Bossinkje - Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line - Klokje rond !

Zo, inmiddels is het al weer en tijdje geleden dat er hier wat gepost is. Over het algemeen weinig te melden. De Xantia doet het nog naar behoren. Enkele weken terug vier nieuwe banden onder gegooid, en net terug van een weekje Duitsland. Lekker stukje kunnen 'trappen' op de Duitse Autobahn, toch nog even kort de 190 km/u aan kunnen tikken. Gemiddeld over de vakantie toch 1 op 13,5 gereden, ondanks de hogere gemiddelde snelheid op de snelweg. Zuinigste tank tot nu toe... :eek:

Dan over naar het 'grote' nieuws. Sinds enkele weken is het wagenpark uitgebreid naar twee auto's. Vriendinlief is druk bezig met rijlessen en zodra zij haar rijbewijs heeft is het toch wel handig dat er een tweede autootje bijkomt.. Hoezo verwend! Goed, al rustig aan het zoeken geweest naar een klein autootje voor erbij. Denk aan de richting Twingo/Saxo/106/205/AX. Van alles leuks gezien, het leukste was toch wel een zeer nette Renault 5. Iets te lang aan het uitstellen geweest om te gaan kijken, dus helaas al snel verkocht. Maar dat uitstellende gedrag had een goede reden.. Ik had namelijks iets heel anders leuks zien staan op Marktplaats. Enige nadeel? Vriendinlief vond het eigenlijk iets te groot voor erbij.

Eigenwijs als ik was toch wezen kijken in mijn eentje en zoals ik eigenlijk van te voren al had verwacht, was ik meteen verliefd op deze bolide. De verkoper had zelf in deze auto gereden en we hebben ruim twee uur staan praten over de betreffende auto. Waarom zolang? Wacht maar tot je de foto's ziet... :cool:

Dus, terug naar huis en het verhaal verteld in de hoop dat ze het toch met mij eens ging worden om deze auto niet te laten schieten. Ze was verrassend genoeg snel overtuigd, ware het niet dat ze hem zelf eigenlijk stiekem ook wel heel erg leuk vond en zij er hoe dan ook in gaat rijden.. :)

En, al nieuwsgierig? Voor velen waarschijnlijk wel een bekende auto.... :

28jwawj.jpg

fot28.jpg

De proefrit was heerlijk, en de rit naar huis was nog beter. Apart, om na bijna vijf jaar weer in deze BX te rijden. Helemaal omdat ze ditmaal weer van mij is. De snelheidsmeter ratelt en wiebelt nog steeds, heerlijk! In de tussentijd is er veel gebeurd aan de BX. Het interieur is vervangen door een interieur uit een luxere BX. Eigenlijk wel jammer, maar het zit wel voortreffelijk. De carburateur is compleet gereviseerd, en het veersysteem is als nieuw. En wat veert dat toch subliem.. Nog fijner dan de Xantia!

En het leukste van alles? Ik heb de BX kunnen ophalen voor exact hetzelfde bedrag waarvoor ik hem toendertijd heb verkocht. Ik heb er dus nog steeds niets op verloren. :T

9cfd7dff-dedc-4444-8322-6a92d29fc755.jpg

Hey dat is echt super leuk nieuws! Ik heb toendertijd op het C5 forum aardig meegelezen toen je de BX aan het opknappen was maar dat is alweer een hele poos terug! En wat vond je vriendin er nu van? Voelt vast een beetje alsof er opeens een ex-vriendin voor de deur staat :D

Nee, die vind het eigenlijk net zo gaaf dat 'we' hem weer terughebben. En het eerste wat ze zei na aankoop is dat het wel haar auto wordt en dat zij er in gaat rijden.

Ik vind het prima, hoef ik de luxe van de Xantia niet te missen. :cool::LOL:

Haha wat leuk! Lijkt me ook wel lastig, want je weet hoe je 'm hebt verkocht en dan is t weer balen als sommige dingen nu wat minder zijn.
Goed dat je vriendin 'm ook ziet zitten!

Bedankt heren (y)

Barri zei:
Haha wat leuk! Lijkt me ook wel lastig, want je weet hoe je 'm hebt verkocht en dan is t weer balen als sommige dingen nu wat minder zijn.

