bmw probleem

Guest
Goedendag leden,

Ik heb een kleine vraag.. wellicht weet iemand wat ik hiermee kan doen.

Mijn vader heeft in nov 2009 een BMW 320d coupe aangeschaft, nieuw voor +/- €63.000 euro.

Nu.. bijna exact 6 jaar later, rijdt hij op de snelweg en breekt zijn distributie ketting.. hoe dan!? Je ziet BMW's uit 2000 rondrijden met tonnen aan kilometers. Deze BMW had inmiddels ook 340.000 km gereden. Maar dan nog...

BMW adviseert een 2de hands gereviseerde BMW
Motor voor €6.000 euro. Maar de restwaarde van de auto is nog rond de 8/9 duizend euro, dus dat vinden we de auto niet waard.

Maar nu de hamvraag.. zit er geen fabrieksgarantie op zo een BMW motor? dit kan ik nergens vinden.
Hopen dat hier mensen zijn, die begrijpen wag ik bedoel.. en zo niet, vraag gerust!
 
Het bedrijf dat een gereviseerde motor levert zal mogelijk een (beperkte) garantie geven. Maar ik denk niet dat BMW gereviseerde motoren levert.
 
Het gaat niet om de garantie van een 2de hands gereviseerde motor. Maar om het feit dat de huidige motor zo simpel een ketting laat breken na deze kmstand. En dus moet je 5000+ euro uitgeven. Dus ik vraag me af hoeveel jaar garantie je vanuit BMW zelf krijgt op een motor. Fabrieksgarantie
 
6 jaar en 340.000 km...
het lijkt me dat de garantie dan al verlopen is,
en dat ook het conformiteitsbeginsel hier niet meteen meer van toepassing is... Denk dat de motor ruimschoots gedaan heeft wat van hem mocht verwacht worden.
 
Wat ik me dan afvraag: was die distributieketting niet al aan vervanging toe?

Denk overigens dat je beter eventjes hier kunt kijken: BMW garantie
 
Je vader heeft de auto nieuw bij de BMW-dealer gekocht? En sindsdien altijd daar in het onderhoud gehad?
Is er een oorzaak vastgesteld van het breken van de ketting?
 
Zeer spijtig dat de ketting gebroken is maar gezien de kmstand is het niet iets wat je nu gelijk bmw op zijn kop kan geven.
Deze motoren zijn idd bekend met minder goede kettingen, wellicht was het wijsheid geweest deze een keer preventief te vervangen.

Zou eens wat diverse garage's benaderen wat die vragen voor een blokwissel, 6k vind ik erg veel.
https://www.offenga.nl/
Zou deze jongens eens benaderen.
Moet voor 3/4k wel weer rijdbaar te maken zijn volgens mij.
 
als de auto ouder word moet er meer aan gewerkt worden. veel auto's met hoge km stand(boven 300.000) kun je beter de beurten eerder geven.

als de fabriek zegt rond de 30.000 kun je na 300.000 beter om de 20.000 doen.

wegen dat er speling om onder delen komen kun je door meer olie beurtjes, vermijden dat, dat onderdeel sneller stuk is.


mijn auto moet normaal om de 25.000 km een beurt krijgen maar omdat de auto 250.000 heeft gedaan laat ik het om de 20.000 doen.
 
Kutverhaal zei:
Maar nu de hamvraag.. zit er geen fabrieksgarantie op zo een BMW motor? dit kan ik nergens vinden.

Natuurlijk zit er fabrieksgarantie op, alleen die vervalt na 2 jaar en jullie auto is inmiddels 6 jaar oud (en ook nog 340.000 km). Is jullie auto steeds voor onderhoud bij de BMW garage geweest, want die dienen in de gaten te houden, wanneer zo'n ketting vervangen moet worden lijkt me, je zou kunnen nakijken of dat ook voorgeschreven wordt.    Ik denk zelf dat dit in de categorie 'pech' hoort.    Dus laten reviseren waarschijnlijk.
 
