BMW X1 adaptieve cruise control

kees lems

Net ingestapt
zijn er meer mensen die hun acc uitschakelen bij laagstaande zon-mist--sneeuw en regen , mij is hier niets van verteld bij aankoop bij BMW ZWARTEPOORTE GOES
nu draaien ze overal omheen

normaal zegt de acc bij slecht zicht(voor de acc) dat de sensor belemmert is.

bij het uitzetten kan de automatiese rem ook deactiveerd worden. moet u mee op letten. als u een ongeluk hebt en de automatiese rem had het kunnen vermijden. en de verzekering komt erachter. dan is er een kans dat ze weigeren om een uitkering te betalen.

Ik denk dat de X1 een optische ACC heeft met een camera achter de voorruit? Ik heb op de 5-serie een radar onder de bumper hangen. Deze doet het eigenlijk altijd, ik heb er één keer dikke sneeuw op gehad en toen deed hij het een paar minuutjes niet.

goede morgen , ja klopt uit bezuinigingen hebben ze op de voorruit een sensor geplaatst dit bij X1 en X2
ze weten het al dat er problemen zijn vanaf 2015 maar doen er niets aan onbegrijpelijk dat een merk als BMW zich laat kennen en niets doen

kees lems zei:
goede morgen , ja klopt uit bezuinigingen hebben ze op de voorruit een sensor geplaatst dit bij X1 en X2
ze weten het al dat er problemen zijn vanaf 2015 maar doen er niets aan onbegrijpelijk dat een merk als BMW zich laat kennen en niets doen

Het is de camera die ook handig is voor botspreventie, verkeersborden, etcetera. De ACC wordt daarmee eigenlijk een stukje extra software en dus ook veel voordeliger, maar niet zo goed als een radar.

Lastig punt, ik weet niet in hoeverre een functie altijd moet werken en hoeveel ruimte ze hebben met 'slechte omstandigheden'.

Je ruitenwissers doen hun werk wel goed op de plek van de camera?

RTFM.

Do not use cruise control
Do not use the system if unfavorable
conditions make it impossible to drive at a con‐
stant speed, for instance:
▷ On curvy roads.
▷ In heavy traffic.
▷ On slippery roads, in fog, snow or rain, or
on a loose road surface.

Graag gedaan! :cool:

snelle willy zei:
normaal zegt de acc bij slecht zicht(voor de acc) dat de sensor belemmert is.

bij het uitzetten kan de automatiese rem ook deactiveerd worden. moet u mee op letten. als u een ongeluk hebt en de automatiese rem had het kunnen vermijden. en de verzekering komt erachter. dan is er een kans dat ze weigeren om een uitkering te betalen.

Het stuk over de verzekering is totale onzin. Dit betreft geen uitsluitingscauslue voor de vergoeding van schade bij autoverzekeringen.

Bekend 'probleem' van de F48 X1, inderdaad door gebruik van de camera thv je binnenspiegel worden alle functie voorzien van informatie. Goedkoper om te maken dan een extra radar unit in de voorbumper. Je kan wel zeggen slechte zaak van de BMW Dealer, maar eerder slechte zaak van jezelf om jezelf goed te informeren/in te lezen alvorens tot aankoop over te gaan. Er zijn genoeg dedicated BMW Fora waar dit uitvoerig besproken wordt. Tenzij je expliciet het over dit onderwerp hebt gehad en de verkoper er omheen gepraat heeft.

Het zal gewoon in de handleiding staan en als koper heb je ook een onderzoeksplicht. Ik begrijp wel dat de dealer er niets aan doet, ze kunnen er namelijk niets aan doen. Elk hulpsysteem heeft namelijk beperkingen en deze systemen zullen zichzelf uitschakelen als de veiligheid in het gedrang komt.

Leuk advies om de handleiding te lezen.. maar dat kan pas na aankoop.

Eerlijk gezegd ben ik mij ook niet zo bewust van de mindere werking van een ACC systeem via een camera i.p.v. radarsysteem..

Als koper wil je toch juist dat de techniek je helpt (indien aanwezig) bij een laagstaande zon die de kans op verblinding versterkt i.p.v. dat het uitvalt omdat die camera, kennelijk, ook niet om kan gaan met een dergelijke lichtinval.. net als het menselijk oog dus.. o_O

Durashift zei:

De meeste handleidingen van auto's staan tegenwoordig online. Of doet BMW daar niet aan mee?

