BMW X5 - Skoda Kodiaq - Tiguan Allspace - 5008 (Budget 35k-40k)

A

Anoniem

Guest
Hellöw,

Ivm gezinsuitbreiding zijn we toe aan een nieuwe ruime auto, we willen graag een SUV aanschaffen, tweedehands ivm budget. Graag zou ik advies willen inwinnen, mening mag ook, om deze mee te nemen in het eigen besluitvormingsproces.

We willen graag een schaap met 5 poten, maar dat lijkt er niet in te zitten. De voorkeur was initieel een XC90 of X5. En dan een versie met wel wat aangename opties, stoelen met een goede lende steun, panorama dak, stoelverwarming, adaptive cruise controle, mooie geluidsinstallatie en niet een niet al te karige interieur. Een laatste maar zeer zeker belangrijke is de kofferbak, deze dient voldoende ruimte te hebben voor 2 kinderwagens, naast wat koffers.

Met het budget zijn onze wensen niet verenigbaar met een XC90, die viel dus af.

We wilden vervolgens heel graag een X5, maar gezien het budget wordt dat ook lastig, ook een import lijkt lastig. De opties die er zijn hebben nog al wat op de teller staan, zijn kaal en ik vrees dat deze na aanschaf vrij snel grote reparaties/vervangingen met zich mee kunnen brengen. Desalniettemin blijft het wel knagen, de luxe, uitstraling, relatief betrouwbare bak en de kracht spreekt ons bijzonder aan.

Alternatieven zijn de Kodiaq (prijs/kwaliteit), de Allspace (verfijnder tov de Kodiaq) of de 5008 (grootte en comfort tov de eerste twee). Mitsubishi Outlander vinden we net te karig.

Begin november zijn we uitgerekend en hebben dus nog even de tijd om een mooie bak te vinden.

Wat vinden jullie van de denkrichting en wat is het advies?

Alvast dank voor de moeite en ik kijk echt uit naar de reacties.

Groet
Zwal

De Seat Tarraco zou je ook nog kunnen overwegen. Op de voor- en achterkant, achterste zijruitje en helft van het dashboard na is die identiek aan de Tiguan Allspace en komt ook uit Wolfsburg.

Mijn persoonlijke keuze zou een Renault Espace zijn. Is misschien geen SUV, maar de auto oogt wat mij betreft zoveel luxueuzer, exclusiever en stijlvoller dan de meeste auto's die je noemt.

yzcyen5b4bx3_800.jpg

Ik stond zelf ook voor een dito vraagstuk begin dit jaar. Met een derde op komst en twee kinderen van 1 en 3 hadden wij ook vervanging nodig. (E39 te oud, V50 te klein)

Ik opteerde danwel een station, maar met exact dezelfde merk opties als jij; 5 Serie F11, Passat Variant en Superb. Zo vol mogelijk, 2.0TDI v.s. 3.0d. Een zo vol mogelijke auto.

En ook ik wist toen diep van binnen, ik wil die BMW en geen ander. Ik heb een concessie gedaan op bouwjaar, niet op kwaliteit, km's of luxe

Heel simpel, koop die X5 gewoon en neem de beste binnen je budget waarbij je geen consessies moet doen op kwaliteit, dan maar op luxe. In mijn optiek denk je anders, elke keer dat je een X5 ziet, had ik die maar gekocht...

Keerzijde, geldt voor de F11 en de F15, alles is echt waanzinnig duur. Onderhoud, vaste lasten, gebruikskosten. Een benzine verbruikt serieus veel, een diesel kost je 200 - 250 per maand aan MRB. (En komt ook niet veel verder dan 1:8 tot 1:9 bij een X5) Ook is hij relatief onderhouds gevoelig.

Maar, als het budget technisch kan, doen! Maakt je gelukkig, rijdt als een trein.

En qua ruimte; ik heb twee volwaardige kinderstoelen en een maxi cosi op de achterbank en een kinderwagen + grote buggy in de kofferbak zonder problemen. Dan moet dat jou zeker lukken.

Kleine edit: ik selecteer mijn eigen auto's vooral met mijn hart. Kwaliteit en nuttigheid zijn wel basis principes, maar vaste lasten en verbruik boeien me gewoon weinig, en dat kan gelukkig. Lees mijn stuk niet per sé als heel nuttig consumenten advies, meer als "dit zou ik doen als ik jou was". :)

Peperduur en voor 2 kinderwagens, voor een maand of 10?

Een X5 met 300pk, check de premie!

Volg je hart is allemaal leuk advies, maar niet meer op vakantie kunnen omdat je €15k per jaar kwijt bent aan je 6 jaar oude droomwagen is ook een dingetje.

Als je graag een BMW X5 of Volvo XC90 wil, zijn die er toch ook makkelijk voor zeg 20k? Heb je heel wat achter de hand voor onderhoud. Want dat moet je ook wel hebben als je een nieuwere 2de hands koopt voor zeg 35k. Het zijn beiden geen auto's die nou bekend staan om hun degelijkheid of betaalbaar onderhoud.

De al voorgestelde Renault Espace lijkt mij ook een heel goed idee. Zeer luxe zeer comfortabel, en betrouwbaar. En een krachtige, en degelijke 225 pk 1800 CC motor die ook in de Alpine A110 en Megane RS ligt. Deze krachtige motor zit ook in de lage Talisman.

Je krijgt veel auto voor het geld.