Gelukkig zijn er weinig dingen aan de BX die echt minder zijn dan toendertijd. Het grootste minpunt is het dashboard. Dat begon jaren terug al iets te verkleuren, en dat is in de afgelopen jaren alleen maar erger geworden. Bovenop is het dus niet grijs meer, maar bruin. Binnenkort eens zien of leerverf oid werkt hiervoor.

Tweede punt is dat één van de vorige eigenaren een spoiler heeft gemonteerd. Is er (gelukkig) wel weer af nu, maar dat betekent wel dat er vier kleine gaatjes in de achterklep zitten.

Toffe aankoop, lijkt me toch een bijzonder gevoel om je oude "liefde" weer terug te kopen. :)

Vandaag de BX even van onder bekeken op de brug. En dat was eigenlijk best schrikken. Een grote olie bende. Natuurlijk lijkt het altijd erger dankzij de rijwind, dus maar even alles goed schoongemaakt zodat we de volgende keer kunnen zien waar de lekkage wegkomt. Eerste verdachte op dit moment is de kleppendekselpakking.

Mocht die vervangen moeten worden, kunnen meteen de kleppen gesteld worden, dat is namelijk ook nodig.

Qua roest valt me alles mee. De BX ziet er van onder nog net zo hard uit als toen ik hem verkocht. De hoogteregelaars zien er nog aardig nieuw uit, of ze zijn compleet gereviseerd.

Er is dus nog wat werk aan de winkel, dus daar de komende tijd maar even wat tijd en liefde in steken.

Bedankt voor de reacties heren. (y)

Vandaag weer druk verder bezig gegaan met de BX. Vanmorgen een stukje gereden om de olielekkage op te kunnen sporen. Bleken de aandrijfaskeerringen te zijn die beide lekten, rechts harder dan links. Vandaag beide meteen vervangen. Hopen dat de lekkage nu opgelost is.

Verder loopt de BX nog niet helemaal lekker. De carburateur is gereviseerd, maar lijkt nog niet lekker afgesteld te zijn. Voor dat we dit gaan doen even wat verder onderhoud plegen zodat alles straks lekker loopt.

Vanmiddag al olie ververst (moest er toch af vanwege het loshalen van de aandrijfassen). Oliefilter was niet voorradig en komt morgen

Meteen ook bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor besteld. Hopelijk maakt dat al een verschil, en dan kunnen we daarna ook alles netjes afstellen.

Dat mag ik hopen. En anders ben ik wel degene die blij is.

Gister de BX ook nog even een snelle wasbeurt gegeven, aangezien ik toch de onderkant schoon had gespoten.

gBHVmwd.jpg

dbbDvxN.jpg

Wow die zitten er wel al heel erg lang in denk ik. Hij rijdt nu al veel beter neem ik aan. NGK, toch wel kwaliteit bougies.

Tot nu toe weinig verbetering, maar de bougiekabels moeten nog vervangen worden en de carburateur moet nog goed afgesteld worden.

Wegens afwezigheid late reactie maar ik zag het al op Facebook. Wat gaaf dat je je oude BX kon terugkopen! Hopelijk heb je na het onderhoud er geen omkijken meer na :)

Mooie auto. Ik heb zelf ook in 10 jaar tijd ruim 170.000 km in een Xantia rondgestuurd, en met veel genoegen.

Tof dat je je oude BX hebt kunnen terugkopen inderdaad! Lijkt me wel heel leuk om dat te kunnen doen :)

Ik kijk er naar uit om 'm te zien opknappen.

Goed bezig, stiekum hoop ik ook ooit eens een oude wagen weer terug te kopen. Maar de kans is voor menigeen wel erg klein.

Bedankt voor de leuke reacties allemaal!

Inmiddels de carburateur gereviseerd, maar de problemen bleven. Vlotters versteld, die stonden op een compleet verkeerde hoogte volgens het boekje. Had ook geen effect. Uiteindelijk de carburateur in totaal vier keer weer uit elkaar gehad, uiteindelijk bleek toch de voet heel iets krom te zijn. Die iets bijgeschaafd, en de problemen waren weg.

De BX staat inmiddels voor de deur. Stilstaan doet 'm geen goed, nu ik hem een paar keer gebruikt heb loopt hij steeds beter (y)

59c21a20ab3e4.jpg

Helaas is de BX toch nog niet helemaal goed. Zolang hij gebruikt wordt is er niets aan de hand en loopt hij als een zonnetje, maar zodra hij een paar dagen stilstaat krijg je hem met moeite aan de praat en moet je soms wel 6x opnieuw starten voordat hij mooi en op 4 cilinders loopt.

