.
Als de dealer in Nederland moeilijk doet over de garantie, dan zijn er genoeg advocaten die heel goed en snel de dealer aan z'n verstand kan peuteren hoe het werkt in Europa. Daarvoor hoef je niet naar de rechter in München maar dat kan gewoon bij de plaatselijke rechtbank .
 
okkie P zei:
Tip: Importeren uit Duitsland en dan bedoel ik bij een Duitse BMW dealer. We kunnen een hoop zeuren over EG regels maar consumenten worden uitstekend bediend met Europese regels. De garantie die BMW geeft aan een Duitse consument moeten ze ook aan een Nederlandse consument geven,; het zijn namelijk allebei Europese consumenten.
Dus: koop een 2e hands BMW met fabrieksgarantie en je kan voor BMW fabrieksgarantie terecht bij een Nederlandse BMW dealer.
Als de dealer in Nederland moeilijk doet over de garantie, dan zijn er genoeg advocaten die heel goed en snel de dealer aan z'n verstand kan peuteren hoe het werkt in Europa. Daarvoor hoef je niet naar de rechter in München maar dat kan gewoon bij de plaatselijke rechtbank .

Vanuit garantieoogpunt; waarom in duitsland als je ook in nederland prima occasions kunt vinden met prima garantievoorwaarden? Premium select heeft ook gewoon lange garantietijd als deze al uit de fabrieksgarantie is. Idem aan de duitse.
Mijn ervaring is dat er ook nooit moeilijk over word gedaan. In de jaren dat ik bij de opel dealer werkte kwam dit ook gewoon vaak voor. Jonge duiste import auto's. Werden zonder morren gewoon gedekt door de importeur. Mijn huidige mercedes is na 3 maand in duitsland geregistreerd te zijn geweest ook naar nederland gehaald. in 2016 Die enkele keren dat er wat mee was is het ook gewoon onder garantie verholpen zonder gedoe. is gewoon prima geregeld.

Het is overigens ook lang niet altijd financieel aantrekkelijk om in duitsland te kopen. Zeker de occasions die in duitsland populair zijn (zoals een 1 of 3-serie) zijn. Grootste voordeel is wel dat als je specifieke eisen hebt qua kleur, opties, bepaalde 'exotische' motorisering dat je simpelweg veel meer keuze hebt. Heb je dat niet, dan gewoon lekker in NL kopen.
 
Qua 3-series is het in Duitsland ook best behelpen. Wel een fatsoenlijke motorisering maar dan vaak in een uitgeklede uitvoering zonder sportstoelen. M-pakket is in NL zowat standaard, maar in Duitsland een uitzondering.

Garantie is bij Europlus garantie (garantie door Duitse dealerorganisatie) ook lastig.
 
Terug
Bovenaan