BMW Z4 E89 aankoopadvies

ClioRougeflamme

Wegverkenner
Goedemiddag allemaal,

Een vriend van mij stuurde vanmorgen deze Z4 E89 door. Hij zoekt al langer iets leuks omdat het nu nog kan. Met de elektrische auto in aantocht en het feit dat hij nu nog jong is en geen/niet veel ruimte nodig heeft, is dit wel het moment een dergelijke auto aan te schaffen. Hij zal dan ook dagelijks worden gebruikt maar zeker niet voor meer dan zeg plm. 15.000 kilometers per jaar.

Ik kan de auto op de website de aanbieder niet terugvinden dus de kans is aanwezig dat de auto inmiddels toch is verkocht (dat horen we dan vanzelf aangezien reeds contact is gezocht). Als dat zo is, dan toch handig om ons in te lezen in dit type BMW.

Momenteel leven de volgende vragen nog:
1. Wat is de algemene indruk van de Z4 E89, zijn er specifieke zaken om op te letten?
2. Een zescilinder heeft de voorkeur, en volgens mij zijn de viercilinders in dit type gekend als onbetrouwbaar en moet je die om die reden sowieso mijden, klopt dit?
3. De 2,5 liter zes-in-lijn in de 23i, is dat een betrouwbaar blok? Wat zijn de aandachtspunten? Info over de 30i en 35i is ook welkom, die zouden we ook wel tegen kunnen komen. De vader van deze vriend heeft in het verleden een hele mooie 528i F11 vanaf nieuw gehad met een zescilinder-in-lijn (deze zijn kort leverbaar geweest tot deze ook viercilinders werden). Die auto verbruikte naarmate hij ouder werd en er meer kilometers op stonden (+100.000) best wat olie, is dat hetzelfde blok als de 30i en 35i? En zou dat dan ook een aandachtspunt moeten zijn?
4. De bandenkeuze en uitlijning zijn volgens mij altijd zeer kritisch bij BMW. Waar moeten we op letten? Ik begreep dat sommige bandenfabrikanten specifiek een BMW-keurmerk op de band zetten om aan te geven dat deze geschikt zijn voor BMW, zo nauw luistert het kennelijk. En als runflat te onconfortabel blijkt, is wisselen naar non-runflat mogelijk of moet je dat niet willen?

Dit is het voor nu, hopelijk kunnen jullie ons op weg helpen!

Geen hele concrete tips, maar persoonlijk vond ik de 23i wat 'ondermaats' voor de auto, komende uit een E85 Z4 2.5. Ook de automaat vind ik er niet bij passen. Verder het advies om op zoek te gaan naar een uitvoering met sportstoelen (deze heeft ze wel). Volgens mij zijn ze later geleverd met ZF8 bak, die zou mijn voorkeur hebben, of een handbak.
35i kan wel wat kwaaltjes hebben met de turbo en injectoren en bobines. Zou ik persoonlijk laten staan of aantoonbaar vervangen. 30i handbak zou voor mij de sweetspot zijn.

Als ex-Z4 bezitter help ik je graag op weg. Even ter info, ik had een zwarte 3.0 met 260 pk en de sport automaat met 6 versnellingen . En het luxe elfenbein (crème) lederen interieur met inderdaad de sportstoelen.
De fijnste opties die ik had, naast die stoelen, adaptief onderstel en verlichting, i-drive ( navigatie plus nog veel meer), cruise control en het hifi speaker- systeem.
De 2.3 (204 pk) is geen verkeerd blok en een prima cruiser. De 3.0 is wel beduidend sterker. De vervanger van mijn blok werd een vier cilinder (type aanduiding 2.8 ) met bijna evenveel pk. Door de turbo wel iets vlotter.
De 3.5 uitvoeringen hebben inderdaad iets meer issues. De sport automaat is een wat ouder ontwerp maar beviel goed. Bij normaal rijden zeer soepel en in de sportstand iets ruwer. Ik had een adaptief onderstel en dat werd, samen met het sturen, ook een stuk stugger in die sportstand. De handbakken van BMW schakelen wat rubberachtig, moet je van houden. Algemene aandachtspunten: de relais (ik dacht 2) van de elektrische hardtopbediening in de kofferbak preventief vervangen. Kunnen na verloop van tijd wat inbranden en dus hapert of weigert de bediening van de kap.
Achterlichten kunnen scheuren. De eerste serie heeft 3 pinnen die voor iets te weinig speling zorgden in de bevestigingspunten. Ik heb de mijne destijds vervangen door de nieuwere en die hadden nog maar 2 pinnen.
Bepaalde velgen in combinatie met de runflatbanden kunnen op den duur haarscheurtjes krijgen en scheuren.
Ik had style 296 velgen en bij mij zijn bij aankoop destijds de achtervelgen vervangen.
Ook hier schijnt de nieuwere serie beter te zijn, maar ik had ook tegelijk de runflats vervangen door Michelins.
Gelijk een tip, de Z4 rijdt het best op Michelins (ik had de pilot sport 4s).
In 4 jaar bezit heb ik één storing gehad aan de elektronische handrem. Nachtje bij BMW aan de computer
loste dat probleem op, kosten €200,- . Voor nog veel meer info kun je het beste op de site van het Z3/Z4 forum gaan kijken. Veel plezier met de zoektocht. Groeten Martin.