We verdenken momenteel ergens een lekke klepseal, waardoor er olie op de zuiger lekt en hij dus zo barslecht loopt en start na een paar dagen stilstaan. Dit betekent dus cilinderkop eraf en na laten kijken. Omdat dit ongeveer net zoveel werk is dan het verwijderen van het complete blok, heb ik besloten om binnenkort te beginnen met de demontage van het complete motorblok. Op deze manier kunnen we alles rustig controleren en eventueel vervangen, kunnen we meteen ook de distributieketting vervangen (als we toch bezig zijn..) en een blik werpen op het druklager. Deze laatste was een tijdje terug ook goed hoorbaar bij stationair draaien, maar dit is opgelost toen ik de koppelingskabel heb bijgesteld. Kan geen kwaad om toch even te kijken in hoeverre hij versleten is en misschien vervangen moet worden.

Vervolgens kunnen we dan ook de kleppen stellen. Dit moet al een tijdje, maar met een gedemonteerd blok wordt het allemaal een stuk makkelijker en kunnen we overal goed bij. Dus, kortom... Er komt nog een flinke klus aan voordat we echt kunnen genieten van de BX.

Zo dat is een hele ingreep, dat ga je zelf doen?

Mooi trouwens dat de BX weer bij jou is, dat had ik helemaal nog niet gezegd! :)

Bedankt voor de reacties!

@Micha: Zeker geen halve maatregelen, maar als je het doet, doe het dan goed! :) De BX is het zeker waard, BX'en stijgen nog steeds in waarde. Dat zal voor deze ook zeker gelden, gezien de over het algemeen nog nette staat en lage kilometerstand.

@Pjötr: Ja, ga ik (grotendeels) zelf doen. Het demonteren van het motorblok valt op zich best mee, daarna is het toch een kwestie van de cilinderkop wegbrengen voor het afpersen, afvlakken en na laten kijken.

@Nico GTR: Dankjewel! Gaat vast wel goedkomen inderdaad (y)

Planning is om volgende week te beginnen met het demonteren van het motorblok. Mijn planning is dat de BX aan het eind van de week weer klaar is, of dat haalbaar is moeten we nog maar zien... En dan hopen dat alles helemaal in orde is en we eindelijk optimaal kunnen genieten van deze bolide.

Inmiddels zijn we flink wat weken verder, en staat de BX eigenlijk al weer compleet gemonteerd buiten.. te wachten op een andere carburateur..

De motorrevisie heeft uiteindelijk ruim 3,5 week geduurd. Naarmate je bezig bent, besluit je steeds verder te gaan met het demonteren en toch meer te gaan vervangen. Aan het eind van het verhaal is dus in principe alles vernieuwd aan de BX. Denk aan de lagerschalen, distributieketting, zuigerveren (olieschraapveer was behoorlijk versmeert), koppeling, koppakking, en ga zo maar door. Alleen de kettingspanner heb ik helaas niet kunnen vervangen omdat deze nergens meer leverbaar is. Op de gok dus maar teruggeplaatst, het is een hydraulische spanner die niet vaak stuk gaat.

De klepsteelrubbers, de eerste verdachten, bleken niet kapot. Wellicht heeft het aan de gare koppakking gelegen of aan de versmeerde en versleten zuigerveren, of geen van allen..

De BX heeft namelijk nog steeds hetzelfde, of een goed vergelijkbaar probleem. Na een paar dagen stilstaan slaat hij snel aan maar loopt vervolgens erg verrot, op drie cilinders en houdt in als je gas geeft. Als je de auto een paar minuten hebt laten lopen is dit allemaal weg en loopt hij echt als een zonnetje. De verdachte is nu dus de carburateur, aangezien je ook een flinke benzinedamp ruikt als je de auto start. Ondanks dat de carburateur dus al meerdere malen gedemonteerd is geweest, zal er nog steeds iets niet goed zitten intern.

Daarna kwam de uitdaging om een andere carburateur te vinden, maar als het goed is heb ik er één kunnen regelen. Dan is het een kwestie van wisselen en kijken of de problemen dan weg zijn, dan weten we zeker dat het aan de carburateur heeft gelegen.

Nico GTR zei:
Of injectie erop bouwen? Kan dat voor deze motor?

