Bougies vervangen en elektroden afstand

BNW

Net ingestapt
Ik wil van mijn auto de bougies gaan vervangen. Het gaat om een Mazda2 uit 2009 met een 1.3 benzine motor.
Volgens het instructieboekje zitten hier vanaf de fabriek de volgende boudies in:
ZJ4618110 en wordt er als alternatief (of vervanging?) het nummer ZJY618110 opgegeven.

Als elektrodenafstand staat in diezelfde technische gegevens een waarde van 1,2-1m3 mm.

Maar als ik nu op diverse websites van onderdelen leveranciers kijk, en ik zoek op mijn type auto (of op kenteken), dan worden er diverse bougies van verschillende fabrikanten voorgesteld, waarvan velen een elektroden afstand hebben van 0,7 tot 0,9 mm.

Zijn dat dan ook goede vervangers, of moet je echt de specificaties uit het boekje aanhouden?

Zijn er nog tips welke merken/type te gebruiken?
Zelf heb ik een goed gevoel bij autocomponenten van Bosch, maar ik heb geen specifieke ervaring met bougies.
Ik zie dat de originele door Mazda geleverde bougies van het fabrikaat "Denso" zijn.
Verder zie ik regelmatig Bweru, Champion en NGK langs komen, welke allemaal wel wat hoger in prijs zijn...

Geen Bosch in die auto doen.

Alleen NGK (of eventueel) Denso. Koop de Iridium variant, dan hoef je niets 'in te stellen' en ze gaan 60.000 tot 100.000 km mee.

Bosch maakt goede bobines maar voor bougies moet je bij NGK zijn. De kenners weten...

Witje87 zei:
Geen Bosch in die auto doen.

Alleen NGK (of eventueel) Denso. Koop de Iridium variant, dan hoef je niets 'in te stellen' en ze gaan 60.000 tot 100.000 km mee.

Bosch maakt goede bobines maar voor bougies moet je bij NGK zijn. De kenners weten...

idd. nippon denso of NGK, niets anders

Witje87 zei:
Alleen NGK (of eventueel) Denso....

marcel21674 zei:
idd. nippon denso of NGK, niets anders

Dank jullie beiden voor de reactie.
Ze zijn ietsje duurder maar ik ben van plan voorlopig nog vele kilometers met de auto te rijden en bougies zijn toch een zeer essentieel onderdeel wat belangrijk bijdraagt aan de prestaties van de auto en gezien de lange levensduur is de prijs ook relatief.

Ik kom deze van tegen in combinatie met mijn auto en Mazda in het algemeen:
NGK 6903 / IFR5E13

Deze is vanaf ongeveer €15 te koop.

Ik zag nog twee duurdere types maar zie zo gauw geen verschil. Hebben jullie een idee of ze die meerprijs waard zijn, of is dit 6903 een prima keuze?
NGK vergelijking

Gewoon naar de aloude automaterialenzaak, fysiek, en dan simpel kenteken opgeven en dat je bougies wilt kopen. Zo kreeg ik laatst gewoon NGK's daarvoor terug.

Niks gedoe met ellenlange keuzes op digitale bestelplatforms. (y)

Even nog een misschien gekke vraag: bij een boegie voeg ik toch niet afdichtringen mee aan te schaffen?

Terug
Bovenaan