Laatst bewerkt:
Ik heb er te weinig verstand van om er advies over te geven maar gewoon doen! De E89, vind ik, een mooie Z4. Wel het liefst met minimaal 3.0i motor. Je kunt ook eens in het buitenland kijken om ze te importeren, daar zijn ze in ieder geval een stuk beter geprijsd.

Zou wel voor 3.0 gaan, maar waarom gaat je maat niet gewoon even langs? Dit exemplaar staat bij Van Eerde wat erg leuke gasten zijn , echte BMW liefhebbers die alleen maar goede exemplaren in hun portfolio hebben.

Volgens mij is de E89 louter met zes cilinders geleverd trouwens. De 23 en 30i zijn zonder turbo, de 35 en 35is met turbo wat de N54 is. Ook deze niet helemaal vrij van issues maar wel OK.

Edit: facelift kwamen de 4 cilinders lees ik nu. Die generatie 4 cilinders (N-reeks) vermijden ..

Zou zelf denk voor de niet geblazen gaan , volledig uitgekristalliseerd

Ik heb er te weinig verstand van om er advies over te geven maar gewoon doen! De E89, vind ik, een mooie Z4
Eens, ik vind dit een heel mooi model. Bij mij in de straat heeft iemand een 35iS, erg lekker geluid ook met standaard m sport uitlaat. Zit net wat meer een raspje in waar de N55 (die in mijn auto ligt) vooral een diepe donker bruine brom is

Ik had style 296 velgen en bij mij zijn bij aankoop destijds de achtervelgen vervangen.
Ook hier schijnt de nieuwere serie beter te zijn, maar ik had ook tegelijk de runflats vervangen door Michelins.
Gelijk een tip, de Z4 rijdt het best op Michelins (ik had de pilot sport 4s).
Die 296 zijn wel echt de aller mooiste velgen die ze hebben geleverd op de Z4..

Michelin zweer ik ook bij.

Laatst bewerkt:
Het was (intussen wolken hier helaas...) dan ook ideaal zonnig weer om een ritje met een mooie roadster te maken MCW. Ook een garagehouder mag eens lol hebben met een auto uit zijn voorraad ;)

Ik heb er een nu al 5 jaar. E89 2,3i.

1. Wat is de algemene indruk van de Z4 E89, zijn er specifieke zaken om op te letten?

Het is een fijne auto. Rijdt meer als een (sportieve) cruiser dan een sportwagen. Daar is niks mis mee als je daar van kan genieten. Een zwaardere motor zou dat m.i. ook niet veranderen / verbeteren. Het is een zware auto met veel gewicht voorin.

2. Een zescilinder heeft de voorkeur, en volgens mij zijn de viercilinders in dit type gekend als onbetrouwbaar en moet je die om die reden sowieso mijden, klopt dit?

Geen ervaring mee.

3. De 2,5 liter zes-in-lijn in de 23i, is dat een betrouwbaar blok? Wat zijn de aandachtspunten? Info over de 30i en 35i is ook welkom, die zouden we ook wel tegen kunnen komen. De vader van deze vriend heeft in het verleden een hele mooie 528i F11 vanaf nieuw gehad met een zescilinder-in-lijn (deze zijn kort leverbaar geweest tot deze ook viercilinders werden). Die auto verbruikte naarmate hij ouder werd en er meer kilometers op stonden (+100.000) best wat olie, is dat hetzelfde blok als de 30i en 35i? En zou dat dan ook een aandachtspunt moeten zijn?

Het is een erg fijn blok dat mooi 'romig' rijdt en fijn klinkt als je open rijdt. Klinkt beschaafd sportief.

Het blok is in de basis erg betrouwbaar maar er zijn wel wat 'kleinere' zaken die na een aantal jaren opspelen. Veel auto's krijgen i.i.g. de volgende kwalen:
-lekkage bij aansluiting koelslang-blok. De zogeheten 'mickey mouse flange' is van plastic en wordt broos
-olielekkage in de buurt van de oliekoeler

Het zijn dus geen hele ingrijpende ingrepen.

Mijn auto gebruikt nagenoeg geen olie (olielekkage is 3 jaar terug aangepakt).

4. De bandenkeuze en uitlijning zijn volgens mij altijd zeer kritisch bij BMW. Waar moeten we op letten? Ik begreep dat sommige bandenfabrikanten specifiek een BMW-keurmerk op de band zetten om aan te geven dat deze geschikt zijn voor BMW, zo nauw luistert het kennelijk. En als runflat te onconfortabel blijkt, is wisselen naar non-runflat mogelijk of moet je dat niet willen?

Hier zijn met name op buitenlandse fora ellelange discussie over gevoerd. De meeste prefereerden non-runflat voor betere wegligging. Ik ben daar ook voor gegaan en grotendeels tevreden. Op bijna alle vlakken goed, ik twijfel alleen op hoge (180+) snelheden. Voor mijn gevoel zijn de banden dan zoekiger bij kleine oneffenheden in de weg. Aangezien ik die snelheden nagenoeg nooit rijd is dat voor mij geen probleem.

Overigens lijkt me de auto uit jouw advertentie aardig aan de prijs.
Als ik de juiste vervanger vind gaat mijn auto dit voorjaar weg. Ik schat in voor een aanzienlijk lagere prijs (2010, 135.000 km, mooie uitvoering, nette staat) ;-)

Terug
Bovenaan