Dat zou vast wel kunnen ja. Zelf ook al aan gedacht inderdaad, maar dat is niet even een karweitje van een paar tientjes en een halve dag werk, maar komt wel flink wat bij kijken. En daar zit ik niet echt op te wachten.

Bossinkje zei:
Nico GTR zei:
Of injectie erop bouwen? Kan dat voor deze motor?

Dat zou vast wel kunnen ja. Zelf ook al aan gedacht inderdaad, maar dat is niet even een karweitje van een paar tientjes en een halve dag werk, maar komt wel flink wat bij kijken. En daar zit ik niet echt op te wachten.

Tsja vooral de kosten zijn wel aardig inderdaad. En een halve dag werk is afhankelijk van hoe geoefend je erin bent. Maar het zal geen klein karwei zijn dat ben ik met je eens.

Aan de andere kant zitten er wel veel voordelen aan een "modern" injectiesysteem. Dan is dus de vraag of je een origineel Bosch (K, KE of L) jetronic systeem opbouwt dat zo af-fabriek had kunnen komen, waarbij je te maken hebt met de verscheidene fijne sensoren van destijds. Een MAP sensor met een fysieke klep en al dat soort gefriemel.

Of het inbouwen van een standalone ECU en er een echt modern systeem van maakt. Ik zou persoonlijk wel kijken naar een multipoint simultaan injectie, das ietsje makkelijker.

Maar als je iemand wilt die je er echt mee kan helpen, BS-autotune niet zozeer een vakman in het daadwerkelijk tunen van een moderne auto met een originele ECU, maar hij heeft wel een zeer goed systeem bedacht, (EFignition) en qua goed tunen van een auto met dit systeem is het een zeer gekwalificeerd iemand. Je kunt altijd hem even vragen om een prijsopgaaf, zelf al het voorbereidend werk doen en dan bij hem kastje aanzetten, tunen en klaar. ;)

Bedankt voor de uitleg Nico, maar ik ga het toch bij een carburateur laten. Ondanks dat het nu misschien even niet allemaal gaat zoals gewenst, wil ik de auto gewoon lekker origineel houden.(y)

Als er niks (zichtbaar) kapot of versleten is, zou ik de huidige carburateur reviseren: revisiesetje is vast wel te koop en in een ultrasoonbad knapt ie aardig op. Sowieso openmaken op zoek naar een eventueel mankement.

Het is inmiddels alweer een tijdje geleden sinds de laatste update. Het eerste wat jullie wellicht opvalt is dat de Xantia verkocht is. Een beetje onverwachts, maar er kwam iets anders moois op mijn pad. Ik heb altijd erg genoten van de Xantia, en ik heb er weinig problemen meegehad. Maar ik kon voor weinig geld één van mijn droomauto's aanschaffen, dus de keuze was snel gemaakt. Hopelijk haal ik vanmiddag of morgen de vervanger op, en dan zal ik z.s.m. wat foto's plaatsen hier.. :cool:

Wat betreft de BX.. Helaas nog steeds dezelfde problemen. Inmiddels twee andere carburateurs geprobeerd, maar het probleem blijft. Gisteravond nog even aan het zoeken en proberen geweest, en ook de brandstofpomp vervangen. Helaas heeft dit ook nog niet geleid tot het verdwijnen van het inhouden als de motor koud is. Maar goed, we geven niet op.. Dus komt vast wel goed.

Ik heb zelf het idee dat het juist niet in de carburateur zit, omdat ik het met drie carburateurs heb geprobeerd en het probleem blijft. Daarnaast is de carburateur die er nu op zit iets anders, die heeft een iets grotere capaciteit. Is wel geleverd op dezelfde 1.4, dus zou geen problemen moeten geven.

Binnenkort maar eerst de brandstoftoevoerleiding nakijken, die op de brandstofpomp komt. Daar hebben we laatst een slangetje tussen gezet omdat de slang die er tussen zat na 30 jaar (!) eindelijk de geest gegeven had. Maar omdat de aansluiting op de stalen leiding onder de auto een stuk groter is dan de aansluiting op de brandstofpomp hebben we daar een andere oplossing voor moeten verzinnen. Wellicht dat de doorgang nu te klein is en hij z'n druk niet kwijt kan?

Mocht dit niet het gewenste effect hebben dan ga ik denk ik eerst de kleppen nakijken. Wellicht dat ze iets te strak staan afgesteld.