340.000 km, ja dan kan er iets stuk gaan.
Goed nieuws; je hebt tegenwoordig voor +/- 50.000 een 420d
 
N47 motoren kunnen problemen met de ketting hebben. Maar eerst rekken ze wel en dat kun je horen. Overigens is die 340k km niet verkeerd en heb je pech. Bij rek in de ketting had je eerder de ketting moeten vervangen en had je geen probleem, nu. Wel vervelend allemaal.

Zoals Bofkont aangeeft kun je naar Jacob Offenga, maar Auto Buikema in Leeuwarden is ook een hele goede bmwspecialist. Bij de e87 van mijn buurman heeft hij op mijn aanraden vorige week een nieuwe motor ingebouwd. Zelfde n47 motor, zelfde euvel. Was een ruilblok net 80k op de teller, all in rond de 3k €. Dat zijn hele andere bedragen.

Over je forumnaam: jij bent zeker fan van de vaginamonologen?
 
na 340.000 heb je echt geen garantie meer, wanneer heeft de auto voor het laatst onderhoud gehad?

Overigens zou ik voor een andere motor eens bij een BMW specialist kijken, misschien dat je voor de helft al klaar bent. Heb je een jonge motor, vaak met nog garantie en is de auto beslist nog waard en kun je weer jaren verder!
 
Kutverhaal zei:
...
BMW adviseert een 2de hands gereviseerde BMW
Motor voor €6.000 euro. Maar de restwaarde van de auto is nog rond de 8/9 duizend euro, dus dat vinden we de auto niet waard.

...

Verkeerd gedacht. Die auto schreef 10.000 per jaar af (vond je pa toen ook niet erg) en is met 340.000km niet veel meer waard. Hang er een nieuw blok in van voor mijn part €10.000 je kan er nog lekker een paar jaar mee rijden en dan voor flink meer verkopen dan wanneer dat oude blok er nog in zat. Natuurlijk het is een paar duizend euro pech maar dat heb je met duur speelgoed. Garantie is 2 jaar (max 2ton?), coulance met 6 jaar en 340.000km lijkt me heel sterk.

Trouwens al die gasten in auto's met 3 ton erop hebben dergelijke geintjes wel eens. Een enkeling zal heel zijn leven (veel) in oude bakken rijden en nooit ernstige zaken hebben.

En welke andere problemen had je met die wagen? Je kan ook zeggen dat je geluk hebt.
 
V0RQ zei:
Kutverhaal zei:
...
BMW adviseert een 2de hands gereviseerde BMW
Motor voor €6.000 euro. Maar de restwaarde van de auto is nog rond de 8/9 duizend euro, dus dat vinden we de auto niet waard.

...

Verkeerd gedacht. Die auto schreef 10.000 per jaar af (vond je pa toen ook niet erg) en is met 340.000km niet veel meer waard. Hang er een nieuw blok in van voor mijn part €10.000 je kan er nog lekker een paar jaar mee rijden en dan voor flink meer verkopen dan wanneer dat oude blok er nog in zat. Natuurlijk het is een paar duizend euro pech maar dat heb je met duur speelgoed. Garantie is 2 jaar (max 2ton?), coulance met 6 jaar en 340.000km lijkt me heel sterk.

Trouwens al die gasten in auto's met 3 ton erop hebben dergelijke geintjes wel eens. Een enkeling zal heel zijn leven (veel) in oude bakken rijden en nooit ernstige zaken hebben.

En welke andere problemen had je met die wagen? Je kan ook zeggen dat je geluk hebt.




Ja idd, mijn accord 2.0i jewel heeft nu 352000km op de teller ,alles nog origineel behalve de aircopomp ;-)
 
Kutverhaal zei:
Mijn vader heeft in nov 2009 een BMW 320d coupe aangeschaft, nieuw voor +/- €63.000 euro.

Nu.. bijna exact 6 jaar later, rijdt hij op de snelweg en breekt zijn distributie ketting.. hoe dan!? Je ziet BMW's uit 2000 rondrijden met tonnen aan kilometers. Deze BMW had inmiddels ook 340.000 km gereden. Maar dan nog...