Total Loss zei:

Dat is een hele fraaie X5. Weet niet of de garage ook een goede is. Ik zou een BMW het liefst bij de dealer kopen en dat hebben wij dus ook gedaan.

Wij hebben een X5 uit 2016, een 45e xDrive. Erg fijne auto, absoluut aan te raden. Maar... als je bij aanschaf van een auto van 40k geen geld meer over hebt zou ik het niet doen. Het zijn dure auto's en reparaties kunnen in de papieren lopen.

V0RQ zei:
Volg je hart is allemaal leuk advies, maar niet meer op vakantie kunnen omdat je €15k per jaar kwijt bent aan je 6 jaar oude droomwagen is ook een dingetje.

Mijn bericht bevatte heel wat meer nuance dan alleen "volg je hart"..

Maar topicstarter gaf aan een aanschaf budget van 35-40k te hebben, dan neem ik aan dat hij de verdere kosten van een X5 ook ingecalculeerd heeft.

En expliciet daar wees ik ook op.

300CE zei:

Maar topicstarter gaf aan een aanschaf budget van 35-40k te hebben, dan neem ik aan dat hij de verdere kosten van een X5 ook ingecalculeerd heeft.
...

Het was ook geen directe opmerking naar jou.

Ik zag pas nog een item ergens waar mensen werden gevraagd naar hun maandelijkse autokosten. Veel zaten er flink naast (te laag) en dit waren de 'voorspelbare kosten' van een ANWB/Autoweek achtige site. Ik neem aan dat die niet incalculeren wat een lekkage in je luchtvering, bij je dakraam of een nieuw kachelhuis kost.

V0RQ zei:
300CE zei:

...

Ik zag pas nog een item ergens waar mensen werden gevraagd naar hun maandelijkse autokosten. Veel zaten er flink naast (te laag) en dit waren de 'voorspelbare kosten' van een ANWB/Autoweek achtige site. Ik neem aan dat die niet incalculeren wat een lekkage in je luchtvering, bij je dakraam of een nieuw kachelhuis kost.

Luchtvering... gelukkig hadden we onze X5 met extra garantie gekocht en is de luchtbalgen zijn dus gratis vervangen. Maar het kan anders allemaal in de papieren lopen.

Twix zei:
V0RQ zei:
300CE zei:

...

Luchtvering... gelukkig hadden we onze X5 met extra garantie gekocht en is de luchtbalgen zijn dus gratis vervangen. Maar het kan anders allemaal in de papieren lopen.

Same here, luchtvering v/d F11 begaf het na een week, gelukkig ook garantie werk.

Ik mocht kijken met repareren, klusje van niks, rekening waar je anders naar van geworden was. (600 euro + arbeid + btw voor een originele balg, per kant wel te verstaan).

Allen, dank voor de waardevolle reacties en de tip mbt de X5.

Uit onverwachte hoek heb ik een tip gekregen, de CX5, LINK

Het is een aardig volle bak, niet lelijk, wel kleiner dan bovengenoemde en veel minder een X-factor :)

What do you say?

De Mazda CX5 is gewoon een goede en betrouwbare auto, zeker een goed keus.

CX-5 is wel een slag kleiner dan de eerder genoemde opties maar dat is uiteindelijk een kwestie van goed passen en meten.

Ander alternatief zou een Opel Grandland 1.6 Turbo 300PK Hybrid4 Ultimate kunnen zijn, met deze versie moet je wel mogelijkheid hebben om te pluggen en laden, je wordt dan wel getrakteerd op echt alle mogelijke luxe, 300 pk en 4x4, uiteraard met bijbehorende prestaties. Hij is er eventueel ook als minder heftige 225 pk versie met voorwielaandrijving.

Dat gezegd hebbende kan zijn broer/zus 3008 dan natuurlijk ook, zelfde auto, andere verpakking.

Wellicht is een BMW X3 (G01) wat voor je.
Deze past nog binnen je budget:
https://www.autotrack.nl/a/bmw-x3-benzine-2018-51573582#null

Of deze met M-pakket en 235 pk: (wel wat buiten budget):
https://www.autotrack.nl/a/bmw-x3-diesel-2018-51322802

Het enige voordeel van de X3 tov de X5 is dat je een nieuwere auto hebt. Qua beleving staat de X5 wel op een iets hoger plan. Als je voor een BMW gaat, zou ik persoonlijk de X5 pakken.

De Mazda is ook niets mis mee. Mooie auto, rijdt volgens mij ook fijn en de Mazda interieurs zitten goed in elkaar.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg, koop die BMW als het uitkan. Zelf ook op safe gespeeld en een Duitser verruild voor aziatisch. Ik heb het 3 jaar volgehouden maar het is toch niet echt wat je wil. Nu weer de overstap terug gemaakt en nog geen moment spijt van gehad. Al worden de lasten hoger, de "beleving" maakt een hoop goed.

Begrijp me niet verkeerd, de Mazda is absoluut een prima auto, maar mist toch emotie als je het mij vraagt. Het rijdt allemaal prima maar dat is het dan ook wel. Daarnaast is een CX5 volgens mij beter te vergelijken met een X3, de X5 is toch wel een niveau hoger.

Als je zat ruimte wilt en een goed sturende auto, kijk dan ook even naar de Ford S-Max. ST-line of Vignale. De 2 liter met 240pk komt ook wel aardig snel van z'n plek.

Terug
Bovenaan