Een andere oorzaak kan ik me op dit moment niet bedenken. De ontsteking is al afgesteld en staat goed, evenals stationair toerental en CO. Vacuum en mechanische vervroeger zijn ook in orde, dus eigenlijk blijft er weinig over.

Heerlijk als je zo technisch bent dat je gewoon zelf zoveel kan uitzoeken en sleutelen. Al zal het denk ik ook wel tot redelijke frustratie leiden als het maar niet opgelost lijkt te worden....

Dat moet dan inderdaad geen rol meer spelen.

Nou ja dat moet je dan merken in de hoge toeren als er veel brandstof nodig is. Kleppen zal ook goed kunnen.

Ben wel benieuwd naar je droomauto overigens. :T

Ja, de lol is er nu wel een beetje af. Dit is eigenlijk het probleem waarvoor ik de hele motorrevisie heb uitgevoerd. Achteraf niet nodig geweest natuurlijk, maar het is niet voor niks gedaan. Afgezien van het huidige probleem rijdt de auto echt weer als nieuw.

Op de planning staat trouwens om de BX binnenkort ook weer in de verkoop te doen. Maar in deze staat (technisch) kan ik hem niet verkopen vind ik zelf.

Waarom de BX weer verkopen :(. Je was net zo blij dat je hem weer terug hebt kunnen kopen.

Ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst.

Micha D. zei:
Waarom de BX weer verkopen :(. Je was net zo blij dat je hem weer terug hebt kunnen kopen.

Klopt, maar soms moeten er keuzes gemaakt worden.. Als alles meezit heeft mijn vriendin binnenkort haar rijbewijs en die wil eigenlijk niet in de BX rijden, omdat ze liever een klein autootje heeft. Samen dus de deal gemaakt dat ik de Xantia weg mocht doen voor iets anders, en dat zij dan een Twingo/Saxo/106'je krijgt. Zijn ook leuk auto's natuurlijk.

Helaas is het momenteel niet haalbaar om drie auto's te hebben/onderhouden. Daarnaast zou ik het ook jammer vinden als de BX er wel bij blijft en vervolgens nooit gebruikt gaat worden, daar word hij ook niet beter van. Dan zie ik liever dat hij bij een andere liefhebber terecht komt die 'm vaker gebruikt.

Bossinkje zei:
(..)
Binnenkort maar eerst de brandstoftoevoerleiding nakijken, die op de brandstofpomp komt. Daar hebben we laatst een slangetje tussen gezet omdat de slang die er tussen zat na 30 jaar (!) eindelijk de geest gegeven had. Maar omdat de aansluiting op de stalen leiding onder de auto een stuk groter is dan de aansluiting op de brandstofpomp hebben we daar een andere oplossing voor moeten verzinnen. Wellicht dat de doorgang nu te klein is en hij z'n druk niet kwijt kan? (..).

Zou oorzaak kunnen zijn. Moeizame opvoer van brandstof uit de tank.. als alle retour brandstof na enige tijd stilstand terug gevloeid is.
Aan de andere kant.. zou je dan ook geen last hebben van inhouden door te weinig brandstof bij vollast?

Heb je handmatige choke?

Uit mijn herinneringen van vroeger was het 'was(x) stokje' in de carburateur van BX'en (1600 vooral, d8 ik) nog wel eens een probleem icm automatische choke functie..

Handchoke. De problemen doen zich ook voor bij veel gas geven, dus ik ga Kijken of het verschil uitmaakt.

Goed, de opvolger voor de Xantia. Vanmiddag opgehaald. (y)

w16et7csveczv.jpg

Een Citroën XM 2.0 TurboCT uit '99 met 261.000 km op de teller. Gekocht van een echte liefhebber die al zo'n 20 jaar XM rijdt. Rijdt grandioos, en is ook nog eens snel. Voorzien van leer/alcantara en diverse opties waaronder zelfs stoelverwarming. Enige luxe die mist is cruise controle.

Binnenkort zal ik wat betere en meer foto's plaatsen

Als alles meezit heeft mijn vriendin binnenkort haar rijbewijs en die wil eigenlijk niet in de BX rijden, omdat ze liever een klein autootje heeft. Samen dus de deal gemaakt dat ik de Xantia weg mocht doen voor iets anders, en dat zij dan een Twingo/Saxo/106'je krijgt. Zijn ook leuk auto's natuurlijk.

en dan koopt hij een XM! :)
prachtige auto.

Terug
Bovenaan