bouw een plank voor de bestelwagen

Guest
Goedemorgen! Ik heb het forum een beetje doorzocht, maar heb helaas geen geschikt antwoord gevonden. Ik weet dat mijn vraag specifieker is, maar ik hoop op een antwoord. Ik heb onlangs een Renault TRAFIC 2.0 gekocht die ik graag zou willen herbouwen. Dan wil ik ermee door Spanje reizen. Nadat ik het ruim al heb schoongemaakt en opnieuw opgebouwd en alles klaar is, wil ik planken gaan bouwen. Ik stelde me zoiets voor als dit: https://www.sortimo.nl/bedrijfswageninrichting/oplossingen-voor-bedrijfswageninrichtingen/sortimo-globelyst/. Het "basisframe" van de kast is gebouwd door mijn vriend en mij uit hout. Het zou voor mij belangrijk zijn om kleine en grote laden te hebben die ik eruit kan uittrekken, maar niet vallen als de auto in beweging is. De bevestiging van het kast zet me ook voor een grotere taak. Misschien heeft iemand er al ervaring mee en kan me daarmee helpen? Zijn er wettelijke vereisten die ik moet naleven? Ik ben dankbaar voor elke suggestie.

Je zou ook een tweedehands inrichting kunnen kopen, die zijn voldoende te vinden op het net.
Wettelijke vereisten: het moet goed vast zitten, meer niet.
En let een beetje op het gewicht; de meeste van die systemen zijn niet voor niets van aluminium.

Je kunt je ook afvragen of je wel lades moet willen. Los van het gewicht zit je inderdaad met het ongewenst openschuiven, daar moet dus een klem of sluiting op. Maar het nadeel daarvan is weer dat het ontzettend veel tijd kost om iets te pakken. Mijn ervaring met (bedrijfs)busjes is dat je veel liever open vakken hebt om spullen in te zetten en haken om dingen op te hangen. Je ziet in één opslag wat waar ligt en je hoeft niet steeds in de bus te klimmen om alle lades door te spitten. Daar komt nog eens bij dat je bij gebruik van lades in principe de laadvloer niet meer kan benutten omdat je dan de lades blokkeert. Een open vak kan je doorgaans nog wel bij als het moet.

Bevestiging doe je aan de ribben in de laadruimte, dus die profielen waar het plaatwerk ook aan vast zit.
Laden van hout werkt het gemakkelijkste als ze een paar millimeter achter een stootrand vallen, dus dat je ze eerst iets op moet tillen voordat je ze uit kunt schuiven.
Kan ook prima met grendeltjes of haakjes, maar de praktijk wijst uit dat grendeltjes en haakjes nog wel eens vergeten worden vast te zetten alvorens te gaan rijden.
Denk verder ook even aan de gewichtsverdeling: alles aan 1 kant kan vreemde rij-eigenschappen creëren.

En even gezien je doel om ermee te reizen: als het een grijs gekentekende bestelauto betreft maak in de laadruimte dan vooral geen vaste zit- en slaapplaatsen... dat vindt de nederlandse douane namelijk niet leuk en die straft dat dan ook genadeloos af met boete + naheffing.
Los is geen probleem, dan wordt een stoel of bed namelijk als lading gezien.

Dingen kan je het best vast zetten aan de ribben. Blindklinkmoeren, zelftappers of van die metalen plaatjes die je in de gaten van de ribben stopt, draaien en dan vastklemmen met een bout.

Lades kan je vast met simpele haakjes, of zelf vergrendelende hendels. Loop langs een grote kampeerwinkel die ook dingen voor campers verkopen. Daar vind je vaak van die kleine intereur dingen voor weinig.

Denk ook even na of een grijze kenteken dan handig is, of dat je gewoon er een camper van maakt. Camper valt onder het kwarttarief en camper verzekering is veel goedkoper.

Voor wat betreft het voorkomen van het opengaan van lades; google eens op:"PATRULL Lade-/kastsper, zwart."
Heel handige dingetjes. Kosten bijna niks en zorgen ervoor dat je lades echt dicht blijven. (Heb geen Zweedse aandelen overigens ;) )

RaceChinees zei:
Dingen kan je het best vast zetten aan de ribben. Blindklinkmoeren, zelftappers of van die metalen plaatjes die je in de gaten van de ribben stopt, draaien en dan vastklemmen met een bout.

Lades kan je vast met simpele haakjes, of zelf vergrendelende hendels. Loop langs een grote kampeerwinkel die ook dingen voor campers verkopen. Daar vind je vaak van die kleine intereur dingen voor weinig.

Denk ook even na of een grijze kenteken dan handig is, of dat je gewoon er een camper van maakt. Camper valt onder het kwarttarief en camper verzekering is veel goedkoper.

Moet je wel aan een paar inrichtingseisen voldoen. Het hefdak maakt zo'n ombouw best prijzig.

Bedankt voor de vele en geweldige antwoorden en ideeën! Ik start meteen met de implementatie :)

Terug
Bovenaan