BMW adviseert een 2de hands gereviseerde BMW
Motor voor €6.000 euro. Maar de restwaarde van de auto is nog rond de 8/9 duizend euro, dus dat vinden we de auto niet waard.

Maar nu de hamvraag.. zit er geen fabrieksgarantie op zo een BMW motor? dit kan ik nergens vinden.
Hopen dat hier mensen zijn, die begrijpen wag ik bedoel.. en zo niet, vraag gerust!

Naast de fabrieksgarantie heb je natuurlijk het conformiteitsbeginsel: je moet een redelijke levensduur kunnen verwachten. Een beroep daarop lijkt mij na ruim 3 ton alleen wel erg moeizaam. Het lastige is dat zo'n auto niet goedkoop is, maar dat je daarvoor vooral een luxe, goed rijdende auto koopt, en niet persé een die extreem lang meegaat. Maar omdat je vader daarmee niet geholpen is toch een paar suggesties: (ik ga er even van uit dat de auto in onderhoud is bij de BMW dealer)

- Ik weet niet of er een vaste vervangingsinterval voorgeschreven staat voor de distributieketting voor deze motor, maar als de ketting de afgelopen twee jaar vervangen is, heb je mogelijk garantie op het onderdeel.

- Als je vader 340.000km in zijn BMW heeft gereden zal hij een goed klant zijn van de dealer. Ik kan me voorstellen dat de dealer het ook vervelend vindt dat de distributieketting breekt, zeker gezien de leeftijd van de auto, en je vader graag als klant wil behouden, door bijvoorbeeld wat korting te bieden op de reparatie of een goede deal te bieden bij aanschaf van een nieuwe.

Tot slot: bedenk dat dit een dure reparatie is, maar dat de jaarlijkse afschrijving tot nu toe hoger is dan deze reparatie. Soms zit het tegen, maar normaal gesproken nemen de totale jaarlijkse autokosten (inclusief afschrijving) toch nog echt af.

Nog even een aanvulling: Ik vraag me af of er voordat de distributieketting brak niets te merken was aan de motor, zoals slecht lopen, vreemde bijgeluiden.

Aanvulling 2: Als bekend is dat de distributieketting van deze motor zwak zijn en het verstandig is hem op tijd te vervangen (voorgeschreven of niet), vind ik dat de dealer dat wel had mogen adviseren.
 
autopoetser zei:
Ja idd, mijn accord 2.0i jewel heeft nu 352000km op de teller ,alles nog origineel behalve de aircopomp ;-)

Gefeliciteerd! :) dat zei de pa van k..verhaal vorige week ook ;)    Honda is ook beter, maar saaier ;)
 
Ach ja, ik had een    BMW 525 met 520.000 km op de teller, originele blok en automaat!! Maar dat is niet relevant voor dat kötverhaal.
 
autopoetser zei:
V0RQ zei:
Kutverhaal zei:
...
BMW adviseert een 2de hands gereviseerde BMW
Motor voor €6.000 euro. Maar de restwaarde van de auto is nog rond de 8/9 duizend euro, dus dat vinden we de auto niet waard.

...

Verkeerd gedacht. Die auto schreef 10.000 per jaar af (vond je pa toen ook niet erg) en is met 340.000km niet veel meer waard. Hang er een nieuw blok in van voor mijn part €10.000 je kan er nog lekker een paar jaar mee rijden en dan voor flink meer verkopen dan wanneer dat oude blok er nog in zat. Natuurlijk het is een paar duizend euro pech maar dat heb je met duur speelgoed. Garantie is 2 jaar (max 2ton?), coulance met 6 jaar en 340.000km lijkt me heel sterk.

Trouwens al die gasten in auto's met 3 ton erop hebben dergelijke geintjes wel eens. Een enkeling zal heel zijn leven (veel) in oude bakken rijden en nooit ernstige zaken hebben.

En welke andere problemen had je met die wagen? Je kan ook zeggen dat je geluk hebt.