Wat ik me afvraag: Kan in de X1 de acc ook ingeschakeld worden naar een normale cc, maw heb je met slecht weer wel nog steeds de beschikking over een vorm van cruise control, of dat ook niet?

Ik denk overigens dat BMW helemaal niks verkeerd doet in dezen. Een ACC is een hulpsysteem, dus de bestuurder heeft sowieso de eindverantwoordelijkheid. Het is immers geen automatische piloot.

DeeTwee zei:
Durashift zei:

1) De meeste handleidingen van auto's staan tegenwoordig online. Of doet BMW daar niet aan mee?

2) Wat ik me afvraag: Kan in de X1 de acc ook ingeschakeld worden naar een normale cc, maw heb je met slecht weer wel nog steeds de beschikking over een vorm van cruise control, of dat ook niet?

3) Ik denk overigens dat BMW helemaal niks verkeerd doet in dezen. Een ACC is een hulpsysteem, dus de bestuurder heeft sowieso de eindverantwoordelijkheid. Het is immers geen automatische piloot.

1) Yup. Daar heb ik de info vandaan.
2) Bij mijn E90 kon dat, voor zover ik weet, niet. Sowieso wordt het afgeraden om onder slechte condities met cc aan te rijden.
3) Krekt.

Maar toch, als je een acc besteld, dan verwacht je dat normaal werkt.
Als BMW dan in de handleiding aangeeft dat het niet werkt bij regen, sneeuw en laagstaande zon, tja dan leveren ze mi rommel.

Gullwing zei:
Maar toch, als je een acc besteld, dan verwacht je dat normaal werkt.
Als BMW dan in de handleiding aangeeft dat het niet werkt bij regen, sneeuw en laagstaande zon, tja dan leveren ze mi rommel.

Geen enkel systeem is volledig fool-proof. BMW had prima een ander systeem in kunnen bouwen maar ja dan wordt de auto weer duurder en wordt daar weer over geklaagd.
Voor elk hulpsysteem zijn situaties te bedenken waarbij het niet zal werken en dat kan iets simpels zijn als sneeuwval. Lane departure warning zal ook slecht werken in regen en bij sneeuw omdat de strepen niet of slecht zichtbaar zijn, is het dan een slecht systeem?

Met wat knopjes ingedrukt houden heb je bij mijn weten op alle BMW 's ook normale CC functie.

Verder is het onontgonnen terrein: mag je iets als "pilot pro system " verkopen als je auto niets anders doet dan ACC of CC..

Weet iemand of het ACC op een BMW 5-serie g30/g31 (2017-2020) ook om te zetten is naar een CC, net als bij de X1? Dus eenmalig per rit, door het inhouden van 1 van de (A)CC knoppen voor een aantal seconden?

Dank!

Dat de ACC bij een BMW X1 bij bijvoorbeeld laagstaande zon of slecht zicht niet meer werkt is een veiligheidsvoorziening van BMW. Zo ook de maximale in te stellen snelheid van 140 kmh. Heeft helemaal niets met bezuiniging te maken.
Je kunt de ACC echter simpel omzetten naar gewone (traditionele) CC. Houd daarvoor de knop van de afstandsregeling op het stuur ingedrukt totdat het groene CC lampje gaat branden. Ook de voornoemde snelheidsbeperking bij instellen vervalt dan.

JohnP64 zei:
Dat de ACC bij een BMW X1 bij bijvoorbeeld laagstaande zon of slecht zicht niet meer werkt is een veiligheidsvoorziening van BMW. Zo ook de maximale in te stellen snelheid van 140 kmh. Heeft helemaal niets met bezuiniging te maken.
Je kunt de ACC echter simpel omzetten naar gewone (traditionele) CC. Houd daarvoor de knop van de afstandsregeling op het stuur ingedrukt totdat het groene CC lampje gaat branden. Ook de voornoemde snelheidsbeperking bij instellen vervalt dan.
Dat is wel degelijk het gevolg van zuinigheid, BMW had ook een radarunit kunnen inbouwen, dan had het wel gewerkt bij laagstaande zon.

Terug
Bovenaan