Ja idd, mijn accord 2.0i jewel heeft nu 352000km op de teller ,alles nog origineel behalve de aircopomp ;-)

Hmm, ik had een Lada Niva met 657.000 km op de teller en die was ook nog helemaal origineel, ook de aircopomp. Dus dan vind ik Honda toch wat matig als ik dit zo lees.
 
Waarom een geheel nieuw blok? Er zijn genoeg mensen die voor dit probleem een koprevisie/ruilkop laten monteren, nieuwe distributieset erop en gaan.

Eventueel kan je zuigers overwegen te vervangen als die heel erg gestempeld zijn. Een auto met een dergelijke kmstand leeft bij de dag; deelreparatie lijkt me de meest verantwoorde reparatie. Als je dat door een dealer laat doen, zou het me verbazen als je veel meer dan 2000 euro kwijt bent,
 
V0RQ zei:
autopoetser zei:
Ja idd, mijn accord 2.0i jewel heeft nu 352000km op de teller ,alles nog origineel behalve de aircopomp ;-)

Gefeliciteerd! :) dat zei de pa van k..verhaal vorige week ook ;)    Honda is ook beter, maar saaier ;)

Saaier?
Al ooit met een Honda gereden?
Moet je - zo te lezen - zeker eens doen!!!
 
Tja, 340k en een kapotte distributieketting... Ik had m eerlijk gezegd bij 3 ton wel eens laten vervangen. Duur klusje, maar wat je nu hebt is nog duurder.

Vind het aardig wat km voor de huidige kwaliteit kettingen. Zoveel fabrikanten die er problemen mee hebben, kun je er toch van uit gaan dat het uiteindelijk wel een keer gaat gebeuren...

Beetje vreemd dat de garage er nooit wat van gezegd heeft, preventief vervangen. Maarja ik weet niet of er uberhaupt een vervangingstermijn of kmstand is voor die kettingen (ik hoop van wel eerlijk gezegd)

meestal krijgt zo'n ketting trouwens eerst speling, als dat al niet vroegtijdig word opgemerkt is het heel vervelend. Als het uberhaupt al op te merken was.

Je kunt hiervoor echt niet bmw of de dealer aanspreken.
Simpelweg: neem je verlies, laat het huidige blok reviseren of hang er een ander gereviseerd blok in.

Ik hou het wel bij een auto met riem, en op tijd vervangen.
 
Ik moet toch zeggen dat de BMW nog een nette kilometerstand behaald heeft met z'n originele ketting, zeker als het een probleem is bij deze motoren.

Je hoort vaker dat mensen denken dat een ketting het eeuwige leven heeft, het is immers van staal, in tegenstelling tot een rubberachtige distributieriem.
Natuurlijk is dit niet zo, en werd vaker een ''interval'' van om en nabij 300.000 kilometer aangehouden.

Echter blijken sommige automerken het te presteren dat zelfs die interval niet altijd behaald kan worden.
GM heeft gevoelige kettingen in de 1.0 1.2 en 2.2 motoren.
VAG met de TFSI/TSI.
PSA heeft er volgens mij ook moeite mee in combinatie met THP motoren.

BMW heeft dus helaas ook eens een slechte serie kettingen erbij gehad; aldus iemand in dit topic.

Wat betreft de complete motor vervangen: dit zal wel een compleet nieuw blok zijn, met 4 nieuwe verstuivers, nieuwe turbo, en hogedrukpomp.
Kan me wel enigszins voorstellen dat ze op zo'n bedrag uitkomen, afgezien van het feit dat je het met €100 arbeidsloon per uur niet red.

Fabrieksgarantie kun je volgens mij wel vergeten na een dergelijke kilometerstand.

Wat ik zou doen: kijken voor een ruilmotor, liefst met gemodificeerde ketting. Anders deze meteen vernieuwen.
Wanneer je kleppen een ''high-five'' gegeven hebben aan de zuigers; zullen je drijfstangen ook een klap gekregen hebben. Meeste garages gebaren daar niet heen, maar het kan wel gevolgen hebben.
 
Terug
Bovenaan